aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: második esély [en chance til/a second chance] (2014) Németh Barna
2015. február 06. 10:45:00

Kategória: film 16 komment

Amikor egy film tartalomismertetőjének alig öt sorában több fájdalom és borzalom gyűlik össze mint egy heti híranyagban, óhatatlanul is feltámad a gyanú, hogy egy újabb, szélsőségesen túldramatizált alkotással lesz dolgunk. A Második esély szinopszisa pontosan ilyen, de szerencsére ez a történet most Susanne Bierrel találkozott.

en-chance-til.jpg

Az újdonsült apuka, Andreas (Nikolaj Coster-Waldau) rendőrként dolgozik, akit egy családi perpatvarhoz hívnak ki. A junkie párocska (Nikolaj Lie Kaas és May Andersen) lecsillapítása talán nem okozna gondot, de amikor a lakást átnézve megtalálja a saját ürülékében fekvő csecsemőjüket, Andreasnak szívügyévé válik az eset. A gyámügy tehetetlen, de egy szörnyű tragédiát követően Andreas a saját kezébe veszi az irányítást: mikor pár nap múlva meghal csecsemőkorú kisfia, elviszi a drogosok gyerekét és otthagyja helyette az élettelen babát.

Ennyi elég is lenne három melodrámához, s hát lássuk be, Bier filmje is annak a határmezsgyéjén egyensúlyoz, de a nagy összkép mindenképpen pozitív irányba billenti a mérleg nyelvét. Sokan a rendezőnő és a forgatókönyvírója (Anders Thomas Jensen) szemére vetették, hogy a szüzsé már alapjaiban hibás, hiszen ilyet senki nem csinál, vagy ha mégis, egy pillanat alatt kiderült volna minden, valakinek fel kellett volna ismernie a babát. Kívülről könnyű megmondani a frankót, de szerintem egy olyan tudatállapotban, melyben előtörnek az ösztönök, ahol mindet elborít a gyász és a kétségbeesés, ennél durvább dolgok is megeshetnek, azt pedig senki ne várja el, hogy bárki is meghallgassa egy narkós nő delíriumos szövegelését (mert persze az anya felismeri, hogy az nem az ő gyereke).

De mindegy is, Bier nem ragad le ilyen kicsinyes dolgoknál, ő nagyban gondolkodik, még ha ezúttal kissé sarkalatosabban is fogalmaz. Mit jelent szülőnek lenni, milyen a jó szülő, meddig lehet és kell elmenni a gyerekünkért? Ezen kérdések megválaszolásával pedig már el is jutottunk egy olyan zónába, ahol nem feltétlenül a józan ész az úr. Mindenkinek a saját gyereke a legszebb, a legjobb, a fuldokló gyereke után akkor is beugrik az anyja, ha nem tud úszni. Lehet hozni törvényeket, lehet kialakítani társadalmi elvárásokat, de ezek mind csak mesterségesen húzott határvonalak, a szülői lét viszont nem fekete-fehér.

Felületesen nézve Bier a végletekkel játszik, az egyik család jómódú és gondoskodó, a másik koszos és nemtörődöm. De ha megfigyeljük az apró finomságokat, akkor egy olyan anyát látunk, aki a a férjétől rendszeresen megkapott verés ellenére is a gyereke közelében akar maradni, míg a másik oldalon egy olyat, aki mosolyogva festi a gyerekszoba falát, miközben a pici a méregdrága bölcsőjében sírdogál. Éppen ezekben az apróságok rejlik a film ereje, mikor a nézőt kirántják a félrevezető külsőségek mögül, és testközelből tapasztalja meg a jelentéktelennel tűnő, de annál fontosabb pillanatokat.

A dán rendezőnő mindig is "emberből" volt a legjobb, és a Második esélynek is pontos és mély a pszichológiája olyan kérdéseket válaszol meg, amelyekre kívülállóként nehéz választ adni. Ezért azt javaslom a leendő nézőknek, hogy a nyilvánvalóan sokkoló tartalom okozta megrázkódtatáson felülemelkedve merüljenek el kicsit jobban a filmben, időzzenek el Michael Snyman szuggesztív képein és gondolkodjanak együtt a dán színészválogatott legjelesebbjeivel (élükön az anyanyelvén tökéletesen kiteljesedő Nikolaj Coster-Waldauval), nem fogják megbánni.

en-chance-til-poster.jpg

Címkék

kritika **** independent drama ulrich thomsen anders thomas jensen nikolaj lie kaas eurocinema susanna bier nikolaj coster waldau

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr97144909

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

isvaen 2015.02.06. 10:56:36

mitől az a mínusz 1 csillag?

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2015.02.06. 11:06:32

@isvaen: Lehet, hogy talán egy kicsit túlságosan is sokkoló.

Németh Barna 2015.02.06. 11:10:40

@isvaen: @Zalaba_Ferenc: Igen, mint mondtam, szerintem nagyon fontosak az apró részletek, amelyekre nehezebb úgy odafigyelni, hogy közben néha tényleg nem akarsz odanézni.

isvaen 2015.02.06. 11:18:54

@Németh Barna: persze, hisz dánok. :o)
amúgy lehet, épp ez volt a készítők célja. na, de ma kiderül, meddig merek nézni.

isvaen 2015.02.06. 11:22:23

persze, azt továbbra sem értem, hogy a honi filmrendszer (annyi szakértő íróval) miért nem képes kipréselni magából ilyen filmeket... döbbenet, amik mostanában jöttek, vannak, jönni fognak... na mindegy...

K. Kálmán 2015.02.06. 11:53:48

Susanne Bier csak akkor nem tetszett, amikor romantikus dramedyvel próbálkozott (Csak a szerelem számít). A drámái viszont nagyon erősek, így természetesen erre a filmjére is kíváncsi vagyok. A dán dráma akkor a legjobb, ha erősen gyomorba vág! :)

Atkakukac1989 2015.02.06. 12:00:01

@isvaen: Pedig annyira nagy eredményeket vártam én is az átalakítástól. 1-1 darab ígéretes (Isteni műszak, VAN), de valahogy sosincs olyan film, amivel maradéktalanul elégedett lenne az ember.

Ha nem a színészeken csúszik el, akkor a sztori gyenge vagy a látványvilág szar vagy technikailag nagyon gáz. Szóval van még hova fejlődni. Bárki bármivel is takarózik. Amíg a románok, dánok, csehek képesek akár mesterművekre is, addig mi merre járunk?

isvaen 2015.02.06. 12:07:56

@Atkakukac1989: maradéktalanul elégedett lennék, ha elhinném, amit látok :o) de két alapvető problémát látok én személy szerint: képtelenek megérteni, hogy színpadi színész nem egyenlő a filmszínésszel, ill. a hagyományos narratívát, a forgatókönyv alapvető sémáit képtelenek sutba dobni...
én amúgy egyetértek vajna célkitűzésével, hogyaszondja: egy A-kategóriás fődíj és egy 500.000 nézőszám. csak hát ezekkel a háttéremberekkel...
és az említett országok filmjei sztem egy alapvető dolog miatt jók nálam: őszintének tartom őket. (azt pedig senki ne mondja, hogy nem lehet tető alá hozni itthon egy whiplasht vagy sráckort :o)))

Németh Barna 2015.02.06. 12:39:54

@isvaen: Azért a VAN, az Isteni műszak és a Viharsarok szerintem határozottan jó kezdet volt. Egyikkel sem vagyok teljesen elégedett, de az első ketten jól elszórakoztam, a Viharsarok pedig egy tisztességes elmozdulás volt a fesztiválfilmek irányába. Idetehetném még a Fehér istent is, de az tényleg színpadias volt.

isvaen 2015.02.06. 12:44:19

@Németh Barna: igen, ez a három megvillant az éjsötét és köd fátyolos éjszakában, de... de... hát nem ismétlem az évtizedek óta folyó közhelyet. sztem le kéne itthon szokni/szoktatni a készítőket tarr bélánk, jancsó miki bá, és tarantino/guy ritchie-majmolásáról és minden jobb lenne. de ez nem fog menni, plusz akik előolvasók és véleményezők ott fent... hát.. hát.. no, ezért egy csak szex és más semmit az évtized ungarn vígjátékának nevezni... juj.

2015.02.06. 17:56:59

@isvaen:

ne haragudj, de ez nem így van. talán a magyar narancs legutóbbi számában volt egy interjú bier-rel, ő sem az északiságra, hanem sokkal inkább a korszellemre magyarázza a kissé hatásvadász sötét drámák(fekete komédiák) elszaporodását.
én teljesen téves iránynak gondolom, de ez sokaknak bejön, nagyon szomorú vagyok emiatt. de a lényeg, hogy még ha a skandinávoknak ez kicsit könnyebben megy is átlagban, mint sok más nemzetnek, de csinálhatnának ők mást is, csinálnak is, csak inkább erre van igény, nem ők "kezdték".

Kovács Erzsébet 2015.02.07. 00:02:38

@isvaen: Grunwalsky már meglátta a fényt: "fontosnak tartom, hogy a Színház és Filmművészeti Egyetemen legyen – a színházi színész képzésen kívül (vagy azon belül) – filmszínész képzés is... sok színész hagyományosan a szövegből indul ki a szerep filmen való felépítéséhez, de a szövegek sok esetben magára hagyják a színészt. Ilyen például, amikor sétál az utcán.
Nem véletlenül nem látunk olyan képeket, főleg magyar filmekben, mikor valaki az utcán egyedül van."

filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11709

isvean 2015.02.07. 20:26:12

@Kovács Erzsébet: grünwalsky? ööö... grünwalsky? az grünwalsky, aki miután visszavonult (szétrombolta) az mmka éléről, megítélt magának havi ötszázezer forintos járadékot? mit ő látott, az nem fény volt, hanem.... nem, nem megyek bele. grünwalsky mint forrás... :o)))) na ne már. na ne már...

Kovács Erzsébet 2015.02.07. 20:58:16

@isvean: Ejnye. Pedig: "1973-ban már így dolgoztunk Andorai Péterrel, (azóta több filmben is), Bán Jánossal, Gáspár Sándor 1988 óta" :)

isvean 2015.02.07. 21:46:49

@Kovács Erzsébet: én ezt a választ, idézetet nem értem.

Zoltán Almási 2015.07.23. 18:01:58

Én ezt kinyomtam, amikor a csecsemő meghal. Szerintem ezt a filmet kisgyerekes emberek nem képesek megnézni. Részemről a hirtelen csecsemőhalál az a világ legrettenetesebb dolga, egyszerűen nem szabadna léteznie.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása