> Magyar mozibevételek, 2010. március 4 - 7.
A világszerte hatalmas sikernek örvendő ALICE CSODAORSZÁGBAN nálunk sem hagyta cserben forgalmazóját, s bár az AVATAR nyomába biztos nem szegődik, újabb diadalt könyvel el a 3D formátumának. Ezalatt a bevált receptet is sokan követték: a VIHARSZIGET-re még többen is fizettek be, mint a DiCaprio-Scorsese kettős előző munkájára, A TÉGLÁ-ra.
> Magyar mozibevételek, 2010. március 4 - 7.
A világszerte hatalmas sikernek örvendő ALICE CSODAORSZÁGBAN nálunk sem hagyta cserben forgalmazóját, s bár az AVATAR nyomába biztos nem szegődik, újabb diadalt könyvel el a 3D formátumának. Ezalatt a bevált receptet is sokan követték: a VIHARSZIGET-re még többen is fizettek be, mint a DiCaprio-Scorsese kettős előző munkájára, A TÉGLÁ-ra.
> #1
Túlnőve vélt vagy valós korlátain, amit egy adott nyelv- és kultúrterület jelent, az ALICE CSODAORSZÁGBAN megrengette az Észak-Amerikán kívüli világot is. Persze, most azért egy igen jól ismert, sokszor vászonra vitt történettel állunk szemben, azonban még a 3D sem jelenthetett teljes garanciát arra, hogy a Disney mesefilmje úgy viselkedik majd, mintha csak a nyár közepén volnánk. Nekünk, magyaroknak sem kell elbújnunk, ha feltérképezik az egyes nemzetek érdeklődését: a 81 millió forint ugyan csak második az idei nyitányok között, mégis többet jelent ez, mint a VALENTIN NAP három héttel korábbi indítása. Hiszen itt családi moziról van szó, aminek nem kell semmilyen támpont a naptárban az érvényesüléshez. Igen ám, de már három hét múlva érkezik is az újabb trónkövetelő a 3D-s formátumon, így a 200 000 néző eléréséhez nem szabad lazsálni. Márpedig úgy tűnik, az IMAX-termet túl nagy lélegzetvételhez hagyták jutni a fővárosi nézők, hiszen az ezt megelőző, 80-90%-os AVATAR-vetítésekkel szemben Alice "csak" 73%-ig töltötte meg a székeket - és ez már csak csökkenni fog. Mindazonáltal, ehhez hozzáadva a Cinema City Aréna további nézőit, azt látjuk, hogy a budapesti érdeklődők csaknem egyharmada választotta ezt a mozit. Országos szinten 46 kópián látható Tim Burton fantasyje, ami igen magas játszótér, kérdés, mennyire sikerül kihasználni az ÍGY NEVELD A SÁRKÁNYODAT március 25-i érkezéséig.
> új filmek
Leonardo DiCaprio nagyjából hasonló módon kedvelt ma idehaza, mint a tengerentúlon. Lényeges különbség, hogy a nézők már a ROMEO + JÚLIA révén fejükbe véshették nevét és arcát, hiszen a sajátos Shakespeare-adaptáció majd' negyedmillió érdeklődőt vonzott. Aztán befutott a TITANIC, majd A VASÁLARCOS élvezte a kitüntetett figyelmet, ahogy A PART is a sikerek számát gyarapította - szemben az amerikai fogadtatással. Az ezt követő kép már változatos; a KAPJ EL, HA TUDSZ és A TÉGLA regisztrált hat számjegyű látogatót azóta, és most a VIHARSZIGET is jó eséllyel pályázik ilyen magaslatokba. A UIP által forgalmazott thriller, szintén igazodva a nemzetközi trendekhez, tiszteletet parancsoló összeggel érkezett a listára. A 38 millió forint most csak a második helyre volt elegendő, de ez cseppet sem kisebbíti a film érdemeit. A 31845 látogató még meg is haladja A TÉGLA ugyanennyi idő alatt toborzott 27440 jegyváltóját, bár az kérdéses, sikerül-e hasonló ívű kört futnia a Dennis Lehane-adaptációnak, hiszen a 2006-s gengszterfilmet segítette számos elismerése. Akárhogy is, a VIHARSZIGET-ben mi is egy nyerőt üdvözölhetünk, várhatóan több mint 100 millió forintos bevétellel - ez sztárszínész (és sztárrendező) nélkül nem valószínű, hogy sikerülne.
A brit kosztümös drámákról két dolgot lehet biztosan elmondani az elmúlt pár év tapasztalatai alapján: Oscart nyer velük a jelmeztervező (lásd Sandy Powell köszönőbeszédét az idei gálán, amiben a kevésbé elismert, de nem kevésbé keményen dolgozó, jelenkorban játszódó filmeken ténykedő pályatársainak ajánlotta szobrát), és a multiplexek közül itthon maximum a Mammutba érdemes bevinni őket. AZ IFJÚ VIKTÓRIA KIRÁLYNŐ-vel is ez a helyzet: a Budapest Film rossz, de érthető szokásához híven nem is nagyon merészkedett most sem Budapesten kívülre, ahol a legtöbben a széna téri Palace-ba látogattak el a film vetítéseire. Kihasználtságban ugyan a legnyerőbbnek (beleértve az Art filmszínházakat is, de az Odeon Oscar-estes vetítését nem) a Cinema City Allee bizonyult, mégis, ott csak feleannyi jegy kelt el. Lényeg a lényeg, egyre kevesebb az érdeklődő a még közönségbarát kisebb címekre, hiszen most kevesebb mint feleannyi fővárosi járult a vásznak elé, mint tavaly év elején A HERCEGNŐ esetében. AZ IFJÚ VIKTÓRIA KIRÁLYNŐ 3 millió forintot gyújtött 12%-os összkihasználtság mellett.
> további filmek
Az AVATAR nagyjából kivédte az ALICE CSODAORSZÁGBAN támadását, s a megfogyatkozott 3D-s vetítések mellett is még 26 millió forintot hozott a tizenkettedik hétvégéjén, ami 39%-os csökkenést jelent a múlt héthez képest. Az InterCom által forgalmazott, 3 Oscar-díjat nyert sci-fi a dobogón áll még, s összbevétele éppen elérte a másfélmilliárd forintot, míg nézettségben a 3. helyre lépett elő, már ami az 1990-es év óta bemutatott produkciókat illeti. A múlt héten csak közepesen kezdő ÉLI KÖNYVE halmozza az elszomorító számokat, hiszen 55%-ot zuhant a hétvégi bevétele. A Hughes-fivérek apokaliptikus akciófilmje két víkend után még nem teljesítette a 30 ezer látogatót, ami kiábrándító fejlemény.
Az Akadémia által méltatlanul cserbenhagyott EGEK URA továbbra is jól teljesít a magyar porondon. A UIP filmjére már több mint 50 milliót költöttek itthon a nézők, kérdés, hogy a ma hajnali kudarc után milyen fordulatot vesz a dolog. A BOMBÁK FÖLDJÉN nálunk lényegében a korábbi díjesőnek köszönheti - új címe mellett, lévén korábban A BOMBASZAKÉRTŐ néven futott -, hogy egyáltalán elérte a vásznakat. A Budapest Film 4 kópiára korlátozott terjesztése a fővárosban kihasználtsági szempontból egyáltalán nem teljesít rosszul, de igazán az elkövetkezendő napokat lesz érdemes figyelni etekintetben, s persze, hogy mit lépnek a mozik - és a forgalmazó - a 6 Oscarra. Eddig 11,6 millió forintot termett Kathryn Bigelow akció-drámája, ami jó eséllyel nálunk is az eddigi leggyérebb legjobb film-teljesítmény marad - az amerikaihoz hasonlóan.
"Legjobb filmek" toplista (2000-től, forintban)
1. A Gyűrűk Ura: A király visszatér (614,0m)
2. Gladiátor (415,2m)
3. Egy csodálatos elme (173,3m)
4. Chicago (170,2m)
5. Gettó milliomos (151,5m)
6. A tégla (149,5m)
7. Nem vénnek való vidék (58,3m)
8. Millió dolláros bébi (54,8m)
9. Ütközések (26,5m)
10. A bombák földjén (11,6m)
> végszó
A két premier alaposan felrázta a szunnyadásba merülni készült magyar moziforgalmat, így közel 40%-kal több pénzt csengettünk ki, mint egy hete: a top tíz majdnem 200 millió forintot bankolt.
> ami jön
Bár nem lesz hiány új filmekből, egyiknek sincs semmi esélye, hogy akár csak közelébe jusson az első három helyezettnek. A KOMFORTOS MENNYORSZÁG erős dráma, ami nem a magyarok kedvence, a PANDORUM sci-fi horror, amitől ugyancsak hanyatt-homlok menekülünk, a SÁRKÁNYVADÁSZOK európai animációs film, amiknek nagyon rossz históriájuk van idehaza, míg a MOCSKOS ZSARU: NEW ORLEANS UTCÁIN Nicolas Cage személyére számíthat csupán - nem túl fényes kilátások...
> a top 10 (forintban; csüt-vas) [eddigi nézőszám]
1. Alice Csodaországban (81,1m/81,1m) [58 376]
2. Viharsziget (38,3m/38,3m) [31 845]
3. Avatar (26,3m/1500,8m) [1 041 811]
4. Percy Jackson és az olimposziak: Villámtolvaj (11,5m/67,4m) [61 433]
5. Valentin nap (8,9m/171,2m) [152 833]
6. Éli könyve (8,6m/32,4m) [27 209]
7. Egek ura (8,3m/52,7m) [43 587]
8. Szinglik éjszakája (6,1m/19,1m) [21 159]
9. Mindenki megvan (4,6m/14,4m) [11 654]
10. Farkasember (3,3m/56,8m) [49 532]
> kapcsolódó írások
kritika: ALICE CSODAORSZÁGBAN
kritika: VIHARSZIGET