> Amerikai mozibevételek, 2010. április 23 - 25.
Április vége felé könnyen zakóznak a filmek; a közönség egy utolsó lélegzetet vesz, mielőtt átáll a nyári filmidő-számításra. Sem Jennifer Lopez és az ILYEN A FORMÁM, sem a THE LOSERS című képregény-adaptáció nem volt ellenfél az ÍGY NEVELD A SÁRKÁNYODAT számára, hogy most végre magabiztosan visszafoglalja a vezető pozíciót.
> Amerikai mozibevételek, 2010. április 23 - 25.
Április vége felé könnyen zakóznak a filmek; a közönség egy utolsó lélegzetet vesz, mielőtt átáll a nyári filmidő-számításra. Sem Jennifer Lopez és az ILYEN A FORMÁM, sem a THE LOSERS című képregény-adaptáció nem volt ellenfél az ÍGY NEVELD A SÁRKÁNYODAT számára, hogy most végre magabiztosan visszafoglalja a vezető pozíciót.
> #1
És ezt így egy hónappal a premiert követően. Nem rossz. A DreamWorks széles körben méltatott animációs mozija forgalmazása ötödik hétvégéjén 15 millió dollárt gyűjtött, ami top 10-es a mindenkori listán, s megint csak minimális arányú hátralépés. Jóllehet, ilyen alacsony összeggel szeptember eleje óta nem vezette film a listát (ekkor második hete A VÉGSŐM ÁLLOMÁS 3D volt a bajnok), de ez természetesen a legkevésbé sem írható az ÍGY NEVELD A SÁRKÁNYODAT rovására. Ami viszont igen, az eddig közel 180 millió dollár; hogy a VASEMBER 2. mennyire tesz be majd neki (vagyis mennyire funkcionál családi moziként), az kérdéses, de kedvező esetben csak a SHREK A VÉGE, FUSS EL VÉLE május 21-i érkezésekor "kell" visszavonulót fújnia.
> új filmek
Jennifer Lopezről nem állíthatnánk, hogy valaha is húzónév volt a filmek terén, de azért bőven megvoltak a maga sikerei a latinó énekes-színésznőnek. Az ILYEN A FORMÁM (The Back-up Plan; hazai bemutató: június 10.) nem ezt a sort fogja gyarapítani, de azért nem is született olyan katasztrófa. Persze ez is nézőpont kérdése. A független CBS Films több mint 3200 moziba juttatta el Alan Poul, egyebek mellett a FEKETE ESŐ és a KAMPÓKÉZ producerének mozis bemutatkozását a rendezői székben, tehát sejthető, hogy 12 milliónál némileg többet reméltek a projekttől. Ez most így alakult - azért módfelett jobban, mint a forgalmazó januári bemutatkozása, a sebesen lemorzsolódó EXTRAORDINARY MEASURES esetében -; talán egy hónappal korábban, vagy eggyel, de még inkább kettővel később lehetett volna több is a nyitány alapján kilátásba helyezhető 35 milliónál. Egy romantikus vígjáték esetében még a jobb kritikák (vagyis jelen esetben inkább a jó kritikák) sem osztottak vagy szoroztak volna a bevételen.
A nagyobb csapást kétség kívül a THE LOSERS szenvedte. A Vertigo/DC Comics füzeteire alapozott akció-thriller számára már intő jelként szolgált a HA/VER múltheti kudarca, így ennek fényében nem is meglepő, hogy nem kapott szárnyra a Warner közel 3000 mozis terjesztése. Mert mi volt itt az, aminek el kellett volna adnia a filmet? Kb. hogy ez egy (nem túl ismert) képregényre alapozott akció-thriller. A résztvevő nevek nem a legnagyobbak közül kerültek ki, noha a kicsit bennfentesebb nézőknek azért bőven mondanak ezt-azt: Jeffrey Dean Morgan a WATCHMEN, Zoe Saldana pedig az AVATAR és a STAR TREK sikeréből merítkezhetett volna, ha kicsit erősebb a stúdió gépezete, no meg ismételten, ha nem épp a legmihasznább hétvégét választják a bemutatóra. A 9,4 millió dollárból ugyan lehet még a költségvetésnek megfelelő 25 millió, de műfaji sajátosságként és a "gyenge kezdés után erőteljes visszaesés"-törvény szerint gyors kifulladás várható. A maximum közepes újságírói vélekedések jelen esetben szintén lényegtelenek, de ennek ismeretében talán könnyebb elfogadni, hogy a magyar mozikat ezek után már szinte biztosan elkerülik a lúzerek.
A Disney új mappát nyitott forgalmazási albumában tavaly ilyenkor a FÖLD premierjével. A francia bázisú Disneynature második darabja a természet-dokumentumfilmek szakavatott mestere, Jacques Perrin és stábja fáradságos munkáját konvertálta a Föld napjában rejlő üzleti lehetőséget meglovagoló produktummá. Az ominózus, csütörtöki napon listavezető lett az OCEANS-ből, ám 2,5 milliós bevétele elmaradt elődje 4 milliójától, s ehhez idomult a hétvége további része is. Péntek és vasárnap között 6 millió dollár értékben kívántak az amerikaiak természetbúvárkodni, tehát 8,5 millió körül áll a film négy nap után. A vége nyilvánvalóan határozott mértékkel a FÖLD 32 milliója alatt lesz majd, de még így is többnek ígérkezik, mint az egy év múlva debütáló, afrikai macskákról szóló következő fejezeté. Vagy ki tudja.
> további filmek
A dobogó harmadik fokán a PÁRTERÁPIA áll. A decensen nyitó Fox-vígjáték sikeresen tartja magát a felszínen, hiszen ismételten bőven 40%-on belül csökkent bevétele, s ez még mindig 10 millió dollárt jelent a három napra. Ha nem nő az iram, márpedig nem kell félni a nagy arányú moziszám-elvonásoktól az elkövetkezendőkben a szellős kínálat okán, akkor még egész szép finis is kialakulhat.
A HA/VER a felfokozott várakozásokhoz mérten mindenképpen csalódást keltő bemutatkozását egy vaskos, de nem váratlan 53%-os zuhanással tetézi. A Lionsgate, aki nem volt hajlandó a múlt hétvégi értékből külön kezelni a csütörtök esti premier előtti vetítések bevételét, most már biztosan nem számíthat 50 milliónál többre dédelgetett gyermekétől. A DEATH AT A FUNERAL hasonló mértékű elpártolással szembesült: a Sony/Screem Gems vígjátéka 8 millióra süllyedt ezen a hétvégén, s ha marad a tempó, a 40 milliót is lehet majd temetni - ennél azért mindenképp több rejlett ebben a fekete komédiában is.
> végszó
A gyengélkedő premierek és a második körüket futó filmek egyaránt hozzájárultak ahhoz, hogy ez most egy határozottan harmatos hétvége legyen. A top 12 összforgalma alig 90 millió dollár, márpedig egy évvel ezelőtt az ŐRÜLT SZENVEDÉLY 100 millió fölé segítette a mezőnyt. Nem baj, innentől nem lesz pihenés...
> ami jön
...hiszen most már érkeznek a nagyágyúk. A májust köszöntő éj könnyű álmot nem hoz, ugyanis Freddy Krueger libben be több mint 3000 filmszínházba, hogy a RÉMÁLOM AZ ELM UTCÁBAN a horror-remake-ek eddigi legsikeresebbje legyen. A korhatárra tekintettel levők ezalatt Brendan Fraser és a medvék párharcát követhetik nyomon a BUNDÁS BOSSZÚ című vígjátékban.
> a top 10
1. How to Train Your Dragon ($15.4m/$178.3m)
2. The Back-up Plan ($12.2m/$12.2m)
3. Date Night ($10.5m/$63.3m)
4. The Losers ($9.4m/$9.4m)
5. Kick-Ass ($9.3m/$34.7m)
6. Clash of the Titans ($8.9m/$145.6m)
7. Death at a Funeral ($8.0m/$28.5m)
8. Oceans ($6.1m/$8.5m)
9. The Last Song ($3.8m/$55.5m)
10. Alice in Wonderland ($2.3m/$327.5m)
> kapcsolódó írások
box office: 2009 azonos hétvégéje
box office: 2008 azonos hétvégéje
follow me on twitter!