Az amerikai mozik bevételei, 2009. december 25 - 27.
A 2009-es év elemi erővel ér véget, amikor is minden idők legnagyobb hétvégéjén a harmadik helyezett is közel 50 millió dolláros bevételt ért el.
Az amerikai mozik bevételei, 2009. december 25 - 27.
A 2009-es év elemi erővel ér véget, amikor is minden idők legnagyobb hétvégéjén a harmadik helyezett is közel 50 millió dolláros bevételt ért el.
A csúcson
Megszokott dolog ebben a műfajban dobálózni a nagy szavakkal, de amikor nem pusztán egy-egy film kapcsán merülnek fel a hatványozott jelzők, akkor igenis helye van a legek emlegetésének, még ha nyakatekertnek is hat egyik-másik. Hollywood nem kis szerencséjére, az évet záró hétvége kezdőnapja idén megegyezett Karácsony napjával, ami hatalmas sorokat eredményezett az észak-amerikai jegypénztáraknál. Az országos bemutatók közül több is a várt szint felett lépett be a körforgásba - az nem kifejezés! -, de a bajnok végül megmaradt. Az AVATAR elsőre izzasztónak tűnő játszmában őrizte meg a vezető pozíciót, ám a pénteki második hely után újult erővel foglalta vissza az őt megillető helyet, na, nem mintha addig tétlenkedett volna a Fox filmje, hiszen első hetét már 137 millió dollárral zárta, amiben benne foglaltatik a valaha feljegyzett legmagasabb december 24-i bevétel is. Az elmúlt három nap folyamán fogott azonban rekordírásba igazán, bepótolva a nyitánykor elmaradt tetteket: James Cameron sci-fi eposza 75 millió dolláros második hétvégéje, amellett, hogy alig különbözik az elsőtől (és ez ekkora magasságban kiváló még ilyenkor is), a mindenkori legmagasabb második hétvégi bevételt jelenti, hajszállal túlteljesítve A SÖTÉT LOVAG által tavaly júliusban felállított csúcsot. A filmbarát berkekben, és azokon is túlmutató közegekben zajló aktuális diskurzusok első számú alanyát képező, már-már jelenséggé duzzadó produkció tíz nap után megközelítette otthonában a 215 millió dollárt, aminél láttunk már persze jobbat idén, de tendenciákban most érezhetően valami ritkának lehetünk tanúi, ünnepi roham ide vagy oda. A vége megjósolhatatlan, és bár még mindig csak a legfelső polcon adhatunk helyet e merész elképzelésnek, de számba kell venni, hogy Cameron megint megcsinálja.
A TITANIC-nak, ha úgy vesszük, könnyű dolga volt annak idején a világ királyává válni jegybevételek terén, hiszen ismert történetet tálalt a legtöbbeknek érdekfeszítő és befogadható módon, és még nem is volt megbolondulva akkoriban a box office frontja úgy, mint manapság, így könnyedén úszhatott jó híre és díjai árával. Az AVATAR-nak nem egy akadályon kell túllépnie a hasonló sorshoz, de egyre inkább úgy tűnik, mindet sikerrel veszi. Egyetlen kérdés azonban még égető fontossággal bír: mennyire megfelelő az Akadémia ízlésének e mesterséges világ, ami ugyan feszeget ezt-azt az imponáló kérdéskörökből, de mégiscsak az év legnagyszabásúbb blockbustere? Hát, győzzön a tévés közvetítés nézettségére irányuló növelési vágy!
Új filmek
Szinte nevetséges, hogy nem az első bekezdésben kell beszámolni egy olyan filmről, ami jócskán rálicitálva a prognózisokra, csaknem megduplázva azokat, 62 millió dollárral követelt helyet magának az izgalmas végjátékban. Guy Ritchie filmje, a SHERLOCK HOLMES (hazai bemutató: január 7.) ugyanis nem kis meglepetésre pénteken átvette a stafétát az AVATAR-tól egy nap erejéig a maga 24 milliós első napjával, hogy aztán - figyelem, megint egy majdnem leg! - minden idők második legjobb startját írja a Warner számlájára azon filmek között, amelyek nem az első helyre érkeztek. És a stúdió jól érzett rá a keresletre, mikor több mint 3600 filmszínházat toborzott idei második legnagyobb (hát, hogy nincs egy elsőség se!) durranása számára - tehát több filmszínházban látható, mint az AVATAR, és azért ne feledjük, hogy ha nincsenek az emelt árú AVATAR-jegyek, akkor máshogy festene a kép a helyezéseket illetően. A száraz tényekkel azonban nincs mit tenni, de megvizsgálható, milyen tényezők vezettek e kiugró sikerhez!
Itt van mindjárt a címben szereplő főszereplő figura, Sherlock Holmes. Akihez e név eljuthatott, a világ bármely szegletén is éljen, jól ismeri, népszerű a klasszikus irodalom és szórakoztató válfaja olvasói között is, megannyi televíziós és filmadaptációt megérve pedig a könyvekkel hadilábon állókhoz is eljutott a popkultúrába már hosszú évtizedekkel ezelőtt végérvényesen beivódott és azóta is gyakran emlegetett alak, aki talán a legismertebb fiktív detektív is egyben. Egy olyan - és ezzel egészen egyedülálló a 18-49 évesek, vagy inkább a tizen-, huszon- és harmincvalahány évesek XXI. századában -, akire a középkorú és idősebb korosztály hamarabb felkapja érdeklődő fejét, mint a fiatalok, s két ünnep között a lehető legideálisabb szórakozási választás számukra megnézni egy mozgóképes verziót Arthur Conan Doyle teremtményéből. Megformálója, a karrier-újraélesztésből az oklevelet feltétel nélkül megérdemlő Robert Downey Jr. A VASEMBER és a TRÓPUSI VIHAR című filmekkel ugyanakkor a fiatalok között is komoly népszerűség-növekedésre tett szert, így végképp univerzális attrakcióvá vált a SHERLOCK HOLMES, amit segített a jól összerakott előzetes, mely gyorstalpalót adott Holmes jelleméről, Watsonnal való viszonyáról és felvázolt valamiféle világvége-fenyegetést és egy gonosztevőt is, akit pedig mindez hidegen hagy, annak prezentálta Rachel McAdams-t. Nem maradt hát emberfia, aki moziba eljuthat és mégis otthon maradt volna. Ez ugyanakkor nem mentes a buktatóktól sem (gondoljunk csak a tavaly ilyenkor debütáló MARLEY MEG ÉN-re vagy ESTI MESÉK-re, melyek összbevételük felét bő egy hét alatt, december utolsó napjaiban gyűjtötték össze), de aggodalomra nincs ok; hasonló, tempós lefolyással is könnyedén 200 millió dollár fölött lesz a vége a tavaly októberben a SPÍLER-rel az amerikai piacon befürdő Ritchie filmje számára, és ez már elég nyomós érv arra, hogy rövid időn belül viszontlássuk Downey Jr.-t amúgy Golden Globe-jelölt szerepében.
***
Nem csak Sherlock Holmes izzasztotta meg az AVATAR-t, hiszen szerdán, premierje napján az ALVIN ÉS A MÓKUSOK 2. (Alvin and the Chipmunks: The Squeakquel; hazai bemutató: már a mozikban) dobbantott közel 19 millióval, ám másnap, azaz Szenteste napján helyre állt a világ rendje azzal, hogy 58%-ot zuhantak a Fox mókusai. Így tehát kevés híján 27 millió dollárral várták a hétvégét a megduplázott számú éneklő mesehősök, és a folytatás nem is okozott csalódást. A péntek-vasárnap időszakra jutó 49 millió dollár emelkedést jelent a 2007-es első rész nyitányához képest még úgy is, hogy a plusz két nap folyamán már sok érdeklődő megfordult a 3700 teátrumban. És ez a félszázmillió egyúttal a legnagyobb összeg, amit harmadik helyen nyitó produkció fel tud mutatni, tehát Alvin és a többiek a legtöbbet hozták ki magukból. Vagy mégse? A kritikusok helybenhagyták a DR. DOLITTLE rendezőjének filmjét, mondván, a slapstick humornál azért nem ártott volna több is. A 200 millió dollár ettől függetlenül ez esetben is erősen valószínű.
A Universal Pictures határozottan a felnőtt korosztályt célozta meg az EGYSZERŰEN BONYOLULT (It's Complicated; hazai bemutató: már a mozikban) című romantikus vígjátékkal, melynek főszereplőinek átlagos életkora 58 esztendőt mutat. Nancy Meyers a MINDEN VÉGZET NEHÉZ-zel már tanúbizonyságot tett arról, hogy ért ezen megbúvó nézők moziba csábításához, és most sem okozott csalódást, hiszen a film 22 millió dollárral lépett a negyedik helyre, a legjobbra, ami most juthatott neki. Bevétel terén ez azért nem a maximum, de biztosra vehető, hogy Sherlock Holmes többeket csábított kalandra azok közül, akik jobb híján Meryl Streep szerelmi szédelgéseit választották volna. A jövő nem lesz sietős a Rotten Tomatoes újságírói által közepesnek ítélt, másfelől viszont három Golden Globe-ra jelölt alkotásnak, de a rendezőnő előző munkája, a HOLIDAY eredményétől nem fog sokkal messzebb végezni.
Idő- és karakterpocsékolás lenne feleleveníteni, mekkora utat is járt be George Clooney a VÉSZHELYZET óta. A sármos színész most azonban repül: az EGEK URA (Up in the Air; hazai bemutató: január 21.) című drámai vígjáték, amellyel a SZIRIANA óta a legközelebb került az Oscarhoz, pár hét remek eredményt hozó, limitált futás után közel kétezer mozi műsorára került fel szerdán, és hozott derék számokat. Derék számokat, hiszen a mozinkénti átlag drasztikus csökkenése ellenére a 11 millió dolláros hétvégi összeg jó összeg egy efféle filmtől, ami nem tartozik a konvencionális szórakoztatók közé. Jason Reitman korábban már elnyerte a nézők kegyeit a JUNÓ-val, most a Paramount megfelelő sakkozásán múlik, lesz-e az igen esélyes nagyobb díjakkal együtt százmillió feletti bevétel is.
Az EGEK URA esetével ellentétben a KILENC (Nine; hazai bemutató: február 4.) című musicalnek semmi sem jön össze. A kritika tetszését egyáltalán nem nyerte el a CHICAGO rendezőjének új produkciója, pedig ha ez sikerült volna, az év egyik legünnepeltebb művéről lenne szó, már csak a pazar szereposztás okán is. Ez utóbbi önmagában nem volt elég az amerikaiaknak, úgy tűnik, így a Weinstein Company kénytelen beérni az országos szintre lépés alkalmával 5 és fél millióval és a 8. hellyel, ami igen harmatos. A helyzeten már csak egy Golden Globe-tarolás segíthet, amire, ismerve a külföldi újságírókat, jó esély van. Máskülönben a KILENC 20 millió alatt megfeneklik.
Korábbi filmek
Az egy hete érdektelenségbe fulladó HOVA LETTEK MORGANÉK? égető kérdésére a nézők továbbra sem akarják megtudni a választ, a Sony komédiája így vaskos buktává nőtte ki magát. Bár a múlt hetihez képest minimálisan csökkent hétvégi bevétele, az INVICTUS - A LEGYŐZHETETLEN szénája sem áll sokkal jobban, de ez ügyben a legjobb film-jelölésekkel idén bőkezűen bánó Akadémia még segíthet. A HERCEGNŐ ÉS A BÉKA című Disney-mesének sem ártana kívánnia egyet egy csillagtól, mivel a gyereksereglet az éneklő emberek, békák, krokodilok és egyek helyett mókusokat kért a fa alá, így a 100 milliós 2D-s vállalkozás csak kis lépést tett előre 9 milliós harmadik hetével. Sandra Bullock ezzel szemben mit sem veszített határozott fellépéséből: a THE BLIND SIDE némi növekménnyel előző köréhez képest 180 millió fölé növelte a kasszát.
A hétvégi összforgalomhoz foghatót nem látott még a filmipar: az első becslések a 270 millió szomszédságába teszik a mozijegyre kiadott dollárokat, ami bizony határozott pluszt jelent az eddigi rekorderhez, amelyet A SÖTÉT LOVAG bemutatójakor mértek (így 2008 azonos víkendjét kár is megemlíteni). Szebb búcsút nem is vehetett volna a közönség a 2009-es filmévadtól, pláne, miután először történelme során 10 milliárd dollár fölé lökte az éves összesített bevételeket. A mozik és a stúdiók kivételesen jó évet zártak, hiszen nem pusztán bevételben, de nézőkben is javulást hozott az esztendő az előzőekhez viszonyítva (2004 óta a legjobb e téren), s mindezt a korábbinál kevesebb filmmel érték el, vagyis az egy filmre jutó átlagos nézőszám és bevétel növekedésével.
Ami jön
2010, és egy hétvége az ismétléseknek. Újév napján nem startol országos premier, így az AVATAR és a SHERLOCK HOLMES ismét megküzdhet egymással a dobogó legfelső fokáért.
A Top 10
1. Avatar ($75.6m/$212.7m)
2. Sherlock Holmes ($62.3m/$62.3m)
3. Alvin and the Chipmunks: The Squeakquel ($48.9m/$75.6m)
4. It's Complicated ($22.1m/$22.1m)
5. The Blind Side ($11.5m/$184.2)
6. Up in the Air ($11.3m/$24.0m)
7. The Princess and the Frog ($9.0m/$63.7m)
8. Nine ($5.5m/$5.8m)
9. Did You Hear About the Morgans? ($5.0m/$15.6m)
10. Invictus ($4.1m/$23.0m)
updated: 2009. december 29. 9:07