aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: star trek - mindenen túl [star trek beyond] (2016) Richter Géza
2016. július 21. 10:35:00

Kategória: film 24 komment · 1 trackback

 - SPOILERMENTES -

A USS Enterprise ötesztendős mélyűri felderítőútja derekán, indulása után három évvel Yorktown népes kolóniáján tölti fel készleteit. A hosszú összezártság egyformán megvisel legénységet és tisztikart. Sulu nehezen dolgozza fel férje és kislányuk hiányát, Scotty viszont a hiányos felszereltséggel küzdve próbálja folyamatos működésre bírni a hajót. Kirk úgy érzi, belefásult a kapitányi kötelességek egyhangúságába, miközben Uhura és Spock szakítanak. A legénység tagjai lassan elidegenednek egymástól. Ebben a felállásban kérnek váratlanul segítséget tőlük. A Föderáció pedig sosem mond nemet egy bajba jutottnak.

star_trek_beyond_14_b.jpg

A végén kezdem. Aki nem akarja a bejegyzés aljáig megtudni, hogyan értékeltem a filmet, ugorja át ezt a bekezdést! Szóval aludtam rá egyet, de nem tudok kilenc csillagnál kevesebbet adni a Mindenen túlra. Legyünk túl gyorsan a kötelező ütlegeken: elárultam a blog színvonalát és a jó ízlést, elvakít a fandom, szar a gusztusom, nem értek hozzá, idegesítő pöcs vagyok, és ezek variációi. Ha ez megvolt, elárulom, miért tartom az újraindított sorozat eddigi legjobb darabjának a Star Trek Beyondot, Zs. Zs. (vagyis duplán zseni hozzánk, mezei halandókhoz képest) Abrams stafétabot-átadása ellenére.

Nem értem, miért harapózott el az utóbbi időben a rajongó vagy a rajongás fogalmának megítélése terén a negatív felhang. Nem tudok ideálisabbat annál, mint amikor egy franchise-zal foglalkozó szaki nemcsak oda-vissza, keresztbe-kasul ismeri a terepet, de hosszú ideje intim viszonyt ápol vele, és sosem ártana imádata tárgyának, inkább hímes tojásnak kijáró óvatossággal nyúl hozzá. Persze ez vélemény és nem tény. Azt tapasztaltam, nekem azoknak a klasszikusoknak a leporolása jött be idáig igazán, amelyeken azok egy vagy több fanje munkálkodott. Ez van, az ízlés nem tudatos döntés kérdése. Nem nehéz kitalálni, hogy például Abrams és Simon Pegg renoválási munkásságáért lelkesedem és hálás vagyok érte. Külön örömforrást jelent, hogy a Star Trek kezdeteibe leheltek új életet, mert bevallom őszintén és töredelmesen – minő szentségtörés –, hogy az eredeti stáb leggyengébb láncszeme számomra mindig William Shatner volt, hangulattól függően a bájosan bumfordi és a bugyután bárgyú közötti mezsgyéről szalasztva. Ezért aztán Chrise Pine olyan nekem James T. Kirk szerepében, mint amilyen Daniel Craig feltűnése volt anno a Bond-szériában vagy Peter Capaldi szerződtetése tizenkettedikként a Doctor Who*-ba – egy nem remélt, csodálatos második esély az univerzális egyensúly helyrebillentésére.

*A valaha létezett legértelmetlenebb és legszörnyűbb magyar címet nem írom le még annyira sem, mint az Office, a Sons of Anarchy, a Big Bang Theory vagy a Breaking Bad elcseszett hazai megfelelőjét.

star_trek_beyond_21_b.jpg

Csakhogy Justin Lin korábbi munkái eddig teljesen hidegen hagytak, zsánereik egyszerűen nem tartoznak az általam kedveltek közé, nem érdekelnek. Így a széjjelajnározását a werkekben, hogy ezen nőtt fel, és mekkora szakértője a területnek, kissé kétkedve fogadtam. Pedig nem túlzás. Lin, Pegg és Doug Jung társíró olyan folytatást hoztak össze, ami a Star Trek legklasszikusabb és legnemesebb időszakát idézi meg történetben, stílusban és mondanivalóban. A lehető legnagyobb áhítattal és abszolút érdemként értve, a Star Trek: Mindenen túl mintha egy tévéepizód lenne cirka 1967-ből. Utoljára nálam a Galaxy Quest találta el ennyire közel tökéletesen az autentikus arányt pátosz és humor, hagyomány és újítás, filozófia és akció között. Ezért nem értem végképp George Takei kifogásait, mert amellett, hogy Sulu új szexualitása egyértelműen éppen az ő aktív és bátor önazonossága irányában tett tiszteletadás, valóban változtat Gene Roddenberry örökségének szó szerinti tartalmán, de éppen a nagy álmodó szellemiségében teszi azt, vagyis paradox módon pont a változtatás őrzi meg a Star Trek tradicionális értékeit, az igazi örökségét.

Miközben már minden napra több terrortámadásról szóló bejelentés jut, mint örömteli hír, a Beyond az első álomgyári termékek között reflektál közel- és félmúltunk történéseire, legyen szó az Iszlám Állam robbantásairól vagy a Brexitről, a lágerek vagy a gulágok haláltáborairól, a békéért folytatott háború keserű önellentmondásáról, a forradalomról és felzabált gyermekeiről. Egyszerű, ám nem együgyű, követhető sztorija közérthetően artikulálja álláspontját biofegyverről és kibertámadásról, a modern kori hadviselés mocskáról és lelkiismeretéről, az ideológiák csatatérről utcákra és otthonokba kényszerített élethalálharcáról. Végig megőrzi a kényes témák igényelte komolyságot, ugyanakkor a legszórakoztatóbb blockbuster, amit egyelőre idén láttam, bár az egysorosokat kicsit keveselltem benne. Fordulatait a sci-fi nagykönyvéből, sokszor saját múltjából szemezgeti, mégsem válik kiszámíthatóvá. Öncélúan kegyetlen ellensége tényleg sosem tapasztalt fenyegetés, az elmúlt évek leghatásosabb belépőjével.

Egyetlen hibájaként saját mérete róható fel neki, hiszen a széles vászon kapacitása mégsem azonos a háztartások képernyőivel, hiába a televíziós keret, mégiscsak moziba illő méretű látvánnyal kell azt megtölteni. Ezért a cselekmény bármikor minden átmenet nélkül grandiózusba válthat, ami olykor durva döccenőt eredményez a hangsúlyosabb és a csendesebb részek között. Az alkalmanként furán megbicsakló-meglóduló tempójú dramaturgia amúgy szintén a tévés hagyaték jellegzetessége, tehát onnan nézve erény és nem botlás, feature és nem bug. Akik az alapoktól való túlzott elrugaszkodást kérték számon a második és a rebootot indító fejezeten, azok valószínűleg ki lesznek békülve a harmadikkal. Akiket épp ellenkezőleg, a vérfrissítés metajátéka, utalásai és csavart szerkezete hozták tűzbe, azoknak vélhetően nem nyújt majd eleget egy olyan kaland, ami "csak" egy átlagos küldetést mutat be. (Jut eszembe, nem valamelyik Mission: Impossible – már megint Pegg – kapcsán fogalmazódott meg hasonló igény, hogy klassz lenne a világot behálózó árnyékszervezetes konteó helyett végre amolyan régimódi bevetés elolvadó arany ékszerekkel, tudatalatti sugallatos kütyüvel és rükverc falmászással?) Szerencsére én mindkét megoldást kedvelem.

Kövess minket facebookon és twitteren!

star_trek_beyond_magyar_poszter_11_b.jpg

Címkék

kritika sci-fi star trek anniversary sci fi 3d drama action paramount zachary quinto imax sequel adventure anton yelchin karl urban idris elba simon pegg jj abrams chris pine sofia boutella zoe saldana justin lin john cho 9csillagos uip duna film joe taslim lydia wilson deep roy

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr118904476

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Star Trek - Mindenen túl 2016.07.21. 10:50:01

Az új Star Trek széria - ezúttal J.J. Abrams rendezői dirigálása nélkül - immáron trilógiává érett. Szép ezt így leírni, mert habár a második epizód kicsit vesztett a lendületéből, mindhárom rész azt a fajta pokolian szórakoztató, látványos, olykor érz...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tyberius06 2016.07.21. 11:35:10

OH yeah!
Tegnap a Corvin Star Trek maraton keretében megnéztem az újkori Trek trilógiát egymás után. És egyet tudok érteni a kritikával. Valóban ez a harmadik (Star Trek Beyond) tűnik a legjobbnak. Nem tökéletes, de közel az. Az akció még mindig több és a filozofálgatás még mindig kevesebb (talán a kor igényei, nemtom, de igazából bejön így is), mint a régi klasszikus mozikban vagy a TV sorozatokban, de ettől függetlenül ezt tartom a legletisztultabb darabnak.
És pont azért jó, mert ez csak egy küldetés, semmi extra...
Az elmúlt években elkezdtem ledarálni a régi Star Trek szériákat, kezdve a TOS-sal és most valahol a TNG 6-dik évad közepénél tartok. (DS9, Voyager és Enterprise már megvolt korábban) Eddig nem értettem azokat a kifogásokat, amit az új filmek ellen emeltek, látva a különbséget hangulatban akárcsak a TNG és az új filmek között, értem már a kifogások legtöbbjét, de egyet nem értek velük. Szóval szerintem az irány, amit az új széria képvisel igenis jó.

Ami tetszett még, hogy alternatív univerzum ide vagy oda (okés elvben az Enterprise történéseire nincs is hatással), de kellemes volt hallani a visszautalást az Enterprise egyik fő konfliktusára, mégpedig a Xindi háborúra.

Szóval várom a folytatást...
Nálam egyébként 8/10, de bekerült a top 3-ba a Star Trek mozik között ez a film.

Richter Géza 2016.07.21. 11:59:58

@Tyberius06: nálam egyébként a kedvenc kapitányok sorrendje: 1. Picard 2. Janeway 3. a Pine-féle Kirk ;)

Tyberius06 2016.07.21. 12:09:17

@Richter Géza: 1. Sisco, 2. Pine-féle Kirk, 3. Picard, 4. Archer, 5. Janeway.

De mondjuk a Voyager volt az első Trek szériám szóval kb másfél évtizede láttam alig emlékszem már Janeway-re, mint karakter, de valahogy nem volt szimpatikus. Mondjuk én DS9 fan vagyok, nekem (egyelőre) az a crew a kedvenc...

Richter Géza 2016.07.21. 12:21:44

@Tyberius06: vicces, mennyire ellentétes az ízlésünk: számomra a DS9 az utolsó a rangsorban :D , de pont ez a szép ebben a tágas univerzumban

Hedley Lamarr 2016.07.21. 12:53:29

erős túlzás, hogy a közelmúltbeli eseményekre reagálna, csak azért, mert biofegyver lett a film főfegyvere.
másrészt sem a Brexit sem az elmúlt 2 hónap tragédiái még meg sem történtek, mikor a film készült, ennyire ne szálljunk el a való életre utalásokkal, mindjárt dokumentumfilm és dráma lesz a műfaj nem akció vagy scifi :D

aki nem ismeri a TOS-t, annak sok lenne neki a drámázás szerintem ebben a részben, - hogy mindenki otthagyná az Enterpriset, de itt pedig rossz volt kicsit az időzítése, nemrég még átszúrva sántikál, aztán lelkizik Bonessal Spock egy barlangban, hála az égnek nem húzták el minden szereplővel..

amit sajnálok, hogy végérvényben sok összefüggés az új filmek közt nincs ami összekötné őket, leírva egy teljes sztorit, így önálló részekként állnak a sorban.
persze pont ez is egy varázs, hogy nem kell 4 részt végignézni, mint a Marvel filmeknél, hogy tudjuk honnan az utalás :)

a kütyüknek és változatos fegyvereknek én külön örültem, egyedi ötletek lettek ,spékelve a látványt is!

Richter Géza 2016.07.21. 12:59:40

@Hedley Lamarr: reagál: visszahat, reflektál: visszatükröz. én utóbbit használtam :) .

Kolléga 2016.07.21. 23:33:18

Ez a film egyszerre 21. századi és klasszikus Star Trek. Már nagyon hosszú ideje nem jöttem ki úgy filmről, hogy most azonnal meg akarom nézni újra.

Ezúton szeretném megköszönni JJ Abramsnek, hogy inkább Star Warst teszi tönkre a továbbiakban, és végre nem egy agyatlan tucat akciófilmet kaptunk, idétlen le-fel rohangálással, ostoba logikátlanságokkal!

theus 2016.07.22. 10:35:02

@Kolléga: Akkor én egy másik filmet néztem. Érdektelen problémát egy érdektelen főgonosszal fel-le rohangálva ostoba logikátlanságokkal.

Kolléga 2016.07.22. 11:42:57

@theus: Ez egy akciófilm. Persze, hogy van futkosás, de nem értelem nélkül. A Sötétségben Khan egy bőrönddel elutazik sok fényévnyire. De ha lehet így is, minek tartják ezeket a nagy fényes izéket, a csillaghajókat. Az előző két filmben számtalan ilyen baromság akasztja meg a történetet. A Beyondban én nem fedeztem fel ilyeneket. Nem olyan kézenfekvő, hogy a rendelkezésre álló erőforrásokat, hogyan használják. Kell az ész is, nem csak a rohangálás. Ez sokkal inkább Trek.

A problémának nem számodra kell húsba vágónak lenni, hanem a főhősöknek. Nagyobb spoiler nélkül: Spock a szerelméért harcol, Sulu a családjáért, Scotty a haverjáért,Kirk meg nem bír veszíteni. A Start Trekben nem igazán voltak sohasem karizmatikus főgonoszok, az eredeti Khanon kívül. Itt inkább sajnálatot éreztek a főgonosszal szemben, nem gyűlöletet.

Hogy neked érdektelen volt, valószínűleg nem rántott magával a hangulat. Szerintem ez szubjektív dolog.

theus 2016.07.22. 12:35:24

@Kolléga:
A 12. részben engem az zavart, hogy akkor az új Khan vérével Bones megoldotta, hogy minden ember hallhatatlan lett.
Azért, azt a nézőnek is át kellene érezni, hogy most miért is megy a harc. Sajnálom ez nem szubjektív, teljesen objektívan nem állt össze a film.

Creativ3Form 2016.07.24. 02:34:10

@Kolléga: Érdekes, hogy logikátlanságot rósz fel az első két Trek filmnek, de itt totálisan elmész Krall logikátlansága mellett.

!!!!!!!!!!!!!!!!SPOILER!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Illetve nem is la logikátlansága mellett, hanem amellett, hogy a motivációján kívül SEMMI nincs megmagyarázva vele kapcsolatban. Miért nem halt meg? Miért változott át a halál helyett ilyen lénnyé? Megették az ott lakó törzset az éhség hatására, és ez megfertőzte a vérüket/szervezetüket (volt egy fél mondata a hajónapló videóban, hogy az ott élő kannibál törzs már rég kihalt)? Honnan van az a hajója, amivel el tudja szívni az emberek életerejét, és aminek hatására megfiatalodik? Az is a bolygón élő törzs hagyatéka? Ahogy a raj hadsereg is? Szeretem én, ha nincs minden a számba rágva és nekem kell összeraknom a mozaik darabkákat, de ezek akkor is hatalmas hézagok. A fel-alá rohangálás pedig itt is jelen van az utolsó 20 percben, csak úgy szólok. ;-) Ha Khan/Spok rohangálás értelmetlen volt, akkor ez is. Igaz, ott a végén jöttek rá, hogy kell Khan vére, de akkor is. Kralt konkrétan simán leszedhette volna egy járőr, de nem. Mivel akartak egy boss harcot a végére egy kis moralizálással, így futkostak egy kicsit.

