aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: kémek hídja [bridge of spies] (2015) Richter Viktor
2015. november 25. 18:04:03

Kategória: film 10 komment

- SPOILERMENTES -

James B. Donovan (Tom Hanks), a biztosítási ügyekre specializálódott, családszerető brooklyni ügyvéd élete kiszámítható mederben csordogál egészen addig, amíg egy nap magasabb érdekek kopogtatnak irodája ajtaján. 1957-ben, a kétpólusú világrend nagyhatalmait jégen tartó hidegháború idején járunk, és a nemzetközi helyzet egyre csak fokozódik.

bos01.jpg

Donovan az ügyvédi kamara és nem utolsósorban idősebb tulajdonostársa, Thomas Watters (Alan Alda) ellenállhatatlan kérésének eleget téve vállalja el a sajtó és a közvélemény által szemernyi kétség nélkül szovjet kémnek tartott Rudolf Abel (Mark Rylance) büntetőjogi védelmét. Az amerikai életmód és az egyetemes humanista értékek feltétlen híveként a középkorú jogász szerint Abelt is megilletik hazája jogi procedúrái. Elvei és tisztességesen végzett munkája azonban mind szakmailag, mind pedig emberileg ismeretlen helyzetek megoldhatatlannak tűnő dilemmáival szembesítik.

A közel két és fél órás történet profi módon megírt és felépített, szórakoztató darab, ami nem hajlik el sem a történelemkönyvi szárazság, sem pedig a könnyzacskókat felszakító érzelgősség felé. Ehhez persze több tényezőre is szükség volt. Egyrészt a Tom Hanks megformálta, a külvilág felé kissé joviálisnak mutatkozó, de két lábbal szilárdan a földön álló, munkájában határozott szempontokat érvényesítő Donovanre – akinek pont ezért minden szavát elhisszük, amikor a józan pragmatizmusról vagy az emberi jogokról beszél. Másrészt a forgatókönyvet jegyző triót dicsérő humorra, ami sosem tolakodó vagy bántó, de a magas labdákat minden mondata kiváló érzékkel csapja le.

bos03.jpg

Nem utolsósorban ilyen nélkülözhetetlen elem a Rudolf Abelt alakító brit Mark Rylance színészi jutalomjátéka. Már-már buddhista nyugalmú karaktere nagyszerű párost alkot ügyvédjével, akivel eltérő származásuk és társadalmaik különbözősége ellenére nem nézik le vagy gyűlölik egymást, hanem a kölcsönös tisztelet és emberség hangján kommunikálnak egymással, teret nyújtva ezzel az előbb említett komikus szóváltásoknak.

A Kémek hídja viszont minimális figyelmet szentel a sztori másik két szálán futó Francis Gary Powers (Austin Stowell) és Frederick Pryor (Will Rogers) megpróbáltatásainak, ami miatt kissé hiányérzete lehet a nézőnek. Ennek az egyébként is hosszú játékidő mellett talán az lehet a magyarázata, hogy hármójuk között Donovan olyasféle összekötő kapcsot jelent, aki nélkül minden máshogyan alakult volna.

bos05.png

A film nem a háborús, illetve kémmoziktól megszokott módon ábrázolja a múlt század ötvenes-hatvanas éveinek paranoiával teli nemzetközi légkörét. A valós események akkurátusan felidézett háttere varázsolja realitássá a cselekmény képsorait, és egyben a történet hajtómotorja is, de hadrendbe felsorakozó seregeknek parancsokat kiabáló tábornokok helyett Brooklyntól Kelet-Berlinig többnyire irodai környezetben folytatott, a szándékokat és célokat a tárgyalópartnerek közti homályzónában lebegve hagyó beszélgetéseket látunk. A mindent átitató bizalmatlanság táptalaján kisarjadó bizonytalanság fenyegető feszültsége végig a szemünk sarkában vibrál, egyúttal félelmetesen együtt rezonál bő fél évszázaddal későbbi globalizált világunk közhangulatával.

Bár nem egyszer kritizálták 2000 utáni rendezései miatt, szerintem középszerű mozgóképek nem, maximum kevésbé jól sikerült művek kerültek ki az utóbbi másfél évtizedben Spielberg keze alól. Az ezredforduló óta direktorként levezényelt mozijai továbbra is szakmai profizmusról árulkodnak, emellett a messziről felismerhető, pozitív értelemben vett érzelmi töltet is szerves elemük. A visszaemlékezésszerű Kémek hídja nemcsak illik ebbe a sorozatba, hanem a jobban sikerült darabok közé tartozik, így mindent megtalálunk benne, amiért a rendezőt szeretjük. Figyelemre méltóan megvalósított, sokszínű, de a didaktikus merevségtől távol álló, minőségi alkotás, ami történelemleckének is nagyszerűen megfelelne.

Kövess minket facebookon és twitteren!

bos_poster.jpg

Címkék

fox **** war drama steven spielberg tom hanks intercom historical dreamworks alan alda biopic amy ryan thomas newman coens spy movie war movie mark rylance austin stowell will rogers domenick lombardozzi

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr878102616

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kaamir 2015.11.25. 19:23:02

Közepes filmeket valóban nem rendezett Spielberg az útóbbi időben, bűnrosszakat annál inkább: TinTin, Lincoln, Csataló, Indiana Jones.

Richter Viktor 2015.11.25. 20:18:58

kaamir, szerintem a TinTim gyerekfilm volt (mondjuk az ovis közönségnél idősebb gyerekeknek szóló), a Lincoln pont a száraz historizálás, míg a Hadak útján éppen a túlzott szentimenti felé csúszott el - de nem gondolom őket bűnrosszaknak. A negyedik Indy-film pedig...ott valóban feccölhettek volna több energiát a sztori utolsó negyedébe és a lezárásba, és ennek hiányában gyengébben sikerült (kérdés persze, hogy mihez képest: az előző háromhoz? a gyerekkorunkban kialakult Dr. Jones-mítoszhoz képest? vagy úgy általában a Spielberg-mozikkal összehasonlítva?); nézhetetlennek viszonr nem nevezném. Persze ahány mozinéző, annyi vélemény, de nekem a bűnrossz kb. a Torrente 5-öt jelenti.

Torres 2015.11.26. 06:56:35

heloka Torrente 5 kurva jo, spielbergnek meg a catch me if you can ota nem volt jo filmje

Richter Viktor 2015.11.26. 09:31:11

Torres heloka, szerintem akkor a BoS is tetszeni fog.

K. Kálmán 2015.11.26. 09:50:09

Számomra még mindig Spielberg az egyik legnagyobb rendező, bármennyire is divat mostanában szidni. Az én korosztályomnak ő adta gyerekkorunkban a mozivarázst, és ez számomra a mai napig megmaradt egy-egy Spielberg-filmnél. Még úgy is, hogy természetesen nem minden filmje tetszik egyformán. Mindenesetre kíváncsian várom a Kémek hídját, végtére is ez az idén az egyik általam leginkább várt mozi (igen, jobban vártam, mint az Episode VII-et!...:)

iopi 2015.11.26. 10:30:20

Nekem semmi gondom a 2000 utáni Spielberg filmekkel. Az Indy 4-et pedig még mindig jobbnak tartom mint a 2-t. :)

exilis 2015.11.30. 21:27:52

Már el is felejtetem, hogy az iszonyat negyedik Indyt is ő rendezte, így még szánalmasabb az aggkori filmjei.

isvaen 2015.12.09. 23:31:08

profi stábbal sikerült egy közepes, unalmas, didaktikus filmet csinálni. ilyet is rég láttam. + nem tudok mit kezdeni a fényáradattal, ami minden szobabelsőbe mint valami ufo reflektora világított be. harmat

Gordiusz 2016.03.30. 22:06:20

Szerintem ez egy vérpofin elkészített jó közepes iparosmunka. A film maga leginkább Janusz Kamiński munkája miatt lehet emlékezetes - már ha egyáltalán. Ha a látványvilágot elvesszük, Coen tesók ide vagy oda, elég vékonyka valami marad. Na persze, a Hadak Útján geil giccstengere után persze ez is komoly előrelépés (jelzem, a látványvilág ott is rendben volt)

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása