A 2014-es év utolsó hétvégéjén ismét A hobbit: Az öt sereg csatája szerzett vezetést, miközben a Vadregény és a Rendíthetetlen fej fej mellett haladva töltötték meg a dobogót; ez a szituáció a Disney-musicalnek csak korrekt, Angelina Jolie rendezésének azonban kiváló futamot jelent. Mark Wahlberg The Gamblerje és a Nagy szemek eltűnt az alfélen, a Kódjátszma ellenben állta az országos kiterjedést.
> új filmek
Ha megfogalmazzuk, hogy egy háborús életrajzi dráma –lenyomva a Disney presztízsértékű és a kiötléstől kasszasikerként számon tartott musicaladaptációját– nyerte meg a karácsonyi hajrát a premierek között az amerikai mozikban, könnyen azt gondolhatnánk, hogy egy kutyaütő szezon még annál is gyatrább lezárásban részesült, ám a helyzet másképpen fest. Ha már a Rendíthetetlen (Unbroken; hazai bemutató: február 5.) elvérzett a kritikusoknál és semmi vizet nem zavar a díjszezonban, akkor a Universal legalább –felhasználva éppen azt, ami megfeküdte a firkászok gyomrát– felpörgette a nézőknél: intenzív, a karácsonyi szellemmel korreláló elemeket szépen kiemelő kampányt követően több mint 3000 moziban mutatta be Angelina Jolie második rendezői munkáját (ami a szélesebb közönség számára igazából az első), méghozzá pazar bevételek kíséretében. A film nyerte december 25-ét több mint 15 millió dollárral, az ezt követő három napon pedig további 32 milliót szorgalmaskodott össze, így ezt a kibővített hétvégét már 50 millió tőszomszédságában zárta. Efféle kezdeteket rendszerint 100 millió feletti végződés követ még úgy is, hogy a film komplett forgalomának jeles hányada esik ezen első napokra ilyentájt – és ki tudja, meddig vihette volna, ha szilárd esélyekkel pályázna egy tucat Oscarra is... A 65 milliót kóstáló dráma szívesen felemlegetett box office-sikersztori lesz majd a jövőben, egyúttal megerősítője annak, hogy december 25-én tényleg bármiből ki lehet hozni a maximumot.
A klasszikus meséket feldolgozó játékfilmek nagyon jó üzletnek bizonyulnak mostanság az év bármely szakában, musicalek pedig túl ritkán jelennek meg a kínálatban ahhoz, hogy a nézők figyelmen kívül hagyják őket – kész csoda, hogy a Disney 2014-ig várt a Vadregény (Into the Woods; hazai bemutató: január 1.) címet viselő, össznépi mesefigurás produkcióval, ami a sikeres Broadway-musical adaptációja. Még nagyobb csoda, hogy a stúdió csak 2440 mozit tudott/akart lefoglalni a Disney-monstrumokon és színpadi adaptációkon egyaránt edződött Rob Marshall filmjének, miközben legalább egy ezressel többet kívánna a teljes tomboláshoz. Panaszra persze így sincs ok; a visszafogott keretek csak nagyobb arányszámokat eredményeztek, eltörpülő bevételeket nem: 15 milliós nyitónapot követően 31 millió dollárral zárkózott a harmadik helyre az 50-60 millióból készült mesefilm, vagyis már a kasszákban is tudhatja költségvetése jelentős részét. Nem lesz eszeveszett kasszasiker, de a kötelezőt hozza.
Mark Wahlberg és a Paramount viszonylag későn nevezte be a karácsonyi versenybe a The Gambler című remake-et, mégis sikerült több mozit keríteniük hozzá, mint a Disneynek a magáéhoz. Az erőfeszítések csak félgőzzel nyertek igazolást: az 5 milliós premiernapot szállingózó változási mutatók követték, így végül csak további 9 milliót gyűjtött be a szorult helyzetbe kerülő szerencsejátékosról szóló, korhatáros bűnügyi mozi, ami így összességében a 25 milliós herdálást még tudja kompenzálni, ha majd végeredménnyé formálódik 40 millió tájékán. Nem lehet mindenből egy A harcos vagy egy A túlélő.
Tim Burton ezúttal valami szokatlant csinált, és ez teljesen hidegen hagyta a nézőket. A Nagy szemek (Big Eyes; hazai bemutató: február 19.) című életrajzi film azonnali országos bemutatójáról csak nagy későn döntött a Weinstein Company, így hiába került több mint 1300 műsorára Amy Adams és Christoph Waltz Golden Globe-jelölt alakítása, a nézők nem alakították érdemlegesre a számokat: 3 milliós első hétvége egy ilyen pörgős időszakban felér a halállal, még úgy is, hogy nyilván nem kellett kiakasztania a jegypénztárakat egy ilyen filmnek, ilyenkor, de így 20 milliónál többre nemigen számíthat a 10 millióból készült Nagy szemek.
Pazar limitált körű futást követően immáron csaknem 800 moziban vetítik a Kódjátszmát (The Imitation Game; hazai bemutató: január 29.). A Weinstein Company forgalmazta életrajzi (már megint!) dráma még mindig 10 ezer dollár felett tudhatja az egy mozira jutó bevételét, vagyis a film közel 8 millió dollárral képviseli magát. Nagyon frankó eredmény ez, és ha végül e produkció mellett döntenek a díjodaítélők, akkor még a komolyabb bevételi mérföldkövek sem elképzelhetetlenek.
Észak-Korea ugyan alaposan megfúrta a The Interview című szatírát, a Sony végül Obama elnök szavait megszívlelve szétküldte a vállalkozó szellemű moziknak a filmet, így 331 teátrum bátran levetítette az érdeklődőknek Seth Rogen és James Franco ökörködését. Az 1.8 millió dolláros start jó átlagot takar, pláne, hogy ugye közben internetes forrásokból is elérhető a film (a komcsik ennyit elértek: közkinccsé lett egy premier stúdiófilm). Az egyetlen szépséghiba, hogy a visszajelzések nem kimondottan jók, szóval a momentum csak ideig-óráig fog tartani, nagy tettek már nem várhatók a The Interviewtól. Tényleg, a nemzetközi forgalmazással mi a helyzet?
Négy moziban szédületes összeget produkált az Amerikai mesterlövész (American Sniper; hazai bemutató: február 19.). Clint Eastwood filmje biztos befutónak tekinthető a januári sikerlistán.
> korábbi filmek
A hobbit: Az öt sereg csatája 41 millió dolláros második hétvégével nyerte a karácsonyi hétvégét. A Warner fantasyje egyelőre jól áll, két hétvége után 170 millió közelében. Sorsdöntő lesz az újévet követő hétvége a továbbiakat illetően – lényegtelen új opciók mellett 30 millió fölött kellene maradni.
300 millió fölé ért Az éhezők viadala: A kiválasztott 1. rész. Még mindig nyitott kérdés, hogy éves első lesz-e belőle...
> végszó & ami jön
A két kiemelt premier felvirágoztatta az élmezőnyt, úgyhogy 2014-től pozitív benyomással búcsúzhat az ipar, noha a december úgy összességében illeszkedett a teljes év enerváltságába. 2015-öt már két éve zengik úgy, mint a rekordokat hozó esztendőt; azóta kicsit formálódott a paletta, de még lehet belőle csúcs. Az első folytatás mondjuk nem fogja ehhez megadni az alaphangot: A fekete ruhás nő 2.: A halál angyala a top 5-ön kívül ragadhat.
cím | nyitóhétvége-előrejelzés
A fekete ruhás nő 2.: A halál angyala | $11m
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | 1 | A hobbit: Az öt sereg csatája |
$41.4m | $168.5m | $250m |
2 | ú | Rendíthetetlen |
$31.7m | $47.3m | $65m |
3 | ú | Vadregény |
$31.0m | $46.1m | $55m |
4 | 2 | Éjszaka a múzeumban: A fáraó titka |
$20.6m | $55.3m | $127m |
5 | 3 | Annie |
$16.6m | $45.8m | $65m |
6 | 5 | Az éhezők viadala: A kiválasztott 1. |
$10.0m | $306.7m | $125m |
7 | ú | The Gambler |
$9.3m | $14.3m | $25m |
8 | 4 | Kódjátszma |
$7.9m | $14.6m | $15m |
9 | 4 | Exodus: Istenek és királyok |
$6.8m | $52.5m | $140m |
10 | 6 | Vadon | $5.4m | $16.4m | n.a. |