aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: watchmen (2009) #2 Angyalosi Ádám
2009. március 05. 00:39:04

Kategória: 22 komment

Spoilermentes kritika, melynek írója megszámlálhatatlan alkalommal olvasta és kívülről ismeri Alan Moore Watchmen című könyvét, de mindent megtett, hogy objektíven álljon hozzá a filmadaptációhoz. Ez sült ki belőle.

Isten áldja Zack Snydert.

Aki egyszer végiglapozta Alan Morre zseniális művét (és járt középiskolába verseket elemezni), az tisztában van vele, micsoda óraműpontossággal felépített csodálatos szerkezetre húzta fel az angol mágus cinikus társadalmi paraboláját, a sokat emlegetett all-american mítosz-dekonstrukciót és a személyes tragédiák már-már bántóan szív- és agyfacsaró sorozatát. Számomra a Watchmen nem lehetett volna az, ami, ha az építőelemek nem így álltak volna össze: a képek és szavak párhuzamai, ellentétei, szimmetriája olyan megingathatatlan, stabil egészt alkot, melyet – akármennyire is próbálta bebizonyítani néhány fanatikus – semmiféle film nem rombolhat le. Még a harmadik világháborút is túlélné.

Zack Snyder kétségkívül tisztában volt ezzel és nem pusztított. Néhány kockát fel kellett áldozni a játékidő oltárán, de a film készítésének menete nagyjából a ctrl+c ctrl+v metódust követte: teljes jelenetek, pontos képek kerültek a papírról a vászonra, az alapanyaghoz való tökéletes hűséggel és tiszteletadással. A film közben azon gondolkodtam, újra akarom-e nézni, és nem tudtam eldönteni. Egy dolog ugyanis soha sem volt kétséges: ez az adaptáció képtelen lett volna túlszárnyalni az eredeti művet, és mi tagadás, pluszt, egyedit képtelen volt adni. Csak meganimálta. Snyder nem pusztít, de nem is épít: nem akart – vagy inkább: nem mert – semmit sem hozzátenni a kanonikus alapanyaghoz, leszámítva persze a film csúcspontjának számító főcím ötlet- és stílustobzódását. Ozymandias a Club 54 előtt pacsizik Jaggerrel és Bowieval, Andy Warhol bemutatja Nite Owl-kollekcióját, a Komédiás célkeresztbe veszi Kennedyt: itt dobogott igazán a film szíve.

Mely gépiesen ugyan, de a többi jelenetben is veri az ütemet, bár néhol jócskán belassítva: a Snyder-féle over-the-top akcióstilisztika üde színfolt a Bourne-filmek koppintásából élő, újításra képtelen műfajban, a Komédiás elleni merénylet és a börtönlázadás egyaránt szájtátásra késztetik az egyszeri mozirajongót, csak néhol bosszantó a Dawn of the Dead és a 300 esetében kevésbé kirívó gore-őrület (igaz, a film kevés jó újításainak egyike ehhez fűződik: a bűnözők cafatokra szakítása kitűnően példázza Dr. Manhattan hozzáállását az emberekhez).

A Watchmen karaktereinek zsenialitása abban rejlik, hogy bár mindegyik leírható egyetlen mondattal vagy jelzővel, mégis órákig elemezhető, komplex jellemrajz épül fel köréjük a képregény 12 fejezetében. A szükséges megkötésekkel ugyan, de a film itt sem vall kudarcot: Rorschach beteges, mégis az igazságot szem előtt tartó fekete-fehér világképe Jackie Earle Haley hátborzongató hangja által a mi szemünkre is ráereszkedik (nem csoda, a könyv legszűkszavúbb karaktere lévén gyakorlatilag minden sorának volt hely a forgatókönyvben), a világ pokla elől kétségbeesetten menekülő Komédiás gyilkos cinizmusa is kézzel fogható, csakúgy, mint Nite Owl egészen szexualitásig terjedő kosztüm- és erőszakfüggősége. Billy Crudup hűvös, érzelemmentes hangja pontosan az, amire a világtól elszakadt Dr. Manhattannek szüksége van, de nagy kár, hogy szinte csak Malin Akerman Silk Spectrejével érintkezik: nem csak a karakter lett csúfosan alulírva (az identitászavaros ostoba fruskából csak szimplán ostoba fruska maradt), de sajnos színésznő se szorult abba a megnyerő latexbe. Az év legrosszabb szexjelenetét pedig megelőlegezem.

A Watchment mindig is megfilmesítethetetlennek tartották, félig jogosan: filmet írni belőle képtelenség. Filmet forgatni azonban jutalommunka. Moore nem csak a történetet és szereplőit dolgozta ki fantasztikus részletességgel, de a könyv képi megoldásai is a vászon után kiáltanak. Hát most oda kerültek, még ha igazi mélység vagy szerzői anyag nélkül is. Nem tudom, egy laikus mit gondolna róla. Nekem működik. Egészen két órán át.

 

Az ördög vigye Zack Snydert.

Le kell szögeznem, soha nem voltam az a fanatikus típus. A Watchmen azon művek közé tartozik, melyeket hihetetlenül tisztelek és imádok, de ha akartam, mindig is hozzá tudtam állni objektíven. Mikor először kikerült a hír a befejezés megváltoztatásáról, kicsit meglepődtem azon, hogy Snyderék meg merték lépni ezt a rajongók körében felháborodást keltő változtatást, de igazából nem izgattam magam rajta, hiszen könnyedén belátható, a cél más eszközökkel is elérhető. Nem igaz? Nem igaz. Minden racionalitás azt sugallja, hogy az új befejezésnek működnie kell, de egyszerűen nem állja meg a helyét. Nincs hatása, elvész belőle az az abszurd, szürreális, de ebben a világban mégis fájóan igaz lényeg, mely oly ikonikussá tette az évek során. De ám, ennyi baj legyen.

Csak hát van még bukkanó a célegyenesben. Szándékosan nem ejtettem szót eddig Adrian Veidtről. Matthew Goode előtt leborulok: féltem tőle, pillanatok alatt eloszlatta minden kételyem, jó a szerepre. Csak épp a forgatókönyvírók kiherélték a képregény messze legizgalmasabb karakterét. Spoilerek nélkül képtelen lennék kifejteni, mit éreztem akkor, mikor kétdimenziós kirakatbábuvá redukálták ezt a hihetetlenül összetett elmét, majd mikor még fel sem ébredtem a sokkból, azt kellett észrevennem, hogy sorokat, helyzeteket, mondatokat kevertek össze-vissza, mindezt a történet elemi erejének visszavétele és az amerikai közönség kielégítése érdekében. Gumicukor lett a szmájliból.

Mikor kialudtak a teremben a fények, féltem. Miután elkezdődött a film, reméltem. Két órán keresztül faltam a képeket és örültem, hogy bizony, nem szúrták el. Aztán az utolsó fejezet alatt valakit nagyon meg akartam verni. A filmben bebizonyítják, hogy csodák márpedig vannak. Én is ezt tapasztaltam: saját szememmel láttam, miként lehet romba dönteni egy már közel kész várat. Az első két óra , az utolsó fejezettel együtt .

Címkék

kritika 5csillagos watchmen zack snyder daesu 8csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr294536387

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pallaglamma? · http://www.livescore.com/ 2009.03.05. 01:28:32

8 és 5 csillag? Azt hiszem te nem értetted meg a filmet... http://www.cspv.hu/09/03/watchmen/ Na, ehhez mondj valami okosat. (Nem. A ROTFL és a LMAO nem ér.)

Ismeretlen_62806 2009.03.05. 07:02:57

a negyedik bekezdésig bírtam. a LOLOMG még belefér?

Ismeretlen_1068 2009.03.05. 07:15:09

látom, egy húron pendülünk vélemény tekintetében, bár én nem húztam olyan kategórikus vonbalat mint te. számomra a jó és rossz jelenetek ügyesen keveredtek egymással, de a végére tényeg kihűlt az amúgy érdekesnek tűnő képoasztaleves. SPOILER: és valóban veidt a legelcseszettebb figura, akiről kényszeredetten be kell nyögni háromszor, négyszer, hogy ő a világ legokosabb embere, mert ez biza a vásznon nem látszik. :) egyébként ha már újítani kellett volna, akkor én a hidegháborús helyzetet cseréltem volna le valami aktuálisabbra (irak? még most se hűlt ki teljsen), mert ez az amerikai/szovjet "myr" szerintem inkább tűnhet laikus szemében viccnek, mint nosztalgiának.

Ismeretlen_1068 2009.03.05. 07:15:39

SPOILER: ...olyan nosztalgiának, amely a képregény írásakor még nagyon is aktuális téma volt.

Ismeretlen_62806 2009.03.05. 07:57:00

Általában egészként tekintek a filmekre, de ez olyan volt, mintha derékban kettévágták volna. SPOILER Ezeknek a smartest man szövegeknek azonban a 90%-a egy az egyben a comicból jön, igaz, ott szükséges volt a karakter marketingje, hisz az utolsó harmadig alig szerepel.

Ismeretlen_1068 2009.03.05. 08:28:34

meg aztán ami ott punchline, az itt főleg csak kínos takarózás.

Ismeretlen_1068 2009.03.05. 08:31:00

amúgy lehet, hogy mégsem lesz bukta: a jegyelővételek azt sugallják.

Ismeretlen_87617 2009.03.05. 09:08:44

A Cspv mindig feldobja a napom :D Szeretnék én is olyan kemény lenni, mint ők :D

Ismeretlen_87377 2009.03.05. 09:19:42

a három képregényt (a napokban tervezem megvenni) érdemes a film előtt elolvasni, vagy inkább a filmmel kezdjek?

Ismeretlen_1068 2009.03.05. 10:08:52

mac: akkor jársz a legjobban, ha a két médiumot külön kezeled egymástól.

q 2009.03.05. 11:30:53

Az előjáték fázisban posztolt napi két Watchmen-hír értéke, és a pettingjellegű rákészülés végülis kiadós szifiliszben végződött, mondhatnók...

Pizsama · http://pizsama.blogter.hu 2009.03.05. 14:27:29

Mit szóltok a London-i promóhoz? http://www.youtube.com/watch?v=_oUbnRJyFmo&feature=channel_page

Batboy 2009.03.05. 22:06:25

Kicsivel korábban itt egy videó láttán még annak örültem, hogy Malin Akerman magassarkúban veri a jónépet a börtönben...vásznon azonban már látszott hogy a csizma a komplikáltabb koreográfiáknál lapossarkú. Magas volt a csizma és a léc egyaránt. Egyiket sem sikerült átvinni.

Ismeretlen_1068 2009.03.05. 22:56:28

második nézésre szerencsére jobban érvényesülnek a film erényei, no meg alacsonyabbra vannak téve az elvárások, szóval kiváncsian várom a rendezőit.

Ismeretlen_108973 2009.03.06. 01:09:22

megjegyzések: #1 ha 95%-ban ragaszkodtak az eredetihez, akkor miért kellett ÍGY befejezni. #2 patrick wilson nagyon szimpatikus volt, még a végén remek színész lesz belőle. kellemes csalódás. #3 rorschach végig büntetett. maszkkal és anélkül is. #4 az 'all along the watchtower' még mindig az (egyik) legnagyobb dal, ami a földön létezik. kis híján sírva fakadtam a gyönyörűségtől, mikor felcsendült. #5 7 és 8 csillag között valahol. az áldott jó szívemtől függ. újra kell nézni. :)

Ismeretlen_1068 2009.03.06. 06:16:21

a tegnapi jisorázz során azon töprengtem, hogy talán mégis át kellett volna helyezni a jelenbe.

vargatom 2009.03.06. 21:14:21

Nem értek egyet; igaz, én olvastam a Sam Hamm forgatókönyvet (borzalom) és az eredeti Haytert is. Utóbbi nagyrészt a mostani alapja, de sokkal gyengébbnek éreztem papíron a rengeteg khagyott rész miatt... sztem nem működött, bár lehet hogy megcsinálhatták volna jobban is. De nekem sokkal inkább tetszik így.

DCIJB 2009.03.06. 22:56:31

Hosszú távon sokkal kifizetődőbb, hogy nem helyezték át a jelenbe a cselekményt, hiszen egy aktuális konfliktus már egy pár év múlva ugyanannyira réginek tűnhet, mint most a hidegháború. Arról nem is beszélve, hogy van egyáltalán jelenleg akár közel akkora világvége-hangulat is, mint anno a két nagyhatalom évtizedekig tartó farkasszemet nézése alatt?

winnie 2009.03.07. 00:09:03

SPOILER "ott szükséges volt a karakter marketingje, hisz az utolsó harmadig alig szerepel." ez egyébként nem gáz? mármint, hogy az ismeretlen kertész húzzák elő a farzsebből gyilkosnak? sarkítva.

Ismeretlen_1068 2009.03.07. 00:36:42

dcijb: egy filmnek akkor kell nagyot ütnie, mikor bemutatják. amúgy lehetett volna kim jong il is a főgonosz. :)

vargatom 2009.03.07. 02:46:50

Ami azt illeti, a képregényben az ötödik fejezetig az _olvasó_ számára Veidt az egyetlen érdemi gyanúsított, pont azért mert az esetleges ismeretlen kertészeken kívül egyedül ő egy olyan főszereplő karakter, akinek látványosan semmi dolga a történetben (a végéig). Éppen ezért a gyilkossági kísérletre elsősorban az _olvasó_ megvezetése miatt van szükség. Jó, mi? :) Csakhogy Moore még ennél is nagyobb arc, mert az egész fejezet tele van olyan vizuális elemekkel, szimbolizmussal, ami mind Veidtre mutat. De az első olvasáskor a legtöbb ember ezeket ugyanúgy nem veszi észre, mint a Rorscach "postaláda"-kukájában matató "End is nigh" csávót...

Szkítör 2009.03.08. 00:09:08

"Általában egészként tekintek a filmekre, de ez olyan volt, mintha derékban kettévágták volna." nálam is a pont ez az érzés volt meg, nem néztem az órámra de kb a feléig tökéletes volt minden, aztán a kicsúszott a gyeplő a Z.S. kezéből egyrészt, az addig nagyszerűen felépített szerkezete a filmnek megbomlott, egymást követték az "indokolatlan showelemek", a 300-as motívumok, az elnyújtott elmélkedések és vívódások, az átgondolatlan váltások, valahogy megbomlott az egység, másrészt erre jött rá hogy onnantól kicsit már túl sok volt az egész, túl fantasys, túl ironikus, túl cool, mintha túl sokat akartak volna. nem olvastam még a képregényt, nem is fogom ha csak meg nem nyerem a mozijeggyel (bár a Watchmen Motion Comic I-XIII-t már elkezdtem nézni), így nem tudom az mennyire volt abban ennyire elrugaszkodott a végkifejlet és az azt megelőző részek (főleg Manhattan marsos izéje) a történet addigi jellegétől. mert hát a film kezdete, ahogy indul és ahogy kialakul a történet, a hangulat, az atmoszféra, a látvány, meg minden, a közepéig hibátlan, de nekem a 2. fele nem állt össze és ott már nem éreztem azt a magával ragadó és lenyűgöző hatást mint adddig.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása