> Amerikai mozibevételek, 2010. július 16 - 18.
A mozimágusi titulust lassan végérvényesen kiérdemlő Christopher Nolan új filmje, az EREDET a közönség kitüntetett figyelmét élvezte a hétvégén, mialatt a vészesen zsugorodó produceri bűbájjal rendelkező Jerry Bruckheimer és a Disney második nyári dobása még az előzőt is alaposan alulmúlta.
> Amerikai mozibevételek, 2010. július 16 - 18.
A mozimágusi titulust lassan végérvényesen kiérdemlő Christopher Nolan új filmje, az EREDET a közönség kitüntetett figyelmét élvezte a hétvégén, mialatt a vészesen zsugorodó produceri bűbájjal rendelkező Jerry Bruckheimer és a Disney második nyári dobása még az előzőt is alaposan alulmúlta.
> #1
Hollywoodot nem kell félteni. És amerikai nézőtársainkat sem. Előbbi ontja magából mindazt, amire igény mutatkozik, még ha az esetek többségében nem kimondottan kielégítő is az, ami végül terítékre kerül. De utóbbiak itt lépnek a képbe, s ezt bizony meg is tették idén nyáron: nem egy sikervárományos darabot ítéltek inkább érdektelennek, semmint kihagyhatatlannak, pedig az álomgyár egén másképp írták a csillagokba. Vagy mégsem, hiszen éppen ideális helyzet alakult ki az EREDET (Inception; hazai bemutató: július 22.) számára ahhoz, hogy beteljesítse az ígéreteket, amiket feléje támasztottak. Le kell szögezni, a nagy hűhó ellenére korántsem volt kockázatoktól mentes a Warner bemutatója: nem egy hasonló jegyekkel bíró produkció talált magának rövidebb utat a süllyesztőbe a box office csúszdáján. Itt persze sokkal magasabb szinten mozog minden részlet, minthogy ignorálja a közönség: A SÖTÉT LOVAG rendezőjétől - zengett a sejtelmes szlogen mellé az emlékeztető; Leonardo DiCaprio, napjaink egyik legszimpatikusabb és legjobb színésze viszi a prímet egy Nolantől már megszokott igazán impozáns gárda élén (mint ahogy már-már védjegyévé vált egy lecsúszott színésznek mentőövet hajítania is: Rutger Hauer és Eric Roberts után ezúttal Tom Berengernek); az előzetesen is hihetően nem spóroló költségvetés és a hozzá toldott ugyancsak százmilliót meghaladó marketingköltségek; s a már utalt harci helyzet, miszerint az adaptációk, folytatások, remake-ek kevesebb mint fele talált be igazán a szezon folyamán, mind-mind hozzájárultak ahhoz, hogy a kristálytisztán valami egészen újszerűt ígérő EREDET érvényesülni tudjon. A forgalmazó ehhez közel 3800 filmszínházat toborzott - köztük rekordszámú, 197 IMAX-teátrumot -, amiket csalódást nem okozóan töltöttek meg az érdeklődők: a 3 milliót termő éjféli vetítésekkel egyetemben 21 millió dollár felett jegyezték a nyitónapot, majd ezt biztató mód, egyúttal sugallva, hogy a sürgős dolgát végző rajongó-hadak mellett a kényelmesebb szombati napot preferáló felnőtt jegyváltók között is jelentős a produkció kíváncsisági indexe, ha minimálisan is, de meghaladta a másnap, s egy igen alacsony vasárnapi csökkenéssel 63 millió dollár került három nap alatt a kasszákba. A nyitóhétvégék rangsorában ez a középmezőnyt jelenti, ám a saját jogukon érvényesült, azaz bárminemű előélet nélküli filmek között az első tíz közé szegődött (mely tíznek egyébként a fele animációs alkotás), a 2010-es esztendő bemutatói között pedig a hatodik helyre került e tekintetben.
Jelen pillanatban azonban nincs ok kételkedni benne, hogy ne végezhetne kedvezőbb helyen a film a végelszámolásnál. Erről a szintről a 200 millió dollár még könnyen kivitelezhető cél a várhatóan nagyon erős hétköznapi forgalom segedelmével, s a negyedmilliárd sem ördöngösség. Nolan előző filmje, a valószínűtlenül sikeres A SÖTÉT LOVAG amúgy is igen méretes első hétvégéje az összes bevétel alig 30%-át tette ki, amely arány jelen film vonatkozásában 210 millió dollár körüli eredményt vetít előre, de a körülmények azért mások, amelyek között kedvezőbbek és kedvezőtlenebbek is akadnak az EREDET-re nézvést. Jobbak a kilátások az amúgy a Batman-film esetében is igen figyelemreméltó átlagos változási mutatókra, s bár a nézői visszhang jó eséllyel alkalmazkodik majd a kritikusok nagy fölénnyel kedvező fogadtatásához, olyan elsöprő nem valószínű hogy lesz a szájhagyomány, mint A SÖTÉT LOVAG esetében, már csak azért se, mert jóval kevesebb a kapaszkodó a nézők számára (Batman és főként Joker karaktere példának okáért). Mindez persze semmire sem garantál biztos lefolyást; ami fix, hogy végül mély nyomot hagy a film a 2010-es évadban, de hogy a díjszezonban is tiszteletét teszi-e ez a cím a jelöltek listáján, nos, az akárcsak az AVATAR esetében, komoly függvénye a nagy box office-sikernek. Ami nem sikerült A SÖTÉT LOVAG-nak és Nolannek két éve, azt most pótolhatja az EREDET.
> új filmek
Jerry Bruckheimernek és a Disneynek azonban nem jött össze a pótlás. A PERZSIA HERCEGE: AZ IDŐ HOMOKJA markáns vereséget szenvedett az elmúlt hónapokban, mikor 200 milliós produkciós költségekre mindössze 90 millió dolláros bevételt ért el. És a helyzet már akkor is az volt, hogy a két nyári dobás közül az a tutibb. Ennek tudatában A VARÁZSLÓTANONC (The Sorcerer's Apprentice; hazai bemutató: augusztus 5.) bukása egyáltalán nem meglepő, de azért elszomorító. Elszomorító, hogy Nicolas Cage egyre kevesebbet jelent az amerikai nézőknek, elszomorító, hogy a jóval gyatrább visszajelzéseket kapott AZ UTOLSÓ LÉGHAJLÍTÓ szinte egy nap alatt hozta ezen film 17 milliós nyitányát, ami a szerdai-csütörtöki 7 milliót követte, s elszomorító, hogy talán fals következtetéseket vonnak majd le a kudarcból. Mi lehetett a hiba? Fantasy történet, könnyen azonosítható felállás (mester, tanítvány, gonosztevő, elnyerendő nő), intenzív reklámhadjárat, széles terjesztés, nem elhanyagolható nevek, könnyedséget ígérő előzetesek mind kipipálva, ahogy a PERZSIA HERCEGE esetében is - ez a nyár azonban az egy fokkal fiatalabb protagonistákkal bíró moziknak kedvez: A KARATE KÖLYÖK és a már említett AZ UTOLSÓ LÉGHAJLÍTÓ sokkal bizonytalanabb esélyekkel várta bemutatóját mint a két Disney-mű, ám a kialakult ábra magáért beszél. A VARÁZSLÓTANONC-ra ugyan nem mértek az újságírók megsemmisítő vereséget, a várható 60 milliós végösszeg a 150 milliós költségvetéssel szemben annak minősíthető.
A hosszú hallgatásból előlépő Rocky Mountain Pictures nevezetű független forgalmazó (a nálunk DVD-n megjelent A DÁRDA VÉGE, illetve a mozikba is eljutott, animációs A TÍZPARANCSOLAT mögött álló vállalkozás) nagy hirtelenjében szervezett az országos szintet épphogy meghaladó premiert új produkciójának. A STANDING OVATION című zenés tinifilmnek éppen ez a semmiből feltűnés lett a veszte, hiszen alig több mint 350 ezer dollár értékben figyeltek fel rá a nézők. A kritikusok és közönség oldaláról egyaránt szigorú elutasításba ütközött mű valószínűleg 1 millió dollár fölé sem jut el.
> további filmek
A Universal új kedvence, azaz a GRU című animációs vígjáték tovább folytatta lenyűgöző futását hétfő és csütörtök között, hogy a második kört már 85 millióval kezdhesse. Ehhez jön most tehát hozzá további 32 millió dollár, ami még bőven megfelelő, 42%-os csökkenést jelent, s kevés híján 120 millió dollár 10 nap alatt. Ez messze több, mint amit a 200 milliót felemésztő ROBIN HOOD, vagy a teljességgel pénznyelőnek bizonyuló, egyenként is kilenc számjegyű összeget kóstáló FARKASEMBER és ZÖLD ZÓNA együtt hozott egész futása alatt. A 200 millió dollár elérhető távolság, ami komoly fegyvertény a stúdiónak az animációs porondon (a Fox és Blue Sky ezt a szintet például még sosem érte el).
A lehető legrosszabb módon alakult a RAGADOZÓK sorsa a biztató premiert követően. A hétköznapi bevételek csak közepes minősítést érdemelnek ki egy termékeny júliusi mezőnyben, a hétfőt és a keddet is alulmúló második péntek pedig egyenesen elégtelen, 80%-os szaltót tartogatott. A film így 7 millió dollárt gyűjtött második nekifutásra (emlékezetes: a nyitónap 10,5 millió volt), ami 72%-os szabadesést tükröz. 60, de inkább 55 millióig már csak a szentlélek viheti el Robert Rodriguez és Antal Nimród kedvezően fogadott akciófilmjét. Nem mondhatni, hogy teljesen váratlan fordulat, de attól még a szájíz keserű lehet a Foxnak, annak ellenére, hogy ezen a projekten azért nem buknak százmilliókat - feltételezhetően még 25-öt se, s ez már eredmény egy olyan világban, ahol 900 millió dolláros világszintű bevételből is lehet rosszul kijönni.
A már mindenképpen veretes siker ALKONYAT: NAPFOGYATKOZÁS nem változtat intenzív mértékű fogyatkozásán, ám továbbra is őrzi előnyét az ÚJHOLD-dal szemben, s ha ez így marad, akkor a 300 milliós korlát is ledöntetik. A TOY STORY 3.-nak ugyancsak nincs semmi szégyenkeznivalója, hogy is lenne az év #1 filmjeként, ellenben a 45% közeli esés az ötödik hétvégén azért nem mutat túl fényesen. Tény ugyanakkor, hogy a GRU kiugró sikere mellett ez rosszabb is lehetne, ahogy lehetett volna egy hete is. A 400 millió még mindig kilátásban a Pixar 11. filmje számára.
> végszó
A top tíz filmjei 170 millió dollár körüli összbevételt generáltak, aminek több mint harmada az EREDET érdeme, míg A VARÁZSLÓTANONC részesedése alig haladja meg a 10%-ot. Egy évvel ezelőtt Harry Potter lengette meg varázspálcáját, ám az őt követő kilenc további produkcióval is csak 150 milliót számlált az egyenleg, így egy újabb nyerő hétvégét könyvelhet el 2010, 2009 kárára.
> ami jön
Akcióba lendül Angelina Jolie és Phillip Noyce a SALT ÜGYNÖK-kel, s kiderül, hogy A SZUPERCSAPAT és a KÉJJEL-NAPPAL kiábrándító futása után mentik-e az akciófilm becsületét. Az egészen fiatal korosztály is újabb opciót kap a RAMONA AND BEEZUS című könyvadaptáció képében.
> a top 10
1. Inception ($62.7m/$62.7m)
2. Despicable Me ($32.8m/$118.4m)
3. The Sorcerer's Apprentice ($17.6m/$24.7m)
4. The Twilight Saga: Eclipse ($13.4m/$264.8m)
5. Toy Story 3 ($12.0m/$363.0m)
6. Grown Ups ($9.9m/$129.2m)
7. The Last Airbender ($7.8m/$115.1m)
8. Predators ($7.0m/$40.3m)
9. Knight and Day ($3.6m/69.1m)
10. The Karate Kid ($2.3m/$169.3m)
> kapcsolódó írások
box office: 2009 azonos hétvégéje (Harry Potter 6.)
box office: 2008 azonos hétvégéje (A sötét lovag)
countdown: Inception
countdown: The Sorcerer's Apprentice
kövess twitteren!