Nem igazán értem azokat a hangokat, melyek azt nyekergik, hogy nem voltak jó filmek 2008-ban. Akármerre nézek, mindenhol kincseket látok, s ha lehajolok egyért, már ki is szúrom mellette a következőt. Kitűnő év volt. A franciák éve (Párizs járók, eltűnt feleséget felkutatók, béna szerelmesek és énekes verebek éve). A magyarok éve (pánikbetegek, nyomozók, budapesti Ripley-k éve). Greengrass éve: mindent rángattak - szörnyeket, zombikat, több szemszögből előadott akciókat és a 007-est is. Shyamalan és a Star Wars elveszítette, Robert Downey Jr. és Guy Ritchie viszont újra megtalálta. A románok odabasztak, a spanyolajkúak csalódást okoztak, az ázsiaiak hallgattak. Brad Pitt tündökölt, Will Smith nem annyira. Szólt a zene (utcazenészek, Beatles- és Abba-imitátorok révén), hasított az animáció (takarító robotok és kungfuzó szőrmókok révén). Batman új időszámítást nyitott. Indiana Jones visszatért (so-so), Joaquin Phoenix visszavonult (majd rájön) és Nicolas Cage végre nem sok vizet zavart. Remek év volt.
Tavaly is kiosztottam néhány izét, ezt a hagyományt idén sem kívánom feladni:
(!SPOILERVESZÉLY!)
Shyamalan-díj a legrosszabb twistnek: The Happening (a növények csinálják!), Eagle Eye (HAL bétaverziója csinálja! ...még a magas vezetéket is leráncigálja, ha kell), Saw IV (még mindig csinálja, pedig már halott!), The Mist (mert majdnem jól csinálja, de mégse!), This is England (jaj, mit csinálsz azzal a zászlóval?!), Indy 4 (interdimenzionális micsodák?! ne csináld már, George!)
Mark Whalberg-díj a legrosszabb színészeknek: Mark Wahlberg (The Happening, Max Payne, sajtó), Robert Patinson (Twilight), Jet Li, Jackie Chan, meg az a kölyökképű csávó, aki az Almost Famousban is játszott (The Forbidden Kingdom), a két gyerek"színész" (The Kite Runner), mindenki, aki nincs pixelből (D-War), Keanu Reeves (Street Kings, The Day the Earth Stood Still)
Kérsz egy pofont?-díj a legrosszabb színésznőknek: Ellen Page (Juno), Rachel Bilson (Jumper), Tina Fey (Baby Mama)
ZX Spektrum-díj a legrosszabb trükköknek: Death Note, D-War, Australia
Ne nézz oda!-díj a legcinkesebb jeleneteknek: Mark Wahlberg egy műnövényhez beszél (The Happening), Keifer Sutherland 2 percbe sűrít egy egész egzisztenciális drámát (Mirrors), minden egyes istenverte szekundum (AVP2: Requiem, D-War, Prom Night), Bryan Brown csapata egy lecsukódott ajtó miatt bukja el a vadterelgetős bulit (Australia), Kathy Bates (The Day The Earth Stood Still), cápák, cápák, kiszabott cápák! (Indy 4), a világ legelső akcióhőse összebratyizik a kardfogúval (10,000 B.C.), .éés akkor odahívtam a jetiket (The Mummy 3)
A legjobb oroszok: RocknRolla
A legrosszabb oroszok: The X-Files: I Want To Believe
Ohm-(Oh My God)-díj a legfeszültebb jeleneteknek: Otilia próbál megszabadulni a csomagtól (4M3W2D), nézz a tükörbe és döbbenj rá, mi vár rád (Eden Lake), a kulcsmásolás (La Sconosciuta), Central Park (Cloverfield) ki itt kilépsz, hagyj fel minden reménnyel (The Mist), James konfrontálódik Forddal (The Assassination of Jesse James), Az ember, aki végre megtalálta magát, szembesül a tehetlenségével (The Visitor)
A legjobb akciójelenetek: Joker vs Dent vs Batman - színre lép a Batpod (The Dark Knight), Tai Lung először, másodszor, akárhányszor (Kung Fu Panda), futás a rendőrök elől (Tell No One), McAvoy kétkezes fegyverjátéka sok-sok hullával (Wanted), öreg Indy, nem vén Indy - a nyitány, hűtőszekrény nélkül (Indy 4), futás a 3:10-es vonathoz (3:10 to Yuma)
A legnagyobb szív: Walter Wale (The Visitor), Guy & Girl (Once), Wall-E (Wall-E), a mentős lány és a takarító fiú (Párizs, je t'aime!), Ivan (Adams Aebler)
A legnagyobb röhögés: Walter Wale ígéretet tesz arra, hogy nem veszi le a nadrágját (The Visitor), Ray különös vonzódása a törpikékhez (In Bruges), Steve Buscemi és a Tuileriák (Párizs, je t'aime!), Hitlernek szakálla nő (Adams Aebler), We've got your SHIT (Burn after Reading)
Az év legjobban várt filmje, ami csalódást okozott: Walk Hard
Az év legkevésbé várt filmje, ami (kellemes) csalódást okozott: Speed Racer
Elvitte a cica a végét-díj: The Golden Compass, Persepolis