Creativ3Form 2016.07.24. 02:35:43

@Kolléga: Ja, és csak úgy zárójelben...Abrams nem cseszte el a Star Warst. Csak ezek szerint elment melletted az a film...ahogy még sokak mellett. De ezt tényleg csak halkan, zérójelben.

Luthien Lovemagic 2016.07.24. 11:47:19

@Creativ3Form: Star Wars-zal kapcsolatban totál igazad van meg a Star Trekkel kapcsolatban is. Végre valaki.

Kolléga 2016.07.24. 13:54:49

@Creativ3Form: Jó, nem cseszte el a Star Warst. Csak a Force Awakenst, de azt nagyon. Értsük már? Abrams bármikor kész felrúgni a saját univerzumának a szabályait, hogy egyben tartsa valahogy a történetet. Khan egy bőrönddel eltranszportál egy másik rendszerbe? De ha így is lehet, akkor minek kellenek ezek a nagy csillogó izék, a csillaghajók? Solo simán beugrik a Falconnal a bolygó pajzsa alá. Akkor minek csinálták ezt a sok felesleges kommandózást a Jediben? Ezektől befordulok egy film nézése közben és már semmit sem hiszek el. A Beyondban egy ilyen pillanat sincs szerencsére. Szerintem Krall története is épp eléggé meg lett magyarázva, hogy ne akassza meg a filmet. Nem lőtte le egy járőr Krallt? Mit keresnének felfegyverzett járőrök egy olyan világban, ahol nincs bűnözés? Láttál már Star Trek filmet, vagy epizódot? Láttál már fegyvert békében a legénységnél?

Creativ3Form 2016.07.24. 16:57:00

@Kolléga:

!!!!!!!!!!SPOILER!!!!!!!!!!!

Nincsenek járőrök? Aha, akkor az a két járőr mi volt, ami akkor jelent meg, amikor Krall betört még repülve a bolygóra? Ok, hogy azokat gyorsan elintézték de akkor is. Azt meg ne akarja már nekem senki beadni, hogy csak azért, mert nincs háború, semmi fegyver nincs az egész bolygón. ;-) Főleg azok után, ami az első két részben történt, hogy akár egy egyszerű bányász hajó vagy egy ember is képes akkora pusztítás okozni a semmiből, hogy csak pislogunk. Krallnak pedig csak a motivációja volt megmagyarázva...de semmi más. Az, hogy miért lett ilyen, meg miért képes effélékre és a serege is honnan van, pont nincs semennyire megmagyarázva. Ez már a film nézése közben is zavart, hát még azóta, hogy emésztetem is a látottakat. Ez bárhogyan is nézem, de hatalmas nagy hézag.

Baleus 2016.07.24. 19:08:50

@Creativ3Form: elvileg Krall hajói bányászatra lettek kitalálva nincs is mindegyiken pilóta. Az eredeti legénységből is él még pár ember, akik ugyanúgy maradtak életben. Ha megnézed a harcmodorukat, akkor láthatod, hogy nem lőnek, hanem fúrnak, vágnak, darálnak.

Jó rész volt, tényleg egy szimpla küldetés. Csóró Enterpriset megint rendesen leabálták.

K. Kálmán 2016.07.25. 10:12:29

Én is inkább theusszal értek egyet. Az első film kellemes kis szórakozás volt, semmi extra, a Sötétségben nekem kifejezetten tetszett, volt dráma, humor, érzelem bőven, a karakterek fejlődése is érdekes volt, és akció is akadt épp elég, hogy ne váljon unalmassá a film.

A Beyond-dal kapcsolatos lelkendező kritikákat olvasva épp ezért nagy reményekkel ültem be a filmre, de hamar világossá vált, hogy a kritikusoknak valami más filmet vetítettek. Rettentően unatkoztam végig a film alatt, üres akciók, zéró átérezhető drámai konfliktus, nulla érzelem, érdektelen karakterek - számomra csak ezt nyújtotta a film. Sajnos az író- és rendezőváltás erősen meglátszott a Beyond-on, tényleg egy Halálos iramban-epizód mélységével bírt, azaz nullával, ráadásul az akciók is kapkodósak, követhetetlenek, és többnyire még sötétek is voltak.

Egyedül a zeneszerző, Michael Giacchino tudott valami értékelhetőt nyújtani, de ő eddig is megbízhatóan szállította az élvezhető muzsikát a sorozathoz.

Tyberius06 2016.07.25. 19:31:42

@Creativ3Form:

Majd fél év múlva újra nézem azt meglátom, hogy tényleg kimaradtak e a magyarázatok, de amiket felteszel miérteket, nekem mind megvannak válaszolva, legalábbis nem érzem hiányukat, szóval szerintem nem figyeltél a részletekre. A serege eleve a bolygón volt, minden a bolygón volt, ahova anno ők lezuhantak. Az a szerkezet is a bolygón volt, ami visszafiatalítja és ebből kb egyenesen következik, hogy ennek az eljárásnak van egy pici (tényleg csak hangyányi) hatása az egész DNS szerkezetére, ezért változik meg. Ezek után ezt már felesleges tovább bonyolítani. Lezuhan, talál valami szerkentyűt, azzal megbassza aki az útjába kerül, az hatással van rá, ez neki jó (mert úgy érzi), ezért megbassz másokat is vele, közben rájön, hogy fegyverként is tudja használni azt a rajt stb... Mi nincs ezen megmagyarázva?
Nem egy olyan ST epizód volt a sorozatokban, ahol a legénység talál valami szerkezetet, amit valami ősi civilizáció ott hagyott miután kipusztult, azt mások meg megtalálták azt ennyi. Ezen túl sokat nem kell magyarázni. Nem róluk szólt a történet...
Szedhették volna pontokba is a nézőnek, és plusz egy percben felsorolják, hogy Krall miért olyan amilyen, aztán az egyik szereplő egy tollal a kezében ezt kipipálgatja egy lapon, hogy ez is megvan stb...
Olyanokba belekötni, hogy X őr miért nem szedte le stb... Bakker ez olyan, hogy Han Solo-t miért nem szedte le egy eltévedt lézer lövedék akármelyik Star Warsban? Vagy Darth Vader miért nem botlott meg a küszöbben valahol és törte ki a nyakát? Most komolyan a fikciós film világában ezt a kérdést feltenni elég nonszensz... :)

@Kolléga: azért itt is van egy kis confusion asszem a teleport bőrönddel kapcsolatban. Az Scotty találmánya, össz-vissz egy van belőle és azt lopja el Khan. Ki is volt akadva, hogy előbb száműzték egy isten háta mögötti bolygóra, ott felejtették, majd utána lenyúlták a találmányát. És ez volt asszem az első részben is említve, vagy használva is akár, amikor feltranszportáltak a szubtérben repkedő Enterprise-ra, ami elég lehetetlen küldetés, de ezen technológia révén sikerült nekik. Hogy a jövőben mi lett ezzel a találmánnyal az meg ugyan mindegy, mert ez egy alternatív univerzum ugye. Lehet itt kifejlesztette másikban (az eredetiben meg nem).
A fegyverrel kapcsolatban sincs igazad. Ugyan a legénység minden tagjánál nincs fegyver, de van minden hajón biztonsági személyzet, akiknél viszont van fegyver.

Endor 2016.07.25. 22:28:51

Szerintem zavaróan kidolgozatlan és logikátlan film lett, számomra ez a leggyengébb Star Trek a háromból.
A mélypontja a bugyuta motoros jelenet volt.
Pár jó pillanat azért volt benne, csak sajnos nagyon kevés.

Tyberius06 2016.07.25. 23:10:09

@Endor: ezt nem értem. Kifejtenéd, hogy mi a kidolgozatlan benne? Nem kötözködésként. Érdekel tényleg, hogy miért gondolod kidolgozatlannak és a logikátlanságok is érdekelnének. És tényleg nem kötözködésként hozom fel. Sok filmnél olvasom, hogy így logikátlan, meg úgy logikátlan, de kevés helyen olvasom, hogy miért az, csak be vannak dobálva.
Nekem nem tűnt annak. Se kidolgozatlannak. Nem bonyolult, mondhatni olyan egyszerű mint egy raklap, de azt rendesen ábrázolja.
A motoros jelent tényleg necces, meg sok helyen a kamerarángás, közelharci jelenteknél a verekedés vágás, ezeket adom, hogy szarok.

Endor 2016.07.26. 21:03:52

@Tyberius06: Elsősorban Krall és seregének át/kialakulása. Hogy lett ilyen támadóereje a semmiből?
Meg, hogy bármely eszköz, vagy computer terminál, ami a kezük ügyébe kerül, egy érintésre átalakítható bármilyen egészen más megoldásra, amire éppen sürgősen szükségük van. Meg mit keres egy veterán motor egy űrhajón?! Ráadásul a kipufógógáza meg barikádot képez. Ja, és rockzene sugárzásával lehet legyőzni az ellenséget, szintén egy gombnyomásra. Ezek - és több más is - nekem szimpla idiótaságnak tűntek, esetleg sci-fi paródiának. Másik a szereplőkkel kapcsolatos, Spock mitől lett hirtelen ilyen érzelemgazdag, éppen az a lényeg, hogy ennek pont az ellentéte a személyisége. Zulu meg homoszexuális, aminek a bemutatása teljesen érdektelen és öncélú volt.

Tyberius06 2016.07.26. 21:30:52

@Endor:
Hm... Köszönöm a választ! :)
Nemtom, nekem a Krallos dolgok egy részét a film is megválaszolta, mert nem tűnt fel a hiány. Egyes dolgokra én is kerestem már nézés közben a választ és a végére meg is kaptam asszem a legtöbbre. De lehet csak úgy érzem, szóval amikor újra nézem majd fél év múlva, akkor erre kifejezetten oda fogok figyelni, hogy tényleg lyukasan hagyták ezeket a kérdéseket, vagy a sok akció közben az ember csak átsiklott felettük... Az eszközök legtöbbje ott volt a bolygón, ő csak megtanulta használni, aztán felhasználta őket a saját háborújához. Egy teljesen más faj/civilizáció építette ezeket az eszközöket csak aztán ott felejtette őket. Ilyenre is volt példa a sorozatok (ST sorozatok) történetében.
A veterán motor nemtom kié volt, valszeg Krallé vagy valamelyik beosztottjáé, az hogy miért volt ott, igazából nincs jelentősége. Ott volt azt kész, valaki kabalaként vitte magával, vagy ilyesmi.
A barikádot képező kipufogógáz valójában az idegen csaj csapdája volt. Ugyanabba lépett bele Kirk és Csekov korábban, mielőtt összefutottak Scottyval és a "kislánnyal", ezt alakították át, hogy a motorról használható legyen. A rock zenénél a frekvencia volt a lényeg nem maga a zene - ez így csak "jól" hangzott, plusz visszautalás volt az első részre, amikor Kirk kisgyerekként erre a zenére csórja el a nevelőapja kocsiját és hajt vele a szakadékba -, abban semmi extra nincs, ehhez hasonló megoldással már korábban is éltek a sorozatok alatt az alkotók.
Spock maga választotta, hogy érzelem mentes lesz, de az emberi oldala miatt az sokkal inkább a felszínen van, mint a többi tiszta vulkáninál (ezt a 2009-es film elején vesézték is rendesen), plusz itt a sebesülése miatt került deliriumba (Bones magyarázata), azért röhögött - okés ez tényleg lehet erőltetett, erre én is néztem, de igazából bele fért. Mondjuk tény, hogy nincs túlmagyarázva, hogy azért ilyen, mert... szóval innen inkább spekuláció.
Sulu homoszexualitása pont annyi jelentőséget kapott, amit egy olyan világban kapnia kell, amiben a másik iránti tolerancia már teljesen általános. Nekünk még nem az, de abban a világban nincs jelentősége, így elég volt ennyire ábrázolni. Szerintem nem volt túltolva, megmutatták, hogy van egy gyereke meg egy házastársa azt ennyi...
Az hogy bármely eszközt tudják használni és átalakítani egy elég általános sci-fi tulajdonság a TV és film világában, a nehézség attól függ, hogy mennyire akarnak jelentőséget tulajdonítani az írók ennek, mennyire akarják a drámai feszültséget és a konfliktust erre építeni.
Ebben a filmben nem tulajdonítottak neki jelentőséget, más filmben (akár ST filmben/sorozatban), amikor úgy kívánja a helyzet akkor több jelentőséget fordítanak neki. Mondjuk ezt is értem miért lehet zavaró, én valahogy már átsiklom ezek felett... :)

Még egyszer köszi a választ!

Edrick 2016.07.30. 19:33:58

Részemről mondhat bárki bármit, nekem iszonyatosan bejött. Azt mondjuk nem tudták kihagyni harmadjára, ami az első kettőben is benne volt; hogy valaki haragszik a csillagflottára, ezért célul tűzi ki, hogy elpusztítsa azt, vagy legalábbis kárt okozzon benne, és hogy a végén egy csillagflotta bázison kötnek ki - ugye az első kettőben ez a Földön volt, most meg Yorktown volt az. Szóval ezek az ismétlések zavartak egy kicsit, de minden másért, ami a filmben volt, hajlandó vagyok elnézni. Még az Enterprise-t is; sokszor sokféleképpen szedték már szét, de ilyet még sose váltott ki belőlem, hogy amikor kegyetlenül és precíz brutalitással rombolja szét a rendező a hajót, én meg csak ülök már-már könnybelábadt szemmel, és csak nézem, és padlón vagyok.
Nem vagyok vérbeli rajongó, de minden hibája ellenére csak azt tudom mondani, hogy köszönöm! Köszönöm Peggéknek és mindenkinek, hogy úgy sétáltam ki a moziból, hogy közben a zenét dúdoltam, és azt éreztem, hogy ez, ez megérte.

Repce Manó 2016.08.03. 17:04:11

Nem is tudom, hogy miért nézek moziban közönségfilmeket. Nem érdekelnek a logikátlanságok, de valahogy semmit nem tudtam átérezni a filmből. Amikor Spock elkezd magyarázni valamit Kirk-nek tudományos nyelven, de még nekem, aki kettes-hármas volt fizikából, kémiából, csillagászatra meg nem járt is egyértelmű, hogy mit akar mondani és Kirk félbeszakítja még az elején, hogy "érthetően" és az a válasz, hogy "szétrúgjuk a seggüket" - tehát tényleg hülyéknek készült a film...
ennél komolyabb SPOILER!
na meg Krallnak elég egy kicsit megráncigálni az egyik legénységnek a fülét és már is odaadják neki a fegyvert önként? Ilyenkor kellett volna az, hogy köszönöm, akkor most mindenki meghal, nincs rátok szükségem többé, de nem, lesz majd egy haláleset a dráma fokozásához. Miután Krall életben hagyta tulajdonképpen indokolatlanul a teljes legénységet, azután meséli a fehér lány, hogy Krall mindenkit megöl brutálisan és kegyetlenül. Hogy vegyek bármit is komolyan, ha most láttam, hogy nem ölt meg senkit, pedig minek életben hagyni őket? Tudom, főhősök, nem halhatnak meg. Spock karakterét nem értem, az az ember nincs is, gyakorlatilag mindig csak bámul valahová és mond valamit, amire senki nem reagál, meg ő sem reagál semmire. Kirk karakterét sem értettem soha, hiszen semmi pláne nincs benne. Tipikus önmagát a halálba is feláldozó szépfiú, aki mégsem hal meg soha. Tudom, főhős, nem halhat meg, de annyira közhelyes minden ebben a filmben. A kulisszákon kívül nincs semmi említésre méltó ebben a sorozatban... na jó, az első rész még valamiért tetszett, de már ott is éreztem, hogy olyan súlytalan az egész. Pedig az előzetesek mindig megfognak ezeknek a filmeknek.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása