ha bő öt évvel ezelőtt azt mondom, matt damonból lesz korunk legnagyobb akciósztárja, valószínűleg fejemre borítasz egy rézkondért és addig döngeted, amíg elfelejtem ezt a baromságot. hisz a jó will huntingból, danny ocean halkszívű csatlósából, szóval ebből a jólfésült turcsi huszárból maximum egy bábfilmben lehet akciósztár. jobban mondva ott sem.
és mégis. az ultimátummal bebizonyosodott, hogy azon akciósztároké a jövő, akik ha kell, kemények és könyörtelenek, de ha meghívnak teázni, akkor sem nézel hülyén és még a csésze sem fog remegni a kezedben.
elég nagy balgaság lenne viszont, ha ezt az alapvetést egyedül csak matt damonnak tulajdonítanám, hisz a bourne-örökség nem lenne oly jelentős, ha nem a műfajt kétségkívül megreformáló doug liman és a nálánál is szuperiorabb rendezői érzékkel bíró paul grengrass vezényelte volna le a bourne-filmeket.
és hihetetlen, de igaz: a brit greengrassnak sikerült még a karfaformáló elődöknél is intenzívebb filmet forgatnia. nem túl gyakran fordul elő velem az, hogy egy produkció annyira hat rám, hogy nézése közben az olyan alapvető fiziológiai szükségletekről is elfeledkezem, mint a levegővétel, melynek aztán - az ájulást megelőzendő - csuklás szerű sóhaj az eredménye. életveszélyes ez a film: tucatjával írtja ki maga melől az eddig akciófilmnek csúfolt pucc-produkciókat, a beszólásokkal és fárasztó coolsággal dobálózó zsenge hősökkel együtt. pedig bourne csak egy egzisztenciális problémákkal küszködő verőember, aki két dolgot szeretne: megtudni, honnan jött és azt, hogy ő dönthesse el, hogy hová akar menni.
mint kiderül, egyik vágy sem olyan könnyen kielégíthető, hisz egykori megbízóinak még mindig szálkát jelent a szabadon kószáló fejvadász és eszük ágában sincs nyilvánosságra hozni a kiképző program alapjait, amely révén jason bourne megszületett - hisz a végén még kiderülne, hogy nem kaptak rá engedélyt odafennről. nem is nézik jó szemmel azt, amikor egy angol újságíró (paddy considine) szagot fog, a zsurnaliszta tényfeltáró cikkjeire azonban bourne is felfigyel, és megkezdődik a versenyfutás az idővel és a térrel, hogy ki tudja előbb nyakon csípni a firkászt.
további részleteket elárulni nem lenne szép dolog, pedig nagy kedvvel ecsetelném, hogy bourne mely városokban csinál rendet, hány fogdmeget ártalmatlanít, milyen járműveket ül meg és így tovább. annyit elárulhatok, hogy a fickó brutális hatékonysággal működik, mintha csak egy robot lenne, de bourne-nak lelke van, méghozzá hasadt: csak kényszerhelyzetben jön elő belőle a szuperkém. mert hát ilyen egy igazi megaspion, ezt a broccoliék is jól tudják, hisz a bourne-filmek szájíze szerint revampolták a 007-est. zabálta is a nép.
no, ezt a filmet próbálja meg bárki greengrass után csinálni! a brit rendezőzseniről már korai filmjei alapján bebizonyosodott hogy hihetetlenül együtt tud élni a kamerával, s ugyan vannak emberek, akiket kifejezetten idegesítenek zaklatott felvételei, viszont a kukkoló kameranézet, a testközeli felvételek és a kegyetlen intenzitású vágás egyértelműen azt az érzést sugallja, mintha ott lennél az akció sűrűjében. valami hasonlót szeretett volna michael bay is elérni a transformersszel, csak hát a testközeliség egyszerűen nem működik, amikor a felvételek során nincs is test, amit meg lehetne közelíteni...
hibák viszont a bourne ultimátumban is akadnak. julia stiles kibővített szerepeltetése izzadtság szagú, röpke kis színvalása már-már ciki, s engem már a második részben is baromira zavart az a profi bérgyilok, aki nem bizonyosodott meg arról, hogy a célpont tényleg halott, erre most megint bekövetkezik egy hasonló melléfogás. a szétégett aktatáskában épen maradt papírfecni és az ablak felé fordított széf viszont elnézhető elemek egy nagy nyári blockbusterben, melyről igazán példát vehetne az egész hollywoodi apparátus. (trailer) 


Az oldalon található tartalmak kizárólag








