A magyar közönségnek a múlt hétvégén sikerült kipihennie a MoziÜnnep fáradalmait, s újult erővel vetette magát a sűrűnek ígérkező októberi kínálat befogadásába. Leginkább a korántsem rút számokat prezentáló A CSÚF IGAZSÁG vonzotta a nagyérdeműt, a sokadik vonallal húzva már alá idén a romantikus vígjáték könnyű eladhatóságát. Bruce Willis nagyobb teret kapott, ami nem is csoda világmentő tetteit ismerve, s bár a HASONMÁS sem idézte az akciósztár egykori, '90-es évekbeli önmagát, nyitánya hosszú ideje a legjobb nem-Die Hard-perform a színész karrierjében.
A magyar közönségnek a múlt hétvégén sikerült kipihennie a MoziÜnnep fáradalmait, s újult erővel vetette magát a sűrűnek ígérkező októberi kínálat befogadásába. Leginkább a korántsem rút számokat prezentáló A CSÚF IGAZSÁG vonzotta a nagyérdeműt, a sokadik vonallal húzva már alá idén a romantikus vígjáték könnyű eladhatóságát. Bruce Willis nagyobb teret kapott, ami nem is csoda világmentő tetteit ismerve, s bár a HASONMÁS sem idézte az akciósztár egykori, '90-es évekbeli önmagát, nyitánya hosszú ideje a legjobb nem-Die Hard-perform a színész karrierjében.
A csúcson
A sok teherrel sújtott 2009-es mindennapokban a magyar nem kíván sokat a mozitól: a románc és a vígjáték jól bevált kettőse nem először arat kiugró sikert hazánkban. Az első negyedévben a NEM KELLESZ ELÉGGÉ sepert be több mint 130 millió forintot, az év egyik durranása, a NÁSZ-AJÁNLAT pedig még most is a top 10-ben gyarapítja 275 millió felé tendáló egyenlegét. Jó esetben a kettő közé várható a most 35 millióval dobbantó A CSÚF IGAZSÁG; az InterCom bemutatójára csütörtök óta 29 és félezren váltottak jegyet (65%-uk Budapesten). A film egyébként igen szép részmutatókat jegyez a fővárosban: a Cinema City Aréna 28 vetítése 62%-os kihasználtság mellett futott, s a Palace Westend termei is több mint félig megteltek. Ezen impresszív teljesítmény a latban sokat nyomó, de jelen esetben nem sorsfordító szinkron hiánya ellenére született meg, s nem árt megjegyezni, hogy Katherine Heigl egyre inkább a hazai közönség kedvencévé válik: a FELKOPPINTVA 97 millió forintot gyűjtött két évvel ezelőtt, míg a 27 IDEGEN IGEN 2008 tavaszán 86 millió forintig vitte; kétség nem fér hozzá, hogy ezúttal nem áll meg százmillió alatt a szekér. Gerard Butler szintén hosszú utat járt be. A 300-zal ismertséget szerző skót színész idén januárban már szakított a 91 milliót termelő SPÍLER-rel, s bizony a moziműsorban még gyakran felbukkan neve az év végéig, jóllehet, a korhatár-karika is felszökik a mostani 12-ről: pár hét múlva ugyanis a GAMER-rel, decemberben pedig a TÖRVÉNYTISZTELŐ POLGÁR-ral támad.
További új bemutatók
Volt idő, hogy Bruce Willis neve garanciális értékkel bírt, bármire is aggatták rá. A színész legnagyobb érdeklődést kiváltó munkája - eltekintve a NICSAK, KI BESZÉL! és folytatása szinkronjától - a DIE HARD - AZ ÉLET MINDIG DRÁGÁ-hoz fűződik, amire csaknem 530 ezer jegyet értékesítettek 1995 második felében. Ezek az idők valahol a jelen évtized beköszöntével múltak el, mikor a BANDITÁK-nak már küzdenie kellett a százezer nézőért, az egy hónappal rá érkező HART HÁBORÚJA-t pedig már észre sem vették a magyarok. Ezután váltakozó, de többnyire kevés sikerrel futottak Willis produkciói, s kiugrást csak közkedvelt szerepe hozott a DIE HARD 4.0 - LEGDRÁGÁBB AZ ÉLETED bemutatójakor, 2007 nyarán, ahogy a tengerentúlon is. Az amerikai rajongók feltehetőleg lélegzetvisszafojtva figyelték, miként alakul ezek után kedvencük sorsa, ám a HASONMÁS nem hozott megújulást. Nálunk azért megmozdult valami, de feltehetőleg a 27 milliós start, amellett, hogy csak 22 ezer látogatót fed, a korábbiaknál jobb pozicionálásnak köszönhető - no és a tudományos-fantasztikus vonal kínálta plusznak. A ma már önmagában nem eladható akció-thriller TÚSZDRÁMA és 16 UTCA a legforróbb júliusi hétvégén került a hazai vásznakra 2005-ben ill. 2006-ban, s mindkét esetben 10-12 milliós első hétvégét jegyeztek fel, ami egészen sivár bizonyítvány. A VADIDEGEN, 2007 áprilisában, hasonló eredménnyel indult neki rövid karrierjének, tehát mindenképpen méretes javulással van most dolgunk, noha legfeljebb kielégítő számok születtek. A budapesti közönség ezúttal is majd' kétharmada a teljesnek, ám a kihasználtsági adatok igen gyengék: a legjobb az 58 vetítést bonyolító Palace Westendhez fűződik (20,81%), a leggyengébb pedig - egyébként mindkét premier esetében - a Corvinnak jutott. A Fórum Hungary akció-sci-fije 75 millió forintig még jó lehet, ám ez így is csak 29,5%-a volna a DIE HARD 4.0 összbevételének.
A magyar filmeknek nincs piaca hazájukban. Annak ellenére, hogy relatíve jó visszhanggal és egész sok moziba érkezett meg, a Budapest Film által istápolt TRÉFA szinte teljes érdektelenségbe fulladt. Mindössze 739-en ültek be rá csütörtök és vasárnap között (771 ezer forintot kifizetve), ami a moziünnepes és egyéb korábbi vetítések érdeklődőit 3277 főre növelte. A fővárosi kihasználtság egészen katasztrofális képet fest a maga 8,4%-ával. A Szuez Film forgalmazta KOCCANÁS teljesítménye kevésbé elkeserítő, tekintve, hogy a budapesti Kino mozi 4 vetítésén a székek 34,6%-át adták el. Az artfilmek közül a külföldi büszkélkedhet: az izlandról érkezett CSALÁDBAN MARAD-ra 265-en gyűltek össze a Cirkogejzírben, ami kis híján félházas előadásokat jelent.
Korábbi filmek
A múlt héten a dobogó legfelső fokán nyitó DISTRICT 9, úgy tűnik, csak ideig-óráig képes fenntartani a magyarok érdeklődését. 48%-ot veszít rajtjából, amivel magasan a legrosszabb változás jutott neki a top 10-ben. A Palace Pictures bemutatója vasárnap üdvözölte 35 ezredik nézőjét, bevételben pedig a 41. milliót. A DERÜLT ÉGBŐL FASÍRT nálunk is mutat némi hajlandóságot arra, hogy sokáig az élboly tagja legyen. Mindössze 16%-kal csökkent bevétele, így csak egy helyet lépett hátra, s bár még nem érte el a 30 ezer látogatót, bevétele már a 40 milliót ostromolja. Utóbbi esetében az IMAX-teremből származó összeg a teljes 13,5%-a, noha kihasználtságban a Sugár mozi magasan viszi a prímet a film eddigi pályafutása alapján (25,1%).
Ami jön
Mivel a Paramount elkeserítő döntése miatt a UIP elviharzott a VIHARSZIGET-tel az október 8-i dátumról, az előttünk álló csütörtököt olyan érdektelen címek fémjelzik, mint a vágóhídra szélesvállal jelentkező, magyar CSIRIBIRI és a PIPPA LEE NÉGY ÉLETE című filmdráma. A CSÚF IGAZSÁG és a HASONMÁS ezzel esélyt kap párszáz extra ezresre, amit az új film elméleti hiánya okoz.
A Top 10 (csütörtök-vasárnap; forintban) [eddigi nézőszám]
1. A csúf igazság (34,6m/35,2m) [30 670]
2. Hasonmás (27,0m/27,0m) [22 275]
3. Derült égből fasírt (15,7m/37,9m) [29 438]
4. A végső állomás 3D (12,0m/131,7m) [87 695]
5.
District 9 (11,5m/41,8m) [35 216]
6. Becstelen brigantyk (6,8m/211,9m) [210 914]
7. G-Force - Rágcsávók (5,0m/203,0m) [181 300]
8. Megtört ölelések (3,7,m/12,7m) [12 237]
9. Másnaposok (3,1m/312,1m) [296 180]
10. Nász-ajánlat (2,7m/268,6m) [253 085]
a UIP Duna Film támogatásával