aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: under the skin (2014) Zalaba_Ferenc
2014. december 08. 18:20:00

Kategória: film 19 komment

- SPOILERES -

Ez az idegen nem a Zöld bolygóról jött. Ez az idegen egy bombázó bőrébe bújik, és férfiakat csal kelepcébe, és nem teljesen nyilvánvaló, hogy mit tesz velük (tápláléknak használja őket? üzemanyagként? trófeaként az intergalaktikus Lutra-albumába?), de módszeresen dolgozik, míg egyszer csak el nem kezd érdeklődni az emberi faj iránt, és akkor bizony bajba kerül. Jonathan Glazer harmadik egész estés filmje beeszi magát a bőröd alá, majd odarángat a tükör elé, és nem fog tetszeni, amit látsz...

undertheskin620.jpg

Michael Faber könyvében nyilvánvaló, miért vadászik a nőnek álcázott idegen férfiakra: a húsukért. A saját bolygóján ínyencfalatnak számít az ember. Igazi különlegességnek. Így vagyunk mi is Scarlett Johanssonnal, aki feltehetően minden ötödik férfi fejében a szexuális ideál abszolút megtestesülése, egy ikon, aki túlnő azon, hogy egyszerű emberként nézzen rá. Számukra jó hír, hogy Scarlett Johansson minden ruhájától megszabadul ebben a filmben, kevésbé jó hír, hogy a göncökkel együtt mindazt a glamourt és fantasztikumot levedli magáról, amellyel a magazinok ruházták fel természetes adottságainak eltorzításával.

És ez briliáns. Johansson egy ragyogástól megfosztott "angyalt" alakít, és ezzel a sebezhetőséggel, ezzel az emberközeliséggel a legelemibb ösztönök által vezérelt állatot hozza ki belőlünk. Magyarán nem okoz gondot neki a vadászat. És ami még ennél is kétségbeejtőbb, hogy a film nem hazudik, ugyanis a cserkészés javarészt rejtett kamerákkal, mit sem sejtő emberek részvételével készült. Johanssont olcsó ruhákba öltöztették, haját feketére festették, és nem túl előnyösre fazonírozták, aztán beültették egy teherautó volánja mögé, hogy skót városokat járva embereket szólítson le azzal, hogy eltévedt. S az emberek minden bizonnyal egymást tiporva siettek segítségére.

Persze, azokat a figurákat, akiknek előbb legszebb pornós álma, majdan legrosszabb rémálma valósult meg, már színészek alakítják, de Glazer ügyesen eléri, hogy ez benned is csak akkor tudatosuljon, amikor már megtörténik a visszafordíthatatlan.

undertheskin620_2.jpg

A lény eleinte hideg vadászként néz ránk, és egyes képsorok - mint pl. az utóbbi évek egyik legnyugtalanítóbb, legnehezebben elviselhető jelenete, melyben egy egy kutya, három felnőtt és egy másfél éves gyerek a főszereplő - a legelemibb emberi érzéseket váltják ki belőled: szorongást, félelmet, szánalmat, ám idővel azon kapod magad, hogy te is kívülállóként kezded el figyelni embertársaidat, mint hangyákat a mikroszkóp alatt. Igen, furcsa dolog történik: felcserélődnek a szerepek. Nem ez az első olyan film, amelyben egy idegen szimpatizálni kezd az emberrel, viszont Glazer hipnotikus erejű képeivel, ugyanakkor dokumentarista, gyere-és-nézd megközelítésével talán most először érte el azt, hogy a megszokott narratíva helyett nem empátiát vagy sorsközösséget érzel, hanem megvetést, vagy talán még azt se.

Megérettünk a pusztulásra? Talán nem. Talán csak ezt a civilizációnak és erkölcsnek nevezett hazugságot kéne levedlenünk magunkról. Hiába fogadja be otthonába a skót az eltévedt lányt, hiába veszi karjaiba, és gyalogol át vele a pocsolyán, hogy ne vizezze össze a lábait, hiába főz neki vacsorát, és vonul el éjszakára, hogy ne zavarja, tehát hiába játssza el az úriembert, végül is ő is be akarja cserkészni. Ekkorra a lény már kiesett a szerepéből: elkezd érdeklődni a vad iránt, mi több, tudni akarja, mi az ő szerepe a képletben, van-e bármi az álca mögött. 

És miközben a földönkívülit egy idegen világban kezdik el egzisztenciális kérdések gyötörni, szép lassan vadászból vaddá válik, és aláhúzódik a képlet, melyre az egész vadászat épült: az ember csak egy vadállat, sőt, rosszabb annál, ugyanis mindent magának akar, mindent meg akar szerezni, és ami nem lehet az övé, amit nem ért meg, azt elpusztítja. És ez egy olyan örökletes bűn, melyért végül az idegen ég el a purgatóriumban.

Glazer és írótársa, Walter Campbell kilenc évig dolgozott az Under the Skinen. Az eredeti, szintén meglehetősen szürreális regény egy vállalati szatíra volt, továbbá szegről-végről a fogyasztói társadalom kritikája, viszont Glazerék filmje más üzenetet hordoz. Elvonatkoztat a modern kor társadalmi kérdéseitől, és az ösztönlényből kinőtt embert vizsgálja, és nincs túl jó véleménnyel róla. Nekem viszont meg kell védenem az emberiséget, hisz ha valaki képes ilyen őszintén, nyersen és mégis gyönyörűen mesélni az emberi lélekről, akkor talán mégsem olyan értelmetlen a létezésünk. Tudom, naiv vagyok, befolyásolható. Talán én is épp egy kelepcébe tartok.

Kövess minket facebookon és twitteren!

Címkék

kritika ***** sci-fi scarlett johansson drama mindfuck jonathan glazer eurocinema artfilm

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr126967697

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szkristof92 2014.12.08. 18:39:31

Hát én nem is tudom. Az első felében nagyon untam, aztán fokozatosan hatni kezdett a hangulata és az atmoszférája, de a végén mégis vegyes érzelmekkel álltam fel előle. Lehet, hogy egy újranézés pozitívabb élmény lenne, de az ahhoz való kedvem még ezen írás után is nulla alatt konvergál.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2014.12.08. 18:56:46

@szkristof92: Ha az megnyugtat, nálam sem lesz könnyen újranézős darab.

2014.12.08. 18:58:04

@szkristof92:

pedig a leginkább nézhető idei filmek közé tartozik, mondjuk nem egy nagyon mély vagy felforgató alkotás, de legalább van hangulata meg eléggé innovatívan dokumentarista, ellentétben egyik-másik agyonsztárolt alkotással. meg nem is túl hosszú:)

Sonda 2014.12.09. 08:48:53

Hát nem tudom, engem egyáltalán nem bilincselt le, sőt szenvedtem rajta.. Számomra teli van hosszú hosszú üres/felesleges jelenetekkel..
De érthető, hogy van akiknek tetszik, művészkedő film..

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2014.12.09. 09:29:46

@Sonda: Az a fura, hogy én nagyon fázom a művészieskedő filmektől, hasonlóan szenvedek alattuk, ez mégis pillanatok alatt benyelt, és egészen egyedülálló élményt szerzett. Nem mondhatnám, hogy ez az élmény kellemes volt, de nagy hatással volt rám. És azt szerintem senki sem vitatja, hogy azok a jó filmek, melyek hatással vannak az emberre.

Kovács Erzsébet 2014.12.09. 11:32:09

Öt csillag, szubjektív, tudom, de én azért ennyit nem adtam volna. Kiváló ötlet, erős, atmoszférikus, meditatív... nekem mégis szétesik a végére.

SPOILER!
Ahogy a férfiak végezték, hát azt bizony nőként is rossz volt nézni. Igazi rémálomjelenetek voltak. Viszont az elefantiázisos (?) natúrszínész szerepeltetését olyan hatásvadásznak éreztem, hogy ha könyv lett volna, nem film, ott vágom a sarokba.
SPOILER OFF

Élmény, tényleg, és nagyon máshogy kapja el az embert, mint filmek szoktak, de valahogy az volt az érzésem: a látvány (és a zene) mindennél, a sztorinál is előrébb való volt. Mintha egy játékfilm hosszúságú videoklipet néztem volna.

McCl@ne 2014.12.09. 12:21:18

Az a helyzet, hogy ez egy rendkívül jól sikerült kedvcsináló, ami után az első dolgom lesz, hogy megnézem ezt a filmet! Talán még a SONS finálé elé is beiktatom, utána úgysem nézek semmit legalább egy hétig.

2014.12.09. 12:37:59

@Kovács Erzsébet:

Mintha egy játékfilm hosszúságú videoklipet néztem volna. "

de ha belegondolsz, ez a filmek egyik típusa. nyilván itt is nagy különbségek vannak, az under the skinnek vagy a to the wondernek van viszonylag világos története, mondjuk godard filmjeinek kevésbé, de tág értelemben ugyanabba a vizuális-élményvezérelt típusba sorolhatók.(jó, nyilván ezt lehetne cáfolni, de attól még valamekkora kapcsolat marad)
és ez rendben van, kell hogy készüljenek ilyen filmek is, ellensúlyozva bizonyos műrealista tendenciát, mondjuk ez itt az under the skinben is megjelenik, de hálistennek eléggé innovatívan, ezért kevésbé zavaró/unalmas, mint a "realizmus" úgy általában...

2014.12.09. 12:39:40

@WiteNoir:

(ha se zene, se látvány, akkor miért film, miért nem színdarab vagy irodalom, kérdezhetném én:) )

Baldan8 2014.12.09. 21:28:37

@Zalaba_Ferenc: A Whiplash-nél is nagyobb hatással?

Sándor Kilencz 2014.12.22. 21:39:37

Nem tudom milyen véleménnyel lennék a filmről, ha nem olvastam volna a könyvet. Lehet azért mert óriási hatással volt rám a regény, de a film közben végig csak az járt a fejemben hogy: Mi ez a szar?
Szerintem ha nem úgy reklámozzák, hogy adaptáció akkor fel sem merül bennem hogy a könyv alapján készült, annyira semmi köze hozzá. Feltételezem, a cikk írója nem olvasta a művet, azért nem említette ezt a nem elhanyagolható tényt.

KÖNYV SPOILER!!!

A regényben egy emberivé operált földönkívüli szed fel alkalmas (jó testfelépítésű) utasokat. Miközben beszélgetni kezd velük az autóban, kideríti hogy mennyire keresnék az illetőt ha eltűnne. Ha minden stimmel akkor meghúz egy kart és az ülésből kijön egy tű ami altatót fecskendez belé. A delikvens meg arra ébred hogy ki van vágva a nyelve és ki van herélve.
Az egyik hozzászóló említette hogy milyen félelmetes a halál a filmben. Az semmi a könyvhöz képest. A könyvben az a leghátborzongatóbb hogy a stopposokkal történő dialógusokat kivéve, kizárólag az idegenek szempontjából van bemutatva a történet. Ha nagyon össze kellene foglalnom a lényegét azt mondanám , hogy az idegenek teljesen úgy bánnak velünk mint mi pl. a disznókkal. De nincs benne semmi butyuta trancsírozás. El kell olvasni.

2014.12.22. 22:26:30

@Sándor Kilencz:

nem szűkebb értelemben vett adaptáció, egyszerűbb azt mondani hogy az adott könyv által ihletett film.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2014.12.22. 23:58:55

@Sándor Kilencz: Nem olvastam a könyvet, arról viszont olvastam (és írtam), hogy az írópáros mennyire eltért az eredeti műtől, abból igazából csak annyit vett át, hogy az idegenek hogy bánnak az emberekkel (mint a disznókkal). Amúgy a könyv írójának nagyon tetszett a film.

herelovasz 2014.12.23. 12:25:34

Akinek hosszú, vontatott, tele van felesleges jelenetekkel, az nézzen másfél óra sztroboszkóp villogást.
Aki nem képes önmagában megálló műként nézni, hanem egy szószeriti átíratot vár, az nézzen szappanoperákat, ott biztos nem térnek el a forgatókönyvtől.

Persze a vélt lassúsága és az eredeti regénytől való alapos eltérése miatt nem lesz hibátlan.

SZPOJLER!
Én nem könnyeztem volna meg, ha kihagyják az egyik fekete löttyben pácolt áldozat bensőségeinek kiszippantását, majd a véres massza útját a kozmikus futószalagan. Ahogy a végén a hátén felfeslett mű-bőr is épp elég lett volna, nem hiányzott, hogy szemből is megmutassak. Ezek a jelenetek kb. mintha azért kerültek volna be, hogy a szájbarágás nélkül a látottakat éretlmezni nem tudók is kapjanak egy minimális koncot.
SZPOLER VÉGE!

A film a rejtett kamerával felvett utcai jelenetek, a szószerint távolságtartó, rideg, közömbös tengerparti családi epizód, illetve a minimális eszközökkel (benzin, gyufa) is hihetetlenül hatékony, koszos körmű, surmó favágó miatt hátborzongató.

Sándor Kilencz 2014.12.23. 15:30:09

@herelovasz: Nem szó szerinti átiratot vártam, csak azt hogy legalább nagy vonalakban hasonlítson a műhöz. Biztos azért mert az járt a fejemben hogy ebből mennyire súlyos, merész filmet lehetne készíteni. Persze ha valóban csinálnának egy szigorúbb értelemben vett adaptációt, azt épp oly könnyedén és nagyon el lehetne rontani mint ahogy felejthetetlenre csinálni.

herelovasz 2014.12.23. 17:27:56

@Sándor Kilencz: "ebből mennyire súlyos, merész filmet lehetne készíteni"
Még egyet? :)

Sándor Kilencz 2014.12.23. 23:31:11

@herelovasz: Még egyet, ami sokkal hűbb a regényhez.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása