aeon flux

ready for the action now, danger boy?

játékteszt: inFAMOUS (ps3, 2009) Zalaba_Ferenc
2009. augusztus 30. 14:00:17

Kategória: 11 komment

Ismeretlen eredetű és összetételű bomba robban Empire City történelmi negyedében. A detonáció majdnem az egész kerületet romba dönti, utóhatásaként ismeretlen eredetű, fertőző járvány terjed szét a városban, melyet a kormány sűrgősen karantén alá helyez. A belső rendet egyhamar káosz váltja fel, egymással rivalizáló, életet és értéket egyaránt semmibe vevő bandák veszik át az uralmat, a város nagy része áram nélkük marad, az infrakstruktúra konvergál a nullához, az emberek túlélésbe vetett hite szintúgy. Magyarán inkább élnék Tatabányán, mint itt.

Te játszod Cole-t, aki a játék origója előtt egy perccel még csak egyszerű biciklis futár volt, de miután magához tér egy kórházban, rövid úton tesz néhány megdöbbentő felfedezést: 1. ő volt az, aki a bombát a helyszínre szállította (nem tudatosan), 2. mivel ott volt a robbanás magjában, különleges erőkre tett szert: átjárja az elektromosság, kezéből kisülések távoznak, a környezetében lévő elektromos tárgyakból energiát tud meríteni, ugyanakkor képes magas épületekről le- és felugrálni úgy, hogy közben kutya baja sem történik. Mondhatni, Cole személyében megszületett az Electric Man. Ennek a fickónak azonban esze ágában sincs magára vállalni azt a bizonyos nagy felelősséget, inkább venne nyúlcipőt, azonban hamarosan megtapasztalja, hogy a városból nincs kiút, pontosabban az egyetlen kiút az, ha egy titokzatos FBI-ügynökkel közreműködve segít megfejteni a robbanás okát, megelőzi egy újabb - akár az egész világ sorsát fenyegető - bomba detonációját és nem mellesleg visszaállítani a rendet Empire Cityben.

Ismeretlen eredetű és összetételű bomba robban Empire City történelmi negyedében. A detonáció majdnem az egész kerületet romba dönti, utóhatásaként ismeretlen eredetű, fertőző járvány terjed szét a városban, melyet a kormány sűrgősen karantén alá helyez. A belső rendet egyhamar káosz váltja fel, egymással rivalizáló, életet és értéket egyaránt semmibe vevő bandák veszik át az uralmat, a város nagy része áram nélkük marad, az infrakstruktúra konvergál a nullához, az emberek túlélésbe vetett hite szintúgy. Magyarán inkább élnék Tatabányán, mint itt.

Te játszod Cole-t, aki a játék origója előtt egy perccel még csak egyszerű biciklis futár volt, de miután magához tér egy kórházban, rövid úton tesz néhány megdöbbentő felfedezést: 1. ő volt az, aki a bombát a helyszínre szállította (nem tudatosan), 2. mivel ott volt a robbanás magjában, különleges erőkre tett szert: átjárja az elektromosság, kezéből kisülések távoznak, a környezetében lévő elektromos tárgyakból energiát tud meríteni, ugyanakkor képes magas épületekről le- és felugrálni úgy, hogy közben kutya baja sem történik. Mondhatni, Cole személyében megszületett az Electric Man. Ennek a fickónak azonban esze ágában sincs magára vállalni azt a bizonyos nagy felelősséget, inkább venne nyúlcipőt, azonban hamarosan megtapasztalja, hogy a városból nincs kiút, pontosabban az egyetlen kiút az, ha egy titokzatos FBI-ügynökkel közreműködve segít megfejteni a robbanás okát, megelőzi egy újabb - akár az egész világ sorsát fenyegető - bomba detonációját és nem mellesleg visszaállítani a rendet Empire Cityben.  

Az inFAMOUS harmadik nézetes, sandbox-típusú akció/rpg. Messze nem egyedülálló és még formabontónak sem mondhatnám, sokkal inkább meglévő ötleteket aknáz ki, illetve ötvöz kiválóan. Alapvetően nem vagyok híve a sandboxnak, azaz a nem lineáris játékmenettel megáldott programoknak, melyek a GRAND THEFT AUTO 3 által honosított trendnek köszönhetően egy élő-lélegző, nyitott világgal vannak megtámogatva, ahol szabadon kószálva te magad döntheted el, hogy épp melyik fő- vagy mellékküldetést tudod le. Értékelem az ezen programokban rejlő ambíciót, viszont nem szeretem azt az elkerülhetetlennek tűnő üresjáratot, amely két küldetés között leginkább abból áll, hogy megpróbálsz eljutni egyik pontból a másikba, méghozzá lehetőleg épségben, amit a nyitott világ miatt leegyszerűsített fizikai és egyéb törvények erősen hátráltatnak. Mivel az inFAMOUS alapja is pontosan ez, ezért a dícsérő kritikák ellenére is vonakodva kezdtem bele (ezért készült el csak most a teszt, s nem júniusban :), mégis nagyon hamar azon kaptam magam, hogy a történet beszippantott, az egyre nehezedő küldetések és az egyre brutálisabb tulajdonságok elsajátítása kiváltotta a magamfajta kocajátékosnál meglehetősen ritkán jelentkező "na még ezt az egy küldetést" érzést.

A recept egyszerűnek tűnik, a kivitelezés mégis elképesztő munkát és egyensúlyérzéket követel: a játékot - kizárólag PS3 alá - fejlesztő Sucker Punch három évig dolgozott a programon, s a fejlesztés során nem voltak hajlandók kompromisszumot kötni, pedig a Sony jó párszor felajánlotta, hogy külső tehetségek bevonásával felgyorsítják a fejlesztési időt. A viszonylag kis csapatnak egyaránt megvannak az előnyei és hátrányai: a belterjesség és az egyféle szemszög egyrészt divatja múlt játékmenetet eredményezhet, továbbá olyan szarvashibákat hagyhat benne, illetve pofonegyszerű megoldásokat hagyhat ki az adott játékból, melyet egy harmadik fél talán öt perc alatt kiszűrhet. Úgy tűnik, a Sucker Punch gárdája a fejlesztések ideje alatt folyamatosan rajta tartotta az ujját a játékipar pulzusán, ugyanis az inFAMOUS a legnépszerűbb trendeket ötvözi magába mindezt úgy, hogy a játék egy percre sem tűnik közhelyesnek.

A GRAND THEFT AUTO világát már említettem: Cole ugyan nem tud járműveket vezetni (maximum utazni egy rögzített rutin által irányított autó vagy vonat tetején), ugyanakkor bármilyen épületet, szerkezetet, domborzati képződményt meg tud mászni: ez az ötlet és a megvalósítás bámulatos pontossága az ASSASSIN'S CREED-et idézi. Emberünk Tarzant meghazudtoló kecsességgel közlekedik a különböző tereptárgyak között; idővel megtanul siklani az elektromos vezetékeken és a síneken, éppenséggel átlebegni egyik épületről a másikra, szóval a városban való közlekedés nem csak unalmas autókázásból és rohangászásból áll, hanem számos lehetőséget kombinálhatsz kedvedre földön és égen egyaránt.

A körülötted lévő világ többé-kevésbé interaktív (ebben a program kissé alulmarad a GTA-hoz képest), a környezeted a népeszrűségednek megfelelően reagál a jelenlétedre, s itt jön képbe a cím jelentése, illetve a játék gerince: te magad döntheted el, hogy a jó vagy a rossz úton jársz. Számos alkalommal kerülsz döntéshelyzetbe, melyek ugyan végtelenül le vannak egyszerűsítve (a választásod lehet jó és rossz), a hatás viszont jóval árnyaltabb, hisz a jó vagy rossz cselekedetek fokozatosan változtatnak a hírneveden, s a környezeted hozzáállása is lépésről lépésre árnyalódik, attól függően, hogy mennyire vagy híres vagy hírhedt.

Első számú feladatod az, hogy kijuss a városból, ebben különböző külső karakterek segítenek vagy akadályoznak, ugyanakkor a legtöbb problémát a városban garázdálkodó bandák okozzák. Empire City alapvetően három kerületből áll, az elsőt már azonnal bebarangolhatod, a továbbiakat csak akkor fedezheted fel, ha már előrehaladtál a történetben (és letudtál egy vagy két bossfightot). A mellékküldetések segítségével módszeresen megtisztogathatod a várost a randalírozóktól, továbbá kezdőpontokat (safehouse-okat) gyűjthetsz, valamint az egész kalamajkát kiváltó bomba szétszóródott repeszeit, melyek az energiádat növelik. Mindeközben tapasztaati pontokat gyűjthetsz: ezek között vannak semlegesek, jó karmát adók (pl. beteg járókelők meggyógyítása, ellenfelek élve foglyul ejtése, stb.), illetve rosszak (pl. ártatlanok meggyilkolása, indokolatlan pusztítás - ennek aztán nehéz ellenállni :).

S ha már szóba került a pusztítás: meglévő tulajdonságaidat a tapasztalati pontok beváltásával tudod fejleszteni, újakat pedig az áram nélkül lévő kerületek áramszolgáltatásának visszaállításával tudsz szerezni (ezek általában egy földalatti csarnokban lezavart miniküldetések formájában történnek: de idáig eljutni is kunszt, ugyanis nem csak ellenséges területen kell átvágnod, de áramszolgáltatás nem lévén, a saját energiádat sem tudod feltölteni, amely egy-egy nagyobb roham esetében pillanatok alatt lemerülhet), s ahogy egyre combosabb tulajdonságok birtokába kerülsz (bombákat hajigálhatsz, gömbvillámokat szórhatsz, stb.), úgy tudsz egyre nagyobb és nagyobb pusztítást rendezni a városban.

A pusztítás pedig bitang jól néz ki: benzinkutak válnak tűzgolyók martalékául, kocsisorok repülnek a levegőbe, emberek spriccelnek szerteszét - jobban belegondolva nem is értem, hogy sikerült pozitív karmával teljesíteni a játékot. :) De nem csak a pusztítás, maga a város is gyönyörű, s itt kell elsőként megemlítenem az inFAMOUS-t végig átjáró képregényes hatást, ugyanis Empire City úgy fest, mintha egy fél-szürreális képregényből lépett volna elő. Egyes kerületek, utcák úgy festenek, mint napjaink nagyvárosai, ugyanakkor a robbanás helyszínét sivár telkek, egymásra dőlt felhőkarcolok jelzik, de még ennél is bámulatosabbak azok a gigantikus építmények, melyeket nem mindennapos ellenfeleink emeltek a romokból. Képzeljetek magatok elé egy építményt a MAD MAX-ből, amely kb. akkora, mint az Empire State Building. És igen, a játék bizonyos pontján ezt meg is mászhatod. :)

Nem mindegyiket, de a legtöbb fő küldetést (ebből egyébként jó 40 akad) képregényes animációk kötik össze, s a játékban felbukkanó figurák is tipikus kockás-lakók: a legtöbbjük megjelenése ugyan hagy némi kívánnivalót maga után, de az őket megszólaltató színészek és a történetben való szerepük jókora árnyékot kölcsönöz nekik. Az atmoszférát pedig Amon Tobin akusztikus/elektronikus zenéje tökéletesíti, amelyről csak szuperlatívuszokban lehet beszélni.

A fenti sorokban rengeteg apró vagy vaskos réteg nem került kielemzésre - említhetném még azt a felhasználóbarát trükköt, hogy a játék a lemez behelyezését követően úgy 45 másodpercen belül játszható és még menükkel sem kell vacakolni - a program automatikusan betölti a legutóbb mentett játékállást (igazából menteni sem muszáj, a program ezt is megteszi helyetted); "loading" feliratot szinte soha nem látsz, s a részletgazdag környezet, eseménydús akciók (van, amikor 40-50 ellefél ront rád, s közben még egyszer annyi civil menekül szerteszét) ellenére a játék soha nem szaggat.

Summa summarum, az inFAMOUS akár mestermű is lehetne, de néhány bug (mobil nélkül fényképező járókelők, itt-ott beakadt főhős vagy rosszfiú), illetve a küldetések színvonalában megtapasztalt aránytalanság (főleg a játék vége felé) miatt csak a Játék Pantheon előcsarnokában van számára hely, s igazság szerint a jó előre beharangozott játékvégi poéntól sem vertem földhöz magam. Mindettől függetlenül idén még nem játszottam jobb játékkal.

Címkék

ps3 rpg tps game teszt kritika game 9csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr54537054

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_93066 2009.08.30. 14:58:06

Abszolút egyetértek veled, imádtam a játék minden pillanatát (az első game amiben elértem a platinum trófeát ;). Jövő héten kiderül, hogy Batman le tudja-e taszítani a Cole-t a trónról:)

Ismeretlen_1068 2009.08.30. 15:05:41

én nem nagyon nézegetem, hogy melyik trófea milyen színű... miért jár a platina? (nekem azt hiszem, az a legnagyobb érdemem, hogy hard fokozaton vittem végig.)

Ismeretlen_93066 2009.08.30. 15:11:46

Azért jár, ha megszerzed az összes többi trófeát. Ennek része a hardon való végigjátszás is:) Én sem vagyok egy nagy trófeavadász, de ebben a játékban remek trófeák vannak és nem is nehezek. Nagyon élvezetes volt a stuntokat beadni vagy összegyűjteni mind a 350 blast shardot pl.

Ismeretlen_1068 2009.08.30. 15:12:50

mind a 350-et? argh, talán ha a fele megvan. :)

Ismeretlen_1068 2009.08.30. 15:27:21

kazama: playstation community-n látom, hogy játszol a GHOSTBUSTERS-szel is. két mondatban: milyen a játék? másik félOFF: a SHATTER-t próbálta valaki? most nem tudok leakadni róla. :)

Ismeretlen_93066 2009.08.30. 16:12:46

Ghostbusters? Frenetikus:) de komolyan. Igaz, nem túl hosszú, de eszméletlenül hangulatos és a remek online mód rendesen megnöveli a játék szavatosságát. Én egy erős 8/10re értékelném. Szedd le a demót mindenképpen. Shatter: hát igen, mióta leszedtem azóta alig férek oda a ps-hez, asszony teljesen rá van kattanva. :)

Ismeretlen_1068 2009.08.30. 16:50:19

a demo már lent van. az imént próbáltam ki az ARKHAM ASYLUM-ot: van benne potenciál, mi több, a legtalálóbb batman-játéknak tűnik, amivel eddig dolgom volt, egyszerűen csak ronda, így nem nagyon hozta meg a kedvem a beszerzéshez. :( ha már szóba került a SHATTER: van esetleg javaslatod vagy javaslatotok, hogy milyen játékokat érdemes beszerezni a PSNetworkről, amivel kocakjátékosok is elszórakozhatnak - akár többen egyszerre? PAIN, PIXELJUNK MONSTERS, EDEN, STARDUST, SÖLDNER X van, meg még néhány, ami most nem ugrik be.

Ismeretlen_93066 2009.08.30. 17:14:35

Ronda az Arkham Asylum??? Ne mondd már:) még a szőrösszívű IGN is 8.5-re pontozta a grafot. Összességében pedig 9.3 a game (az infamous pl 9.2). A collectors edition pedig nagyon durva: http://www.comicbookmovie.com/images/users/gallerypictures/2724L.jpg Szóval én nagyon bizakodó vagyok és már nagyon várom, hogy megérkezzen. :) A Bomberman Ultra hatalmas móka, pláne ha sokan játszotok. Offline egyszerre nyolcan is lehet nyomulni. A Burn Zombie Burn is megéri az árát, nagyon jó kis hentelős gamma (van benne offline co-op is). Bár nekem még nincs meg, de az ismerőseim ódákat zengenek a Fat Princess-ről is (videók alapján tényleg kegyetlenül beteg, jó értelemben véve).

Ismeretlen_1068 2009.08.30. 17:16:53

mondom, szerintem ronda. egyébként is hidegrázást kapok az unreal engine-től, de ebben a játékban minden figura úgy fest, mintha konstansan nedvedzene, brr. köszi a tippeket!

ty 2009.08.30. 22:30:26

cool! :-) (batman-t a héten valszeg megveszem)

toomy 2009.08.31. 22:11:32

Batman fanasztikusan jó, eddig év játéka nálam (játszottam az Infamous-al is). Hihetetlen hangulatú mestermű. Leginkább a Sötét lovaghoz hasonlítható, elképesztően sötét játék. Picit lehetett volna hosszabb is, de amit kapunk az maximálisan megéri a pénzét.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása