Október első nagy dobása, A lány a vonaton annyiban követte a kijelölt menetrendet, hogy az élen nyitott, ugyanakkor bevétele viszonylag átlagosnak tekinthető, így nem lépett a nagy szezonbeli elődök nyomába. Nate Parker dicsért, ám katasztrofális PR-ral megvert történelmi filmje, az Egy nemzet születése és a Middle School: The Worst Years of My Life egymáshoz közel léptek be, nem különösebben feltűnő összeggel.
> új filmek
A Gravitáció, a Holtodiglan és a Mentőexpedíció után A lány a vonaton (The Girl on the Train; hazai bemutató: már a mozikban) szép sormintát alakíthatott volna, mint október eleji filmsiker, ám ennek megvalósulását már a hétvége előtt kikezdték a kedvezőtlen kritikák. Maradt hát a box office másolása, ugyanakkor a Universal kezében nem lapult oly ütős matéria, mint két éve a Foxéban, így a könyveredeti népes és bizonyára hű, azaz feltétel nélkül jegyet váltó tábora mellé nem sikerült számottevő tömegeket felsorakoztatni. A 3100 mozit elárasztó thriller nem egészen 25 millió dollárt szállított le, ami az előzetes várakozások visszafogottabbak által képviselt tengelyére esik, de kétségtelenül pofás összeg egy 45 milliós filmtől, aminek előzetese némi rejtélyt, de nem sok koherenciát ígért - márpedig teljesen egyben kell lennie egy ilyen film reklámjának, ha a Holtodiglanéhoz mérhető, 37 milliós számokat óhajt elérni. A stúdió most csak arra apellálhat, ha 70 millió fölé szeretné juttatni az üzelmeket, hogy az eljövendő hetek hasonló szegmenst megcélzó filmjei (A könyvelő, Jack Reacher: Nincs visszaút, Inferno) sem szaladnak úgy meg, és a nem túl kedvező nézői visszajelzések ('B-' CinemaScore) ellenére végig a 50% belül maradnak a csökkenési mutatók.
Miután megtartottak premierjét a januári Sundance-en, az Egy nemzet születése (The Birth of a Nation) című történelmi-életrajzi dráma komoly ünneplésben részesült, ami egyből az idei díjszezon várományosává tette, már csak keresett témája miatt is. Aztán egyszer csak felszínre került a főszereplő-rendező Nate Parker ifjúkori nemi erőszakos ügye, és azóta a film és a fickó is egy sajtósrémálommá lépett elő. A Fox Searchlight ennek ellenére - vagy éppen ezért - eltért szokásától, és egyből országosan mutatta be az 1831-es rabszolgalázadás történetét, 2100 moziban. Általában nincs akkora hatása a külső ügyeknek egy film bevételére, mint amekkorának maga az ügy bizonyul, és a 7,1 millió dollár a botrány nélkül is reális nyitánynak tűnhetett volna. Nem kiemelkedő, de ebben a műfajban szokásos, elég csak a nyári Free State of Jones szintén 10 millió alatti kezdésére gondolni, miközben az sokkal intenzívebben nyomott film volt. A 10 milliós dráma a kiváló szájhagyomány és kritikák nyomán 25-30 millió közé is megérkezhet, és a körülményeket tekintve ez talán a legtöbb, amit ki lehet hozni belőle. Meg egy, a valósággal köszönőviszonyban sem leledző 5,1-es IMDb-értékelést...
Az Egy ropi naplója és az Alexander and the Terrible, Horrible, No Good, Very Bad Day nyomába nem tudott szegődni a Middle School: The Worst Years of My Life című gyerekkönyv-adaptáció, de ha Lionsgate tudja ezt értékelni, a 6,9 millió dolláros nyitánya az ipari várakozásoknak megfelel, és a végső számok még az Egy nemzet születése elé is sorolhatják végül. A címével alaposan körbeírt vígjáték 8,5 millió dollárból forgott, a Péntek esti gáz és az Oviapu rendezője készítette, és jó széllel 20 millió dollár fölé juthat. Ennyit róla.
> korábbi filmek
50%-on belül csökkent az érdeklődés a Vándorsólyom kisasszony különleges gyermekei iránt, s a Fox filmje most 15 millióval második. A változás ahhoz nem elég jó, hogy százmillióig vezető útra helyezze az üzelmeket, s így a folytatások elkészültét is biztosítsa, de kétségtelenül jobban jár Tim Burton filmje, mint a legtöbb hasonszőrű produkció.
Csak 42%-kal hozott kevesebbet most a Mélytengeri pokol, mint rajtjakor; ez persze továbbra sem biztosít olyan kilátásokat, amilyenek mellett a 110 milliós költségvetés ne tűnne vészjóslónak. 65 millióig biztosan eljut már innen, a további lehetőségek egy hét múlva jelentkezhetnek, ha mérséklődik a változási arány.
Egymilliárd dollár fölé ért a Szenilla nyomában globális bevétele, s ez már a harmadik ekkora mértékű kasszasiker a Disney háza táján idén, plusz ugye A dzsungel könyve se sokkal maradt le. A Pixar számára a második milliárdos filmet jelenti a tengeri kaland a Toy Story 3. után.
> végszó & ami jön
A top 12 tekintetében az ősz eddigi második legforgalmasabb hétvégéje volt ez, ugyanakkor a 41. víkend 2011 óta nem termett ily kevés dollárt, viszont mindig volt egy kiugró siker azóta, úgymint az Elrabolva 2. és a már fentebb említettek. Ez a hónap alighanem százmilliós blockbuster nélkül fog elmúlni, de legalább jövő héten egy izgalmasabb versenyző tesz próbát: A könyvelő Ben Affleck jó szériáját folytathatja. Jön még Kevin Hart standup-filmje, a What Now? és egy kis költségvetésű sci-fi-akciófilm Max Steel címmel.
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | A lány a vonaton |
$24.7m | $24.7m | $45m |
2 | Vándorsólyom kisasszony különleges... |
$15.0m | $51.1m | $110m |
3 | Mélytengeri pokol |
$11.8m | $38.5m | $110m |
4 | A hét mesterlövész |
$9.2m | $75.9m | $90m |
5 | Gólyák |
$8.5m | $50.1m | $70m |
6 | Egy nemzet születése |
$7.1m | $7.1m | $10m |
7 | Middle School: The Worst Years of My Life |
$6.9m | $6.9m | $8.5m |
8 | Sully - Csoda a Hudson folyón |
$5.3m | $113.4m | $60m |
9 | Lángelmék |
$4.1m | $12.8m | n.a. |
10 | Queen of Katwe |
$1.6m | $5.4m | $15m |