Eli Rothról kiderült, hogy gyerekekre szabva tud minden téren sikeres filmet csinálni: A végzet órája príma összeggel lépett az élre. A további, apró-cseprő premierek kivétel nélkül megfeneklettek, ez leginkább Michael Moore új dokumentumfilmjét, a Fahrenheit 11/9-et érinti kellemetlenül.
> új filmek
John Bellairs The House with a Clock in its Walls című ifjúsági fantasyregénye még 1973-ban jelent meg Amerikában, s akkoriban nem volt egyértelmű átjárás a magyar könyvpiacra, és a jelek szerint máig hiánycikk a magyar kiadás - vélhetően ez egy hónapon belül megváltozik. Pláne úgy, hogy A végzet órája (The House with a Clock in its Walls; hazai bemutató: november 1.) címre keresztelt filmadaptáció szép sikert ér el a tengerentúli mozikban. Nem volt ez biztosra vehető, fel se tudnánk sorolni a befürdőket a hasonló kategóriában, és a gyártó Amblin Entertainment és a forgalmazó Universal így 42 millió dollárosra szabta a költségvetést, biztos, ami biztos alapon. Erre a 26,8 millió dolláros kezdeti jegybevétel kifejezetten jó eredmény, és mivel a kritikák sem rosszak, van mire építeni. Jack Black a Libabőrrel is hasonló kört futott három évvel ezelőtt, úgyhogy 80 millió dollárig ez a menet is elmehet, amivel Eli Roth simán a legnagyobb bevételű rendezését köszöntheti - PG keretek kellettek hozzá. A végzet órája gonosza amúgy Kyle Maclachlan, akinek utoljára az 1995-ös Showgirlsben bukkant fel neve a stáblistán országosan vetített filmek között, az Agymanók szinkronszerepét nem számítva.
Michael Moore Fahrenheit 9/11-ét máig emlegethetnénk a box office-csodák számbavételekor, ha nem merült volna félig-meddig a feledés homályába leköszönt tárgya okán. Egy Trump-korban van bőven új mondanivalója a kanadai filmesnek, amivel nem csak 2004-es filmje sikerét hajszolhatná, ahogy azután készült munkáival (Sicko, Kapitalizmus: Szeretem!), hanem akár meg is ismételhetné. Ám az amerikai közönség már nem olyan reakciós, mint majdnem másfél évtizede, így a Fahrenheit 11/9, melyben a 2016-os elnökválasztás az egyoldalú (de ugyan minek is lenne másmilyen?) vizsgálódás tárgya, csak 3,1 millió dollárt gyűjtött urnáiba több mint 1700 moziból. Dokuk között ez igen jó, Moore-tól és Trumptól viszont kevés. A kritika mindenesetre csípi, úgyhogy viszlát az Oscar-jelöltek között, kedves Briarcliff Entertainment (aki a forgalmazó)!
Az Amazon Studios rossz róla tett a Life Itself című drámával, pedig nekik igazán fontos volna rendre bizonyítani a mozikban. És az hagyján, hogy egy kritikailag alaposan csépelt filmet prezentáltak olyan gárdával, aminek tagja Oscar Isaac, Olivia Wilde, Mandy Patinkin, Olivia Cooke, Annette Bening és Antonio Banderas is, ennek tetejébe még az év egyik legnagyobb box office-égése is kisült belőle. Több mint 2600 teátrumból csupán 2,1 millió dollárt fialt, ami ugye kevesebb mint ezret jelent helyenként, és még a top 10-hez sem volt elegendő. Éves negatív rekord, gyors eltűnés a színről.
Vetekszik ezekért a jellemzőkért az Assassination Nation, ami kihívó címe mellé fiatal lánykákat nyújt stukkerral a kézben. Az Én, Tonyát sikerrel istápoló Neon forgalmazó látott annyi fantáziát ebben az exploitationben, hogy egyből 1400 moziban mutassa be, ám a nézők nem láttak benne semmi érdemlegeset, és csak egymillió dollárt csengettek ki rá. Abból azért jó sok fegyvert lehet venni a sarki közértben.
> korábbi filmek
Csak 35%-ot esett vissza az Egy kis szívesség bevétele, s így a Lionsgate propagáltja előre is tudott lépni egy helyet, a második pozícióba. 32,5 millió jött össze tíz nap alatt, úgyhogy már bizonyosan 50 millió fölé vezet az útja.
Éppen átimádkozta magát a 100 milliós határon a most bronzérmes Az apáca 10 millió feletti harmadik hétvégéjével. A Warner horrorja napok múlva a Conjuring-franchise második számú filmjévé válik bevételileg az első Démonok között mögött.
Sovány vigasz, de a 2010-es Ragadozókénál stabilabb lábakat sugall a Predator - A Ragadozó számára a nem egészen -65%, amit most veszteni kényszerült a Fox akciófilmje. A negyedik helyre visszaeső film 40 millió fölé került tíz nap után, és esetleg marad még benne annyi, hogy végül le is hagyja a nyolc évvel ezelőtti epizódot. De az a 88 milliós költségvetés...
> végszó & ami jön
Igen szerény számokkal zárt az év 38. hétvégéje, mind idénre vonatkozólag, mind sokéves szeptemberi közepi távlatokat tekintve; összforgalmat tekintve konkrétan a leggyérebb volt idén ez a három nap. A fellendítés az Apróláb reszortja lesz, de Kevin Hart is előbújik az Esti iskola főszerepében, s a hozzánk is érkező Horror Park is kaput nyit.
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | A végzet órája | $26.8m | $26.8m | $42m |
2 | Egy kis szívesség | $10.4m | $32.6m | $20m |
3 | Az apáca | $10.3m | $100.9m | $22m |
4 | Predator - A Ragadozó | $8.7m | $40.4m | $88m |
5 | Crazy Rich Asians | $6.5m | $159.4m | $30m |
6 | White Boy Rick | $5.0m | $17.4m | $29m |
7 | Peppermint - A bosszú angyala | $3.7m | $30.3m | $27m |
8 | Fahrenheit 11/9 | $3.1m | $3.1m | $5m |
9 | Meg - Az őscápa | $2.4m | $140.5m | $150m |
10 | Keresés | $2.2m | $23.1m | n.a. |