> Amerikai mozibevételek, 2010. szeptember 17 - 19.
Két hétnyi megszokott szeptemberi lötyögést követően négy igen eltérő film szólította vissza a mozikba az amerikai nézőket, s több kellemes meglepetés született, mint kapufa. Kapufa, mert kifejezett kudarcról egy esetben sincs szó. A sort a második rendezéséhez ért Ben Affleck vezeti a TOLVAJOK VÁROSÁ-val, mindent meghaladóan teljesítve minden fronton, de a KÖNNYŰ NŐCSKE című vígjáték sem marad el sokkal mögötte. Az M. Night Shyamalan nevével fémjelzett ÖRDÖG többé-kevésbé ugyancsak állta a sarat, viszont a Lionsgate 3D-s animációja, az ALFA ÉS OMEGA nem bírt társai nyomába érni.
> Amerikai mozibevételek, 2010. szeptember 17 - 19.
Két hétnyi megszokott szeptemberi lötyögést követően négy igen eltérő film szólította vissza a mozikba az amerikai nézőket, s több kellemes meglepetés született, mint kapufa. Kapufa, mert kifejezett kudarcról egy esetben sincs szó. A sort a második rendezéséhez ért Ben Affleck vezeti a TOLVAJOK VÁROSÁ-val, mindent meghaladóan teljesítve minden fronton, de a KÖNNYŰ NŐCSKE című vígjáték sem marad el sokkal mögötte. Az M. Night Shyamalan nevével fémjelzett ÖRDÖG többé-kevésbé ugyancsak állta a sarat, viszont a Lionsgate 3D-s animációja, az ALFA ÉS OMEGA nem bírt társai nyomába érni.
> #1
Egyszeri Golden Globe-jelölés a HOLLYWOODLAND-ért ide vagy oda, Ben Affleckből jó színész talán sose lesz, s erre a Razzie-kért felelős brigád is gyakran emlékezteti őt és azokat, akik bárminemű jelentőséget is tulajdonítanak ennek a jöttment "díjnak", de azt azért remélhetőleg senki nem feledte még közülük se, hogy Oscar-díjas forgatókönyvíróról van szó, s azt azért nem úgy osztogatják, mint az arany málna-jelöléseket. A 2007-es HIDEG NYOMON című könyvadaptációval Affleck bizonyította, hogy rendezőnek sem utolsó, bár a film legnagyobb érdemének Amy Ryan alakítása bizonyult, s a box office színterén is igencsak feledhető, mondhatni kihűlt nyomot hagyott a Miramax bemutatója. Géza most ismét egy regényt adaptált két társával a vászonra, s az ezen felüli rendezői feladatok mellett a főszerepet is magára osztotta. Ez utóbbi minőségében ezúttal sem lett a kritikusok szíve csücske, ellenben a direktori székben olyan magabiztosan irányított, hogy egyes amerikai újságírók Clint Eastwood és Martin Scorsese nevét sem átallottak emlegetni, előbbit ráadásul többen is. Merthogy a TOLVAJOK VÁROSA (The Town; hazai bemutató: december) című bűnügyi drámában az év egyik legjobb filmjét köszönthetjük, ami nem pusztán jól rendezett és megírt a Rotten Tomatoes-on véleményezők szerint, de telis-tele van remek alakításokkal, kiváltképp Jeremy Rennerével. És a közönség most nagy összhangban leledzik a firkászokkal: a Warner Bros. több mint 2800 moziban játszott filmje közel 24 millió dollárt gyűjtött három nap alatt, ami messze jobb mindennél, ami felmerült a premiert megelőzően a film címe mellett, s nem elhanyagolhatóan nem sokkal marad el a 2006-ban nagy sikert aratott A TÉGLA nyitányától, azon filmétől, amelyre egyébként a forgalmazó hevesen hivatkozott is a mostani film plakátján is, úgy tűnik, hatásosan. Ám éppen ez a kétségbeesettnek tűnő idézgetés volt talán, ami a Box Office Mojo munkatársát visszatartotta attól, hogy egy lapon emlegesse a két produkciót anyagi szempontból, s inkább a 10 millió körül kezdő AZ ÉJSZAKA URAI-hoz hasonlítsa. Már csak ebből is tisztán érzékelhető, milyen erőteljes benyomást is tesz most a TOLVAJOK VÁROSA, s hogy ez rendezőjének mit is jelent, azt egyelőre nehéz felmérni. Egyetlen kritika sincs szinte, amely meg ne említené Ben Affleck jó érzékét a helyszínt adó Boston városához és ügyeihez, amit maximálisan kamatoztatni tudott. Remélhetőleg, sőt, szinte biztosan, a két órás produkció a toplistákon is kihasználja minden tartalékát, s ha A TÉGLA magasságába nem is jut, de a nézők eljuttatják oda, ahol helye van. S ha már a helyeknél tartunk, még mindig 10 film verseng a legjobb film Oscarjáért? Akkor számoljunk a TOLVAJOK VÁROSÁ-val.
> új filmek
Emma Stone nem Megan Fox. Na, nincs itt szó túl bonyolult dolgokról: a Sony ugyanúgy rá mert bízni az ifjú hölgyeményre egy filmet, mint tavaly ilyenkor a Fox stúdió Foxra. A különbségek persze szembetűnőek, hiszen itt teljes mértékig vígjátékról van szó, ami könnyeben csúszik, mint egy horrorkomédia. Továbbá, az ÖRDÖG BÚJT BELÉD-del ellentétben a KÖNNYŰ NŐCSKE (Easy A; hazai bemutató: október 28.) igen dicséretes bizonyítványt kapott a kritikusoktól, s a nézőket is módfelett jobban érdekli egy szó szerint férfifaló bombázónál a jelentősége növelése érdekében meredeket kamuzó dögös csaj. A TOLVAJOK VÁROSÁ-éval közel megegyező számú helyen vetített filmre majdnem 18 millió dollár értékben keltek el jegyek, ami több mint tisztességes összeg, s egyébként több mint duplája a produkciós költségeknek. Bár nem felejtik el megemlíteni a korábbi, valamilyen módon kapcsolódó komédiákkal való hasonlatosságokat, a kritikusokat jórészt annyira elbűvölte Stone, hogy mindjárt 'Certified Fresh' lett a filmből a Rotten Tomatoes-on. És ha egy vígjáték jó, akkor igen messzire is képes eljutni, tehát a második premierre mondhatjuk már azt, hogy a vége bárhol alakulhat.
Már ott tartunk, hogy a fentebb már idézett Box Office Mojo M. Night Shyamalan részvétele ellenére nevezte kielégítőnek az ÖRDÖG (Devil; hazai bemutató: november 18.) című új thriller eredményét. Az Oscar-jelölt író-rendező, akit idén nyáron nagyon lehordtak AZ UTOLSÓ LÉGHAJLÍTÓ kapcsán, miközben a film több mint 130 millió dollárt termelt csak hazájában, ötletadói és produceri kreditet kapott a filmben, melyben néhány ember egy személyi felvonóban ragad, s rövidesen kiderül, lehet, hogy valaki közülük maga az Ördög. A javarészt ismeretlen színészeket felvonultató (akik esetleg mondanak valamit: Chris Messina, Bokeem Woodbine, Jacob Vargas és Matt Craven) filmet a KARANTÉN rendezője készítette, s lényegében a sztoriból és -a rosszmájúságot félretéve- a producer úr nevéből építkezhetett box office terveit illetően. A Universal által, ugyancsak 2800 mozi körüli szélességben bemutatott produkció 12,3 millió dollárral a harmadik helyet szerezte meg a listán, ami erőtlen közepesként értékelhető, de ha a 10 milliós, érthetően alacsony költségvetést nézzük, akkor akár módosabb sikernek is kikiálthatjuk végül, annak tudatában, hogy vélhetően az erről a pontról számított duplázásnál (azaz 25 millió dollárnál) sokkal többre nem számíthatunk manapság egy Shyamalan-opustól. Viszont újabb fejezetekre igen, hiszen az ÖRDÖG, amitől a stúdió az újságírókat megkímélte, a "Night Chronicles" elnevezésű antológia-szerűség első darabja.
A Lionsgate Films sosem tudott animációs filmmel jelentékeny eredményt elérni, bár tény, nem is próbálkoztak túl sokat. A megújulást ők is a 3D-től várták: a Crest Animation Productionsszel közösen 20 millió dollárból, tehát potom pénzből hozták tető alá az ALFA ÉS OMEGA (Alpha and Omega; hazai bemutató: október 21.) című, farkasokat felvonultató CGI-mozit. A visszajelzések szerint azonban az alacsony költségvetésből következő alacsony színvonalú animáció csak egyike a film bajainak: az ismert 'állatok vándorúton' sztori semmi újat nem kínál, s a célközönség is jóval szűkebb (azaz fiatalabb), mint az év egyéb, messze sikeresebb animációs alkotásai esetében. A mindezek ellenére, s a prognózisokkal összhangban összejött 9 millió dollár tehát a 3D-nek köszönhetően annyi, amennyi, de sem ez, sem a várható végeredmény nem versenyképes a műfajban, mi több: a szaturáltabb 3D-s bemutatók között új negatív csúcsot jegyez.
> további filmek
A közönség lassan olyan gyorsasággal használ el egy filmet, mint egy papírzsebkendőt: A KAPTÁR: TÚLVILÁG 3D-re is csupán egy kiadósabb fújás erejéig voltak kíváncsiak, hiszen vaskos, bár a széria történetébe beleillő, 63%-ot zuhan a Sony / Screen Gems 3D-s produkciója. Na jó, önmagában a 10 millió dollár még mindig jelentős összeg, ahogy az eddig összegyűlt 44 millió dollár is, de ha a korábbi részekkel vetjük ezt össze, észben kell tartani, hogy az inflációt meghaladóan drágább a filmre vásárolt jegyek nagyobb része, köszönhetően Mr. 3D-nek, az új évtized eddigi legnagyobb filmsztárjának. Milla Jovovich negyedik zombizúzása továbbra is jó úton halad, hogy pénzügyileg a legeredményesebb Resident Evil legyen.
A hét legörömtelibb híre a már futó filmek háza táján, hogy A FELÁLDOZHATÓK elérte a 100 millió dolláros bevételt (tizennyolcadikként a 2010-es bemutatók között), amit azért túl sokat nem néztek volna ki belőle bemutató előtt. A rövidesen nálunk is látható film ezzel olyan címeket utasított maga mögé, mint A SZUPERCSAPAT vagy a PERZSIA HERCEGE: AZ IDŐ HOMOKJA. Hasonló nézettséggel ez a 100 millió dollár az 1980-as évek idusán hozzávetőleg 45 millió dollárt jelentett volna, s hellyel-közzel megegyezik az 1988-as RAMBO III. teljesítményével.
Ezalatt az ALKONYAT: NAPFOGYATKOZÁS átlépte a 300 millió dollárt, s ezzel a sorozaton belül az élre lépett.
> végszó
A bemutatkozó filmeken múlott minden, hiszen a korábbiak már csak a maradékot gyűjtögetik pármilliókkal (A KAPTÁR: TÚLVILÁG kivételével, persze), s szerencsére a többségben nem kellett csalatkozni, sőt. Az első tizenkét helyezett majdnem 90 millió dolláros összesített bevételre tett szert, ami megegyezik a tavalyi, DERÜLT ÉGBŐL FASÍRT-vezette mezőny bankolásával.
> ami jön
Újabb négyesfogat kerül a levesbe, közülük több is igen széles terjesztést kap. Megint lesz 3D-s rajzfilm AZ ŐRZŐK LEGENDÁJA képében, ami egyébként ígéretes versenyzőnek tűnik. Mozikba kerül végre, ugyancsak jó sokba a TŐZSDECÁPÁK: A PÉNZ NEM ALSZIK Michael Douglasszel, s lesz még két vígjáték is, amiből ugye már ezen a hétvégén sem volt hiány.
> a top 10
1. The Town ($23.8m/$23.8m)
2. Easy A ($17.7m/$17.7m)
3. Devil ($12.3m/$12.3m)
4. Resident Evil: Afterlife ($10.0m/$43.9m)
5. Alpha and Omega ($9.1m/$9.1m)
6. Takers ($3.0m/$52.4m)
7. The American ($2.7m/$32.8m)
8. The Other Guys ($2.0m/$115.4m)
9. Inception ($2.0m/$285.1m)
10. Machete ($1.8m/$24.4m)
> kapcsolódó írások
box office: 2009 azonos hétvégéje (Derült égből fasírt)
box office: 2008 azonos hétvégéje (Kínzó közelség)
kövess twitteren!