- SPOILERMENTES -
A megszállottan rajzoló Daniel Párizs elővárosában, Versailles-ben él családjával. Osztálya legalacsonyabbjaként a Tökmag becenévre hallgató kamaszt ugyanazok foglalkoztatják, mint kortársait: a lányok, a zene, az élet, a világmindenség meg minden. Nincsenek közeli spanjai, de a közösségbe újonnan érkező Théo személyében nem kizárólag új padtársat kap, ám igaz barátra is lel.
Holott első bekkre a két fiú nem is különbözhetne jobban egymástól. Amíg a művészlélek Daniel (Ange Dargent) visszahúzódó, aggodalmaskodó, keveset beszélő, kissé bipoláris jegyeket mutató alkat, addig a találékony és jól fogalmazó Théo (Théophile Baquet) szüntelenül löki a sódert, folyton bütyköl valamit – innen, illetve szinte mindig piszkos kezéről kapta a Gázolaj csúfnevet is –, és a világ dolgaiban tájékozottnak mondható, emiatt mindenről határozott véleménnyel rendelkező figura.
A mások szemében különcöknek tűnő cimbik nemcsak szívesen töltik egymással idejüket, de rövidesen a változás utáni vágy is megfogalmazódik bennük. Ez egy kidobott fűnyírómotorból és némi faanyagból összefabrikált, házikónak álcázott, a sufnituning jegyeit erősen magán viselő "autóban" manifesztálódik, amivel a nyári szünet kitörése után azon nyomban Frankhon útjainak meghódítására indulnak.

Sztorijukat azonban túlzó egyszerűsítéssel szuszakolhatnánk a road movie-k skatulyájába csupán, hiszen azon túl számos egyéb műfaji kontextusba illik: a srácok életkoránál fogva tinimozi, a közöttük kialakuló kapcsolat miatt buddy movie, az úton megélt kalandok okán pedig a felnőtté válás egyik lépcsőfokáról szóló, "így jöttem" típusú alkotás. A megszokott életteréből kilépő két, egymással ellentétes habitusú személyiség miatt ráadásul több párhuzam is tálcán kínálja magát. Michel Gondry pályájának ismeretében az introvertált Daniel és az extrovertált Théo a szerzői-művészi lét egymástól látszólag messze eső és különböző, de egymást örökösen vonzó pólusai. Guruló házikójuk egyszerre a magánszféra meghitt helye, és a távoli élményekhez elvezető meseautó.
A film erénye a két fiatal főszereplő, illetve dilemmáik hiteles ábrázolása, amiről főként a remekbe szabott párbeszédek, a felnőttes komolysággal kifejtett elméletek és elvek gondoskodnak. Utóbbiban természetesen a barátjánál kicsit érettebben viselkedő Gázolaj jár élen, míg Tökmagra inkább a kérdésfeltevés, és a szabad filozofálgatás a jellemző, így barátja lassacskán a mentorává is válik az utazás során. A történetet egy szempontból viszont 2015 valóságából kilógónak érzem: a duóból gyakorlatilag hiányzik a mai tizenévesek kütyü- és alkalmazás-mániája, sőt bármilyen ilyen irányú affinitása – Danielnek még mailcíme sincs, ami jó családi háttérének ismeretében több mint valószínűtlen.
Persze lehet erre az a magyarázat, hogy két régimódi csodabogárról szól a mese, vagy hogy az író-rendező ki akarta küszöbölni az informatikai eszközök elidegenítő hatását; esetleg még az, hogy bár kimondatlanul, de fiatalkori önéletrajzi elemekkel átszőtt művet látunk, ami egy furcsa csavarral napjainkban játszódik. Ettől függetlenül a humor imádni való, aminek bőséges forrása a murisan összevágott montázsok, a régi vágású képi poénok, nem utolsósorban pedig a két központi karakter jellemének tökéletes elegye.
A Tökmag és Gázolaj egy tartózkodó, minimalista hangvételű mozi, melynek hőseit a mindennapok valóságában megélt viszontagságok vezetik el a külső és belső világ feltérképezéséhez, és ezáltal a megismeréséhez. A végeredmény megható és szerethető, azonfelül a maga egyszerűségében sokkal személyesebb és őszintébb, mint bármi, amit korábban láthattunk zseniális alkotójától. Daniel és Théo közös kiruccanásától egy franciásan könnyed vígjátékot vártam, ehelyett a tinédzser lélek mélyebb rétegeit úgyszintén kiválóan bemutató, jó értelemben vett ifjúsági filmet kaptam. És kötelező nemzeti kellékként még Audrey Tautou is feltűnik.
Kövess minket facebookon és twitteren!


Az oldalon található tartalmak kizárólag








