aeon flux

ready for the action now, danger boy?

box office: haragtartás Takács Máté
2012. április 01. 17:21:39

Kategória: 10 komment

A nézők megálljt parancsoltak a sok hetes nyerőszéria után: A titánok haragja és a Tükröm, tükröm nem aratott osztatlan sikert a kasszáknál, előbbi esetében mondhatni: megbukott. A győztes ezúttal is Az éhezők viadala.

A nézők megálljt parancsoltak a sok hetes nyerőszéria után: A titánok haragja és a Tükröm, tükröm nem aratott osztatlan sikert a kasszáknál, előbbi esetében mondhatni: megbukott. A győztes ezúttal is Az éhezők viadala.

 

A titánok harca sokat ígérő projekt volt két évvel ezelőtt. Pár hónappal az Avatar után ismét az igazságért a szokottnál több dimenzióban küzdő Sam Worthingtont kínálta, mitikus szörny- és színésznagyságokkal körbevéve. A Warner Bros. produkciója erőteljesen nyitott és viszonylag gyorsan zárta kapuit, de nem mielőtt a folytatáshoz elegendő érvként állt fel a (globális) bevétel. A titánok haragja (Wrath of the Titans; hazai bemutató: már a mozikban) egy remake folytatásaként érkezett meg több mint 3500 vászonra, alkalmas időpontban és látszólag elegendő újdonsággal (most már tényleg vannak benne titánok is, csuhaj), ám a premiert megelőző előrejelzések mégsem bírtak még csak közelébe se nőni az előzményének. Ennek oka leginkább az, hogy A titánok harca kifejezetten kellemetlen momentumként maradt meg a többség emlékezetében (ha egyáltalán), ezt jól szemlélteti a főként a célközönség által használt IMDb weboldal átlagpontja is, ami 6 csillag alatt állomásozik. A bázisközönség fogyásával tehát mindenképpen számolni kellett, a többieknek pedig nagyon könnyen "még több ugyanabból" érzése támadhatott az előzetesek és poszterek láttán, ráadásul az első rész térhatása is negatív előjeles etalonná nőtte ki magát a két év alatt. Mindezt összevetve az alig 40 milliós remények is túlzónak bizonyultak, hiszen a film 34 millió dollárt bírt csak kisajtolni a még bátran jelentkezők közül, s ez bizony csaknem 45%-os visszalépést jelent a korábbihoz képest. A kritikusok ugyanúgy nem emelik pajzsukra az új részt, mint az előzőt, a nézői megítélésben sem valószínű lényegi változás, így ha A titánok haragja követi A titánok harca mintáját, legfeljebb 90 millióig vánszorog, ami a 150 milliós költségvetés mellett halovány összeg. A további nemzetek mentik majd a menthetőt, hiszen az európai, ázsiai és dél-amerikai népek együttesen túl sokan vannak ahhoz, hogy kimutatható legyen az elpártolás a franchise-tól; most mondhatnánk, hogy a magyarokat nem lehet újra megvezetni, ám amennyiben nem jár sikerrel nálunk a film, annak más okai lesznek. Ami pedig az amerikai sikertelenséget illeti: kezdetnek nem ártana szerződtetni egy rendezőt. Louis Leterrier után Jonathan Liebesman? Ki lesz az esetleges harmadik rész direktora? Paul W.S. Anderson? Neveldine/Taylor? Herr Boll?

A 2012-es és az elkövetkezendő évek egy érdekessége, hogy stúdiók és független forgalmazók is a klasszikus mesék felé fordulnak. Hogy idén több Hófehérke-elbeszéléssel is találkozhatunk a mozikban, még az Alice Csodaországban 2010-es sikerére vezethető vissza. A világszinten egymilliárdot kasszírozó Lewis Carroll-adaptáció azonban az egyszeri budai kutyavásár esetének tűnik: a 3D, az erőteljes látványvilág és Johnny Depp mind hozzájárult a kivételes népszerűséghez, amihez aligha érhet fel újra egy hasonló történet. Pedig Hófehérke az igazi kedvencek közül való: a Disney-rajzfilm nem csak eredeti bemutatója idején, de minden egyes újrabemutatáskor is, legutóbb a '90-es években bizonyította vonzereje maradandóságát. A korszellem által megkívánva már élő színészekkel forgott a Tükröm, tükröm (Mirror Mirror; hazai bemutató: már a mozikban), méghozzá éppen a '90-es évek egyik legnagyobb sztárjával, Julia Robertsszel a főszerepben. A Relativity Media alighanem bízott abban, hogy Roberts és az erőteljes vizuális érzékkel bíró rendező, Tarsem Singh munkája mellett az elsőség (a két hónap múlva esedékes Hófehér és a vadásszal szemben) is a malmukra hajtja a vizet, ellenben egyéb tényezők nem kedveztek a 85 millió dollárt felemésztő fantasynek. Egyrészt a sztori közismert változata meglehetősen drámai, szemben a film által választott komikus felütéssel, a hangsúlyt pedig egyértelműen a királynéra helyezték (a cím is ezt nyomatékosítja), holott Hófehérke és a hét törpe a valódi főszereplők az általános olvasat szerint. Az előzetesek éppen ezért kerültek zavarba: Roberts bohóckodása mellett csak vázlatosan jelent meg Hófehérke és szövetségesei, illetve tervük, így a könnyed hangvételhez nem sikerült még csak meggyőző tétet sem párosítani, amit például a Universal közeledő filmje már a poszterekkel megalapoz. Végül tehát Az éhezők viadala és A titánok haragja mellett 19 millió dollárra tellett a Tükröm, tükrömtől, ami nehezen esik egybe a 20-24 millió dollár tájékára belőtt várakozásokkal, s a 3600 mozi is elméretezettnek hat. A film fogadtatása felemás, így nagy jövő nem áll előtte: a tavaszi szünet és az áprilisi -mondhatni- nihil mellett 60 millió fölé juthat, sokkal tovább nem, végképp a Hófehér és a vadászra hagyva a további klasszikus mesék filmes jövőjét.

Első hetét kis híján 190 millió dollárral zárta Az éhezők viadala. A Lionsgate fantasztikus sikere tavaszi hétköznapokhoz mérten nagyon szépen termelt hétfő és csütörtök között, s 10. napján átlépte a 200 milliós határt is. Második hétvége várható, 60%-os zuhanást tartogatott, ám a 61 millió dollár körüli eredmény még így is jó volt a hetedik helyre a második hétvégék ranglistáján. A 10 nap alatt összegyűlt több mint negyedmilliárd dollár (gyorsabb csak A sötét lovag, az utolsó Harry Potter-film, a Transformers 3. és a Holtak kincse volt) azt jelenti, napi szinten átlagosan több mint 25 millió folyt be, s már több mint 30 millió amerikai látta a filmet (a teljes lakosság egytizede). Tekintve, hogy a költségvetés 78 millió környékén mozog, s a mozik általában a bevétel 45%-át tartják meg maguknak, a forgalmazó most már lassan elkezdheti a profitot számlálni.

Negyedik a héten a 21 Jump Street - A kopasz osztag. A Sony akció-vígjátéka remek körön van túl, hiszen bevételei 30% alatt csökkentek. Ez azt jelenti, hogy 15 millió körüli harmadik víkendet zárt, 90 millió fölé röppentve eddigi vagyonát. A filmnek nagyon jót tesz, hogy perpillanat nincs érdemleges konkurenciája a piacon és persze az is, hogy még a kritikusok szerint is nagyon jó filmről van szó. A következő pénteken az év ötödik százmilliós blockbustere válik belőle.

Jelentős moziszám-emelésen esett át a Lazacfogás Jemenben. A már nálunk is látható (elvileg az, gyakorlatilag nemigen látott) romantikus film a morzsolódó kínálat miatt már alig több mint egymilliós hétvégi bankolásával is kényelmesen bekerült a top tízbe. A 2500 dolláros mozinkénti átlagos bevétel ugyan nem jelentős, a forgalmazó CBS fejében még könnyen megfordulhat, hogy a mostani 483-ról 600 fölé, azaz a Box Office Mojo értékelése szerint országos lefedettségűre emeli a vetítőhelyek számát. Ha nem, az ötmilliót a film már biztosan nem éri el.

Ugyancsak emelés mellett döntött a Paramount Vantage a Jeff, Who Lives at Home ügyében, annak ellenére, hogy a Jason Segel-Ed Helms vígjáték nem szerepelt jól debütálásakor. Az 513 filmszínházból harmatos átlag kerekedett, így innen már biztosan csak lefelé visz az út, a végeredmény pedig 4 millión megreked.


A két premier kudarca ellenére nem volt rossz hétvége ez, hiszen a top 10-re több mint 140 millió dollár értékben váltottak jegyet az amerikaiak, ráadásul úgy, hogy csak az első 5 ért el említésre méltó eredményt. Tavaly ilyenkor a Hopp vezette a mezőny, lényegesen alacsonyabb összesített érdeklődés mellett, míg két éve bizony A titánok harca igencsak nagy indulatokat kavart, amihez nem tudott felérni a mostani banda. Az, hogy A titánok haragja és a Tükröm, tükröm nem produkált olyan kedvező belépőt, mint az elmúlt hetek, hónapok új filmjei, nem jelenti azt, hogy hirtelen megtorpanna az amerikai box office. Inkább arról van szó, hogy nem megfelelő a kínálat, pontosabban, ezek a gyermeki/gyerekes/gyermeteg fantasyk nem fedték le a potenciális nézők érdeklődésének elegendően nagy hányadát. A következő fordulóban azonban éppen az a film érkezik, amire annak idején élő és holt, 9 és 90 éves is befizethetett: a Titanic új dimenzióval bővülve már szerdán behajózik több mint 2500 moziba, s újult erővel tesz kísérletet arra, hogy visszahódítsa az amerikai bevételi lista első helyét az Avatartól. Pénteken csatlakozik az Amerikai pite: A találkozó, hogy rácáfoljon a Sikoly 4. egy évvel korábbi elbukására: a régi is jó, ha új.

cím | becsült moziszám | első hétvége-előrejelzés (péntek-vasárnap)
Amerikai pite: A találkozó | 3200 | $31,000,000
Titanic | 2500 | $25,500,000

 

01. (1) The Hunger Games ($61.1m/$251.0m)
02. (ú) Wrath of the Titans ($34.2m/$34.2m)
03. (ú) Mirror Mirror ($19.0m/$19.0m)
04. (2) 21 Jump Street ($15.0m/$93.1m)
05. (3) The Lorax ($8.0m/$189.6m)
06. (4) John Carter ($2.0m/$66.2m)
07. (16) Salmon Fishing in the Yemen ($1.3m/$3.2m)
08. (5) Act of Valor ($1.0m/$67.7m)
09. (6) A Thousand Words ($0.9m/$16.5m)
10. (10) Journey 2: The Mysterious Island ($0.8m/$98.5m)
(hivatalos becsült adatok; kiv. 21 Jump Street)


kapcsolódó írások
e hétvége korábban: 2011 | 2010
| 2009 | 2008
kritikák: Wrath of the Titans

Címkék

fantasy box office clash of the titans julia roberts sam worthington tarsem the hunger games 3d cinema

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr574541744

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_1068 2012.04.01. 17:43:42

Én csöppet sem csodálkozom azon, hogy az amerikai közönség nem hagyta, hogy a Warner ugyanazt még egyszer lenyomni a torkukon, ami elsőre sem ízlett különösebben: hallottam, hogy Liebesman megcsinálja a Battle LA folytatását - ide a rozsdás bökőt, hogy hasalni fog az Államokban (és nemzetközileg meg kaszálni :).

Ismeretlen_1068 2012.04.01. 18:32:59

"s a mozik általában a bevétel 45%-át tartják meg maguknak" Ez biztos? Csak mert eléggé irigylem őket: Magyarországon fordítva működik, sőt, a forgalmazó kb. 40%-át kapja a mozijegyeknek, de ha egy film sokáig fut a plázákban, akkor még annál is kevesebbet.

cjnin 2012.04.01. 19:01:36

A Mirror Mirror teljesítménye kicsit meglepő, de hát Julia Roberts már régóta nem hoz magával akkora sikereket (mondjuk a vérszegény Alice se Johnny Depp miatt lett nevetségesen nagy siker). A Wrath of the Titans viszont már érdekesebb. Egyrészt ez a nyitány a nulla meglepetés kategória, de a box office már régen kinőtte azt a sztereotípiát, hogy ami hazai földön nem hozza be a gyártási költséget, az akkor meg is bukott. Kicsit még nő a kínai vagy az orosz piac, aztán eljutunk odáig, hogy a nagy fal fölött kviddicsező, vodkát vedelő Herry Potter újrafilmesítésre kell jegyet váltani. Persze poén, de érdemes megnézni, hogy anno pölö pont a Titanic, vagy két éve az Avatar milyen bevételeket szedett ki ezekből az országokból (oroszoknál 117 vs. 5(!) millió). A The Hunger Games sikere se tett jót a Titános mozinak (főleg, hogy a jegyárai miatt még nagyobb siker, mint ami ebből a 250 millából lejön, plusz a közönség összetétele is bajosabb a Warner szempontjából). Néha érződik az amcsi közönségen, hogy mintha kezdeni kikupálódni, de azért annyit nem nézek ki belőlük, hogy simán minőségi rostán való elhasalás miatt intettek be a A titánok Haragjának. Pár éve a Sherlock Holmes 62 millióval kezdett egy olyan hétvégén, ahol aki élt és mozgott elment a legközelebbi moziba, viszonylag pozitív kritikákkal is szórták meg, továbbá hétfeles IMDB csillaggal. Ehhez képest a második rész 39 millióval kezdett; szóval ugyanazt az utat járja be a Warner (lehetne még példákat hozni, Fox és a három Alvin mozi vagy a Halálos Iramban, MI 4, satöbbi sikere. nem kell kétévente új rész. a közönség gyorsan elfelejti a sötétben átélt rossz élményeket; kicsit többet várnak, és újra be lehet velük kajáltatni). Most viszont nem lesz ünnepi időszak meg év végi pangás, ami megmentené otthoni vizeken a filmjüket.

