aeon flux

ready for the action now, danger boy?

Zalaba_Ferenc
2006. november 09. 00:40:35

Kategória: 5 komment

europa (1991). lars von trier e-trilógiájának záródarabja különösen bosszantó. hisz az a direktor, aki valaha képes volt ámulatba ejtő képi megoldásokkal dolgozni, mi a szarért találta ki a dogmát, azaz a tesco gazdaságos filmezést? csak hogy kinyírja saját tehetségét? a dogma ugyanis nem támaszt kihívást a rendezőkkel, színészekkel szemben, hanem megfojtja a kreativitást.

az europa is vizuális sajátosságai miatt érdemel kiemelt figyelmet. története nem különösebben jó: a II. világháborút elbukó németország partizánharcosai (a vérfarkasok) egy kalauzként dolgozó amerikai bevándorlót is bevonnak akcióikba. a film a vesztesek fagyott csüggedtséget ugyan frappánsan ötvözi a német precizmussal, de csak nyögvenyelősen tudja eseménnyel feltölteni a hepehupás vágányokon döcögő cselekményszerelvényt (azért ez a hasonlat, mert a film többnyire egy vonaton játszódik), így aztán az utolsó harmadra jellemző burleszkbe illő kapkodás legalább annyira üdítő, mint amennyire nem odaillő: főleg a hipnotikus narrációt hallgatva.

az europa egy meglehetősen rideg, de gyönyörűen összerakott gesamtkunstwerk a dán direktortól, aki simán felemelkedhetett volna fincheri magasságokba, ha nem veszti el az eszét valahol félúton...

Címkék

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr894534363

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mr. 2006.11.09. 13:55:41

az európát még sajnos nem láttam, de amit a dogmáról leírtál azzal nagyon egyet tudok érteni. nyilván a "stílus"(?) megalkotásánál jelentős tényező volt, hogy lehessen olcsón is jó filmet előállítani. ehhez viszont teljesen felesleges volt a dogmai elveket lefektetni. éppen elég rendező bizonyította már korábban (köztük magyarok is), hogy centekből (fillérekből) is lehet jó filmet készíteni.

talci 2006.11.09. 15:49:17

tehát a dogma = no money ? :))

mr. 2006.11.09. 23:05:57

ja, meg még némi művészieskedő extravagancia :) (de az is lehet, hogy a sony reklámrészlege találta ki az egészet, hogy jól fogyjon a girostabilizált kézikamerája)

Ismeretlen_9654 2006.11.10. 08:32:30

hát, én megnéztem a bűn lélektanát és egy fél életre biztosan elment a kedvem von triertől, legalábbis a most először bemutatott filmjeitől. persze a hullámtörtés és a táncos a sötétben még mindig nagyon ott van.

Ismeretlen_1068 2006.11.10. 08:50:58

személy szerint az utóbbitól falnak megyek, habár nem olyan nagy erőkkel, mint a dogville-től. :) mr.: szerintem a dogma elsősorban egoproject, amit aztán mr.trier ott rugott fel, ahol csak lehet.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása