Az Amerikai mesterlövész példátlan menetelése folytatódik: Clint Eastwood filmje 200 millió dolláron zárja a mai napot. Ezalatt a premierek közül csak A szomszéd fiút vették észre a nézők; Jennifer Lopez thrillere jó összeggel lépett második helyre, miközben Johnny Depp minden fronton új mélységeket fedezett fel a Mortdecaijal, George Lucas pedig azt, hogy egy mozis nem Star Wars-rajzfilm még rosszabb ötlet, mint egy mozis Star Wars-rajzfilm.
> új filmek
Jennifer Lopez az utóbbi időkben televíziós tehetségkutató műsorok zsűritagjaként tevékenykedett, visszatérése a mozihoz pedig eredményesen történik. Ennek alapköve, hogy A szomszéd fiú (The Boy Next Door; hazai bemutató: március 26.) thriller, azon belül is enyhén erotikus darab, amik szezonon kívül egész jól mennek, kiváltképp, ha gyakorlatilag az egész sztorit szépen elmesélik az előzetesben a zsákbamacskát nem szerető közönségnek. A tavaly szeptemberi No Good Deedhez ugyan nem ért fel, de a Universal bagóból készült (4m) bemutatója mégis csak összekalapozott 15 millió dollárt, ami már bőven elég arra helyre a listán, amire maximálisan pályázhatott. A kriminális kritikák és a so-so nézői visszajelzések tükrében megint csak érdem nélkül fog ez a semmiség 40 millió fölé bukni, ami amúgy a második legjobb eredmény lenne Lopez számára az elmúlt tíz évben az Anyád napja mögött. A mindenre kapható Rob Cohen rendezőnek viszont volt egy olyan százmilliós (nem)sikere, mint A múmia: A Sárkánycsászár sírja, szóval ő csak annak örülhet, hogy kap majd még ilyen zsíros megbízásokat.
George Lucas elpasszolta a Star Warst, van tehát bőven alkalma mással foglalkoznia, például egy animációs film istápolásával. A Strange Magic csakugyan különös történettel áll a gyerekek elé: különböző mesebeli lények fedezik fel, hogy léteznek más mesebeli lények is. A jó nagy össznépi elfogadás és békés együttélés tanulsága megakadt a torkokon, és a baj az, hogy nem csak az újságírókéin: a több mint 3000 moziban játszott, Disney-forgalmazta sületlenség 5.5 milliót tudott kisajtolni a családokból, akik inkább mentek még(egyszer) az élőszereplős dolgokra. Az hangeffektmester Gary Rydstrom, aki laza 7 Oscar-díjjal rendelkezik, megtehette, hogy ilyesmire pazarolja magát rendezőként, mielőtt ismét belemerül a messzi-messzi galaxis hangjainak vázolásába. Ő dolga. A nézőké pedig az, hogy 10 millió fölé lökjék a Strange Magicet, mielőtt teljesen kivonják a forgalomból.
Johnny Depp szokásos flúgja végleg becsődölt: a Lionsgate által gondozott, Mortdecai (hazai bemutató: már a mozikban) című korhatáros vígjáték váratlanul nagyot zakózott, hiszen még a forgalmazó szokás szerint finomabban megfogalmazott, de azért cseppet sem szerénykedő várakozásának feléhez sem bírt felérni. 4 millió dollárt fialt a különc műkincskereskedőről szóló könyvadaptáció, és ezért az elképesztő érdektelenségért jobbára konkrétan az érdeklődés felkeltésének elmulasztása tehető felelőssé. Hogy is gondolhatták ott az oroszlánkapusoknál, hogy Charles Mortdecai egy komoly bázissal rendelkező figura, akire majd automatikusan elvándorolnak a moziba, illetve azt sem ártott volna megvizslatniuk, hogyan is szerepel mostanában Depp a kasszáknál: hát ő sem jelent instant jegyváltókat – csaknem akkora blama ez, mint a tavalyi Transzcendens, ami 100 millióra hozott 23 milliót hazájában, most pedig 60-65 milliós költségvetés mellett fog éktelenkedni 10 millió dollár, vagy annyi se, ha a szintén gyatra nézői értékelésekből indulunk ki.
Bemutatták a Jennifer Aniston alakítása révén némi figyelmet kapott Cake-et, ám a tapasztalatlan forgalmazó (Cinelou Films, amit alighanem egy country-énekes vezet) nem tudott még annyit sem a javára fordítani, amennyi Aniston az utóbbi hetekben esett kisebb-nagyobb médiaszerepléseiből adódhatott volna. Így ragadt meg a film 1 millió dolláron 463 moziban, vagyis nagyon-nagyon alacsony mozinkénti átlagos bevétellel.
> korábbi filmek
89 millió dolláros első hétvégét követően 132 millióval zárta első országos hetét az Amerikai mesterlövész. Óriási számok, pláne, hogy két héttel ezelőtt ez az egy hetes eredmény már végső bevételnek is megtette volna. Most viszont a Warner Oscar-jelölt filmje valóságos box office-jelenséggé duzzad: a második víkend 64 millió dollárt hozott, aminél csak hét film gyűjtött többet korábban: képregényadaptációk, folytatások, Avatar. A hétvégét 200 millió dolláron zárja Clint Eastwood filmje, és ez bevételileg már messze a legeredményesebb rendezői munkája, de hétfőn a Nincs bocsánat nézőszámát is maga mögé utasítja majd. Ezek után leginkább az a kérdés fogalmazódik meg, hogy 400 millión innen vagy túl lesz a finis? Háborús-életrajzi drámától ez idáig elképzelhetetlen volt, és az R korhatárkategória is új bajnok elé néz 11 év után: talán éppen A passió volt utoljára ilyen megjósolhatatlan siker. Innentől már amúgy is öngerjesztő a folyamat.
Az Elrabolva 3. ismét nagyot, csaknem 50%-ot esett, így a legvégső cél 90 millió körül körvonalazódik a Fox akciófilmje számára. A Kódjátszma túl van a 60 millión, és továbbra is versenyben a 100-ért. A hobbit: Az öt sereg csatája 255 milliónál többel már nem számolhat, így a legalacsonyabb bevételű fejezet válik belőle a hat Középfölde-kaland közül. Az éhezők viadala: A kiválasztott 1. rész végre első a 2014-es bemutatók rangsorában; pár hétig még az is marad.
> végszó & ami jön
Ilyen (pénz)forgalmas negyedik hétvégéje talán még nem is volt az amerikai moziknak, mint most, és ez megint gyakorlatilag egyetlen film érdeme, elvégre a premierek kétharmada margón kívüli eredményt ért el. Az Amerikai mesterlövész bebiztosítja 2015 nagyságát, hiába jut most már szinte minden hétre egy Blackhat vagy egy Mortdecai. A csodás pedig az ennek a filmnek a sikerében, hogy sehogy se lehet leutánozni – ez azért biztosan hagy némi rossz szájízt a Warnerben, ha majd lenyugszanak kedélyeik és mérlegelik a továbbiakat. Eastwoodba vetett bizalmuk kifizetődött végre, így pár(száz) filmtervére még biztosan vevők lesznek.
A következő hétvége magában foglalja Amerika legnézettebb sporteseményét, sőt, legnézettebb eseményét, a Super Bowlt. Ez az Amerikai mesterlövész üzelmeire némi hatással biztosan lesz, de még ezzel együtt sem valószínű, hogy a harmadik kör 35 millió alá süllyed. A kihívók viszont ezúttal is gyenge sort képeznek: a Project Almanac című időgépes sci-fi régi adóssága már a Paramountnak, és mindig van egy győztes újonca ennek a csonka hétvégének – most majd ez lesz az, várhatóan 16-22 millió között. A Kéjlak című thriller-remake nem sok jóra számíthat, mint ahogy Kevin Costner vállalkozása, a Black or White sem: a két film együtt sem fogja elérni a 10 milliót.
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | 1 | Amerikai mesterlövész |
$64.4m | $200.1m | $58.8m |
2 | ú | A szomszéd fiú |
$15.0m | $15.0m | $4m |
3 | 3 | Paddington |
$12.4m | $40.1m | $55m |
4 | 2 | Bérhaverok |
$11.6m | $39.7m | $23m |
5 | 4 | Elrabolva 3. |
$7.6m | $76.0m | $48m |
6 | 6 | Kódjátszma |
$7.1m | $60.6m | $15m |
7 | ú | Strange Magic |
$5.5m | $5.5m | n.a. |
8 | 5 | Selma |
$5.5m | $39.2m | $20m |
9 | ú | Mortdecai |
$4.1m | $4.1m | $60m |
10 | 7 | Vadregény |
$3.9m | $121.5m | $50m |