aeon flux

ready for the action now, danger boy?

review 2008: az év filmjei #2 Angyalosi Ádám
2009. január 05. 21:59:23

Kategória: 19 komment

Az elmúlt egy évben bármikor pillantottam a filmes naplómra, alig úsztam meg a szívinfarktust: a töredékét sikerült megnézni a korábbi esztendőkben letudott filmmenyiségnek, ez nagyrészt lecsökkent szabadidőmnek tudható be. Újévi fogadalmat ugyan nem szoktam tenni, de az biztos, hogy idén nem csak több filmet szeretnék megnézni, de ezzel arányosan növelném a kritikák számát is. 

A mennyiség szerencsére fordítottan volt arányos a minőséggel, 2008-ban rengeteg kiváló filmhez volt szerencsém, akár az év kiváló bemutatóit, akár a régi elmaradásokat tekintjük. A listában minden elsőként látott filmből szemezgettem a készítés időpontjától függetlenül.

25. The Dark Knight (2008, Christopher Nolan)
Túlhájpolt, több sebből vérző mozi, melynek a nézőre és az iparra tett hatása mellett azonban lehetetlen elmenni, Eckhart és Ledger pedig fantasztikusak. (Kritika)

24. Southland Tales (2006, Richard Kelly)
Richard Kelly szürreális társadalomkritikája nem való mindenkinek, de ha veszed a fáradtságot és felfedezed ezt a világot, ritka élménnyel leszel gazdagabb. (Kritika)

23. Eden Lake (2008, James Watkins)
Kegyetlen játék az idegekkel, melyet túlzó didaktikája és a néhol over the top torture porn vonások nem engednek a lista tetejére kerülni, de a késsel vágható feszültség és a kendőzetlen érzelmi játék (vigyázz, magadnak is meglepetést okozhatsz) kiemelik az elmúlt évek horrorjai közül.

22. Glengarry Glenn Ross (1992, James Foley)
Mamet feszes, pergő dialógusai ideális közeget teremtenek a világbajnok cast jutalomjátékához.

21. Zoolander (2001, Ben Stiller)
Az Anchorman mellett az évtized vígjátéka. A Frat Pack csúcsformában, és két nevetés közt most is érdemes elgondolkodni azon, amiről mesélnek. Mert az nem vicc.

20. In Bruges (2008, Martin McDonagh)
Tabuktól mentes, ugyanakkor mélyen szakrális dráma, mely az abszurd humor álcája mögé bújva beszél életről, beteljesülésről és elkárhozásról. Colin Farrell pedig ismét bizonyítja, miért generációjának egyik legjobbja.

19. Wall•E (2008, Andrew Stanton)
Egy csipetnyi Kubrick, egy vödörnyi szív. 

18. Hellboy 2: The Golden Army (2008, Guillermo del Toro)
Még több szív. Del Toro életműve a Faun sikere után végre egy pályán tud mozogni, a mester eddigi legsikeresebb filmje soha nem látott szinteket fed fel a kimeríthetetlen fantáziából: lenyűgöző, humoros, izgalmas, emellett üdítően személyes.

17. Boogie Nights (1997, Paul Thomas Anderson)
Magával ragadó, halálpontos korrajz egy olyan világról, ahol a méret a lényeg, de hiába vagy a legnagyobb: attól még senki maradsz.

16. Blow Out (1981, Brian De Palma)
De Palma mesterművében egyszerre hajt fejet Hitchcock öröksége előtt és mond ellent a mester első számú szabályának: a bomba akkor robban fel az asztal alatt, mikor a legkevésbé számítanál rá, és mindent magával visz. De legfőképp a reményt.

15. Crash (1996, David Cronenberg)
Hús és fém hátborzongatóan érzéki és félelmetesen távolságtartó játéka. Óda a géphez.

14. Shallow Grave (1995, Danny Boyle)
Boyle, a pesszimista. Kőkemény pszichológiai esettanulmány az emberi értékek múlandóságáról.

13. The Life Aquatic With Steve Zissou (2004, Wes Anderson)
Semmihez sem fogható: vicces, komoly, abszurd és ugyanakkor kegyetlenül realista. Cate Blanchett pedig egy istennő.

12. Iron Giant (1999, Brad Bird)
Akár a Pixar is csinálhatta volna. Ezzel mindent elmondtam.

11. Adams Æbler (2005, Anders Thomas Jensen)
Érző és ugyanakkor intelligens tanmese a hitről, nem csak hívőknek.

10. Ying Xiong [Hero] (2002, Yimou Zhang)
Első látásra style over substance a legmagasabb fokon, de ezek a képek, színek, mozdulatok nem csak a legszebb audiovizuális gyönyört teremtik meg, ugyanakkor ott bújkál benne a letisztult, de mégsem túl didaktikus szimbólumokkal elmesélt tanulság is: az igazi hősök azok, akikről nem gondolnád – a többieknek csak jó a marketingje.

9. The Emperor's New Groove (2000, Mark Dindal)
********* vicces.

8. The Princess Bride (1987, Rob Reiner)
Tavaly ezt írtam a Stardustról: „Igazi mese. Minden testrészedet átjárja a felhőtlen boldogság, fergeteges poénjai és kalandjai pedig még hetek múltán is bearanyozzák mindennapjaid.” Ugyanez plusz egy.

7. Gran Torino (2008, Clint Eastwood)
Clint legújabb mesterműve nem csak nagyszerű, önironikus és öntudatos karrierösszegzés, a Gran Torino elsősorban kultúrák találkozásáról, ütközéséről és összefonódásáról szól. Az első érintkezések kendőzetlenségével és szerénységével mesél, a bevándorló-problémát kellő alázattal és visszafogottsággal kezelve. Bár minden film így bánt volna a témával.

6. Slumdog Millionaire (2008, Danny Boyle)
Boyle, az idealista. Már-már túlságosan is szívhezszóló mese az emberi értékek elpusztíthatatlanságáról. (Kritika)

5. Suspiria (1977, Dario Argento)
Argento szerint a horrort nem a történet teszi naggyá. Az érzékek és idegek szétzúzására törekvő audiovizuális hurrikánja tör, zúz, pusztít és ami a legfontosabb: zsigeri rettegést kelt. Minden idők egyik legjobb horrorja. 

4. Det Sjunde inseglet [The Seventh Seal] (1957, Ingmar Bergman)
Kétségbeejtően szép film halál és élet szimbiózisáról, melynek szimbólumai az emberiség legősibb toposzaiból táplálkoznak. 

 

3. No Country for Old Men (2007, Joel & Ethan Coen)
A Coen testvérek kegyetlenül nihilista filmje tekinthető feszült thrillernek, éjsötét komédiának és letaglózó drámának egyaránt, szerintem azonban leginkább egy road-movie, mely a legnehezebb és leghosszabb utat mutatja be: azt, amely az alagúton és a fényen át vezet. A vámon pedig sok minden otthagyható. 

2. There Will Be Blood (2007, Paul Thomas Anderson) 
A tiszteletteljes hommage-film (Kubrick, Ford és Huston szelleme mind ott állt a kamera mögött) és az erős karriertörténet (Day Lewis felperzseli a vásznat, de Paul Danora is nagyon oda kell figyelni a jövőben) álcája az elmúlt évtized talán legfontosabb amerikai moziját rejti, mely gyökereinél fojtja meg az amerikai álmot és sárba (illetve olajba) forgatja a teljes modern társadalmat. 

 

1. Network (1976, Sidney Lumet)
Lumet kíméletlen médiaszatírája mérföldekkel járt kora előtt (ezt már másodszor írhatjuk le a blogon) és harminc év alatt semmit sem vesztett aktualitásából – épp a filmben bemutatott jelenségek akadályoznák meg ma egy ilyen darab elkészülését. A színészek egyszerűen a vászon minden centiméterét betöltik, Paddy Chayefsky scriptje pedig pontról pontra hibátlan. Legtöbbször szemtelenül realista, máshol kényelmetlenül groteszk, de mindenekelőtt végig kibaszott félelmetes.  

Címkék

top 2008 top film daesu

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr164536180

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_62806 2009.01.05. 22:36:26

bocs, Szása.

Ismeretlen_100236 2009.01.05. 22:46:34

korrekt lista öregfiú, de hogy a fenébe kerül a slumdog a gran torino elé?

Süti 2009.01.05. 23:13:57

van rajta pár meglepő darab! a suspiriának örülök! :)

Ismeretlen_59128 2009.01.06. 00:09:23

a boogie nightsról ilyen fasza mondatot még soha nem olvastam! :) velős-FASZAAA :)

Ismeretlen_59128 2009.01.06. 00:43:07

a hetedik pecsétet most láttad előszőr?

Ismeretlen_59128 2009.01.06. 00:46:33

már szerzem is be a Suspiriát! :) a Profondo Rossot láttam argentotól nem olyan régen, és hiszek neked :) (és úgy érzem a Suspiria ennél sokkal jobb lehet)

kane 2009.01.06. 04:23:47

látod milyen jó, hogy tavaly mégis megvetted azt a dvd-lejátszót :)))

Ismeretlen_1068 2009.01.06. 07:22:08

néhány cím ezek közül nálam kívánságlistán szerepel, nem toplistán. :) (a HBII úja lesz nézve, ígérem.)

Ismeretlen_35271 2009.01.06. 11:54:40

Sokszínű, klassz lista.

Pallaglamma? 2009.01.06. 13:14:49

Örvendetes lajstrom! Észrevételek. Az ilyen léptékű erőszakot régen látott hitellel megjelenítő Eden Lake (WAZ is csak egy ****erotikus csavarintással állt jobban kézre, mint a vacaksteril, okoskodón művi Szószéria...) didaxisa zavart, a cukrosnyálba tunkolt HellBoyII-é nem... A tematikailag valóban személyes mozi alkalmával szerintem túlontúl sok engedményt adott GDT (dramaturgia, hangnem) az establishmentnek. (Höhö, vagy fordítva.) A Crash "távolságtartása" kapcsán pedig felmerül bennem egy kérdés, Favreautól Tsukamoto vasembereig bezáróan mikor került ennél közelebb a hús a fémhez? (Ha másmilyen vonatkozásban szerepel a kif., akkor szorrivan.) Amúgy meg skandallum, hogy idén látott, de akármikori filmról írtál! Ha ugyanez a lábbeli megadatott volna nekem, egy pislapillanatig sem hezitáltam volna a Spoorloos (r.: George Sluizer) elsőségén. .m.

Ismeretlen_62806 2009.01.06. 14:26:58

samlowry: én már csak ilyen szentimentális vagyok (not?!).

Ismeretlen_62806 2009.01.06. 14:30:37

fcking: #4 kösz #5 az vesse rám az első követ, akinek nincsenek hiányosságai :) #6 a profondo rosso ugyan már megvan, de még nem néztem meg, annyit viszont leszögeznék, hogy ha jól tudom, az giallo, a suspiria viszont vérbeli horror (abból is egy erősen történetmentes darab), szóval nem feltétlenül ugyanazt kell tőle várni (de majd mindjárt jön valaki a geekzblogról és leírja, mi az igazság)

Ismeretlen_62806 2009.01.06. 14:32:00

ae: mármint a nézni- vagy vásárolnivalók közt? :)

q 2009.01.06. 14:35:58

Mért kérsz tőlem bocsánatot, Daesu?

Ismeretlen_62806 2009.01.06. 14:42:35

Parra/ILUM/whatever: a HB pont azért állt meg a 18. hely környékén, mert az audiovizuális lélegzetelállító trip mögött a történet vékonyka és a dramaturgia bukdácsol. Szóval de, itt is zavart, de míg az Eden Lake esetében szerintem nagyon durván maga alatt vágja a fát a film azzal, hogy a gore mellé oly ritkán beférkőző mondanivalót nem finoman adagolja, hanem lenyomná a torkunkon ([spoilerz!] a csaj óvónő! érted, óvónő!! a credits alatt miről beszél a rádió? az első áldozat természetesen az ártatlanképű szőke megtért srác. amikor a csaj a végén elhajtott az autóval és beindult a zene, arra gondoltam: nahát, a befejezés is tiszta descent, már csak az hiányzik, hogy megjátsszák a "mégsincs happy end" csattanót. megjátszották. ennek ellenére az kurvára bejött, pedig ahogy olvasgattam, mások a befejezést szidják a leginkább, szerintem ügyesen áthelyezte a szülőkre a problémát) ...addig a Hellboynál én benyaltam a cukormázat, mert hát lássuk be, a Michelin-csillagos éttermek mellett néha szüksége van az embernek egy jóleső, melengető tábla Milkára. Szubjektivitás, evvan, höm. :) A Crash esetében inkább a film és tárgy, illetve néző és film közti elsődleges kapcsolatra utaltam, arra, hogy a roppant intim téma mellett milyen hűvös objektivitással rendezett Cronenberg (mondhatni elidegenítő, de mint a filmből kiderül, a modern ember már így is elszakadt a közegétől). Én szívesen olvastam volna tőled ilyen listát is, szeretem az írásaid (igen, egyike vagyok a kb három olyan embernek, aki felfogja a mondatokat :)) és általában egyezik a véleményünk.

Ismeretlen_62806 2009.01.06. 14:42:53

q: már megint egy hülye lista :)

Lobster 2009.01.06. 14:44:15

Remélem lesz zenei lista is daesu. Te legalább rendes zenéket is hallgatsz :D Ne tudd meg mennyire hiányzik már egy olyan "év albumjai" lista amin rajta van a 01011001 :)

q 2009.01.06. 14:51:36

Már megint egy hülye lista?... CTRL+V Az idei, elég szerény filmes választék mellett sajnálatos módon pont a leginkább vártak bizonyultak a legnagyobb csalódásnak. Tanulság: ne várj semmit, de mindig reménykedj. Volt sok elmaradás, így a lista sem egészen 2008-kompatibilis, de azért közelít. Filmek, amelyek várakozáson felül teljesítettek: Resident Evil Extinction (mert Milla baromi dögös, amikor zombikat nyeszetel) Cloverfield (mert a DV és a kamerarángatás ellenére élvezhető volt) Into The Wild (mert a stáblista előtti fotó érzelmileg felülírta az előtte lévő másfél órát) The Bucketlist (mert csak. Szép volt.) Hancock (mert a műfaji összevisszaság nem rontotta el, inkább előnyére vált) The Fall (mert a főcím önmagában olyan vizuális teljesítmény, amit a legnagyobbak is megirigyelhetnének…) Filmek, amelyek szégyenletesek voltak: The Chronicles of Narnia: Prince Caspian (mert színtelen volt a rendezés, a színészi játék, és képtelen volt az első rész bukdácsoló, de azért igéretes lendületét folytatni) Indiana Jones and The Kingdom of The Crystal Skull (mert két, nosztalgikus hangulatban lévő öreg zseninek az 50-es évek jellemző fóbiáiból összeollózott története elég ahhoz, hogy teletömjék a zsebüket, de ahhoz kevés, hogy a lelkesedés-deficitet, a képkockákon átüvöltő közönyt beárnyékolja) És az idei top: (A Wall-E éppenhogy lecsúszott a listáról, de az illendőség kedvéért: nagyon szeretjük.) 10. Legyetek jók, ha tudtok Néri Szent Fülöp élete egy csapat utcagyerek, a folyton kísértő anyagi világ, és az ólálkodó sátán társaságában. Konklúzió: mindegy, milyen hamisan énekelsz, ha tapsolsz is hozzá :-) Ha valaki azt hiszi, hogy a mai Apatow-kaliberű análerotikus filmeknek "lelke van", az vessen egy pillantást erre a gyöngyszemre, és utána futtasson a filmes ízlésén egy alapos vírusellenőrzést. 9. Tekkon Kinkreet Elmélkedések jóról és rosszról Kincsvárosban. Szürreális utazás egy különleges, szimbólumokkal teli világba, mely tele van varázslattal, ragaszkodással és árulással. Persze előbb meg kell találni azt a villanyoszlopot, amely tetejéről beláthatod az Egészet. 8. Iron Man Kommersz amerikai képregényfilm plusz Robert Downey Jr. Minden mélyebb pszichoanalízis mellébeszélés. 7. Son of Rambow Reméljük, Hollywoodnak sosem fog eszébe jutni, hogy újraforgassa a First blood-ot. És persze hálásak lehetünk, hogy a filmbéli két gyereknek semmi jobb dolog nem jutott eszébe... 6. Hairspray Eszméletlen frizurák, hihetetlen zenék, grandiózus befejezés, konstans gyermeki vigyor. John Travoltát 150 kilósan látni smafu, de nőnek... - ez azért Xenu eljövetele óta a szcientológusoknál is ritkaságszámba megy. 5. The Dark Knight A sötét lovagnak van egy filozófiai síkja, van egy akció- (képregény)filmes síkja, és van Heath Ledger. Mindhármat összerágcsálták már, és a film mégsem lett tőle rosszabb - ez az igazi erénye. 4. Speed Racer Mint az arcodba nyomott ragacsos, csupaszín vattacukor: levakarnád, mert ebben a korban már iszonyatosan ciki, mégis: hihetetlenül ízletes. Titkos élvezet Wachowski brother & sister módra - színes, szélesvásznú álommozi. 3. El Orfanato A kitaposott úton példás alázattal végighaladni - nem lebecsülendő teljesítmény. Az árvaházat nem a története teszi naggyá, hanem az, ahogyan a rendező remek ritmusérzékkel elmeséli. A sötét szobában kétségbeesve elkopogott "Egy-kettő-három, érintsd meg a hátam..." - az idei év legdöbbenetesebb jelenete. 2. Love Actually Hat-nyolc szerelmi szálat finoman, kiegyensúlyozottan vezetni úgy, hogy az egész ne egy összegabalyodó csomóban, hanem egy könnyes-szomorú, katartikus fináléban végződjön - nos, erre csak az angolok képesek. Egyszerre megmutatni mindent a szerelemről - betegesen bátor, szinte lehetetlen vállalkozás. És ennek a filmnek szinte még ez is sikerül. 1. Let the Right one In Amikor egy történetnek a kíméletlen, maníroktól mentes linearitás adja az igazi erejét, és a leginkább szívbemarkoló felismerést, hogy nemcsak a jelent, hanem a szereplők jövőjét is nézed egyszerre; - amikor az utolsó képkockánál rádöbbensz, hogy ez a szerelem is a hóban elernyedve, savmarta arccal, vérben és könnyben ázva fog véget érni - ez az a pillanat, amikor a jéghideg jelenetfoszlányokról lehullik a hófödte álarc, és a szemekben, a tétova mozdulatokban egy olyan szeretetéhes, kétségbeseett mikrokozmosz bontakozik ki, amit sokáig nem felejtesz el.

whatever 2009.01.06. 20:23:30

SPOILER a csaj, így utólag, pont jó, hogy ovónő. A gíx fórumán fortyant fel egy vita a film kapcsán, azalatt gyüttem rá, hogy az szinte köll oda. A rádió didaxisát viszont ha valakinek, nekem nem kell mondanod :) (A Top 2008as szutykom kommentje végefelé pedig az a kis anekdota, az tökre nonfikcionális, sőt, bézdontrúívönc...) SPOILER Ami az idei - tavalyi - filmélményeket illeti, csak ismételni tudom magam. Az elmúlt (2) év legmeghatározóbbja a Spoorloos, magyar keresztségben Nyomtalanul. Jó lett volna tartalmi donornak filigrán cikkemhez, de egyszerűen nem találtam hozzá érdemi kritikát a neten. Valakitől, aki kicsit jobban érti a nyolcvanas éveket, a kor Hollandiáját, no meg magát a médiumot. Pedig egyszerű mint egy bot, de idejét se tom má, mikor piszkáltak meg ennyire. .m.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása