Az elégedetlenkedő kiszólások ellenére a hazai filmforgalmazás még soha nem volt olyan naprakész, mint tavaly: ugyan nem minden filmet mutattak be az amerikai premier előtt, de soha nem volt még annyi bemutató, mint tavaly, amely leginkább az egyre-másra megjelenő kis forgalmazóknak köszönhető - a tudatos filmválasztásnak hála pedig majd' minden fontos film eljutott a hazai mozikba. Ahogy azt a tízes listám mutatja, hiányosságok azért így is akadnak, de ez leginkább annak tudható be, hogy a magyar közönség nem mindenre vevő. No, de lássuk, én mire haraptam tavaly!
Az elégedetlenkedő kiszólások ellenére a hazai filmforgalmazás még soha nem volt olyan naprakész, mint tavaly: ugyan nem minden filmet mutattak be az amerikai premier előtt, de soha nem volt még annyi bemutató, mint tavaly, amely leginkább az egyre-másra megjelenő kis forgalmazóknak köszönhető - a tudatos filmválasztásnak hála pedig majd' minden fontos film eljutott a hazai mozikba. Ahogy azt a tízes listám mutatja, hiányosságok azért így is akadnak, de ez leginkább annak tudható be, hogy a magyar közönség nem mindenre vevő. No, de lássuk, én mire haraptam tavaly! (Még tíz + tíz jó film 2011-ből.)
10. L'ILLUSIONNISTE (Anglia/Franciaország, 2010, Sylvian Chomet)
A néhai Jacques Tati forgatókönyve alapján készített a Les Triplettes de Belleville rendezője egy varázslatos, édes-keserű, de leginkább melankolikus filmet a mágia és - ha úgy vesszük - a gyerekkor haláláról. Bámulatosan gyönyörű képek, finom humor és zéró dialógus jellemzi ezt a filmcsodát, amely végül csak azért is bebizonyítja a fenti alaptétel ellenkezőjét: mágia igenis létezik. (Hazai forgalom: az Anilogue-on volt, egyébként nyista.)
9. BLACK SWAN (USA, 2010, Darren Aronofsky)
Cronenberget és Polanskit idéző pszichológiai horror a minimalista képművészet újkori mesteremberétől, aki parttalan és naiv művészfilmek helyett végre zsánerprodukciókban kamatoztatja tehetségét. A néző örül. (Hazai forgalom: 100.000 néző mozikban, majd DVD- és BD-megjelenés.)
8. THE LOVED ONES (Ausztrália, 2009, Sean Byrne)
Ugyan a tortúrapornó tisztességtelen műfaja már rég kifulladt, ez a sokkolóan szórakoztató ausztrál nonszensz olyan zsánertöltelékkel tömte meg ezt a bűzölgő műfajt, amely az utóbbi évek egyik legbűnösebb élményét szállítja. (Hazai forgalom: nyista, de ez nem meglepő.)
7. ANOTHER YEAR (Anglia, 2010, Mike Leigh)
Mike Leigh egy egész életművet épített fel arra, hogy filmjeivel látszólag ablakot nyit az átlagemberekre, miközben valójában szélesvásznú tükör elé ülteti le nézőit. Ez az igazi mozimágia. (Hazai forgalom: már kikopott a művészmozikból.)
6. INTOUCHABLES (Franciaország, 2011, Olivier Nakache/Eric Toledano)
Magyar direktorok, figyelem! Sikerfilmet akartok? Egy olyat, melyet minden ötödik hazánkfia megnéz? A recept baromi egyszerű: karakter, történet, szellem. És még 3D se kell. (Hazai forgalom: gyerünk a moziba be! épp megy.)
5. 50/50 (USA, 2011, Jonathan Levine)
Önéletrajzi ihletésű, és hál'istennek politikailag tejesen inkorrekt komédia korunk legtöbb áldozatot szedő népbetegségéről. Őszintesége és természetessége bámulatos, üzenete pedig életmentő lehet. (Hazai forgalom: gyerünk a moziba be! #2)
4. BARNEY'S VERSION (Olaszország/Kanada, 2010, Richard J. Lewis)
Oké, most kezdhetnétek a "minden szentnek..." kezdetű szöveget, de ennek hadd vegyem nagyon gyorsan elejét: ezt a filmet nem azért szeretjük, mert forgalmazzuk, hanem azért forgalmazzuk, mert nagyon szeretjük. Alapos, sokszólamú, mondhatni: epikus élettörténet egy kisemberről, aki talán nem sokat ért el élete során (mondjuk három feleség elfogyasztása is teljesítmény), de annál többet mond a nézőnek - feltéve, ha az hajlandó kinyitni a fülét. (Hazai forgalom: khm, a mozikban.)
3. JODAEIYE NADER AZ SIMIN (Irán, 2011, Ashgar Farhadi)
Akár a szomszédban, vagy ami még rosszabb a bejárati ajtódon innen is lezajlódhatna ez a torokszorító, minden kilengéstől, filmes érzéstől és észleléstől mentes, ijesztően pontos szociodráma, melyet jobb, ha a moziban élsz át, mint a valóságban - ott viszont kötelező! (Hazai forgalom: megjárta a hazai mozikat, ami kész csoda.)
2. EXIT THROUGH THE GIFT SHOP (USA/Anglia, 2010, Banksy)
Napestig lehet elemezgetni és éltetni azt az egész estés trükköt, mellyel Banksy ezúttal művésztársai orrára koppintott. Hisztérikusan vicces, és kegyetlenül gúnyos film a rendszer ellen lázadó művészet elüzletiesedéséről. (Hazai forgalom: ha hiszed, ha nem, ez a film megjárta az országot, igaz, csak egy fesztivál keretében.)
1. DRIVE (USA, 2011, Nicolas Winding Refn)
Plain and simple: a Drive egy olyan film, amely gyógyíthatatlan filmrajongót csinál az emberből. Ilyen pedig nem terem minden bokorban. (Hazai forgalom: négy hónapja töretlenül a mozikban.)
kövess minket facebookon és twitteren!