Itt az év vége, itt az ideje a filmes listáknak, ám mi olyan szexik és faszák vagyunk, hogy a litániázást összekötjük egy kis időutazással is, mert hát "régen minden jobb volt", 30 éve aztán különösen.
Orwell nem sok jót jósolt 1984-re, és ugyan ez volt az az év, melyben az AIDS-vírust beazonosították, a szovjet blokk (velünk együtt) bojkottálta a Los Angeles-i olimpiát, Etiópiát pedig olyan éhínség sújtotta, hogy a világ popsztárjai összefutottak egy Band Aid-nóta kedvéért, ugyanakkor ez volt az az év, melyben megjelentek az első CD-lejátszók a piacon, az Apple piacra dobta az első Macintosh-t, valahol Komárom-Esztergom megyében eme sorok írója végérvényesen filmbuzi lett, továbbá rengeteg durva jó film látta meg a napvilágot, melyből szerkesztőségileg kiválasztottuk a (szerintünk a) legjobb tízet. Íme.
10. Nauszika – A szél harcosai (Kaze no tani no Naushika)
R.: Mijazaki Hajao
Miért: Mijazaki második egész estés filmjében nem egyszerűen visszaköszönnek az egész pályáját végigkísérő momentumok és gondolatok (sebezhetőnek tűnő, de lélekben sziklaszilárd gyermek szemben a nagy ismeretlennel; az ember a természet ellensége; repülő járműcsodák, egyszerre modern és avítt gépezetek), de tudatosan és éretten épülnek be egy szemkápráztató, izgalmas és szédítően eredeti sci-fibe.
Momentum: Az ohmuk (a Dűne homokférgeire emlékeztető hatalmas rovarok) megindulnak...
Mondat: Tell them how the jungle evolved and how the insects are gaurding it so we won't pollute the earth again.
Mifelénk: Nem volt ritka jelenség a távol keleti film a magyar mozikban az 1980-as években, s konkrétan a japán animáció sem, melyek közül kétségtelenül A szél harcosai volt a legnagyobb szám. Legalábbis mai szemmel: 105 ezer nézője 1987-ben nem számított különösebben kiemelkedő eredménynek, és a kollektív emlékezetben sem maradt meg úgy, ahogy megérdemelte volna.
9. Beverly Hills-i zsaru (Beverly Hills Cop)
R.: Martin Brest
Fsz.: Eddie Murphy, Judge Reinhold, John Ashton, Ronny Cox
Miért: Ma már nem csinálnak ilyeneket. A zsaru/haver/fekafilmek kizárólag a 80-as években készült zsánertestvérek kifigurázásából élnek, mert ez a könnyebbik út. Nem mintha a Beverly Hills-i zsaru véresen komoly film lenne – habár vérből nem szenvedett hiányt, ami akkoriban természetes volt –, igazi „high concept” film, melyben egy tapló detroiti zsaru egészen más világba pottyan, hogy aztán a „borjú és az új kapu” hozzáállás helyett a maga képére formálja az egészet. Murphy-nél nagyobb dumás fickó akkoriban nem nagyon létezett, rendesen fel is zabálta a vásznat, mi pedig imádtuk érte.
Momentum: Mire nem jó egy banán.
Mondat: I never been in no cell that had a phone in it. Can I stay for a while, 'cause I ordered some pizza.
Mifelénk: 1987-ben érkezett meg, ahogyan a Szerepcsere és a 48 óra is, szóval Eddie Murphyt alaposan megjegyezhettük magunknak. Főleg ebben a krimivígjátékban, amelyre több mint egymillió jegy kelt el. És persze a két folytatás is ütős siker volt a maga évében.
8. A smaragd románca (Romancing the Stone)
R.: Robert Zemeckis
Fsz.: Michael Douglas, Kathleen Turner, Danny DeVito
Miért: Gyakran szokták a szegény ember Indiana Jonesaként emlegetni a Smaragdot, amely valójában egy pikáns lányregénybe oltja, azaz némileg új felfogásban közelíti meg (értsd: szexuális töltettel ruházza fel) a régészprofesszor által lefektetett alapokat. Talán nem is csoda, hogy Michael Douglas játssza a szerencsevadászt, aki a teljesen átlagosnak beállított Kathleen Turnerből farag kalandor amazont. Ó, és igen, a filmet Robert Zemeckis rendezte.
Momentum: Arccal a jóban (egy hegyoldalon történő lezúdulást követően Douglas arccal Turner lábai között landol).
Mondat: Goddamn it, I knew I should've listened to my mother. I could've been a cosmetic surgeon, five hundred thou a year, up to my neck in tits and ass.
Mifelénk: 1986-ban mutatták be a mozik, és egy amerikai kalandfilm nehezen járhatott pórul akkoriban. 1.6 millió nézővel Robert Zemeckis legnépszerűbb munkája hazánkban A smaragd románca.
7. Rémálom az Elm utcában (A Nightmare on Elm Street)
R.: Wes Craven
Fsz.: Heather Langenkamp, John Saxon, Robert Englund, Johnny Depp
Miért: Wes Craven szinte már magától értetődő módon találta meg a kulcsot a fiatalok legősibb félelmeihez az azóta emblematikussá vált, álmainkban támadó rémével, ugyanis alvás nélkül nem lehet létezni (kivéve egy-két durvább vizsgaidőszakban), magyarán Freddy elől nem lehet elmenekülni, ráadásul az ő birodalmában egyszerűen nincsenek szabályok.
Momentum: Johnny Deppet (élete első szerepében) elnyeli a saját ágya, majd vérgejzír lesz a helyén.
Mondat: One, two, Freddy's coming for you
Mifelénk: Egészen a rendszerváltásig nem forszírozták nálunk a horrorfilmeket, szóval Freddy csak nagy későn, 1990-ben tudta a frászt hozni a magyarokra. A VICO gyorsan be is tömködött két részt két hónapon belül a mozikba, aztán meg már csak valamelyik sokadik érkezett meg a '90-es évek derekán. A Freddy vs. Jason pedig 2003 második legsikeresebb filmje volt Amerikában, amit hozzánk nem hoztak be.
6. Végtelen történet (The Neverending Story)
R.: Wolfgang Petersen
Fsz.: Barret Oliver, Noah Hathaway, Tami Stronach
Miért: Lehet vitatkozni azon, hogy a film csak egy egyszerű mese, vagy a felnőtté válás szimbóluma, melyben a gyermekkor emlékeit felzabálja a felejtés, de az elvitathatatlan, hogy Wolfgang Petersen redezése az egyik legfantáziadúsabb, egyben legijesztőbb gyerekfilm, amely valaha készült.
Momentum: G’mork, a farkas végre támadásba lendül, és kölkök ezrei csinálják össze magukat félelmükben.
Mondat: It's the emptiness that's left. It's like a despair, destroying this world.
Mifelénk: Az európai filmgyártás akkori legdrágább produkciója ideális programnak bizonyult 1986 karácsonyán, a második rész viszont már nem hozott annyi nézőt, hogy a harmadikkal is próbát tegyen a forgalmazó. Ja, volt harmadik is.
5. Indiana Jones és a végzet temploma (Indiana Jones and the Temple of Doom)
R.: Steven Spielberg
Fsz.: Harrison Ford, Kate Capshaw, Jonathan Ke Quan, Amrish Puri
Miért: A jó fél évszázaddal korábban divatos revüket idéző intrótól az azt követő végtelen akciójeleneten és a földkerekség leggyomorforgatóbb vacsorajelenetén át a „szívkitépés gyerekeknek” bemutatóig A végzet temploma bizony nagyon fura film: sötét, szürreális, és valahogy passzív (Jones inkább szenvedő, mint cselekvő fél), de a csillés muri a mai napig nehezen überelhető, és Jones az Jones.
Momentum: Azok a BOGARAK!
Mondat: Kali ma... Kali ma... Kali ma, shakthi deh!
Mifelénk: Tíz hónapot sem kellett várni a frigyláda után a folytatásra, és az 1986 nyarán érkezett folytatás talán éppen e sietségnek köszönhette, hogy nem sokkal maradt el az érdeklődés sem a korábbitól - 1.7 millió néző nem kevés, a bő három évvel későbbi kereszteslovag már egymillióval alább adta.
4. Volt egyszer egy Amerika (Once Upon a Time in America)
R.: Sergio Leone
Fsz.: Robert De Niro, James Woods, Elizabeth McGovern, Joe Pesci
Miért: Leone utolsó (közel 4 órás, rendezői változatban pedig több mint 4 órás) filmjéhez képest a Keresztapa maga a rögvalóság: költői, epikus, ugyanakkor intim gengsztertörténet, melynek hátterében egy egész nemzet veszíti el végképp az ártatlanságát. Vajh Max tényleg fejest ugrott a halálba?
Momentum: De most tényleg, Max fejest ugrott? Ó, és az ott csak nem Jennifer Connelly?
Mondat: I like the stink of the streets. It makes me feel good. And I like the smell of it, it opens up my lungs. And it gives me a hard-on.
Mifelénk: Pontosan Leone halála előtt egy hónappal mutatták be nálunk, Robert De Niro és a gengszterfilm műfaja pedig már/még bőven megért százezrünknek is egy jegyet, még ha a fél nap rá is ment a mozi sötétjében.
3. Szellemirtók (Ghostbusters)
R.: Ivan Reitman
Fsz.: Bill Murray, Dan Aykroyd, Sigourney Weaver, Harold Ramis, Rick Moranis
Miért: Leírva a földkerekség legnagyobb őrültsége lehetett (egy csapat szellemvadász, akik úgy dolgoznak, mint a telefonon rendelhető kártevőirtók?), hogy aztán a földkerekség egyik legnagyobb blockbusterévé legyen, amely sok-sok szerencsés együtthatónak, az egyáltalán nem ciki trükköknek, a félelem, a kaland és a humor tökéletes egyensúlyának, Murray, Aykroyd és Ramis hibátlan jelenlétének és Sigourney Weaver kilométer hosszú combjainak köszönheti azt, hogy még ma is próbálják folytatni/rebootolni.
Momentum: Raymondnak beugrik valami, valami ártatlan, ami aztán letapossa fél Manhattant.
Mondat: This city is headed for a disaster of biblical proportions.
Mifelénk: Ahhoz képest, hogy mennyien nyomultak 1989-ben a mozikba erre a kirobbanó amerikai sikerre nálunk is, nem tartjuk olyan nagy becsben manapság. De annyit azért tán mi is megjegyeztünk, hogy kit kell hívni, ha...
2. Amadeus
R.: Milos Forman
Fsz.: F. Murray Abraham, Tom Hulce, Elizabeth Berridge, Jeffrey Jones
Miért: Mi lehetne érdekesebb a világ egyik legzseniálisabb zenészének fordulatos élettörténeténél? Ugyanezen zenész élete egyik legnagyobb csodálója és egyben irigylője szemében, aki talán halálát is okozta. Milos Forman elképesztő érzékkel tapint rá ellentmondásos figuráinak legnagyobb csodáira, és ebben a filmben mindjárt két hihetetlenül izgalmas figurát kapunk a pénzünkért.
Momentum: Salieri először találkozik Mozarttal, először szembesül az utóbbi közönségességével.
Mondat: Forgive me, Majesty. I am a vulgar man! But I assure you, my music is not.
Mifelénk: Hat évbe telt, de végül csak elérte a magyar mozikat is a mestermű: felfokozott lehetett a várakozás, hiszen egy három órás életrajzi dráma nem termett automatice több százezer nézőt már huszonnégy évvel ezelőtt sem. Oscar? Oscar.
1. Terminátor – A halálosztó (The Terminator)
R.: James Cameron
Fsz.: Arnold Schwarzenegger, Linda Hamilton, Michael Biehn
Miért: Cameron lázálma már az első részben is valószerűtlen méretet öltött (itt még csak Arnold személyében, és nem a büdzsében mérve), hogy aztán az örökkévalóságba meneteljen a maga maréknyi mondatával, de annál nagyobb jelenlétével. Kevés jobb sci-fi és akciófilm létezik ennél a kis költségvetésű mozinál. Nem csoda, hogy nálunk magasan az év legjobbja lett.
Momentum: Lelövik... és feláll! Ez feláll!
Mondat: It can't be bargained with. It can't be reasoned with. It doesn't feel pity, or remorse, or fear. And it absolutely will not stop, ever, until you are dead.
Mifelénk: Megérte az a négy év, hiszen így 1988 vitán felül jelentette a sci-fi áttörését Magyarországon, és persze, hogy James Cameron állt az első két helyen. A bolygó neve: Halálnak már volt miből építkeznie, míg Schwarzeneggert először láthattuk meghatározó szerepében - s egyben a legtöbben is ekkor fizettünk be rá. Vajon akad még egy nemzet, ahol az első Terminátor népszerűbb maradt, mint a folytatás?
(A "mifelénk" szekciót Takács Máté szállította.) Mesélj, szerinted mi volt 1984 legjobb filmje?
Kövess minket facebookon és twitteren!