Decemberben lehet kicsit kesztyűs kézzel bánni egy-egy nagy várományos csökkentett üzemmódú indítása értékelésekor, de bárhogy is nézzük, az Exodus: Istenek és királyok nyitánya kevés lesz ahhoz, hogy Ridley Scott még egyszer belevághasson valami hasonlóba...
> új filmek
Lehet, hogy a Gladiátor feltámasztotta a történelmi/"szandálos" filmeket, de aztán megint gyorsan sírba szállt ez a valaha oly kedvelt típus: pontosan tíz éve a Nagy Sándor, a hódító feneklett meg könyörtelenül, majd Scott újabbja, a Mennyei királyság lett rossz előjele a 2005-ös nyári szezonnak. A rendező váltakozó sikerű filmeket jegyzett azóta, és most ismét jó régre visz vissza az Exodus: Istenek és királyokkal (Exodus: Gods and Kings; hazai bemutató: már a mozikban), ami mindig is kemény dió az amerikai közönségnél, hisz a történelmi és kulturális múltból nekik ezek az idők teljességgel hiányoznak, és a hajlandóság mélyre hatóbb megismerésükre már távolról sem akkora, mint A tízparancsolat vagy a Ben Hur idejében. Lényeg a lényeg, nagyon el kell adni egy ilyen filmet, és a Fox némi testvéri ellentétben és egy adag látványos trükkben látta ennek kulcsát. Nem rossz megközelítés, ám a minimálisnál nem sikerült magasabbra tornászni az érdeklődést: 24.5 millió dollárt jövedelmezett a 3500 moziban látható dráma, ami kábé Az utolsó szamuráj és Az arany iránytű nyitányát idézi hasonló időszakból – és ez a két film nem épp pénztermelőként híresült el. A limitáltság egy része abból fakad, hogy a célközönség nem teljesen behatárolható; a tavaszi Noé állatos-bárkás sztorija sokkal könnyebben rezonált a legátlagosabb nézővel is, úgyhogy a vallási indíttatású jegyváltók és a nagyszabású produkciók kedvelői is kereshették benne a számításaikat, még ha megtalálni csak töredékük találta is. Az Exodus éppen ebben áll legközelebb hozzá, vagyis az ellőtt számításokban – a gyenge visszhang nemigen fogja engedni, hogy még a rendszerint mozgalmas decemberben is eljusson 100 millióig a 140 millióból készült film.
Chris Rocknak megvoltak a maga kisebb-nagyobb anyagi sikerei a múltban, de már most kétségtelen, hogy legnagyobb mozis érdeme a Top Five-hoz fog fűződni, melyet íróként és rendezőként is jegyez. A film ugyanis jól vizsgázott a kritikusoknál, miután felhívta magára a figyelmet fesztiválvetítések alkalmával – s miután a Paramount rekordösszegért tett szert forgalmazásának jogára. Az üzlet alighanem kifizetődő lesz, hiszen a kevesebb mint 1000 moziban játszott vígjáték 7 millió dollárt gyűjtött, s ezt biztosan követi majd moziszám-emelés az elkövetkezendőkben. Végül akár 30 millióig is eljuthat.
> végszó & ami jön
Ha egy szuperprodukcióval erősített hétvégén 80 millió dollár alatt van a top 10 összbevétele, akkor nincs minden rendben, de hát most még az egyéb elfoglaltságoknak szentelnek időt az nézők. Az Exodus bukása nem meglepő, de legalább ad némi teret a következő hétvége triójának: A hobbit: Az öt sereg csatája szerdán érkezik, és egészen biztosan első lesz. A második helyre az Éjszaka a múzeumban: A fáraó titka pályázik, ám az Annie is egészen hasonló közönséget céloz meg. Három közül márpedig egy rendre elbukik...
cím | becsült moziszám | nyitóhétvége-előrejelzés
Annie | 3000 | $17m
Éjszaka a múzeumban: A fáraó titka | $24m
A hobbit: Az öt sereg csatája | 3850 | $48m (p-v)
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | ú | Exodus: Istenek és királyok |
$24.5m | $24.5m | $140m |
2 | 1 | Az éhezők viadala: A kiválasztott 1. |
$13.2m | $277.4m | $125m |
3 | 2 | A Madagaszkár pingvinjei |
$7.3m | $58.8m | $132m |
4 | ú | Top Five |
$7.2m | $7.2m | $10m |
5 | 4 | Hős6os |
$6.1m | $185.3m | $165m |
6 | 5 | Csillagok között |
$5.5m | $166.8m | $165m |
7 | 3 | Förtelmes főnökök 2. |
$4.6m | $43.6m | $43m |
8 | 6 | Dumb és Dumber kettyó |
$2.8m | $82.1m | $40m |
9 | 7 | A mindenség elmélete |
$2.5m | $17.1m | n.a. |
10 | 15 | Vadon | $1.6m | $2.4m | n.a. |