aeon flux

ready for the action now, danger boy?

Zalaba_Ferenc
2007. március 10. 10:35:24

Kategória: 32 komment

modern festők: a 10 legjobb kép. eegen, kicsit sánta a cím, mert a művészetbe bármilyen irányból bele lehet kötni, főleg az olyan dogma-pusztító ágazatba, mint a festészet. egyesek szerint a realisták és az akadémikusok között szinte nincs is különbség azt leszámítva, hogy az egyik benzinkutat fest, a másik gyümölcsös tálakat... először a 20. századi festőket akartam kiemelni, de van goghot egyszerűen nem tudtam kihagyni am odernek közül, így maradt ez a mankós címváltozat. a lista nem hierarchikus, hanem abc-sorrendben készült, s minden egyes művésztől csak egy-egy képet tartalmaz (különben teleraktam volna picassóval, gigerrel és dalival).

csontváry kosztva tivadar - magányos cédrus (1907)

a gyógyszerészből lett nagy magyar festő libanoni utazása során kapta az ihletet, hogy megfesse ezt a képet. gondolom, nem én voltam az egyetlen, aki anno hosszasan találgatta, hogy miféle lény kapaszkodik (nőtt ki?) a fa törzsébe. s a gyökerek is felettébb gyanúsak. nézd meg a képet!

salvador dali - galatea de las esferas (1952)

dalitól nem volt könnyű kedvenc képet választani: a legtöbb remekművét szeretik elcsépelni, a momában közel akkora tömeg állta körül a "lágy órákat", mintha mona lisát lesnék. én legjobban azokat a kompozícióit szeretem, melyek kicsit b@szakodnak a térrel is, nem csak az elmével. ilyen mae west portréja (amely szürrealista szobaként is használható - mint ahogy azt figuresben meg is tapasztaltam), továbbá a tökéletes körökkel dolgozó galatea is. nézd meg a képet!

h.r. giger - li II (1974)

az idegenszerű biomechanizmust felfedező gigert sokan beteg elmének tartják, pedig az ürge igazából csak egy szarkasztikus kujon óriási fantáziával. leghíresebb műve a nyolcadik utas a halál péniszfejű kreatúrája, én viszont ezt a képét szeretem nagyon-nagyon. nézd meg a képet!

 

edward hopper - nighthawks (1942)

az amerikai hopper a realizmus egyik legnagyobb képviselője. olajfestményei a mindennapos életből ragadnak ki momentumokat, egyszerű témaválasztásuk ellenére rendkívül sokatmondók, példának okáért te is biztosan eltöprengsz azon, hogy kik lehetnek ezek a virrasztó emberek, akik csendesen kávézgatnak meg-megszakítva az éjszaka csöndjét... pátosz over. nézd meg a képet!

frida kahlo - the broken column (1944)

a mexikói származású fridát talán nem kell bemutatni (gondolom, te is láttad az életéről készült naygszerű filmet): azt is biztosan tudod, hogy 18 éves korában balesetet szenvedett, s ez egész életére rányomta bélyegét. a kép - nem nehéz kitalálni - a művésznő sérült gerincét, s tulajdonképpen életreszóló fájdalmát ábrázolja. nézd meg a képet!

franc marc - in the rain (1912)

a német expresszionista marckal nem bánt kegyesen a sors. az első világháborút nem sikerült túlélnie, s sokáig agitátornak, propagandistának tartották (pár évtizeddel később a nácik is jól meglovagolták műveit), ezért művészetét sokáig nem ismerték el, pedig ő csak a formákban, mozdulatokban és színekben rejlő érzéseket szerette volna kifejezésre juttatni: eme képben különösen. nézd meg a képet!

pablo picasso - guernica (1937)

picasso hatalmas (közel 3.5m x 8m) mesterművéből azonban már nem hiányzik a politikai tartalom: a spanyol polgárháború során lebombázott város ijesztő rémálmokat szült a század újra és újra megújuló festőzsenijében, aki színekben szegény, formákban annnál gazdagabb festményével emlékezett meg a háborús tragédiáról. ezt a képet láthatod a children of men egyik jelenetében is. nézd meg a képet!

yves tanguy - indefinite divisibility (1942)

bár stílusát szitne azonal fel lehet ismerni, de azt senki nem tudja, hogy képei igazából mit ábrázolnak. még maga a művész se, aki véletlenszerű benyomásaira hagyatkozva festi meg a tágas hátterek előtt magányosan tengő-lengő élő/halott szerkezeteit. szürrealizmus a csúcson. nézd meg a képet! 

vincent van gogh - mountains at saint-rémy (1889)

a holland van gogh életéről oldalakat lehetne mesélni: lázas elméje és őrült rohamai által szült képeit csak később ismerte el a világ. művészetét egyfajta kettőség jellemzi: teljesen hétköznapi dolgokat, csendéleteket festett izgága, zaklatott ecsetvonások és vagy képenként hat tonna festék felhasználásával. :) a saint-rémy szanatóriumban festett képét a new yorki guggenheim múzeumban láttam meg, s egyből beleszerettem. nézd meg a képet!

andrew wyeth - christina's world (1948)

hopper vagy o'keefe neve mellett wyethé talán nem olyan hangzatos, képei viszont annál bámulatosabbak. az amerikai vidékről jött festőműsz alkotásai többnyire szülőföldjéhez köthetők, realizmusuk ámulatba ejtő. a momában látott christina's world szinte fotorealisztikus motívumokkal dolgozik, mégis jókora adag impressziót hordoz magában. nézd meg a képet!

Címkék

lista muveszet festo

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr514534486

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

n4nom4n 2007.03.10. 11:07:26

van 1-2 amit nem ismerek de a nagyrésze az nyerő nálam is én még Hieronymus Bosch-t azért bepasziroztam volna ide... de ez csak magánvélemény...

Bomarr 2007.03.10. 11:43:07

Bosch mint modern festő? Hát az érdekes lett volna... egyébként tényleg jó kis összeállítás!

Ismeretlen_1068 2007.03.10. 11:56:23

bosch gótikus festő volt. valóban nem sok keresnivalója lenne a modernek között, habár néhányukra kétségkívül hatott.

süti 2007.03.10. 12:18:03

/me hallgat :)

Ismeretlen_1068 2007.03.10. 12:29:47

hehe. a klasszikus/modern ellentét. süti, azt tudtad-e, hogy mikor picassót 14 évesen beiratták a művészeti akadémiára, az összes végzős diákot lekörözte, méghozzá akadémikus (klasszikus) stílusban? ezzel a képpel: http://www.artlex.com/ArtLex/ij/images/juvenil_picass.1stcom.lg.jpg egész normális, nem? :)

JQ · http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9005862 2007.03.10. 12:35:43

Az expresszionisták közül Egon Schile sem akárki. Itt egy nagyon jó képgyűjtemény: http://www.ibiblio.org/wm/paint/ No és mit gondolsz a matematikus Maurits Cornelius Escherről mit festőről? http://images.google.hu/images?q=escher

Ismeretlen_1068 2007.03.10. 12:41:23

szemeztem a minap egy taschen-könyvvel, melyet escher munkásságának szenteltek, de aztán letettem róla, mert nekem már a fantasztikus labirintus óta rémálmaim vannak a hülye lépcsőktől. :)

mr. 2007.03.10. 14:41:49

ae: picasso még közel 10 éven át "normális" képeket festett és zseniális színpadi jelmezeket, díszleteket tervezett. csak utána "hülyült meg".

Ismeretlen_1068 2007.03.10. 18:04:46

volt egy ún kék (szomorú), majd egy rózsaszín (vidám) korszaka, melynek keretében tényleg felismerhető embereket rajzolt. amúgy az a vicc, hogy a későbbiekben is vissza-visszatért a "normális" formákhoz.

Angelus 2007.03.10. 18:09:17

Szia aeon! No jól meglepődtem, mert három kedvenc festőm is szerepel a te listádon: Dalí, Picasso és Frida. Utóbbiról sokszor zengek ódákat Xpress fórumán is. :) Fájdalmasan szép képei közül ami leginkább megfogott Az álom vagy Az ágy című, amit 1940-ben festett. Azt hiszem ebben is minden benne van, saját Júdás teste, mely örök életre megkeserítette és megihlette őt. (A régi dvd megjelenésen ez a kép volt a menű előtt, melyben belebegett az ágy és égni kezdett) Picasso mestertől szintén a legnagyobb kedvencem a Guernica, akárcsak neked. Dalínak voltak kevésbé elvont képei, mint pl. Az ablaknál álló alak (1925) , de igazán szürreális mesterműveivel találkozhatunk és bármennyire sablonos nekem még mindig az órás képe tetszik leginkább, avagy Az emlékezet állandósága (1931). A Vince Kiadó gondozásában megjelent Taschen sorozatban mindhárom festőművész életútja megtalálható legismertebb képeivel egyetemben. Példának okáért eme három művészről szólót meg is vettem. :)

Ismeretlen_1068 2007.03.10. 18:15:46

a librinél most taschnen akció van: kettőt fizetsz, hármat vihetsz. jól fel is tankoltam, s asszem megyek is még további művészekért. ja, s szintén a taschen gondozásában jelent meg a "művészet a 20. században" c. kötet húzós, 10.000 forintos áron, de nagyon igényes, s minden benne van, amit a címben adott kérdéskörről tudni érdemes. :)

Angelus 2007.03.10. 18:17:31

Hú!!!! Pénteken megyek Pestre, majd benézek a Libribe, mert én is szeretnék még néhányat begyűjteni. Nem tudod címileg mik vannak még leárazva, netán az egész sorozat? :O

Ismeretlen_1068 2007.03.10. 18:19:45

nem tudom, hogy minden libri bene van-e az akcióban: én a rákoczi útiban jártam a minap, s ott igen, a teljes sorozat le volt árazva, habár nem mindegyikből volt már. a taschen a legjobb művészeti könyvkiadó a világon: a gigert is megjelentethetnék magyarul.

Angelus 2007.03.10. 18:22:47

Köszönöm az informácót, nekem sok Libri útba esik, de azt hiszem a Mammutban lévő könyvpalota a legnagyobb, ott is kellene lennie. (az akciók általában az egész hálózatra vonatkoznak - belső infó, dolgotott ott az egyik legjobb barátnőm, úgyhogy sokat tudok a Libriről :) Nagyon sok megjelent már, szerintem lassacskán kiadják magyarul is a maradékot. Különben tényleg jó könyvek, informatívak és szépek a képek, jó minőségűek.

Ismeretlen_1068 2007.03.10. 18:26:22

itt vannak, melyek jelentek meg magyarul: http://www.vincekiado.hu/groups/km.html#infotop

Angelus 2007.03.10. 18:27:07

Dupla puszi :-)

Ismeretlen_1068 2007.03.10. 18:28:01

remélem, a li adja másikat. :)

Angelus 2007.03.10. 18:29:43

Wermeer sem rossz :) Hollandiában járva láttam néhány festményét eredetiben, nagy élmény volt, legfőképp a Leány gyöngy fülbevalóval.

kombajn 2007.03.10. 21:51:53

Furcsa, meg mertem volna esküdni, hogy láttam Hollandiában egy Leány gyöngy fülbevalóval című képet, de azt egy Vermeer nevű fickó követte el. Biztos valami epigon. :)))

n4nom4n 2007.03.11. 00:12:03

sry nem figyeltem a főcimre ! :(

hinher 2007.03.11. 04:00:46

És Munch? Az egy dolog, hogy norvég volt, meg hogy a világon nincs még egy olyan kép, aminek ennyiszer estek volna neki őrültek kaszabolási és lopási szándékkal (az esetek 100 %-ában eredményesen), vagy egy komplett horror-franchise köszönheti neki a létét, dehát legalább az ilyenek miatt tiszteld: http://images.allposters.com/images/145/HR0152.jpg http://www.comicon.com/pulse/images_05a/simpsons-the-scream-4900914.jpg

Angelus 2007.03.11. 08:46:47

Bocsánat, elgépeltem a nevet! :) Helyesen: Vermeer Különben szokásom félregépeni a dolgokat, de az már úgyis sokan tudják. :-)

Ismeretlen_1068 2007.03.11. 10:36:52

munch nem rossz, de annyira azért nem az én világom. kár, hogy csak egy képéből lett szenzáció, ugyanis csinált néhány jót: http://www.edvard-munch.com/gallery

Ismeretlen_1068 2007.03.11. 10:42:08

angelus: láttad, mi a címe a giger-képnek?

Ismeretlen_64482 2007.03.11. 10:52:10

szerintem Modigliani is megérdemelt volna egy helyet a top10ben, vagy akkor a 11ben :)

Ismeretlen_1068 2007.03.11. 11:49:23

kicsit utánanéztem, mert hirteln nem tudtam képhez társítani a nevét, de már értem miért: számomra jellegtelen. van kedvenc képed tőle?

Angelus 2007.03.11. 13:18:25

ae! Már látom :) Tudod, nem mindig esnek le a poénok. ;-)

Ismeretlen_64482 2007.03.11. 13:36:04

izlések és pofonok. The Jewess. Ez a kedvenc. Mondjuk azért is szeretem annyira, mert csodálatos ember volt, és jó mint minden művésznek érdekes élete. A lényeg, hogy nekem tetszik :)

Ismeretlen_46562 2007.03.12. 00:10:47

azta, ae, nem is hittem volna, hogy mázolványkedvelő is vagy. egytől egyig zseniális képek, kedvencem a guernica, a nighthawks, valamint a magányos cédrus. mindig csodáltam ezeket a művészeket (is), már csak azért is, mert minden igyekezet és számos grafit munka ellenére sem tudtam megtanulni festeni. szívesen látnám egy impresszionistákkal foglalkozó listádat is.

Ismeretlen_35468 2007.03.12. 09:16:44

A barcelonai Picasso-múzeum képeinek is több, mint fele például klasszikus, hagyományos kép.

Ismeretlen_37041 2007.07.17. 12:37:28

Egész pofás kis szubjektív top 10-et állítottál össze. Mondhatni jó ízlésre vall. Kicsit pop-os lett, és van egy-két (három) ami erősen kilóg a sorból, de ez nem baj. Sőt. Respect.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása