Mozikban A barátságos óriás, és bár a tengerentúli kritika a szokott módon, azaz nagyobb részt kedvezően fogadta, érezhetően a futottak még szekcióban foglalta el helyét a mozimágus rendező filmográfiájában. Hogy pontosan hol is, az rövidesen kiderül, és ezúttal még csak kötözködni sem ér: a 29 film ugyanis most nem szerkesztői ítélkezés szerint rendeződött listába, hanem négy különböző csődület értékelésének átlagolásával. A Rotten Tomatoes-on és a Metacriticen számba vett kritikusok, illetve az IMDb és a magyar Kritikus Tömeg felhasználói kollektíven felelősek Steven Spielberg legjobb és legjelentéktelenebb filmjeinek meghatározásáért, rendezői minőségben. Íme hát.
Spielberg Jeff Goldblumot instruálja Az elveszett világ: Jurassic Park forgatásán
#29 Meztelenek és bolondok (1979)
átlagos értékelés: 51%
Már túl egy nagy klasszikuson vezényelte le Spielberg ez a háborús szatírát, amelyet még az itteni Filmátvételi Bizottság is érdemesnek talált a bemutatásra, noha ezt leginkább a vígjáték-nihil eredményezte, nem az a veszett nagy minőség... sőt, azon még próbáltak emelni azzal, hogy irodalmi klasszikusra utaló címet rittyentettek neki. A Meztelenek és bolondok éppenséggel a nézőkben, azon belül is a magyar nézőkben hagyta a legkellemesebb emléket (a Kritikus Tömeg felhasználóitól zsákolta be a legmagasabb értékelést), míg a Metacritic tollforgatói hallani sem akarnak róla.
#27 Örökké (1989)
átlagos értékelés: 56,8%
Spielberg egyetlen direkte remake-je alighanem legelfeledettebb filmje is, pláne nálunk, ahol mozikba se került. A tengerentúliak viszont valamennyire értékelték, lévén az IMDb-n bír a legnyerőbb pontszámmal, míg ezt is a Metacritic rendezte le legrövidebb úton.
#27 Hook (1991)
átlagos értékelés: 56,8%
Kasszasiker és Oscar-jelölések ide vagy oda, ez a Pán Péter-értelmezés még a sokat bíró amerikai kritikusok szirup-küszöbén is túlfolyt; a néhai Robin Williams gyermeki énjének felfedezését a Rotten Tomatoes-on számba vettek tolerálták legkevésbé, de az amerikai közönség itt is a mentségeket próbálta figyelembe venni az IMDb kedvező szavazatátlagát látva.
#26 Az elveszett világ: Jurassic Park (1997)
átlagos értékelés: 61%
Ez a folytatás nem csak a kritikusoknál, hanem a kasszáknál is csak árnyéka volt az első résznek, ám mai szemmel azért cseppet sem elhanyagolható szórakoztató mivolta, főleg izgalom-faktorának köszönhetően. Ezt az IMDb szavazói értékelik legtöbbre, és a Rotten Tomatoes kritikusai szállnának vitába vele leginkább (bár még ők sem tiporták földbe).
#25 A barátságos óriás (2016)
átlagos értékelés: 62%
Visszaszámlálásunk ösztönzője tehát csak lábjegyzet lesz ebben a sokszínű életműben, de azért találni olyan orgánumokat, akik éltetik a Roald Dahl-adaptációt, még itthon is. Egyébiránt a Rotten Tomatoes és az IMDb delikvensei egyaránt elnézőek a filmmel, a jégszívű Kritikus Tömeg-szavazók - akik a friss premier miatt még nincsenek sokan, de annál jelentősebb az ítéletük - pedig bizonyára inkább Húshabzsolóval szimpatizáltak a szereplők közül.
#24 Indiana Jones és a kristálykoponya királysága (2008)
átlagos értékelés: 64,5%
A sokat gyötört negyedik Indy-mozi látványosan a nézőknél vallott kudarcot: az IMDb és a Kritikus Tömeg felhasználói egyaránt marginálisan találták csak nézhetőnek, míg a Rotten Tomatoes tanúsága szerint a hivatásos tollnokok megtalálták számításaikat a régivágású kalandban. A bűn talán bocsánatos lesz a készülő ötödik résszel, ha a direktor úr meghallotta a savanyú hangokat...
#23 Terminál (2004)
átlagos értékelés: 66,5%
Tom Hanks kóválygása kedves történet, ám ezt is inkább a nézők vélték így: a magyar szavazók adtak legkönnyebben vízumot a keletebbről jött bevándorlónak (yep, úgy ám!), miközben a Metacritic maroknyi fanyalgója terminálta az igaz történet ihlette vígdrámát.
#22 Világok harca (2005)
átlagos értékelés: 67%
Ez a feszült és látványos adaptáció A kristálykoponya királyságához hasonlóan jól csúszott a kritikusoknál (közülük is a Metacriticen listázottaknál a legjobban), ellenben a közönség fel nem foghatta, miért csak Tom Cruise kálváriáját láthatjuk egy világégésből (pedig...) - csalódottságuknak a Kritikus Tömegesek adtak hangot leghatározottabban.
#21 Amistad (1997)
átlagos értékelés: 68%
1997-ből nem lett 1993: a kasszákat lerohanó Az elveszett világ mellett az Oscarra bejelentkező történelmi drámával sem hozta legjobb formáját a rendező, ám az Amistad így is tisztességesen, habár meglepetések nélkül ábrázolta megidézett korát. Az IMDb-felhasználók méltányolták ezt leginkább, a kritikusi gyülekezetek közül pedig a Metacritic volt vele a kritikusabb.
#19 Sugarlandi hajtóvadászat (1974)
átlagos értékelés: 68,5%
Bűnügyi dráma Goldie Hawnnal: így kezdett a mozifilmes szakmában rendezőbarátunk, és az újságírók nem tudtak kikezdhetetlen konszenzusra jutni felette: a Rotten Tomatoes-on ma listázott vélemények festik a legjobb képet (és egész jó képet!) róla, míg a Metacritic, bár pozitív szellem árad belőle, csak átlagos afférnak láttatja a nézők által összességében kedvelt opust, amit amúgy a magyar mozinézők is láthattak.
#19 A.I. Mesterséges értelem (2001)
átlagos értékelés: 68,5%
Kubrick kezdte, Spielberg fejezte: hogy be vagy le, arról megoszlanak a vélemények. Elhibázott mestermű, talán ez olvasható ki a kritikákból, melyeknek finnyásabb hányada a Metacritic jussa lett, a leginkább meghatódott tömörülésnek pedig a magyar szavazók, azaz a Kritikus Tömeg bizonyult.
#18 Hadak útján (2011)
átlagos értékelés: 69,5%
Az első világháborús lódráma túl régimódi volt már ebben az évtizedben a nagy kritikai tettekhez, de a közönség kellő szimpátiát mutatott iránta jegybevétel formájában - legalábbis odaát, ezt mutatják a megoszlások is: az IMDb nagy egyetértésben vallja a legtöbbet a Hadak útjánról a Metacritickel, miközben a Kritikus Tömeg a leginkább elutasító... és itthon még a ló, azaz a kutya se látta a filmet.
#17 Indiana Jones és a végzet temploma (1984)
átlagos értékelés: 70,3%
Abszolút fordított a helyzet, mint A kristálykoponya királyságánál: az újságírók csak módjával tudtak lelkendezni ezért a sötét hangvételű folytatásért (a Metacritic illetői még annyira sem), miközben a nézőközönség majdnem olyan nagy kalandnak tartotta, mint az elsőt, akár az IMDb-t, akár a Kritikus Tömeget tekintjük.
#16 Tintin kalandjai (2011)
átlagos értékelés: 70,5%
Az európai közönség többre értékelte ezt az animált kalandot, de mély benyomást tulajdonképpen senkire sem tett, tengeren innen vagy túl, akár nyilvános, akár sajtóvetítéseken. Megítélése azért kedvező: az IMDb-n leginkább, a Metacriticen legkevésbé - a lista középmezőnyéhez viszont kényelmes.
#15 A nap birodalma (1987)
átlagos értékelés: 71,5%
Nem aratott osztatlan kritikai sikert a maga korában, ám érezhetően nagyobb becsben tartják manapság e háborús drámát. Az IMDb felhasználói leginkább, főleg miután Christian Bale oly sok követőt szerzett magának A sötét lovag-trilógia révén, legkevésbé pedig már megint ez a Metacritic, bár még náluk is átmegy a rostán.
#14 München (2005)
átlagos értékelés: 73,8%
A München idején még az ötös legjobb film-kategóriába is beférkőzött a direktor, manapság jobbára a kiszélesedett lehetőségek biztosítják ottlétét. Ez a történelmi thriller tartogat némi izgalmat, bár kritikai fogadtatásán érezhető, hogy a vélemények a sztori jó megközelítését és értő filmrevitelét értékelik. A szélsőségeket a nézők adják: az IMDb magasztal, a Kritikus Tömeg lehúz, már amennyire.
#13 Bíborszín (1985)
átlagos értékelés: 75,3%
Az egyik legnagyobb Oscar-botrány volt, hogy több mint tíz jelöléséből zérót váltott díjra a közkedvelt amerikai regény adaptációja, ráadásul emberünk nem került be az öt rendező közé. Mindez azért egybevág azzal, hogy a Bíborszínt nem magasztalták, csak megbecsülték és elnézték; az IMDb-felhasználóknál nyerte leginkább ügyét, a Rotten Tomatoes-on viszont csak módjával méltatták.
#12 Lincoln (2012)
átlagos értékelés: 75,5%
Szórakoztató történelem, és igen fontos szelet belőle: nem csak az újságírók, hanem a tengerentúli nézők is igazán ráhangolódtak kedvenc elnökük portréjára, erről egy sereg Oscar-jelölés és százmillió dollárok tanúskodtak. Ezúttal a Metacritic hajtott főt legmélyebben, és persze a magyar szavazók, vagyis a Kritikus Tömeg felhasználói méltatlankodtak leginkább.
#11 Kémek hídja (2015)
átlagos értékelés: 76,5%
A tavalyi nevezés derék munka egy ritkán megfilmesített korszakról és közegről, ami Spielberg és Tom Hanks tolmácsolásában izgalmas kalanddá is nemesedik: ezúttal is a Metacritic dicsőített leghangosabban, és ezúttal is a magyar nézőknél hagyott kívánnivalót maga után, legalábbis a Kritikus Tömegen jelen lévőknél.
#10 Jurassic Park (1993)
átlagos értékelés: 77%
A dinós terrorra ma a blockbusterek egyik alapköveként is utalnak szívesen, de hogy mennyire egymásnak tud feszülni a korabeli és az utókor szava, azt jól példázza, hogy míg a Rotten Tomatoes-on a legkiemelkedőbb értékeléssel szembesülhetünk, addig a Metacritic sereghajtóként kategorizálja be kicsit átlagon felüli nyári látványosságnak.
#9 Indiana Jones és az utolsó kereszteslovag (1989)
átlagos értékelés: 77,8%
Ezúttal az apját is magával hozta, és ez az adalék elég vérfrissítést adott Jones professzornak és a szériának, hogy egészen a top 10-ig tornássza magát az életműben. A Kritikus Tömegen túlcsordul a szeretet, miközben a Metacritic ezúttal is a nyári látványosságoknak kijáró mérsékelt méltatást prezentálta.
#8 Különvélemény (2002)
átlagos értékelés: 79%
Van különvélemény?! - rivall kérdésével az egyik prekogra Tom Cruise, és bizonyára akadna, ha a film erejét és helyét képezné az érdeklődés tárgya, ám ez a sci-fi thriller időnként elég bátor tudott lenni kasszadöntésre szánt blockbusterhez képest, hogy kiérdemelje a Rotten Tomatoes-os banda elismerését. És láss csodát, van olyan eset, ahol az IMDb szavazói a legválogatósabbak, pedig ők is megadták a filmnek, ami jár.
#7 Kapj el, ha tudsz! (2002)
átlagos értékelés: 79,8%
A másik 2002-es munka könnyedebb szórakozást kínált, de nem kevésbé lett súlyos tényező kasszáknál és a kritikusoknál, sőt. Leonardo DiCaprio és Tom Hanks stílusos és (elsősorban az amerikaiaknak) nosztalgikus kergetőzése remek zenével aláfestve legfőképpen a Kritikus Tömeg magas voksait söpörte be, de még a legkőszívűbb Metacriticen is kiemelt pontszámot érdemelt ki.
#6 Harmadik típusú találkozások (1977)
átlagos értékelés: 82,8%
Zsigmond Vilmos Oscart érő képeivel és a Kodály-módszer belehangszerelésével ez a tudományos-fantasztikus történet számunkra többet kellene jelentsen annál, minthogy a Kritikus Tömeg szavazói csak közepesnél jobbra taksálják, ám kétségtelen, hogy türelmet igényel, de aztán csodát kínál - mint oly sok Spielberg-mozi. Hogy a Metacritic a prímvivő az értékelésekben, az is sokat mond.
#5 E.T., a földönkívüli (1982)
átlagos értékelés: 83,5%
A barátságos óriás forgatókönyvírója, a nemrég elhunyt Melissa Mathison Oscar-jelölést érdemlően mesélte el a telefonbetyár űrlény és a barátjául szegődő kisfiú szívszorító történetét, a mi Stevenünk pedig úgy valósította meg, hogy bárki kezében vattacukorrá változna az AK-47-es, akinél éppen az van nézése közben. A Rotten Tomatoes-on felsorakoztatott kritikusok között talán akadt ilyen, miközben az egekig magasztalták - a szigor viszont nekünk, azon belül is a Kritikus Tömegen ténykedő honfitársainknak jutott.
#4 Cápa (1975)
átlagos értékelés: 84,5%
Egy időben nem elhanyagolható ellenszenv is övezte a Cápát, amiért ilyen gaz élőlényeknek ábrázolta a címszereplőket, hogy csak úgy felfalják a mondat közepén tartó színészeket (igen, ez spoiler volt). A természetbarátok azonban ma már nem győznék erővel védelmükbe venni a mozgóképen gyilkolásra kárhoztatott istenalkottákat, úgyhogy marad a kellemes része az utókorra: sheer terror, ahogy mondani szokás, ezt kínálja a film, még ma is elégséges hatásfokkal - bár a szavazgatók mind az IMDb-n, mind a Kritikus Tömegen alatta maradnak a firkászoknak, akik a Rotten Tomatoes gyűjtése alapján igen komoly becsben tartják a már 40 felett járó vérhalat.
#3 Ryan közlegény megmentése (1998)
átlagos értékelés: 85,5%
A háború rossz, értem? Kiváltképp, ha minden résztvevőjét meg kell kérdezni, hogy véletlenül nem Ryannek hívják-e. Ez precízen érzékelteti azt a kínt, amit e viharos időszak tartogatott a katonáknak, bár mégis a partraszállás jelenetsora az, ami megrázta a moziban ülőket. A rendezői Oscart termő eposz megint csak a legjelentékenyebb brancsot, a Metacriticet tudhatja első számú éljenzőjének, de a sereghajtó Kritikus Tömegen se a hitványak közé sorolt be éppenséggel.
#2 Az elveszett frigyláda fosztogatói (1981)
átlagos értékelés: 86,5%
Nem az évek tették - a kilométerek. Igazából nem tudom belefűzni a szövegbe, de muszáj volt ezzel kezdenem, mert itt visszhangzik a fülemben Csernák János hangjával. A frigyláda a kalandfilmek non-plus-ultrája, ezt már 1982-ben felismerték, amikor a legjobb film Oscarjára jelölték. A Rotten Tomatoes mindig az élen jár a régi kedvencek éltetésében, és ezúttal aztán igazán nem beszélhetünk a legvisszafogottabb Kritikus Tömeg esetében sem másról.
#1 Schindler listája (1993)
átlagos értékelés: 89,5%
Nem vártál mást, ugye? A Schindler listáját nem véletlenül titulálják Spielberg fő mesterművének. Egyszerre személyes és átfogó, elborzasztó és megindító, és mi vallhat jobban a rendezői zsenialitásra, mint hogy a holokausztnak egy kvázi-náci szemszögéből állít mozgóképes mementót? Naná, hogy a Metacriticen találjuk a legkitörőbb, és könnyen lehet, hogy a szájt egyik legjobb értékelését, a Kritikus Tömeg 86%-ra fordítható hozzájárulása pedig aligha tekinthető egyébnek, mint az elismerés határozott jelének.
- És akkor itt elsírod magad!