Ezen a hétvégén két film fejlődött sorozattá, egy harmadik pedig tovább bővítette a maga franchise-át, és az eredmények láttán olybá tűnik, ezek a szokások nem ma fognak kiveszni. A független Boo! A Madea Halloweennel Tyler Perry a Madea-filmek egyik legerősebb nyitányát szállította, így a dobogó második és harmadik helye maradt a nagy stúdióknak. A Jack Reacher: Nincs visszaút ezzel együtt nagy erővel vágta be magát a listára, miközben az Ouija: Origin of Evil az első rész alatt nyitott, de korántsem megvetendő összeggel.
> új filmek
2005 februárjában vette be a mozivásznat első ízben Tyler Perry színpadon és tévében már sikeres figurája, Madea, és azóta a rá épülő filmek (hat ilyenről van szó) összesen már több mint 375 millió dollárt gyűjtöttek. A legfrissebb a sorban, éppúgy mint a karácsonyos előző, egy közkedvelt ünnepet aknáz ki, és az ábra szerint teljes sikerrel: a Boo! A Madea Halloween 27 millió dollárt szakított, aminél magasabban utoljára 2009-ben járt a széria. A Lionsgate ezúttal sem szaladt meg a terjesztés szintjével (ugyanakkor egy kivételével minden Madea-film kevesebb moziban indult), és ez egy nem finomkodó 12 ezres mozinkénti átlagbevételt eredményezett. A 20 millióból készült, egyébként most nem színdarabot alapul vevő filmnek javára vált, hogy nem csak családi drámázást-komédiázást kínált, ahogy általában Perry produkciói, hanem a halloween nyújtotta lehetőségekkel a horrorvonalra is rájátszott, szélesítve ezzel lehetőségeit. Ideális esetben 70 millió dollárig eljut, de már 66 millióval is a második helyre zárkózna fel a franchise-ban.
Tom Cruise roppant szívós, és ennek köszönhető, hogy a Mission: Impossible nem szállt sírba az alulteljesítő harmadik résszel, hanem helyette népszerűbb mint valaha, és szintén ez eredményezett folytatást a Jack Reachernek. A 2012-es krimi ugyan nem volt kiugró siker, de egyszerűségével 80 milliót elérni nem volt kis teljesítmény. A folytatás sok egyebet nem kínált, csak a megszokott figura keménységét (viszont ennél jóval többet kap a néző, amiről még csak sejtelme sem lehetett előzetesen), és ennek fényében fenemód nagynak hat az érdeklődés, ami a Paramount bemutatóját kíséri: 23 millió dollárral, lényegesen az első rész felett indított a Jack Reacher: Nincs visszaút (Jack Reacher: Never Go Back; hazai bemutató: már a mozikban), no persze, csaknem 3800 moziban peregve volt rá esélye. A prognózisok túlszárnyalása ritka dolog manapság, kiváltképp az olyan kiszámíthatóbb halmazban, mint amibe egy akciófilm-folytatás tartozik, úgyhogy komolyak Cruise és a film érdemei, mindazonáltal a hervasztó kritikák és az átlagos nézői véleményezések nem sejtetnek hosszú maradást a 60 milliót kóstáló Nincs visszaútnak. Éppen ennyi lehet a kitűzött cél alsó határa, de a felső se több 65 milliónál, aztán pár év huzavona jön megint, hogy legyen-e harmadik rész.
A Ouija két hétig is vezette a toplistát két éve, amit kevés film mondhat el magáról mostanság alig 50 milliós végösszeg mellett. A Universal szapult horrorja azonban három héten át is 50%-on belül esett, ami kiegyensúlyozottabb nézői érdeklődésről árulkodott a műfajban megszokottnál. Hogy ez kellő ok volna egy folytatásra? Naná, és a Ouija: Origin of Evil meglepő módon nem a pénztáraknál, hanem a kritikusoknál javított, méghozzá hatalmasat a 80% feletti Rotten Tomatoes-átlagértékkel. Ami a bevételeket illeti, sejthető volt, hogy nem lesz ismétlés, de 9 milliós büdzsé mellett a 14 milliós nyitány is jól fest. Ha ezúttal sem omlik össze hamar, a játéktáblás rém 40 millió dollárig is elnyomulhat.
Zach Galifianakisre rájár a rúd. Miután a Lángelmék megsínylette a Relativity körüli bonyodalmakat, és tessék-lássék módra került fel 3000 mozi műsorára, most az egyébként anyagilag aligha megszorult Fox is eljátszotta ugyanezt a Kémek a szomszédbannal (Keeping Up with the Joneses), vagyis, hogy alig érezhető propagálás mellett ejtette a mélyvízbe, amibe persze bele is fulladt. Egy ilyen elhasznált sztori (a magyar cím mindent elmond) elpasszolásához márpedig nem árt hajtani,hogy ne csak a minimális szintet üssék a számok: 5,6 millió dollárral csak a 7. helyig jutott az Isla Fisher, Jon Hamm és Gal Gadot további főszereplésével forgatott akcióvígjáték. A kellemetlenebb része, hogy a Superbad, avagy miért ciki a szex? és a Paul rendezője ezúttal az újságíróktól is elégtelent kapott.
Három héten át tartó impozánst limitált vetítéssorozat után a Bleecker Street forgalmazó több mint 600 moziba küldte szét a Denial című filmet. A Rachel Weisz, Tom Wilkinson és Timothy Spall főszereplésével készült, holokauszttagadós dráma 972 ezer dollárt szedett össze, amivel mozinkénti átlagos bevétele alaposan lecsökkent. Eme fejleményt figyelembe véve ötmillió dollár lehet a végső határ.
> korábbi filmek
A könyvelő az erős kezdés után továbbra is állja a sarat: 14 milliós második hétvégével 50 millió közelébe került a Warner thrillere. Hiába a felemás kritikák, a nézői vélekedés nem áll lényegesen messzebb Ben Affleck közelmúltbeli durranásaitól, és így akár október hónap legnagyobb sikere is válhat a filmből.
> végszó & ami jön
Két hónapja nem volt ekkora forgalma az amerikai moziknak, mint most, és ez leginkább annak köszönhető, hogy egymás mellett jól megférő és mindenekelőtt érdeklődést legalább nyomokban kiváltó premierek sorakoztak fel. Ami a 43. hétvégéket illeti, 2010-ben akadt utoljára 110 milliónál magasabb kombinált összeg a top 12-re, szóval van ok az elégedettségre. A hónapot az Inferno premierje zárja, és ha megint 40%-os érdeklődéscsökkenés következik be, mint az Angyalok és démonok esetében A Da Vinci-kód után, akkor a Sony 27 millió dollárral számolhat.
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | Boo! A Madea Halloween |
$27.6m | $27.6m | $20m |
2 | Jack Reacher: Nincs visszaút |
$23.0m | $23.0m | $60m |
3 | Ouija: Origin of Evil |
$14.1m | $14.1m | $9m |
4 | A könyvelő |
$14.0m | $47.9m | $44m |
5 | A lány a vonaton |
$7.3m | $58.9m | $45m |
6 | Vándorsólyom kisasszony különleges... |
$6.0m | $74.4m | $110m |
7 | Kémek a szomszédban |
$5.6m | $5.6m | $40m |
8 | What Now? | $4.1m | $18.9m | $9.9m |
9 | Gólyák |
$4.1m | $64.7m | $70m |
10 | Mélytengeri pokol |
$3.6m | $55.3m | $110m |