roger avary és neil gaiman halott legendákból építkező gyermeke kisköltségvetésű kalandfilmnek indult, aztán robert zemeckis belépésével filmtörténeti mérföldkővé vált. a lehető legrosszabb kezdés a westend, illetve az ország első realD mozijában, ugyanis nehéz lesz olyan produkciót összerakni, ami felülmúlhatná az élményt, amit ez a film nyújt. volt már tapasztalatom IMAX-mozival (3D-t sejtető, középtávon fejfájdító élmény) és a kék-zöld szemüveges őskorszakot te is vágod (3D-t csak nyomokban mímelő, rövidtávon fejfájdító élmény). a realD ezzel szemben bámulatos hatással bír, szinte beszippant a vászon, ami határozottan jót tett a beowulfnak...
...ami a híresztelések ellenére korántsem fércmű. a nyitány baljós: három dimenzióban animált, ám teljességgel egydimenziós figurák kántálnak tőmondatokat, mint a happy meal mellé pakolt beszélő játékok, aztán ahogy a történet kibonatkozik, úgy növesztenek egyre nagyobb árnyékot. persze, a film sosem ér el túlzott érzelmi mélységeket és magasságokat, de a legendák már csak ilyenek: egyszerűek, könnyen átvehetők és átadhatók. nagy örömömre szolgált, hogy gaiman és avary forgatókönyve elkerüli azt a csapdát, amibe a fantasy-írók általában beleesnek, azaz nevekkel és eseményekkel bonyolítják túl az univerzum-teremtést. a beowulf sokkal delikátabb legenda ennél, ugyanakkor a film a hősköltemények fonákját is megvizsgálja: vajh mi fontosabb, a hőstett vagy az ének, amely a következő korok számára megénekli?
lehet, néhány év múlva már nem fogok dicső éneket zengeni robert zemeckis lélegzetelállító filmjéről, hisz minden erénye ellenére messze nem tökéletes: a lovak animációja olyan, mintha egy 5 éves PC-s játék intrójából ollózták volna ki, a lángeffektusok is ingadoznak a 64 byte-os amatőr ujjgyakorlat és a "most biztosan felgyújtották a vásznat" érzés között. viszont a szemek végre élnek; a mocap már más filmekben is működött (pl. final fantasy), de azok a figurák halottak voltak, s nem csupán azért, mert közhelyekből építkeztek, viszont a beowulf hajlamos becsapni a nézőkét, s az a küzdelem a sárkány ellen, no az bizony klasszikus. (trailer)