Az amerikai mozik bevételei, 2009. december 18 - 20.
Bemutatóhoz érkezett James Cameron új filmje, az AVATAR.
Az amerikai mozik bevételei, 2009. december 18 - 20.
Bemutatóhoz érkezett James Cameron új filmje, az AVATAR.
előzmény: Mennyit fog kaszálni az Avatar?
+ a film kritikája
A csúcson
James Cameron az álmok rendezője. Kivételes szerep jut a kanadai rendezőnek azzal, hogy bárminemű vízió megérik benne, az, kerüljön akár évtizedekbe is, előbb-utóbb eléri a mozivásznat. Áttörése, ami speciális effektus szakemberből forgatókönyvíróvá és kultikus rendezővé avatta, azaz a TERMINATOR - A HALÁLOSZTÓ sztorija, éppenséggel rémálmában sejlett fel neki, amit a PIRANHA 2: REPÜLŐ GYILKOSOK-kal nyakába szakadt teher okozott. Az ötletből franchise született, melynek fénypontját az első folytatás, a 100 millió dolláros költségvetést Hollywood történetében elsőként átlépő TERMINATOR 2: AZ ÍTÉLET NAPJA képezi. A megújuló költségvetések pedig elkísérték Cameront még sokáig. A tengerfenéken végződött hajók iránti érdeklődésétől vezérelve, 1995-ben kezdett el dolgozni a TITANIC-on, egy sokkal kellemesebb álmán, kis túlzással csak azért, hogy búvárként kutathassa az 1912-ben tengeri sírjába szállt legendás gőzöst. A több stúdió bevonásával készült produkció 200 millió dollár körüli büdzséje, bár meghaladták azóta többször is, elsősége révén ma is éppúgy kimagaslik társai sorából, mint az elért bevételei. Hogy a direktor legfrissebb munkája mennyibe is került tulajdonképpen, azt legalább akkora homály fedi, mint tizenkét évvel ezelőtt. Az AVATAR (hazai bemutató: már a mozikban) legelső tollvonásai még a TITANIC előkészületeinek megkezdése előttre nyúlnak vissza, ugyanis Cameron 1994-ben kezdett tervezgetni egy sci-fit, ami saját elmondása szerint minden tudományos-fantasztikus regényt alapul vett, amit valaha olvasott. A film elkészítése közvetlenül a TITANIC befejezte utánra lett tervbe véve, azonban elsősorban a kellő technológiai fejlettség hiánya okán - no és persze a TITANIC után bevételezett túl sok elköltendő dollár miatt - a projekt jégre került. 2005-ben került elő ismét, mivel Cameron Gollam, King Kong és Davy Jones vászonra lépésével elérkezettnek látta az időt a megvalósításra. A fejlesztések még jó pár évbe teltek, ám a bemutató most, 2009 végén, végre elérkezett.
A várakozás tetőfokára hágott a nézők között ugyanúgy, mint a filmipar berkeiben: mire képes ez az ember előző, a filmtörténet máig legsikeresebb produkciója után? Lesznek, akik azt mondják: az AVATAR nyitánya egészen kiváló, hiszen minden előzményt nélkülöző bemutatóként egy film sem gyűjtött még 77 millió dollárt első hétvégéjén (két Pixar-film, A HIHETETLEN CSALÁD és A NÉMÓ NYOMÁBAN követi ezen allistán), s december havában is többet csak a LEGENDA VAGYOK, s tette mindezt egy a nézők részéről a sietséget általában mellőző decemberi hétvégén. Lesznek, akik azt mondják: mai viszonyok között, amikor a nyitóhétvége sorsdöntő szereppel bír, nem úgy, mint 12 éve, és a filmet övező várakozás mellett ennél bőven több kellett volna ahhoz, hogy box office téren is felnőjön híréhez a film. Mert lássuk be, az ALKONYAT: ÚJHOLD, rajongótábor ide vagy oda - hiszen erre nem térnek ki az éves számvetésekben -, közel kétszer ekkora összeggel kezdett egy hónapja, ráadásul a 3D-s vetítések biztosította emelt helyáras jegyek nélkül. És mindkét tábornak igaza lesz, de a Fox és Cameron javára válik végül, hogy decembert írunk, egy olyan hónapot, amikor még az amúgy első körben is nagy közönséget érintő címek is sokáig a felszínen maradhatnak, karácsony és újév napja között tetemes bevételre szert téve. Bizton állítható, hogy sokan halasztották mozizási tervüket a későbbiekre: az álmok hajójának mit sem tett egy jéghegy, míg az AVATAR a hóviharral sem bírt el, erre utal legalábbis a péntekről szombatra bekövetkező 5%-os bevételcsökkenés, amit viszont aztán kiegyenlített a vasárnapi, mindössze 3%-os mínusz.
Az Egyesült Államokban ítéletidő tombol hómennyiségi rekordokkal, ami a hétvége folyamán már több áldozatot is követelt, több államban is szükségállapot kihirdetését kényszerítve ki, s polgármesterek intő szavát: az állampolgárok lehetőleg maradjanak otthon. Az állampolgárok így remélhetőleg otthon olvasgatták a Rotten Tomatoes-t, és látták, hány kritikus ír szuperlatívuszokban az AVATAR-ról. Az oldalon listázott 200 írás 83%-a számol be élményeiről pozitívan, s hozzájuk csatlakoztak a Hollywoodban működő külföldi újságírók is a négy Golden Globe-jelöléssel. Az IMDb-n valószínűtlen magasságokba jutott sci-fi előtt tehát hosszú még az út, ami nem vezet olyan messzire, mint a TITANIC-é, de negyedmilliárd dollár - ami a hivatalos gyártási költséget már meghaladja - könnyen teljesülhet, és éppenséggel a 300 millió is abszolút lehetséges végkimenetel.
További új filmek
A Sony valószínűleg nagy baklövést követett el, mikor nem is oly régen a múlt hétről a mostanira tolta a HOVA LETTEK MORGANÉK? (Did You Hear About the Morgans?; hazai bemutató: január 14.) bemutatóját. Valószínűleg megirigyelték a Warnert, akik a THE BLIND SIDE-dal kiugró bevételt értek el az ALKONYAT: ÚJHOLD árnyékában, s gondolták, az AVATAR is jót fog tenni egy kisebb profilú filmnek. Nem így lett. A Hugh Grant és Sarah Jessica Parker főszereplésével forgatott vígjáték szerény 6,6 millió dollár értékben vonzotta a közönséget, vagyis az időjárás jóval nagyobb csapást mért erre a premierre, ami nem csoda, hiszen semmi kötelező megtekintés jelleget nem hordoz magában. A későbbiekben minden bizonnyal lesz szépítés, s 30 millió fölé is eljut a KÉT HÉT MÚLVA ÖRÖKKÉ-vel hat éve ilyenkor sikert arató Marc Lawrence filmje, a lesújtó kritikák ellenére.
Korábbi filmek
Remélhetőleg szintén a téli viszonyok okolhatók azért, hogy A HERCEGNŐ ÉS A BÉKA és az INVICTUS - A LEGYŐZHETETLEN igen erőteljes erózióval nézett szembe. A múlt heti első Disney-rajzfilm közel 50%-ot hátrált, ami egy családi mozinál nem jó jel, de legfeljebb a következő hétvégén annál nagyobbat ugrik majd előre. Clint Eastwood filmje azonban sehogy se tűnik nyerőnek; a három Golden Globe-ra jelölt dráma tíz nap után még csak 16 milliót gyűjtött. Az egyes címek alulteljesítésének okaként emlegetett kedvezőtlen időjárásra cáfol rá a THE BLIND SIDE. A Warner sportdrámája csak 33%-ot csökkent, így még az ötödik héten is 10 millió felett hoz. Sandra Bullock pályafutásának legsikeresebb filmje egy hónap alatt 165 millió dollárt kalapozott össze.
Hóviharok így vagy úgy, az AVATAR annyi zöldhasút termett egymaga, mint egy éve a top 10 film együttesen, amikor is Jim Carrey és AZ IGENEMBER vezette a listát.
Ami jön
Karácsony napja, ami idén éppen péntekre esik, tehát igen magas értékekre számíthatunk az újonnan belépőktől és az elmúlt 1-2 hét premierjeitől egyaránt a jövő hétvégén. Érkezik Alvin és a mókusok, Sherlock Holmes, Meryl Streep, George Clooney és Daniel Day-Lewis hölgykoszorújával.
A Top 10
1. Avatar ($77.0m/$77.0m)
2. The Princess and the Frog ($12.2m/$44.7m)
3. The Blind Side ($10.0m/$164.7)
4. Did You Hear About the Morgans? ($6.6m/$6.6m)
5. The Twilight Saga: New Moon ($4.4m/$274.6m)
6. Invictus ($4.2m/$15.9m)
7. A Christmas Carol ($3.4m/$130.8m)
8. Up in the Air ($3.2m/$8.2m)
9. Brothers ($2.9m/$22.4m)
10. Old Dogs ($2.3m/43.6m)
updated: 2009. december 21. 22:27