UPDATE: Megvan az első meglepetésfilm (a másikat közvetlenül a fesztivál kezdetekor árulják el), ami nem is meglepetés. Ez a rendező mindig beverekszi magát, csak még azt nem tudom, hogy csinálja? Valaki?
Nagy visszatéréseknek lehetünk szemtanúi, ugyanakkor nagy kiugrásokat is produkálhat az idei mustra. Igazi veteránok mérkőznek meg majd az ifjú titánokkal a Darren Aronofsky vezette zsűri kegyeiért, ahol most a szokásosnál több angol/amerikai film kapott helyet, és ahol idén a sötétebb hangvételű filmek dominálnak.
Mielőtt rátérünk a versenyprogramra, emlékezzünk meg egy kicsit az életműdíjakról, aminek idei két díjazottja Al Pacino és Marco Bellochio (Szerelem és düh, Anyám mosolya) lesz. Ennek örömére itt lesz az ősbemutatója Pacino legújabb rendezői munkájának (Wilde Salome).
A tovább mögött lehet átfutni a felhozatalt, némi információmorzsák társaságában.
Nagy visszatéréseknek lehetünk szemtanúi, ugyanakkor nagy kiugrásokat is produkálhat az idei mustra. Igazi veteránok mérkőznek meg majd az ifjú titánokkal a Darren Aronofsky vezette zsűri kegyeiért, ahol most a szokásosnál több angol/amerikai film kapott helyet, és ahol idén a sötétebb hangvételű filmek dominálnak.
Mielőtt rátérünk a versenyprogramra, emlékezzünk meg egy kicsit az életműdíjakról, aminek idei két díjazottja Al Pacino és Marco Bellochio (Szerelem és düh, Anyám mosolya) lesz. Ennek örömére itt lesz az ősbemutatója Pacino legújabb rendezői munkájának (Wilde Salome).
A versenyprogram:
GEORGE CLOONEY: THE IDES OF MARCH - NYITÓFILM
amerikai - 98'
Ryan Gosling, George Clooney, Philip Seymour Hoffman, Paul Giamatti, Marisa Tomei, Evan Rachel Wood
Sok újat nem tudok mondani, talán csak annyit, hogy Clooney egy időre hátradőlhet. Sikerült elérnie, hogy óceánon innen és túl a figyelem középpontjába került a filmje. Trailer és poszter itt.
TOMAS ALFREDSON: TINKER, TAILOR, SOLDIER, SPY (ÁRULÁS)
angol, német - 127'
Gary Oldman, Colin Firth, Tom Hardy, John Hurt
Egy félig-meddig visszavonultan élő kémnek vissza kell térnie, hogy felfedje az állítólagos szovjet kém kilétét az MI6 sorain belül. A régimódinak látszó kémthrillert sokan Gary Oldman legnagyobb lehetőségének tartják, amivel végre kivehetné részét a díjesőből. A film alapjául szolgáló regény íróját, John Le Carrét már meggyőzte. Trailer itt.
ANDREA ARNOLD: WUTHERING HEIGHTS
angol - 128'
Kaya Scodelario, Nichola Burley, Steve Evets, Oliver Milburn
Az angol rendezőnő előző három filmjét (Darázs, Red Road, Akvárium) díjeső jellemezte, szóval nem csoda hogy új filmje zöld utat kapott Velencében. Mondom ezt annak ellenére, hogy az eddigi szociálisan érzékeny kortárs drámák helyett most a klasszikus irodalom felé fordult, és elkészítette Emily Bronte remekművének sokadik filmváltozatát. Ezzel persze együtt jár, hogy a régi klasszikus feldolgozásokkal fogják összevetni a művet. Érdekes lesz látni, kiállja-e a próbát. Az pedig még érdekesebb lesz, hogy kitermel-e esetleg némi színészutánpótlást.
AMI CANAAN MANN - TEXAS KILLING FIELDS
amerikai - 109'
Sam Worthington, Jessica Chastain, Chloe Grace Moretz, Jeffrey Dean Morgan
Ismét egy sötét hangulatú thriller Amerika egyik igazán lehangoló vidékéről, ahol már három évtizede csak gyűlik a megoldatlan gyilkosságok száma. Ide érkezik egy New York-i rendőr, hogy besegítsen a helyieknek és megmentsék az újabb lehetséges áldozatot. Jelen pillanatban ebből még bármi lehet; egyelőre mindenki arra kíváncsi, hogy teljesít Michael Mann lánya, és hogy Sam Worthington meg tudja-e mutatni végre, mire is képes valójában.
CRISTINA COMENCINI - QUANDO LA NOTTE
olasz - 116'
Claudia Pandolfi, Filippo Timi, Michela Cescon, Thomas Trabacchi
Mivel az olasz információáramlás is olyan mint a magyar, így csak annyit sikerült kiderítenem, hogy a film a rendező saját regényéből készült, és egy borongós - milyen meglepő -, felkavaró dráma, melyben egy nő felpakolja hároméves gyerekét, és elmegy apja isten háta mögötti házába, ahol a múlt kísérteteivel kell szembenéznie.
EMANUELE CRIALESE - TERRAFERMA
olasz, francia - 88'
Filippo Pucillo, Donatella Finocchiaro, Giuseppe Fiorello, Claudio Santamaria
Hasonlóan az előző filmhez, itt sem dúskálunk az információkban. Az viszont biztos, hogy a film egy kis Szicíliához közeli, halászok lakta szigeten játszódik, amit egyre inkább felkapottabb üdülőhely lesz és ez nagy hatással van a helyiekre, mind anyagi, mind erkölcsi, mind kulturális téren. Mindezt egy család szemszögéből láthatjuk, akik jobb életre vágynak.
DAVID CRONENBERG - A DANGEROUS METHOD
kanadai, német - 99'
Keira Knightley, Viggo Mortensen, Michael Fassbender, Vincent Cassel
Clooney mellett Cronenberg is hátradőlhet, hiszen akinek a filmje két ilyen rangos fesztiválon mutatkozik be, az nem is tehet mást. Csak jönnének már azok a fránya kritikák, hogy lássuk mi sült ki ebből. Bár ha figyelembe vesszük, hogy a két fesztivál más-más értékeket helyez a középpontba, talán kijelenthetjük, hogy a film elég mély, ugyanakkor elég befogadható is lesz. Trailer
ABEL FERRARA - 4:44 LAST DAY ON EARTH
aqmerikai - 82'
Willem Dafoe, Shanyn Leigh, Paz de la Huerta, Natasha Lyonne
Ugyanez nem mondható el Abel Ferraráról, aki minden csak nem könnyen befogadható. Új filmje az apokalipszis előestéjén játszódik, középpontjában pedig egy szerelmespár áll. A férfi sikeres színész, a nő sikeres festő. Ők is - mint mindenki más - tudják, hogy hajnali 4:44-kor vége a világnak. Sokan menekülni próbálnak, sokan tombolnak, de párosunk úgy tesz mint a többség: beletörődnek a sorsukba. Kétségtelen, hogy ez egy kiváló alapanyag lehet Ferrara kezében, és még kiválóbb alapanyag lehet Dafoe kezében. Előbbire ráférne hogy újra, utóbbi pedig megérdemelné hogy végre a rivaldafénybe kerüljön. Talán. (csak zárójelben, halkan: ezt a filmet érzem legközelebbinek a zsűrielnök ízléséhez)
WILLIAM FRIEDKIN - KILLER JOE
amerikai - 103'
Matthew McConaughey, Emile Hirsch, Juno Temple, Gina Gershon
Egy fiú életveszélyes helyzetbe kerül egy tartozása miatt. Egyetlen kiutat anyja életbiztosításában látja... csakhogy az anyja még él. Semminek nem örülnék jobban, mint hogy Friedkin a régi fényében tündököljön, de lássuk be, az utóbbi három évtizedben nem mutatta ennek semmi jelét. Talán majd most, de addig is maradjunk annyiban, hogy ez Matthew McConaughey-nek is jó lehetőség, hogy ismét komolyabb színészi munkát mutasson egy póló levetésénél.
ANN HUI - TAOJIE (A SIMPLE LIFE)
hongkongi, kínai - 117'
Andy Lau, Deanie Yip, Anthony Wong, Tsui Hark
Ann Hui egy lírai hangvételű alkotással jelentkezik, amiben 23 év után újra együtt látható Andy Lau és az ő nagymamája. A történet egy fiatal fiú és a család szolgálójának kapcsolatára fókuszál.
ERAN KOLIRIN - HAHITHALFUT (THE EXCHANGE)
német, izraeli - 94'
Rotem Keinan, Sharon Tal, Dov Navon, Shirili Deshe
Egy férfi a napnak abban a szakaszában megy haza, amiben még soha ezelőtt. Ettől viszont másképpen tekint a házára, a környékre, a feleségére... mintha kívül szemlélné saját életét. Ez így nagyon elborultnak hangzik, de ha hinni lehet a pletykáknak, és a film tényleg olyan édesbús lesz, mint a rendező előző munkája (A zenekar látogatása), akkor ide vele.
PHILIPPE GARREL - UN ÉTÉ BRULANT
francia, olasz, svájci - 95'
Monica Bellucci, Louis Garrel, Céline Sallette, Jérôme Robart
A veterán francia filmes egy festő vívódásait mutatja be, akit elhagy a kedvese. A két főszereplő körül van némi buzz, de egyébként semmi számottevő.
YORGOS LANTHIMOS - ALPEIS (ALPS)
görög - 93'
Ariane Labed, Aggeliki Papoulia, Aris Servetalis, Johnny Vekris
Egy éjszakás nővér áll a cselekmény középpontjában, aki egy csoport tagjaként különös módon próbál segíteni a szeretteiket elvesztett embereknek - bizonyos fizetségért cserébe beállnak az elhunyt helyébe. Hát ez legalább olyan bizarr, mint a rendező előző filmje (Attenberg), ami viszont a legjobb színésznőnek járó díjjal távozott legutóbb.
STEVE MCQUEEN - SHAME
angol - 99'
Michael Fassbender, Carey Mulligan, James Badge, Nicole Beharie
Egy harmincas éveiben járó New York-i férfi képtelen kordában tartani saját szexuális életét. Miután önfejű testvére beköltözik hozzá, a dolgok még rosszabbra fordulnak. Egy ilyen témaválasztás kifejezetten jó ötletnek tűnik egy tehetséges rendezőtől, aki el akarja kerülni a beskatulyázást. Márpedig ez aztán tényleg teljesen más, mint az Éhség, szóval McQueen nagyot bizonyíthat. Egyesek szerint fog is, egyesek szerint pedig ez a film távozik majd az Arany Oroszlánnal.
GIAN ALFONSO PACINOTTI [GIPI] - L'ULTIMO TERRESTRE
olasz - 100'
Gabriele Spinelli, Anna Bellato, Roberto Herlitzka, Teco Celio
A Gipi néven nemzetközi hírnévre szert tett karikaturista rendezői debütálása egy fekete humorral átszőtt sci-fi lesz, amiről ugyan nem találtam sokat, de trailer az van (olaszul).
MARJANE SATRAPI, VINCENT PARONNAUD - POULET AUX PRUNES
francia, belga, német - 90'
Mathieu Amalric, Maria De Medeiros, Golshifteh Farahani, Isabella Rossellini, Chiara Mastroianni
A Persepolis után a rendezőpáros ismét visszatér Iránba, ám ezúttal egy élőszereplős filmben dolgozzák fel Marjane Satrapi egyik rokonának utolsó nyolc napját.
ALEKSANDER SOKUROV - FAUST
orosz - 134'
Johannes Zeiler, Anton Adasinskiy, Isolda Dychauk, Hanna Schygulla
Az ősi Faust-legenda feldolgozása részben Thomas Mann, részben Goethe interpretációjának felhasználásával. A film az utóbbi idők legnagyobb kulturális projectje Oroszországban, amitől még maga Putin is azt várja, hogy majd ez a film hozza közelebb Oroszországot és Európát. Húha, ezek nagy szavak.
TODD SOLONDZ - DARK HORSE
amerikai - 84'
Mia Farrow, Christopher Walken, Justin Bartha, Selma Blair
Solondz új filmjének főhőse egy harmincas éveiben járó férfi, aki még mindig a szüleivel él. Velük dolgozik, velük szórakozik, egyéb szabadidejében pedig játékokat gyűjt. Egyszer aztán felbukkan egy lány, aki szintén a szüleihez költözik vissza a szomszédságba, és a férfi megkéri a kezét. A lány igent mond, de a közös élet nem kezdődik valami fényesen...és csak egyre rosszabb lesz. A rendező nyilatkozata szerint ez az első filmje, amitől egyetlen "cenzor" sem kapott agybajt. Senkit nem erőszakolnak meg, senki nem maszturbál és gyerekeket sem molesztálnak benne. Milyen lehet a mindenki számára fogyasztható Todd Solondz?
SION SONO - HIMIZU
japán - 129'
Shôta Sometani, Fumi Nikaidô, Tetsu Watanabe, Mitsuru Fukikoshi
Egy úgynevezett dark manga filmadaptációja, amiben egy fiatal fiút hagynak magára a szülei, aki megpróbál jó ember maradni.
TE-SHENG WEI - SEEDIQ BALE
taivani, kínai - 135'
Da-Ching, Umin Boya, Landy Wen, Lo Mei-ling
Történelmi dráma Tajvan japán megszállása idejéből, amikor a címben szereplő seediq népet meg akarták fosztani minden hagyományuktól. Ilyen volt például az arcfestés, ami az ő hitük szerint seediq bale-é teszi őket, azaz igaz emberré. Ezt a korszakot mutatja be a film egy tragikus sorsú család szemszögéből, akik összetűzésbe kerülnek egy japán rendőrrel.
ROMAN POLANSKI - CARNAGE
francia, spanyol, német, lengyel - 79'
Jodie Foster, Kate Winslet, Christoph Waltz, John C. Reilly
"Olyan mint a Nem félünk a farkastól, csak kicsit viccesebb." - mondta Jodie Foster a filmről, ami - akárcsak az említett mű - valós időben játszódik, és két házaspár együtt töltött estéjének szűk másfél óráját mutatja be. A játszótéren az egyik pár gyereke bántja a másik páros kisfiát; ezt az eseményt ülnek össze megbeszélni a szülők, amiből aztán kibontakozik a káosz. Az ilyesfajta történeteket a színészek és az írók szokták nagyra értékelni, úgyhogy én elsősorban rájuk figyelnék - no meg arra a tényre, hogy Aronofsky hatalmas Polanski-rajongó...
+1 versenyfilm:
JOHNNIE TO - DYUT MING GAM (LIFE WITHOUT PRINCIPLE)
hongkongi - ?perc
Denise Ho, Richie Jen, Lau Ching Van
Mindegy milyen tisztességes vagy, mindegy mennyire akarsz a szabályok szerint játszani, előbb vagy utóbb letérsz az útról. Ez a világ már csak ilyen. Ezen tételt bizonygatja a film három karakteren keresztül, akiknek más-más okból, de sürgősen pénz kell. Az pedig ugye nem nő minden bokorban.