cjnin 2012.04.01. 19:16:22

2: ez csak átlag, minden azért nem nyilvános. :) De igen, általában 55% marad a stúdióknak (nagyobb filmekre lehet külön számot mondani, meg alkudozni, viszont ezeket az infókat azért legtöbbször megtartják maguknak). Illetve ez az észak-amerikai piacra vonatkozik. Egy amerikai studió a nemzetközi piacról átlagosan 40%-ot tehet zsebre (legalábbis ez volt régebben az átlag), de például Kínából a felét se látják ennek az összegnek (ha lehet hinni a szóbeszédnek).

Last 2012.04.01. 19:17:20

Teljes szívemből örülök, hogy Az éhezők viadala ennyire szép sikereket ér el. Nem csak azért, mert nagyon jó filmről beszélünk, hanem azért mert Jennifer Lawrence nevét most már mindenki elkezdi megismerni és megjegyezni. Imádkozom, hogy ezentúl is jó filmeket vállaljon. Jó az ügynöke, Worthingtonnak viszont nagyon nem, itt az ideje a kirúgásnak.

Last 2012.04.01. 19:21:31

Továbbá az is bebizonyosodott most Az éhezők viadalával kapcsolatban, hogy nem szükséges egy nagy stúdió ahhoz, hogy jó regényadaptáció szülessen. Emlékszem mikor jöttek sorozatban az Alkonyat részek, minden filmes emberke azt emlegette, hogy jobb lett volna, ha ezt egy nagy stúdióra bízzák és kisülhetne belőle akkor jobb filmsorozat, mint a Summit kezében. Azt hiszem, most a Hunger Games-t látva elkerekedett a szemük, hogy a Lionsgate ilyet villantott. Hipp-hipp-hurrá.

Ismeretlen_1068 2012.04.01. 19:29:15

4: A 40% fura lenne, mert akkor konkrétan elvinnék a forgalmazó teljes részesedését.

Ismeretlen_82723 2012.04.01. 20:25:52

A titánok 78 milliót szeltek a nemzetközi tortából, amiből szerintem nem lesz megint 330 millió, mint két éve, de azért még lehet annyi, hogy jöhessen majd harmadik rész valamikor. Viszont ahhoz nem ártana valami nagy csavart kitalálni. Az első treatment mostanra már biztosan elkészült belőle, mert már jóval a premier előtt megbízás született erről.

Ismeretlen_82723 2012.04.01. 20:31:01

Egyébként a nemzetközzel egyre inkább szeretnek taktikázni, ami számunkra, "nemzetközieknek" persze jó. Legutóbb a Tintinnel jöttek ki jól a forgalmazók a jóval korábbi premierből, hiszen ki foglalkozott a zsúfolt karácsonyi hetekben a gyengélkedő amerikai teljesítménnyel, ha addigra már volt több mint negyedmilliárdja a filmnek? A Csatahajóval a Universal hasonlóan taktikázik: a legtöbb helyen kijön, mire elérkezik az amerikai bemutató, szóval ideális esetben lesz már 150-200 milliója, ami tompítja az esetleges (valószínű) tengerentúli koppanást.

Ismeretlen_139112 2012.04.02. 02:47:58

Worthington sztem (legalább) 2 filmre írt alá az első Titánozásnál, ez a bevett gyakorlat Hollywoodban, szóval nem nagyon volt választása mint szerepelni a folytatásban. Az első részről meg simán elhiszem, hogy papíron jól nézett ki. Igazából szerintem ez sokszor elképesztően nagy lutri lehet, kap egy forgatókönyvet, van szó egy rendezőről, éppen ráér, igen vagy nem? Aztán néha közben cserélik a rendezőt, a forgatókönyvet, a producert... meg egész más sül ki belőle, mint amit ő elképzelt olvasás közben... Szóval az a csoda hogy van aki karriert tud csinálni az álomgyárban ;)

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása