aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: the box (2009) Zalaba_Ferenc
2010. január 13. 17:44:54

Kategória: 14 komment

(-spoilermentes-) Természetesen lehet mindenféle hagymázas vagy szent meggyőződéssel megtámogatott teóriát gyártani arra, hogy Richard Kelly legújabb agyforraló munkája miről szól: erkölcsi tanmese az emberi értékrendről, pszichológiai krimi egy rakat kérdőjel ponttá zsugorításáról (mit tettem? hogy tettem? milyen következménnyel tettem?), esetleg szatirikus kórkép arról a generációról, amely még hitt az űr meghódításában, vagy netalántán valami sokkal nagyszabásúbb dolog - tulajdonképpen édes mindegy, mit hozol ki a sok ismeretlenes egyenlet megoldásaként, a lényeg az, hogy kedvet érezz arra, hogy találgass.

Természetesen lehet mindenféle hagymázas vagy szent meggyőződéssel megtámogatott teóriát gyártani arra, hogy Richard Kelly legújabb agyforraló munkája miről szól: erkölcsi tanmese az emberi értékrendről, pszichológiai krimi egy rakat kérdőjel ponttá zsugorításáról (mit tettem? hogy tettem? milyen következménnyel tettem?), esetleg szatirikus kórkép arról a generációról, amely még hitt az űr meghódításában, vagy netalántán valami sokkal nagyszabásúbb dolog - tulajdonképpen édes mindegy, mit hozol ki a sok ismeretlenes egyenlet megoldásaként, a lényeg az, hogy kedvet érezz arra, hogy találgass.

A DONNIE DARKO újra meg újra bevont a fejtegetésbe, a néhány hete bepróbált SOUTHLAND TALES viszont kivetett magából; akkor még azt hittem, velem lehet a probléma - történetesen azzal, hogy megtelt a mentális padlás a sötétben tapogatózással. De erről szó sincs: a SOUTHLAND TALES bukása, a DONNIE DARKO és a THE BOX sikere egyaránt egyetlen tényezőn múlott: a felütésen.

Richard Kelly első filmjéhez hasonlóan a THE BOX nyitánya is könnyen elhelyezhető - korban, társadalmi rétegben és karakterben egyaránt: a 70-es évek elejének egyik mintacsaládja, a tinédzser fiúkkal boldogságban élő Lewis-házaspár (Cameron Diaz és James Marsden) anyagi gondokkal küzd, melyet egy ijesztő külsejű, ám megnyerő modorú úr (Frank Langella) egy csapásra, egészen pontosan egyetlen gombnyomásra meg tud oldani. A páros birtokába ad egy dobozt, rajta egy vörös gombbal, melynek lenyomásával két dolog történik: valaki, akit nem ismernek, meghal, a páros pedig egymillió dollárral gazdagodik.

Eleinte a néző fejében ugyanazok a kérdések zsonghatnak, mint Lewisék kobakjában: mi ez, valami kandi kamera? ha nem, akkor ki hal meg? valaki, akit ugyan nem ismerek, de mégis hatással van az életemre? együtt tudok-e élni azzal a tudattal, hogy egy emberi élet szárad a lelkemen, még ha közvetlenül nem is én húztam meg a ravaszt? és így tovább. A film alapjául szolgáló Richard Matheson-sztori, a BUTTON, BUTTON és a belőle forgatott TWILIGHT ZONE-epizód (és ennek egyéb verziói levágott majommancsokkal és egyebekkel) nem is megy messzebb eme kérdéskörnél, ám Kelly sokkal ambiciózusabb és - tőle talán nem annyira meglepő módon - elmebetegebb projektet kerekít az alapdilemma köré.

A fokozatosan felvezetett váltás természetesen sokakat kivethet magából - a mozi levegőjét is rendesen megmozgatták az innen-onnan érkező legyintések -, ám ha kezdetektől fogva együtt mozogsz a figurák realitásával, akkor jó eséllyel velük tartasz a szürrealitásba is. Erre pedig meg is van az esély, lévén Kelly saját szüleiről mintázta figuráit - többek között Diaz lábsérülését. Elsősorban nem a kézzelfogható atmoszféra, nem a pontos korábrázolás, nem is a disztingvált képi világ, hanem ez a személyes töltet az, melynek köszönhetően a film olyannyira átélhető lesz. És hogy miről is szólt? Nekem van egy teóriám, de előbb hallani szeretném a tiéd.

Címkék

kritika thriller cameron diaz sci fi drama richard kelly james marsden 9csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr54537523

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_87170 2010.01.13. 17:53:17

SPOILER! nekem valamiért teljesen egyértelműnek tűnik, hogy az egész eseménysor egy isteni megnyilvánulás, az úr tesztje. ahogy anno a fiát, most a dobozt küldte el (még jobb példa a bűnbeesés az almafával), hogy kiderüljön, érdemlünk-e még egy esélyt. szerintem amúgy a DD is istenről szól, valamiért ott is ez jött le, és ott is egyértelműnek éreztem, de itt-ott már lehurrogtak ezért, szóval inkább most csak olvasnám a többiekét.

Ismeretlen_1068 2010.01.13. 17:57:46

SPOILER: én istent inkább idegen létformával helyettesíteném, akik számára a föld és lakossága csak egyféle állatkert, mellyel kísérletezget. a project lényege egyfajta erkölcsi vizsga, melynek lényege az, hogy érdemesek vagyunk-e arra, hogy tovább fejlődjünk. hmm, egyébként ez lehet isteni beavatkozás is, de akár a természetes kiválasztódás elég sajátos megnyilvánulása. :)

Niwrok 2010.01.13. 18:08:36

SPOILER! Bár a "megnyomjam?-ne nyomjam?" résznek is van egy elég durva erkölcsi vonulata, számomra sokkal nagyobbat ütött a második döntés, meg ahogy az összekapcsolódik az elsővel. Mint valami "tyúk vagy tojás?" probléma. A legdurvább, hogy úgy tűnik, a házaspárok szabad akaratukból döntenek, pedig ez nem lehetséges... Ennyire kiszámíthatók lennénk?

Ismeretlen_105814 2010.01.13. 18:14:17

Csatlakoznék az első hozzászólóhoz, pláne, mivel együtt néztük, és egyet is értettünk mindenben. Értékes adalékinformáció lehet, hogy Kelly keresztény.

Ismeretlen_87170 2010.01.13. 18:23:21

SPOILER Az is érdekes szerintem, hogy a gombot mindkét alkalommal -amikor a filmben látjuk- nők nyomják meg, ami szerintem elég egyértelmű utalás a bűnbeesésre...

Ismeretlen_87620 2010.01.13. 19:17:35

SPOILER Én is a földönkívülis teszt mellett vagyok, de néhány erős bibliai utalás azért árnyalja a képet - a kedvencem például a McClane által említett eredendő bűnös párhuzam: a bibliában Évának köszönhetően lett kicsapva az ember a paradicsomból, a The Box-ban pedig ugyanúgy a gyengébbik nem miatt buktuk el a galaktikus vizsgát. Egyébként meg zseniális film, a tavalyi év legnagyobb meglepetése - az egyszerű alapötlet alapján én egy közepes pszico-thrillert vártam, erre meg kapok egy bibliai utalásokkal teletömött, pörgős, izgalmas, néha libabőrösen misztikus, a még homályos, de már közeledő világvégéről szóló sci-fi-t. A franc se érti a sok kritikust - a Moon mellett lenne a helye. De méginkább fölötte.

tristram 2010.01.13. 21:41:24

Szerintem fércmű, minden szinten gyenge, és különösebben személyesnek sem érzem, készíthette volna még vagy két tucat másik. A dilemma érdekes, de a tálalás, nahát igen, ott nagy bajok vannak. Az említett moon korrekt film, de az sem több, ez mind bulvárfilozófia, persze alakváltó robotoknál meg hasonló baromságoknál azért ez még mindig becsülendőbb.

Ismeretlen_6782 2010.01.13. 22:30:20

(Spoiler lehet) Szerintem meg a bűn és bűnhődés a téma. És igen, a körítés szerintem is az idegen cilizáció tesztje, de ez amennyi pluszt visz bele, annyit ront is, mert a misztikus zavarosságával elvonja a figyelmet a lényegről. Amúgy nekem is tetszett, bár a megvalósítás sok-sok gyengesége rontotta az élményt...

feri · http://mozisblog.blogspot.com 2010.01.13. 22:35:59

http://mozisblog.blogspot.com/2009/12/doboz-box-2009.html De azért szívesen újranézném.

Ismeretlen_87170 2010.01.13. 23:31:15

SPOILER Szerintem ez az idegen civilizáció túl kézenfekvő. Valószínűleg a film amúgy tele van apró utalásokkal, amiket megértve egész közel kerülhetnénk a lényeghez, de nekem csak a legkézenfekvőbbek szúrtak szemet, a többiről tippem sincs. De utána fogok olvasni, mert a teóriámból nem engedek, szerintem semmiféle űrlényesdi nincs a háttérben.

Ismeretlen_1068 2010.01.14. 07:31:58

5: és a lewisékat megelőző páros esetében is a feleség nyomta le. :)

Ismeretlen_1068 2010.01.14. 07:43:43

SPOILER: 10: már miért lenne kézenfekvő? a biblia utalások is csak találgatások, a villámokkal való machinálás egyébként is inkább a görög mitológia egyik alappillérje.

Ismeretlen_76970 2010.05.22. 19:20:43

SPOILER: Na, most lett vége. Elhangzik Arthur C. Clarke neve. Aki ismeri a munkásságát, az tudja, hogy előszeretettel helyettesíti az emberiség jövőjében az istenképet nagy hatalmú idegen lényekkel. Ergo tesztelőink "külsősök". Elhangzik ez is: Minden, elegendően fejlett technológia megkülönböztethetetlen a varázslattól. Vagy akár Istentől. Nem véletlen tehát, hogy isteninek hisszük. Ez is a cél. És ezért a sok bibliai utalás (az utolsó szcénában leveszik apuról a bilincset a rendőrök, és úgy kísérik az autóhoz. "Gondotokat fogják viselni"). Ahh, kiráz a hideg. Az sem rossz, hogy mi vajon a valódi teszt? A gombnyomás rossz, oké, de a végén együtt élni az általunk okozott kárért benyalt büntetéssel (süket, vak gyerek), vagy a halálba menekülni a szembenézés helyett? Egyáltalán nem egyértelmű, hogy az önfeláldozás a "nemesb" döntés. Az is érdekes kérdés, hogy a gomb lenyomása (a ciklus első lépése) indukálja-e az előző ciklus szereplőinek utolsó aktusát (lövés), vagy éppen fordítva? Megint egy fika flickből csinált ez az ember olyat, amilyet senki rajtakívül. Zseniális!

unrealnoise 2011.01.01. 01:12:13

az év egyik mélypontja. Kelly ugyanazt az effektet süti el és ugyanolyan hatásvadász képekkel operál már megint... a történet és a színészi játék kritikán aluli... sajnálom, hogy megnéztem... itt a kritikák totál helyénvalóak, nem hiába húzza le a többség...

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása