aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: whiplash (2014) Zalaba_Ferenc
2014. szeptember 20. 15:50:00

Kategória: film 33 komment

- SPOILERMENTES -

A 19 éves Andrew Neiman (Miles Teller) arról álmodozik, hogy egyszer egyike lesz a nagyoknak, azoknak a zenészeknek, akik neve évtizedek múltán is felmerül majd a vacsoraasztal mellett. Sem apja (Paul Reiser), sem anyja (aki kiskorában lelépett) nem rendelkezett zenei képzettséggel: gyakorlatilag autodidakta módon esett neki a doboknak, míg be nem került egy menő zeneiskolába, ahol aztán rádöbbent, hogy még nagyon hosszú áll előtte. Mogyorói és önbecsülése viszont akkor töpörödnek össze igazán, mikor szárnyai alá veszi Terence Fletcher (J.K. Simmons), az iskola legmenőbb, egyben legkeményebb tanára, és elképesztően intenzív oktatásnak veti alá.

whiplash620.jpg

Tessék egy truváj: ahhoz, hogy valamirevaló zenész legyen belőled, nem elég tehetségesnek lenned, irdatlanul sokat kell gyakorolnod, és ez fordítva is igaz: nem elég éjjel-nappal gyakorolnod, kell hozzá tehetség is. Ahhoz pedig, hogy nagy zenész légy, nos... ahhoz valami más kell. Egyesek szerint a rock'n'roll esszenciájának teljes átélése, vagy az, hogy szembe merj nézni a sötétséggel, hogy mindent kizárj magadból, és kizárólag csak arra az egy dologra koncentrálj, annak élj, hogy addig-addig hajtsd magad, ameddig az őrület határai már el sem érnek, ahol nem marad más, csak az érzés, az észlelés és az előadás.

És hogy ezt elérd, nem elég egy jó tanár. Fletcher nem is az: ő egy szörnyeteg, aki felfal, megemészt, és még a hangszered is ürülék formájában távozik belőle. És mégis az a típusú figura, aki el tudja érni nálad, hogy átlépj önmagadon. Átlépj és szárnyalj. Oly sebesen, hogy lángra kapj. És csöppet sem érdekli, hogy közben elporlad a tested, lelked, és csupán egy ösztön marad belőled, melynek egyetlen célja van. Tudod te, mi az.

Mondhatnám, hogy sportfilm a Whiplash, legalábbis történetvezetésében rokonságot mutat a küzdéstörténetek felépítésével: van ez a tehetségtelen és esélytelen figura, aki mentorának köszönhetően eljut a csúcsra, ahol óriási megmérettetés vár rá, bla-bla. De nem. Botorság lenne ennyivel leírni, ugyanis a küzdelem ezúttal a fejekben zajlik. Fletcher azonnal tudja, hogy Neiman különleges, és ezzel maga Neiman is tisztában van. Két kibaszott erős ego párharcáról szól ez a film, akaratok, vágyak gyilkos macska-egér harcáról: mintha Tom és Jerry nem baltát vágna egymáshoz, hanem megsemmisítő erejű szavakat (jobb esetben egy széket).

Nem tudom, mikor láttam utoljára ennyi energiát, ilyen elemi, zsigeri erőt összegyűlni a filmvásznon. A Whiplash 100 perce olyan, mint a sistergő kanóc hangja, egy olyan kanócé, amelyről nem tudhatod, milyen hosszú, de tudod, hogy egy kurva nagy bombához van kötve, és szinte már az első perctől kezdve várod a robbanást. Adrenalin, mit adrenalin: glicerin spriccel a pórusaidból, és miközben egyik iszonyú erős jelenetből a másikba zuhansz, levegő után kapkodva gondolod, hogy baszd meg, ez igen, ez MOZI. Mert ahogy tanult kollégám, Kovács Gellért a vetítés után lelkendezett, a Whiplash valóban inkább mozi, mint film. Mert kibaszottul szórakoztató, mert kurva jól össze van rakva. Durva, nyers erővel rendelkezik, mellette fantasztikus érzés nézni, és még elképesztően humoros is - Fletcher ugyanis olyan szinten űzi az emberek verbális megalázásának mesterségét, hogy azt nem lehet mással, csak nevetéssel honorálni. R. Lee Ermey Hartmanje kutya füle hozzá képest. És tudod, miért? Mert míg a kiképzőőrmester egy vadállat, addig Fletcher egy számító, intelligens és impozáns szemétláda.

Mint maga a film. Említettem, hogy milyen eszement jól meg van csinálva: szemtelenül fiatal (29 éves) író-rendezője, Damien Chazelle veteránokat megszégyenítő módon bánik a szavakkal és a megafonnal. Izgalmas és intim képet fest a zenélésről, tehetséges csapatával energikusan vágja és filmezi a történet minden porcikáját, szinte már sajnálod szegényt, mert ilyen bemutatkozást* brutálisan nehéz lesz követni. Ki a fene akarna színpadra lépni a Beatles után? (*Szigorúan véve nem ez az első filmje, de korábbi munkáihoz képest olyan nagy az ugrás, hogy azokat szinte megsemmisíti.) 

A Whiplash ritka szemét film. Elbeszélget veled, szórakoztat és elámít, hogy aztán újra meg újra földhöz vágjon, de addigra már úgy feltölt energiával, hogy már nyújtod is a karod, hogy "még egyszer!". És kész csoda, hogy egyáltalán elkészült, meg ahogy elkészült. Chazelle ötlete senkinek se kellett, hát fogta magát, és a film egyik kulcsjelenetéből forgatott egy rövidilmet (szintén Simmonsszal), amely aztán díjat nyert Sundance-ben, és ennek, no meg Jason Reitman produceri támogatásának köszönhetően (aki mindvégig ottmaradt a forgatáson) kemény 10 hét alatt leforgatta és megvágta a teljes filmet. Mert sok mestermunka így születik: zsigerből, vakmerően, mindenféle kétséget, korlátot hátrahagyva.

És jelen esetben két elképesztően nagy alakítással kiegészülve. Mind Simmons, mind pedig Teller rendelkezett zenei képesítéssel, de az a legdurvább (legszemetebb?), hogy igazából csak Tellernek kellett nagyon durván rákészülnie a szerepre (olyannyira, hogy a dobokon látható vér és izzadság gyakorta az övé): Simmons, ez az alapvetően kedves ember csak felvett egy-két szűkebb ruhát, eleresztette a hangját, és már át is vedlett katalizátorszörnnyé. Iszonyú fölénnyel bír, és tényleg csak közhelyekkel tudnék élni, ha le akarnám írni, mit művel a vásznon, és valójában Tellerre hárul a nehezebb feladat - ahogy a filmben is -, hogy felnőjön hozzá, sőt, esetenként túl is lépjen rajta.

A fenti sorokban egyszer sem hangzott el a "jazz" szó. Ugyan hivatásos zenészek is elismerően nyilatkoztak a film szakmai akkurátusságáról, maga a zene, a zene stílusa tulajdonképpen mellékes. Ahogy a szereplők, ahogy a céljaik, úgy a film is túlnő azon, hogy műfajokhoz kössem.

Kövess minket facebookon és twitteren!

Címkék

zene kritika ***** thriller independent comedy drama cinefest sundance jk simmons miles teller damien chazelle

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr506714673

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szkristof92 2014.09.20. 16:12:37

Istenem mennyire dühítő, hogy a hírek szerint csak jövő februárban láthatjuk ez a filmet a hazai vásznakon. Addigra már mindenki (félek én is) le fogja torrentezni, de ha van annyira jó mint amilyennek a fenti kritika leírja akkor ott is megnézem.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2014.09.20. 16:17:12

@szkristof92: A díjesélyes (nem látvány)filmek bemutatója kétélű dolog. Ha még a díjszezon előtt hozod be őket, akkor félő, hogy kevesen nézik meg (sem a téma, sem a közreműködők nem húzzák be az embereket), ha meg akkor, amikor beindul a díjak osztogatása, akkor jó eséllyel sokan lekapják a netre óhatatlanul felkerülő screenert. Amúgy még mindig az utóbbi a jobb megoldás - részben azért, amit te mondasz, hogy ha tényleg jó a film, akkor moziban is beülsz rá.

zsóka_eszter 2014.09.20. 16:19:38

atyaég... eddig is, ennek fényében méginkább, de így is kizárt, hogy letorrentezzem

mellesleg meglepő/mosolyogtató, hogy a sok _d_urva és el/ki_sz_abott használata után sztem több éves káromkodási átlagot döntöttél meg egyetlen bejegyzésben :)

Atkakukac1989 2014.09.20. 16:20:18

Nagyon örülök, hogy meg lett említve J. K. Simmons figurájának természete. Mert elsőre talán egy démoni figurának tűnhet, sőt, egy darabig a film elején azt hittem, hogy így ebben ki is merülnek a karakter tulajdonságai, de a SPOILER zongorás jelenet nagyon szépen megmutatta, hogy nem annyira ördögtől való ez az ember, mint elsőre látszik.

Miles Teller meg, ha így halad, nem tudom mi lesz, de az út NAGYON jó.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2014.09.20. 18:01:14

@zsóka_eszter: Aki ismer, az tudja, hogy a film értékének vagy hangvételének megfelelően változik az én nyelvezetem és írásstílusom is, de egy biztos, ritkán írok szenvedélymentesen - főleg a nagyon jó... és nagyon rossz filmekről. :)

@Atkakukac1989: SPOILER!!!

Mikor Fletcher leült Neimannal beszélgetni, és elmagyarázta neki, mit miért csinál, komolyan megijedtem, hogy a varázslatnak annyi: bazze, már megint a számba akarják rágni azt, amire magamtól is rájöttem... Aztán kiderült, hogy csak törbe csalta a csávót, aztán előadta neki a Keresztapa 2-t. Óriási volt.

MasterTom 2014.09.20. 18:04:03

Mestermû. Már tudom, kinek szurkolok majd az Oscar versenyben, vigyenek el minden díjat. Tegnap óta folyamatosan a hatása alatt vagyok, még innom is kellett a film után valamit, hogy tompítsam picit a rám mért hatását, mert pozitív értelemben szétcseszte az érzékszerveim. Hálát adok az égnek, hogy elkészült. :-)

zsóka_eszter 2014.09.20. 18:12:45

@Zalaba_Ferenc: nem is negatívumként jegyeztem meg, pont, hogy a nyomatékosításod okán várom még türelmetlenebbül a februárt :)

Atkakukac1989 2014.09.20. 18:25:51

@Zalaba_Ferenc: Igen, tényleg szenzációsan oldotta meg a rendező, hogy kerülje a legtöbb helyen a sablonokat.

SPOILER!!!

Ennek ellenére egy pici hibát éreztem benne, mert a baleset (az a bizonyos) én tudtam, amikor már bement a kölcsönzőbe, hogy itt valami bibi lesz úton odafelé, viszont az eset következménye megint nagyon intenzív jelenetet szült és nagyon átélhető lett a következmény. Ha így nézzük, akkor ez megbocsájtható, végül is 119 év alatt már nagyon nehéz mindig újat kitalálni történet szintjén. Ettől még briliáns film marad.

Remélem Oscar vagy Globe szinten nem lesz elfejetve a film. A Sony csak észbe kap, kit kell felkarolnia a díjszezon hajrájában.

Németh Barna 2014.09.20. 18:43:01

@Atkakukac1989: @MasterTom: A férfi mellékszereplők között mellé fognak állni, csakhogy nekik még ott van a Foxcatcher is.

Atkakukac1989 2014.09.20. 18:50:01

@Németh Barna: Igen, ez nekem is eszembe jutott. Kérdés, hogy vajon a kettő közül jön ki győztesen végül valamelyik vagy jön egy nevető harmadik a díjért? Mert, ahogy alakul a díjszezon, egyelőre ezen két film színészeit emlegetik ismételgetve a legtöbbet eddig. :D

Németh Barna 2014.09.20. 19:30:33

@Atkakukac1989: Majd a kritikusok díjai alapján úgyis eldöntik, mennyire akarnak maguknak konkurenciát. Most szerintem nagyjából egy szinten áll Simmons és Ruffalo, no de ott van még Edward Norton (Birdman) és Ethan Hawke (Boyhood) is, de elég sokan emlegetik már Tom Wilkinsont a Selma és Albert Brooks-t az A Most Violent Year kapcsán, az Inherent Vice és benne Josh Brolin pedig még bemutató előtt áll.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2014.09.20. 19:31:25

@Atkakukac1989: Engem a film olyan szinten benyelt, annyira pörgetett, hogy eszembe sem jutott azon gondolkodni, hogy mi történik majd a következő percben, pillanatban.

DHOPW42 2014.09.20. 21:29:50

Wow, elég jól hangzik :O Felkeltette az érdeklődésemet erősen.

Atkakukac1989 2014.09.20. 22:13:26

@Zalaba_Ferenc: Egyébként az esti vetítést néztétek ott volt (vas)taps? Mert én a délelőttin voltam és szenzációs volt a hangulat a film végén! :D

Tintafosó keszegsügér 2014.09.20. 22:49:22

Ma néztük - családilag - a Cinefest matinén. Lezsibbadt az összes agyunk. A kritika precíz.

Sardaukar Bashar 2014.09.21. 04:56:26

Imádom az ilyen szenvedélyes, lelkes kritikákat. Érezni, mekkora hatással volt a kritikusra a film. Én jó magam is dobolok, és nagyon felkeltette az írás a figyelmemet. Úgy érzem, ezt nagy vásznon kell látnom :)

Trompf · http://trompf.blog.hu 2014.09.22. 11:14:31

Szerintem nem szabad ennyire kritikátlanul dicsőítő kritikát írni.
Akkor se ha kurva jó az a film.

Leginkább azért, mert az első gondolat ami megfordul az ember fejébe, hogy ki fizettett és mennyit ezért, amit írtál !

Kritikusoknak illik tárgyilagosnak maradni, pusztán a hitelesség miatt, akkor is ha egyébként érzelmileg nagyon megérinti az alkotás.

Deepblue Noir (törölt) 2014.09.22. 13:29:06

@Trompf:

manapság többféle kritika van.
az, amiről te beszélsz, aligha generál nagy olvasottságot bárhol.
ez szerintem is szomorú, de attól még így van.
az olvasókon, az embereken múlik.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2014.09.22. 21:10:24

@Trompf: @Deepblue Noir: No, a száraz elemezgetés... az nem én vagyok.

Atkakukac1989 2014.09.22. 21:32:22

@Trompf: Újra elolvastam a kommented után a kritikát és bátran állíthatom, hogy még visszafogott is volt ahhoz képest, amekkora élményt nyújt ez a film. Csak annyira volt szenvedélyes az írás, amennyire kell.

McCl@ne 2015.01.19. 21:10:57

Ha Zalaba Feri káromkodik, az általában jó jel. Emlékszem, anno a Drive kritika után is ment a hiszti és hát az is az év filmje volt anno!

OneBoy FromBrasil 2015.01.22. 17:43:45

most fejeztem be...nagyon kellett már kezdtem belefáradni a rossz filmekbe, de ez végre feltöltött jó időre. Nagyon jó befejezés...SZUPERLATIVUSZ

2015.01.26. 00:13:31

"Now that's my fucking tempo!"

Szó szerint ütős film a Whiplash.

JK Simmons megérdemli a jelölést.

De Teller is nagyon szuper végig.

2015.01.26. 15:12:42

"autonóm módon"? :D:D:D

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2015.01.26. 15:17:08

@faszópo: Úristen, mekkora baromságot írtam! Máris javítom, kösz! :)

gójgómitic 2015.01.27. 15:02:35

Végre megnéztem.
Pontosan azt kaptam, ahogy a fenti kritika (?) leírja.
SPOILER
A végén a jelenet felnő Az óceánjáró zongorista legendájában a párbajhoz, amit 1900 vív a jazz kitalálójával.
A levegőt kapkodtam és szinte már nem bírtam nézni, olyan jó volt :)

kaamir 2015.02.09. 08:11:54

(SPOILEREK)

Nagyon jó példa ez a film arra, hogy mennyire rossz irányba halad már az amerikai független, emberközeli film is.

Itt is legyen minden több, nagyobb, brutálisabb. Mr. Miyagi-nak csak egy kicsit kellett durcásnak lennie, és még 10 éve is elég volt, ha Eastwood rámordult egy cseppet Swankra. Ma már ez kevés: a mester legyen egy pszichopata szadista állat, nem kevesebb (aki, tegyük hozzá, egy hetet se taníthatna semmilyen suliban).

Csakhogy a túlzásba vitt tragédia az már komédia, és itt ez történik. Annyira over-the-top az egész film, hogy az már vicc. A balesetes jelenetnél konkrétan felröhögtem. Mi lesz 5-10 év múlva a formula? Repülőgép-baleset után nyeri meg a mindent eldöntő meccset a főhős? Vagy nyílt szívműtét után?

Emiatt nem működik a dráma sem, mert ennek a két karikatúrának a párharcát én egy percig nem tudom komolyan venni. Így aztán tétje sincs ennek az egész bohóckodásnak.

A színészek jók, a rendezés is, de ettől függetlenül ez egy végtelenül ostoba, céltalan, nagyon-nagyon rossz film.

ezek1el 2015.02.09. 15:58:10

@kaamir:
szerintem te nem jártál még sportedzésen, mert ott nem ritkán fordul elő az ilyen, vagy ennél durvább "ösztönzés"

kaamir 2015.02.09. 16:03:27

@ezek1el: Biztos vagyok benne. De ha valakit egymás után 10-szer üt el a villamos, az már nem dráma. Az egy vicc.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2015.02.09. 16:04:14

@kaamir:

"Nagyon jó példa ez a film arra, hogy mennyire rossz irányba halad már az amerikai független, emberközeli film is.

Itt is legyen minden több, nagyobb, brutálisabb."

Akkor most nézd meg a Foxcatchert.

kaamir 2015.02.09. 16:17:43

@Zalaba_Ferenc: Tervezem, csak még fel kell készülnöm lélekben, hogy két órán át nézzem Carellt és Tatumot (brrr...)

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása