aeon flux

ready for the action now, danger boy?

a 100 legnagyobb amerikai bukás (60-51.) Takács Máté
2016. november 19. 10:21:00

Kategória: boxoffice 3 komment

A sokat felemésztők újabb tízesének tagjai sokakat emésztettek, mégpedig olyan kérdések formájában, hogy milyen mélyre süllyedhet egy tengeralattjáró, hogy aranyat ér-e egy mestertolvaj vagy hogy kemény dió-e egy százmilliót kóstáló filmnek negyven mozinál többet szerződtetni? Val Kilmer, Harrison Ford, fantasy-folytatás és romantikus drámázás a kínpadon.

bo_bombs_05.jpg

Az igazságosság és összehasonlíthatóság jegyében a dolgokat leegyszerűsítettem. Meglehet, hogy manapság a nemzetközi bevételek teljesen átformálják azt a képet, amit Észak-Amerikában mutat egy film bevétele a költségvetés fényében, de az ezredforduló előtt alig-alig lehetett számolni a külföldi bevételekkel, így hát ettől én most is eltekintek. Továbbá, nyilván ma bukni 50 milliót és 50 évvel ezelőtt bukni 50 milliót szintén más-más súllyal bírt, ennek szemléltetésére a költségvetés összegéből kivont amerikai bevétel után fennmaradó összeget a 2016-os jegyárszínvonalhoz igazítottam. Az így kapott, pirossal jelölt számok jelentik a rangsor alapját, és persze erősen tájékoztató jelleggel bírnak.

korábban:
a 100 legnagyobb amerikai bukás: 100-91.
a 100 legnagyobb amerikai bukás: 90-81.
a 100 legnagyobb amerikai bukás: 80-71.

a 100 legnagyobb amerikai bukás: 70-61.

#60 Atomcsapda (K-19: The Widowmaker, 2002)
költségvetés: 100 millió dollár
USA bevétel: 35,2 millió dollár
bukta ma: 96,6 millió dollár

Vadászat a Vörös Októberre, Az utolsó esély, U-571. Tengeralattjárós filmek, amelyek nyerők voltak, azonban ez a független befektetők által pénzelt, nyári durranásnak szánt opus hamar léket kapott. A dolog nem teljesen érthetetlen: az amerikai közönség számára jórészt közömbös szovjet történelem egy szelete elevenedik meg az orosz akcentussal dörmögő Harrison Forddal, akinek ezzel a filmmel vette kezdetét rossz szériája (következő munkája, az ugyancsak huppanó Hollywoodi őrjárat az első volt az 1986-os Moszkitó part óta, amely nálunk nem került mozikba). A rendező, Kathryn Bigelow tudta, mit kell tennie: fújt egyet, s következő, alacsony költségvetésű, de nem kevésbé férfias filmjével Oscar-díjat nyert.

#59 Ausztrália (Australia, 2008)
költségvetés: 130 millió dollár
USA bevétel: 49,6 millió dollár
bukta ma: 97 millió dollár

Baz Luhrmann dédelgetett, s az ausztrál állam által részfinanszírozott projektjének legnagyobb baja az volt, mikor az amerikai mozikba került, hogy a címe nem 'Amerika' volt. Különösebb csorbát azért nem ejtett senki karrierjén a nemzetközileg decensen szereplő kalandfilm, ám gyanút ébresztő, hogy Hugh Jackman és Nicole Kidman is üdítőital-reklámozásra kényszerült ezt követően. Ami Luhrmannt illeti, jellemző filmkészítési szokásairól nem tett le, de legközelebb az amerikaiak egyik legkedveltebb regényébe vágta látványorientált fejszéjét - és komoly sikert is aratott vele a kasszáknál.

#58 EDtv (EDtv, 1999)
költségvetés: 80 millió dollár
USA bevétel: 22,4 millió dollár
bukta ma: 98,1 millió dollár

A korábban már említett '99-es évad újabb abszurd anyagi kudarca: Ron Howard valóságshow témájú vígjátéka többe került, mint a pár héttel később debütált Mátrix, vagyis a Universal már tizenöt évvel ezelőtt sem nagyon tudott gazdálkodni a pénzével, nemhogy a jelen évtized első felében. Howard jóvátette baklövését, mikor a következő évben megrendezte nekik a 2000-es évet vivő A Grincset, s a főszereplő Matthew McConaughey is rehabilitálta magát náluk a U-571-gyel. Ami pedig az EDtv kudarcát illeti, a Truman show után és az igazi tévés valóságshow-dömping előtt kevés érdemlegeset tudott mondani.

#57 Hudson Hawk (Hudson Hawk, 1991)
költségvetés: 65 millió dollár
USA bevétel: 17,2 millió dollár
bukta ma: 98,3 millió dollár

Visszatérő vendég Bruce Willis visszaszámlálásunkban. A Die Hard-filmekkel befutott színész forgatókönyvírói babérokra is tört a nálunk is forgott akció-vígjátékkal, ami annyira mellément, hogy szakajtónyi Arany Málnája mellett a kegyelemfödést is megadta a TriStar Pictures-nek. A céget egyesítették a Columbiával, s onnantól kezdve az újólag elnevezett Sony Studios felügyelete alatt működött tovább forgalmazóként, ma már egyre ritkábban, de nem észrevétlenül (District 9, Looper - A jövő gyilkosa). Willis néhány módosabb sikerrel igyekezett felejteni (Az utolsó cserkész, Jól áll neki a halál), ám az 1994-es évet (Az éj színe, Világgá mentem) csak a Ponyvaregény mentette.

#56 Honnan tudod? (How Do You Know, 2010)
költségvetés: 120 millió dollár
USA bevétel: 30,2 millió dollár
bukta ma: 98,5 millió dollár

2010 karácsonyán a Sony másodjára kényszerült csalatkozni James L. Brooksban a Spangol - Magamat sem értem után, s a stúdiónak érdemes volt elgondolkodnia azon, hogy mennyire éri meg 50 millió dollárt költeni csak a résztvevők fizetségére. Ilyen színészgárdával (Reese Witherspoon, Owen Wilson, Paul Rudd, Jack Nicholson) minimum egy Minden végzet nehézt várt a forgalmazó, de még egy Holiday sem lett belőle; a Honnan tudod? csupán egy hónapot töltött az amerikai mozikban. Az újraforgatott nyitány és befejezés, illetve az alapvetően elhúzódó munkálatok egy romantikus film esetében különösképpen rosszul hatnak, de még így sem a műfaj legnagyobb zsákutcájával van dolgunk, ahogy azt majd később látjuk.

#55 Diótörő (The Nutcracker, 2010)
költségvetés: 90 millió dollár
USA bevétel: 0,2 millió dollár
bukta ma: 98,6 millió dollár

Nem az első produkció a listán, amelynek stábja megjárta hazánkat, de az első, amely emberes költségei ellenére még csak esélyt sem kapott igazán az amerikai mozikban. A 0%-os Rotten Tomatoes-ítéletet látva talán jobb is, hogy a lehető leghalkabb körülmények között szerepelt le Andrej Koncsalovszkij álomprojektje, amellyel legjobban vitán felül az előzetes híresztelések ellenére végül mégsem felbukkanó Al Pacino járt. A mesefilmek trendjeire való tekintettel azonban abban is biztosak lehetünk, hogy a történettel találkozni fogunk még a vásznon, méghozzá a nem is túl távoli jövőben...

#54 Holnapolisz (Tomorrowland, 2015)
költségvetés: 190 millió dollár
USA bevétel: 93,4 millió dollár
bukta ma: 99,2 millió dollár

Tény, hogy a kritikai és nézői fogadtatás vegyesen alakult, ám Brad Bird filmjének bukfencezése mégis kisebb tragédiával ért fel, hiszen egy eredeti sci-fi történetről van szó, amelyet a premierig igyekeztek is titokban tartani a készítők, a Disney saját brandjében és a közönség elemi kíváncsiságában bízva. A kudarcot a súlyos költségvetés okozta, bár 100 millió alatt maradni egy nyári látványosság számára ettől függetlenül is kellemetlen. A Holnapoliszban ennyi rejlett bárminemű előzmény nélkül, ami Disney negyedéves bevételében leírásokat eredményezett ugyan, de lényegi módon aligha érezte meg a manapság összbevételi rekordot összbevételi rekordra halmozó cég - eredeti forgatókönyveket mellőzve.

#53 Robbanáspont (Chill Factor, 1999)
költségvetés: 70 millió dollár
USA bevétel: 11,3 millió dollár
bukta ma: 100,1 millió dollár

Ha még emlékszik valaki erre az akciófilmre, melynek főszereplői Cuba Gooding Jr. és Skeet Ulrich voltak, az csak azért lehetséges, mert valamilyen oknál fogva mégse videón jutott el hozzánk, hanem moziban is bemutatták - jó egy éves késéssel. A Robbanáspont egy mezei akciófilm, amelyet Ridley Scott-filmek másodstáb-rendezője és operatőre dirigált, és a Warner is éppen csak annyira bízott benne, hogy a szeptemberi nihilbe dobja bele. Az, hogy alig több mint 10 millió dollár gyűjtött, általános volt ilyen filmeknél azokban az időkben. Ezen év felelőtlen költekezéseinek egyik mintapéldányaként mondhatja el magáról, hogy szimplán számolt veszteségei mai árszínvonalon már meghaladják a 100 millió dollárt.

#52 A vörös bolygó (Red Planet, 2000)
költségvetés: 80 millió dollár
USA bevétel: 17,5 millió dollár
bukta ma: 100,4 millió dollár

Az ezredfordulón Hollywood a Mars felé fordult, ám mindegyik produkció meglehetősen földhözragadtnak bizonyult: a legnagyobb ütést a Warner kísérlete szenvedte, s a dél-afrikai születésű Antony Hoffman rendező így más egyebet már nem is csinált a filmiparban. Val Kilmer hánykolódása a DVD- és tévépiacon eztán vette kezdetét, a forgatókönyvért részben felelős Chuck Pfarrer (Darkman, Tökéletes célpont, A Sakál) végleg ki lett vonva a forgalomból, maga a vörös bolygó pedig még másfél évtizedig váratta az ipart egy kasszasikerrel.

#51 Narnia krónikái: Caspian herceg (The Chronicles of Narnia: Prince Caspian, 2008)
költségvetés: 225 millió dollár
USA bevétel: 141,6 millió dollár
bukta ma: 100,6 millió dollár

A Harry Pottert is zavarba hozó sikerű első Narnia-adaptáció bevételének felét sem bírta magából kiszenvedni a folytatás, mialatt a költségvetésen lényeges növelést eszközöltek. A Disney a lehető legjózanabb lépést tette meg, mikor lepasszolta a könyvsorozat jogait. A stafétát átvevő Fox így maga is megismerhette az évtized legelején, hogy milyen is egy C.S. Lewis-feldolgozáson pénzt veszíteni, igaz, a csökkentett büdzsének hála rongyos 50 milliós mínusszal megúszták a dolgot. Függetlenül a már sorozatos gyenge teljesítménytől, egy negyedik film még a harmadik után közvetlenül felmerült (méghozzá A varázsló unokaöccsét alapul véve), pár évvel később viszont már Az ezüst trónt rebesgették - természetesen rebootként.

folytatása következik

Címkék

harrison ford toplista disney fantasy box office comedy sci fi bruce willis nicole kidman action hugh jackman narnia val kilmer baz luhrmann universal matthew mcconaughey tristar romance ron howard kathryn bigelow cuba gooding jr adaptation brad bird tomorrowland andrej koncsalovszkij james l brooks

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr8911972062

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

isvaen 2016.11.21. 12:50:54

épp most néztem howard BO-ját: ha jól vettem ki, da vinci óta nem csinált anyagilag sikeres filmet.

Takács Máté · http://aeonflux.blog.hu 2016.11.21. 19:38:05

@isvaen: A többi fényében még az Angyalok és démonok az volt... de ja, szerencséje van hogy előtte olyan sok hasznosat csinált.

Vészmadár · http://foxhole.blog.hu 2016.11.24. 14:03:40

A Hudson Hawk simán helyet kaphatna a Minden idők legjobb sikertelen filmjei listán szerintem a TOP10ben, vállvetve a Rocketeer-el:)

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása