A nézők megálljt parancsoltak a sok hetes nyerőszéria után: A titánok haragja és a Tükröm, tükröm nem aratott osztatlan sikert a kasszáknál, előbbi esetében mondhatni: megbukott. A győztes ezúttal is Az éhezők viadala.
A nézők megálljt parancsoltak a sok hetes nyerőszéria után: A titánok haragja és a Tükröm, tükröm nem aratott osztatlan sikert a kasszáknál, előbbi esetében mondhatni: megbukott. A győztes ezúttal is Az éhezők viadala.
A titánok harca sokat ígérő projekt volt két évvel ezelőtt. Pár hónappal az Avatar után ismét az igazságért a szokottnál több dimenzióban küzdő Sam Worthingtont kínálta, mitikus szörny- és színésznagyságokkal körbevéve. A Warner Bros. produkciója erőteljesen nyitott és viszonylag gyorsan zárta kapuit, de nem mielőtt a folytatáshoz elegendő érvként állt fel a (globális) bevétel. A titánok haragja (Wrath of the Titans; hazai bemutató: már a mozikban) egy remake folytatásaként érkezett meg több mint 3500 vászonra, alkalmas időpontban és látszólag elegendő újdonsággal (most már tényleg vannak benne titánok is, csuhaj), ám a premiert megelőző előrejelzések mégsem bírtak még csak közelébe se nőni az előzményének. Ennek oka leginkább az, hogy A titánok harca kifejezetten kellemetlen momentumként maradt meg a többség emlékezetében (ha egyáltalán), ezt jól szemlélteti a főként a célközönség által használt IMDb weboldal átlagpontja is, ami 6 csillag alatt állomásozik. A bázisközönség fogyásával tehát mindenképpen számolni kellett, a többieknek pedig nagyon könnyen "még több ugyanabból" érzése támadhatott az előzetesek és poszterek láttán, ráadásul az első rész térhatása is negatív előjeles etalonná nőtte ki magát a két év alatt. Mindezt összevetve az alig 40 milliós remények is túlzónak bizonyultak, hiszen a film 34 millió dollárt bírt csak kisajtolni a még bátran jelentkezők közül, s ez bizony csaknem 45%-os visszalépést jelent a korábbihoz képest. A kritikusok ugyanúgy nem emelik pajzsukra az új részt, mint az előzőt, a nézői megítélésben sem valószínű lényegi változás, így ha A titánok haragja követi A titánok harca mintáját, legfeljebb 90 millióig vánszorog, ami a 150 milliós költségvetés mellett halovány összeg. A további nemzetek mentik majd a menthetőt, hiszen az európai, ázsiai és dél-amerikai népek együttesen túl sokan vannak ahhoz, hogy kimutatható legyen az elpártolás a franchise-tól; most mondhatnánk, hogy a magyarokat nem lehet újra megvezetni, ám amennyiben nem jár sikerrel nálunk a film, annak más okai lesznek. Ami pedig az amerikai sikertelenséget illeti: kezdetnek nem ártana szerződtetni egy rendezőt. Louis Leterrier után Jonathan Liebesman? Ki lesz az esetleges harmadik rész direktora? Paul W.S. Anderson? Neveldine/Taylor? Herr Boll?
A 2012-es és az elkövetkezendő évek egy érdekessége, hogy stúdiók és független forgalmazók is a klasszikus mesék felé fordulnak. Hogy idén több Hófehérke-elbeszéléssel is találkozhatunk a mozikban, még az Alice Csodaországban 2010-es sikerére vezethető vissza. A világszinten egymilliárdot kasszírozó Lewis Carroll-adaptáció azonban az egyszeri budai kutyavásár esetének tűnik: a 3D, az erőteljes látványvilág és Johnny Depp mind hozzájárult a kivételes népszerűséghez, amihez aligha érhet fel újra egy hasonló történet. Pedig Hófehérke az igazi kedvencek közül való: a Disney-rajzfilm nem csak eredeti bemutatója idején, de minden egyes újrabemutatáskor is, legutóbb a '90-es években bizonyította vonzereje maradandóságát. A korszellem által megkívánva már élő színészekkel forgott a Tükröm, tükröm (Mirror Mirror; hazai bemutató: már a mozikban), méghozzá éppen a '90-es évek egyik legnagyobb sztárjával, Julia Robertsszel a főszerepben. A Relativity Media alighanem bízott abban, hogy Roberts és az erőteljes vizuális érzékkel bíró rendező, Tarsem Singh munkája mellett az elsőség (a két hónap múlva esedékes Hófehér és a vadásszal szemben) is a malmukra hajtja a vizet, ellenben egyéb tényezők nem kedveztek a 85 millió dollárt felemésztő fantasynek. Egyrészt a sztori közismert változata meglehetősen drámai, szemben a film által választott komikus felütéssel, a hangsúlyt pedig egyértelműen a királynéra helyezték (a cím is ezt nyomatékosítja), holott Hófehérke és a hét törpe a valódi főszereplők az általános olvasat szerint. Az előzetesek éppen ezért kerültek zavarba: Roberts bohóckodása mellett csak vázlatosan jelent meg Hófehérke és szövetségesei, illetve tervük, így a könnyed hangvételhez nem sikerült még csak meggyőző tétet sem párosítani, amit például a Universal közeledő filmje már a poszterekkel megalapoz. Végül tehát Az éhezők viadala és A titánok haragja mellett 19 millió dollárra tellett a Tükröm, tükrömtől, ami nehezen esik egybe a 20-24 millió dollár tájékára belőtt várakozásokkal, s a 3600 mozi is elméretezettnek hat. A film fogadtatása felemás, így nagy jövő nem áll előtte: a tavaszi szünet és az áprilisi -mondhatni- nihil mellett 60 millió fölé juthat, sokkal tovább nem, végképp a Hófehér és a vadászra hagyva a további klasszikus mesék filmes jövőjét.
Első hetét kis híján 190 millió dollárral zárta Az éhezők viadala. A Lionsgate fantasztikus sikere tavaszi hétköznapokhoz mérten nagyon szépen termelt hétfő és csütörtök között, s 10. napján átlépte a 200 milliós határt is. Második hétvége várható, 60%-os zuhanást tartogatott, ám a 61 millió dollár körüli eredmény még így is jó volt a hetedik helyre a második hétvégék ranglistáján. A 10 nap alatt összegyűlt több mint negyedmilliárd dollár (gyorsabb csak A sötét lovag, az utolsó Harry Potter-film, a Transformers 3. és a Holtak kincse volt) azt jelenti, napi szinten átlagosan több mint 25 millió folyt be, s már több mint 30 millió amerikai látta a filmet (a teljes lakosság egytizede). Tekintve, hogy a költségvetés 78 millió környékén mozog, s a mozik általában a bevétel 45%-át tartják meg maguknak, a forgalmazó most már lassan elkezdheti a profitot számlálni.
Negyedik a héten a 21 Jump Street - A kopasz osztag. A Sony akció-vígjátéka remek körön van túl, hiszen bevételei 30% alatt csökkentek. Ez azt jelenti, hogy 15 millió körüli harmadik víkendet zárt, 90 millió fölé röppentve eddigi vagyonát. A filmnek nagyon jót tesz, hogy perpillanat nincs érdemleges konkurenciája a piacon és persze az is, hogy még a kritikusok szerint is nagyon jó filmről van szó. A következő pénteken az év ötödik százmilliós blockbustere válik belőle.
Jelentős moziszám-emelésen esett át a Lazacfogás Jemenben. A már nálunk is látható (elvileg az, gyakorlatilag nemigen látott) romantikus film a morzsolódó kínálat miatt már alig több mint egymilliós hétvégi bankolásával is kényelmesen bekerült a top tízbe. A 2500 dolláros mozinkénti átlagos bevétel ugyan nem jelentős, a forgalmazó CBS fejében még könnyen megfordulhat, hogy a mostani 483-ról 600 fölé, azaz a Box Office Mojo értékelése szerint országos lefedettségűre emeli a vetítőhelyek számát. Ha nem, az ötmilliót a film már biztosan nem éri el.
Ugyancsak emelés mellett döntött a Paramount Vantage a Jeff, Who Lives at Home ügyében, annak ellenére, hogy a Jason Segel-Ed Helms vígjáték nem szerepelt jól debütálásakor. Az 513 filmszínházból harmatos átlag kerekedett, így innen már biztosan csak lefelé visz az út, a végeredmény pedig 4 millión megreked.
A két premier kudarca ellenére nem volt rossz hétvége ez, hiszen a top 10-re több mint 140 millió dollár értékben váltottak jegyet az amerikaiak, ráadásul úgy, hogy csak az első 5 ért el említésre méltó eredményt. Tavaly ilyenkor a Hopp vezette a mezőny, lényegesen alacsonyabb összesített érdeklődés mellett, míg két éve bizony A titánok harca igencsak nagy indulatokat kavart, amihez nem tudott felérni a mostani banda. Az, hogy A titánok haragja és a Tükröm, tükröm nem produkált olyan kedvező belépőt, mint az elmúlt hetek, hónapok új filmjei, nem jelenti azt, hogy hirtelen megtorpanna az amerikai box office. Inkább arról van szó, hogy nem megfelelő a kínálat, pontosabban, ezek a gyermeki/gyerekes/gyermeteg fantasyk nem fedték le a potenciális nézők érdeklődésének elegendően nagy hányadát. A következő fordulóban azonban éppen az a film érkezik, amire annak idején élő és holt, 9 és 90 éves is befizethetett: a Titanic új dimenzióval bővülve már szerdán behajózik több mint 2500 moziba, s újult erővel tesz kísérletet arra, hogy visszahódítsa az amerikai bevételi lista első helyét az Avatartól. Pénteken csatlakozik az Amerikai pite: A találkozó, hogy rácáfoljon a Sikoly 4. egy évvel korábbi elbukására: a régi is jó, ha új.
cím | becsült moziszám | első hétvége-előrejelzés (péntek-vasárnap)
Amerikai pite: A találkozó | 3200 | $31,000,000
Titanic | 2500 | $25,500,000
01. (1) The Hunger Games ($61.1m/$251.0m)
02. (ú) Wrath of the Titans ($34.2m/$34.2m)
03. (ú) Mirror Mirror ($19.0m/$19.0m)
04. (2) 21 Jump Street ($15.0m/$93.1m)
05. (3) The Lorax ($8.0m/$189.6m)
06. (4) John Carter ($2.0m/$66.2m)
07. (16) Salmon Fishing in the Yemen ($1.3m/$3.2m)
08. (5) Act of Valor ($1.0m/$67.7m)
09. (6) A Thousand Words ($0.9m/$16.5m)
10. (10) Journey 2: The Mysterious Island ($0.8m/$98.5m)
(hivatalos becsült adatok; kiv. 21 Jump Street)
kapcsolódó írások
e hétvége korábban: 2011 | 2010 | 2009 | 2008
kritikák: Wrath of the Titans