- SPOILERMENTES -
Izland egyik világtól félreeső völgyében él Gummi (Sigurður Sigurjónsson) és Kiddi (Theodór Júlíusson), a hatvanas éveiket taposó testvérpár. Tanyáik szomszédosak egymással és mindketten elkötelezett juhtenyésztők. Díjnyertes kosaiknak csodájára jár a völgy közössége, de idillinek látszó életük szépséghibája, hogy már negyven éve nem állnak szóba egymással.

A legutóbbi megmérettetésen – hacsak hajszálnyi előnnyel is, de – Kiddi állata aratja le a babérokat, amin Gummi nem sokkal később az egész állományt veszélyeztető surlókór tüneteit fedezi fel. Emiatt a jószágokra altatás vár, a melléképületeket pedig egészen az alapjukig fertőtleníteni kell. A makacs kosok módjára viselkedő két férfit a válsághelyzet kizökkenti megrögzött életviteléből, és a nívós juhnemzetséget fenyegető kihalás veszélye lassanként azonos oldalra állítja őket.
Grimúr Hákonarson filmje fokozatosan építi fel, illetve juttatja el a csúcspontra a történetet, mellékszereplőiről viszont szinte semmit sem tudunk meg nevükön és hivatásukon kívül. A fivérek közti konfliktust a gyéren csöpögtetett információk miatt lehetetlen kibogozni, ennek ellenére az író-rendezőnek sikerült két olyan karaktert megalkotnia, akiknek minden lélegzetvétele hiteles. A puszta erőt képviselő Kiddi és az agyafúrt Gummi a baj megtörténte után látszólag két, egymástól merőben eltérő úton indul el, hogy túltegye magát a szerencsétlenségen. Az elbeszélés íve a két testvér közül kezdetben inkább az utóbbi nézőpontját követi, és a perspektíva váltakozása az apránként felgyülemlő feszültség fenntartásának hathatós eszköze.
A gyászos eseményeket remekül ellenpontozza a Kosok feketés humora: ennek egyaránt részei a kutyával és a rajta keresztül váltott üzenetek, a mindennapos teendők véletlenszerű zökkenői, és az egyre gyakrabban a "kóma de Róma" állapotában a havas földet testközelből vizsgáló Kiddi életének többszöri megmentése. A kopár környezet, a gyér népesség, illetve az évtizedeken át tartó mosolyszünet ellenére azonban mégiscsak a völgy a nagybetűs otthon, nemcsak az állatok, hanem az emberek számára is. A kisközösség emberi kapcsolatai jól kivehetően alárendeltek a híres ősöktől eredő juhok közti leszármazási sornak, és ennyi elég ahhoz, hogy a fasírtban lévő párost életük végéig összekösse egymással.

A Kosok a felszínen a váratlanul kialakuló krízis megoldásáról szól, miközben a mélyben a felek vontatottan beinduló kommunikációját, illetve kettejük kimért, egymáshoz komótosan közelítő viszonyát bontja ki. Mindezt minimális szóval, döntően a mimikával és a gesztusokkal ábrázolja, ahogyan ezt szolgálja Atli Örvarsson remekbe szabott aláfestő zenéje is – a két tényező együttese pedig fokról fokra így gerjeszti a történetben (f)elszabaduló érzelmeket.
Gummi véletlenül, az események ironikus egymásra torlódásának következtében feltáruló titka lesz a testvéri közelséget újfent életre keltő folyamat katalizátora. Amikor minden veszni látszik, a fivérek összefognak, hogy egy utolsó próbálkozással mentsék a még menthetőt. A cselekményt lezáró jelenetben ennek következményeként mutatkozik meg teljes mivoltában a négy évtizedre talonba tett odaadás és szeretet ereje.
Sok birka, a hófödte izlandi táj gyönyörű képei, alázattal és empátiával ábrázolt főhősök, jó ritmusban elbeszélt egyszerű és emberi történet: ezek a mozgókép legfőbb erényei, aminek megtekintése után a nézőnek nem marad kétsége afelől, hogy az egymással való törődésnek nemcsak az ünnepi eszem-iszom év végi közeledtével van itt az ideje. Grimúr Hákonarson alkotása mindezt sötétebb ecsetvonások felhasználásával, és balladai tömörséggel meséli el másfél órás játékideje alatt.
Kövess minket facebookon és twitteren!


Az oldalon található tartalmak kizárólag








