Oké, nem csak mi, magyarok vagyunk képesek látványos jelét adni annak, hogy mozizni szeretnénk, adjanak nekünk megfelelő filmeket: az Amerikai mesterlövész mindent felülmúlva nyitott a hosszú hétvége rendes részében. A Bérhaverok című vígjáték és a Paddington is jó eredménnyel távozott, ellenben Michael Mann új filmje, a Blackhat oltári nagyot bukott.
> új filmek
A múlt heti Elrabolva 3. erős indítása, továbbá a Rendíthetetlen nagy sikere is jelzés értékű volt azt illetően, hogy az amerikai közönség határozottan áhítja a felnőttekre szabott produkciókat, meg úgy általában a valamirevaló néznivalót, amit 2014-ben nem adtak meg nekik kellőképpen a forgalmazók. Hogy mi tesz egy valós személy történetére felfűzött háborús drámát kasszasikerré, annak biztos tételei még megírásra várnak, de a körülmények mostanság kedveznek az ilyen műveknek, jobban mondva a forgalmazójuk jó anyaggal tud dolgozni a felfuttatásukban. Ilyen volt Louis Zamperini, és ilyen most Chris Kyle sztorija, aki a legtöbb hadszíntéri ölést tudhatja magáénak az amerikai történelemben, s ez bizony már alapból egy figyelemfelkeltő deklaráció, amit a Warner Bros. rendkívül hatásos előzetessel toldott meg (mi is hátast dobtunk tőle anno), és ha mindez a mostanában meglehetősen népszerű Bradley Cooper, továbbá a mindenki által (el)ismert Clint Eastwood nevéhez fűződik, ráadásul 6 Oscar-jelöléssel szórják meg (köztük a film és a színész kategóriákban), akkor már komolyak az esélyek a jegypénztáraknál is. A kortárs közel-keleti krízist taglaló filmek ugyanakkor csak az utóbbi időkben váltak eladhatóvá: a Zöld zóna vagy A királyság anno még bukott, a Zero Dark Thirty - A bin Láden-hajsza és a tavalyi A túlélő ellenben már zászlóshajói voltak az elmúlt januároknak. Az Amerikai mesterlövész (American Sniper; hazai bemutató: február 19.) egy komplett flottával is felér: felfogni is nehéz, hogy egy dráma képes volt arra, hogy bármi különlegesség nélkül teremtsen egyetlen hétvége alatt 90 millió dollárt, annyit, amennyi egy nyári blockbusternek is javára válna. A pénteki 30 millió dollár már önmagában meghaladja Eastwood eddigi legjobb nyitóhétvégi eredményét, ami a Gran Torinóhoz fűződik, szóval a további ilyen irányú fejtegetések szinte feleslegesek is. Az országos nyitány összhangban áll a három héten át tartó, ugyancsak frenetikusan alakuló 4 mozis futáshoz, szóval a stúdió cseppet sem mérte el azt a több mint 3500 mozit, amibe szétküldte a filmet. A lehető legjobb nézői visszajelzésekkel megáldva az Amerikai mesterlövész még akár a 2014-es keltezésű filmek listájának első helyét is kinézheti magának, amit Az éhezők viadala: A kiválasztott 1. rész nagy erőfeszítések árán igyekszik éppen átvenni A galaxis őrzőitől...
Kevin Hart megannyi internetes követőjét is nagy erőkkel igyekezett mozgósítani új vígjátéka, a Bérhaverok (The Wedding Ringer; hazai bemutató: március 26.) sikerének érdekében. A Sony pedig gyakorlatilag Hartra alapozott mindent, ami nem csoda azok után, hogy tavaly ilyenkor a Pofázunk és végünk januári nyitány-rekordot ért el (amit pontosan egy esztendeig őrzött). Az akció minden részről hozta a kötelező kört, de nem többet: a 23 millióból készült film 21 milliót termelt, amivel a második helyet szerezte meg. Kétségtelen, hogy ez a sovány sztori sokat köszönhet a főszereplőjének, aki 75 millió fölé is elcipelheti a hátán a Bérhaverokat.
A Weinstein Company erre a hétvégére menekítette a családi opciókkal zsúfolt karácsonyi időszakból a Paddington (hazai bemutató: már a mozikban) című brit könyvadaptációt. A mackó így sikeresen át tudott lendülni a már leszállóágban lévő konkurencián, és egészséges számokkal hálálta meg a jó forgalmazói taktikát: 19 millió dollárt fialt, amivel dobogóra is állhatott. Tekintve, hogy egy szeretett darabról van szó, még nagyon sokáig számíthat látogatókra, így akár 80 milliós végeredményt is megcélozhat majd a nemzetközileg már 120 millió dollár felett járó mesefilm.
Michael Mann filmjei viszonylag boldogultak a kasszáknál a múltban, gebasz csak akkor következett be, mikor a megveszekedett költségvetés már a startnál bukásra ítélte a produkciót (most a Miami Vice-ra céloztam). A 2009-es Közellenségek óta először jelentkező filmes a Blackhat című kiberthrillerhez 70 millió dollárt kapott, amit a Universal aligha remélhetett viszontlátni az amerikai bevétel rubrikájában, de az azért mégis durva, hogy egy reflektorfényben lévő színésztől (Chris Hemsworth), na meg a stúdió marketinggépezetétől nem telik többre 4 millió dollárnál. Kétségtelen, hogy a pozicionálás pocsék volt, hiszen ott az Elrabolva 3. és az Amerikai mesterlövész, továbbá mindenféle jelentős sportközvetítés a tévében, de igazából már a kezdetekkor nagy volt a rizikó: a potenciális közönség mondhatni marginális, a kívül esők megszólításához pedig nagyon jó filmnek kellett volna lennie a Blackhatnek. Akár a C- osztályzatra tekintünk a CinemaScore oldalán, akár a kritikusok ítéletére, a film mindenhol kudarcba fulladt. 10 millió alatt fog végezni.
Az Oscar-jelölések kihirdetésénél tovább nem akarta húzni a Sony Classics a Foxcatcher országos bemutatóját, mindazonáltal a legjobb film-nomináció hiányában kicsit nehezebb dolguk akadt, mint azt alighanem várták. A nehezen eladható dráma meg is feneklett 759 teátrumban, alig több mint egymillióval, ami a mozinkénti átlagos bevételt is rendesen kinyírta. A 15 milliót már nemigen éri el.
> korábbi filmek
Alaposat bukfencezett lefelé az Elrabolva 3., de ez várható volt a magas kezdés után. A Fox akciófilmje 14 millióval a negyedik helyen futott be, összbevétele 63 millión áll, amiből úgy tűnik, a százas határnak búcsút inthet.
> végszó & ami jön
Ilyen számok mellett 2015 tényleg alaposan bevésheti majd magát a box office-történelembe – bevétellel nem lesz nehéz, a jegyeladások pedig tényleg csak a megfelelő kínálaton múlnak. Azok után, hogy az Amerikai mesterlövész a képregényfilmek szintjén indított, jól látható, hogy mennyi rejtőzhet egy földhözragadtabb darabban is, ha megfelelően el tudják adni a megfelelő közönségnek. A megfelelő közönség pedig a mindenki: a videojátékokon amúgy is sokat lövöldöző tinédzserek, Eastwood kétszáz éves nyomon követői és persze a hölgyek is, akiknek Cooper tényező, s akiknek némi érzelmi beleélést is biztosítottak a marketingesek az előzetesekben Sienna Miller segedelmével – 43%-ot tett ki a gyengébbik nem a nézőtereken.
A jövő héten talán egyetlen premier sem haladja meg a tízmilliót. Johnny Depp nyomozásba kezd a Mortdecaiban, aminek jól kellene mennie, bár a főszereplő érezhetően veszített vonzerejéből; 15 millió alatt mindenképpen csalódás lenne az első hétvége. Jennifer Lopez is feltűnik a színen A szomszéd fiú című tucatthrillerben, ám az ilyen tucatthrillerek időnként villantanak – simán lehet belőle második helyezett 20 millió közeli eredménnyel, de a feleennyi tűnik egyelőre reálisabbnak. George Lucas animációs filmje, a Strange Magic alighanem szintén a nyolc számjegyű vidéktől innen ragad majd.
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | 21 | Amerikai mesterlövész |
$90.2m | $93.6m | $58.8m |
2 | ú | Bérhaverok |
$21.0m | $21.0m | $23m |
3 | ú | Paddington |
$19.3m | $19.3m | $55m |
4 | 1 | Elrabolva 3. |
$14.1m | $62.8m | $48m |
5 | 2 | Selma |
$8.3m | $26.0m | $20m |
6 | 6 | Kódjátszma |
$7.2m | $50.8m | $15m |
7 | 3 | Vadregény |
$6.5m | $114.3m | $50m |
8 | 4 | A hobbit: Az öt sereg csatája |
$4.9m | $244.5m | $250m |
9 | 5 | Rendíthetetlen |
$4.3m | $108.6m | $65m |
10 | ú | Blackhat |
$4.0m | $4.0m | $70m |