aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: login (2015) Richter Viktor
2015. október 28. 21:43:44

Kategória: film 4 komment

 - SPOILERMENTES -

Egyemberesre zsugorodott univerzumok versus az internet bugyraiban ólálkodó gonoszok, felfűzve a found footage esztétikájára, és kicsit meglocsolva Chaderlos de Laclos Veszedelmes viszonyok-ának helyzetgyakorlataival: így lehet zanzásítani a Barnóczky Ákos rendezte LogIn lényegét. A nagy kérdés, hogy mutat-e valami újat a film a hivatkozási alapként megjelölt XVIII. századi levélregény lényegi mondanivalójánál a nő és a férfi örökkön tartó szerelmi párharcáról?

login003.jpg

A frissen megözvegyült Janka (Parti Nóra) véletlenül rájön, hogy férje közös életük idején rendszeres randiportál-látogató volt. Nagyjából ugyanekkor Tamás (Tálos József), a lányát nemrég elvesztett apa hasonló felfedezést tesz, amikor gyermeke tettének indítékait kutatja. A gyanújukat felkeltő internetes oldalon rövidesen ők ketten is megismerik egymást, ami után már csak idő kérdése, hogy közösen eredjenek veszteségeik okozóinak a nyomába.

Az 1999-es Blair Witch Project nyomán szárba szökkent és virágjába borult found footage zsáner korlátozott perspektívája elevenedik meg az internetes chat- és randioldalak világában pergő képsorokon. Ami akár még működhetne is, ha a fix beállítású felvételek alkotta képi világ a formai megoldások miatt nem válna hamar egysíkúvá, majd ezáltal menthetetlenül unalmassá. A szereplőket végig a webkamera nézőpontjából leshetjük meg, ellenben az események előrehaladtával a feszültség halvány érzete sem alakul ki bennünk. A forgatókönyv ugyanis nem vállalja fel, hogy a sztorit a beszélő fejek mondanivalójával, illetve a színészek arcjátékával lendítse folyamatosan előre. Ettől a hősöket és az antihősöket egyre érdekesebbnek szánt, de egyre kevésbé életszerű helyzetekben figyeljük laptopjaik mindent látó "szeme" előtt szövegelni: fogmosás, főzés vagy éppen ágyon fetrengés közben.

Emellett a LogIn a krimi műfajában legalább annyira bukdácsol, mint amennyire thrillerként csetlik-botlik. Összes igyekezete és kimódoltsága ellenére viszont pont azt nem tisztázza, hogy alkotásként mi volt a célja, és mit akar felmutatni? Látleletet az informatikai korszak harmadik évtizedéről? Figyelmeztetést, hogy törődjünk többet a szeretteinkkel? Pellengérre állítani a névtelenség előnyét kihasználó szexuális ragadozók új típusát? A végeredmény alapján nem lehet eldönteni, mert a mű és általa készítője valójában egyik kérdést sem feszegeti. Ez csupán kerülgetés, mint amit a macska művel azzal a bizonyos forró kásával.

login002.jpg

Az antagonisták veszedelmes világába vezető szálak semmit sem fednek fel az indítékokból, még kevésbé ábrázolják a másokat eltipró romlottsághoz vezető utat (ők kérem a gonoszok, haladjanak tovább, nincs itt semmi látnivaló!), így az egész nyomozósdi tét nélküli, magányűző pótcselekvéssé válik. Az ingerküszöböt meg sem ütik a fordulópontoknak szánt manipulatív és intrikus beszélgetések, melyek ráadásul nem merészkednek távolabbra a zagyva közhelydurrogtatás szintjénél.

A történetet keretező "talált anyag" motívuma is sántít, mert az egyszerű, lineárisan előrehaladó cselekményt éppen, hogy nem tisztábbá, hanem zavarossá teszi a befogadó számára. Kritikai mondanivalóját ugyanis azzal, hogy a negatív páros egyik tagját a közösségi háló sötétjében bujkáló, megvetendő alakként, másikát pedig a mindig napfényes celebvilág nagyreményű várományosaként címkézi fel, erősen a szájbarágás nívójára redukálja; nem beszélve a népbutító, rémes sugallatról, hogy "ha híres vagy, mindent megúszol".

A legszomorúbb az egészben, hogy az alapötletből akár egy közepesen erős mozgóképet is ki lehetett volna hozni: ehhez az irodalmi forrás részletekbe menő és radikálisabb változtatásaira, a kapcsolatokról és a szerelemről alkotott vitriolba mártott, ám szellemes véleményének korunkra vonatkoztatott erőteljesebb átültetésére lett volna szükség. Ezek nélkül idén csak egy banális bosszúmozit, elnagyolt és felületesen riogató internetbírálatot, valamint vakító, de hamis hírességképet kaptunk.

Kövess minket facebookon és twitteren!

login_magyar_film-poszter.jpg

Címkék

* login thriller magyarfilm arpa attila drama magyar film crime found footage crime movie gaspar kata pal andras parti nora talos jozsef barnoczky akos ott one

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr18028406

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kaamir 2015.10.28. 22:01:31

14-es korhatár karika? Már van ilyen is?

freddyD 2015.10.28. 22:02:00

2x is végig kellett szenvednem ennek a bemutatóját már moziban. Már az a 10 percnek tűnő 2,5 perc pályázhat az évtized legszarabb trailere díjára. Főképp, hogy az elsőnél olyan fülsüketítő hangerőn ment az egész, hogy fájt a dobhártyám (ez nyilván a mozi sara, de így extrán lélekromboló volt így a kettő)

isvaen 2015.10.29. 08:32:20

1 csillag? oh, shit... rövis felszállás után most szériában jönnek a bullshit-mérős honi filmek. valami nem kóser...

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása