Rendkívül csendes függetlenség napi hétvége múlt el a tengerentúlon a mozikasszáknál, aminek legfőbb oka az ilyenkor szokásos nagy durranásnak való film elmaradása. A premierek sorából a legnagyobb forgalmat a Tammy című vígjáték bonyolította, stabil számait szinte kizárólag főszereplőjének, Melissa McCarthynak köszönhetően. A Távozz tőlem, Sátán! a komoly várakozások ellenére folytatja a horrorfilmek rossz szériáját, az Earth to Echo című családi film sem tudott kitörni, a Transformers: A kihalás kora pedig méretes zuhanása ellenére is megőrizte a vezető pozíciót.
> új filmek
Melissa McCarthy a Koszorúslányokkal egészen egyedi tettet hajtott végre: komikus szerepért Oscarra jelölték, egyúttal a műfaj nagyágyúi közé katapultált nem egy kasszasikert hagyva maga után. A Személyiségtolvajt és a Női szerveket azonban segítette egy tapasztaltabb partner (Bateman ill. Bullock), továbbá –főként az előbbi– jobb, piacképesebb sztorival is bírtak, mint a most bemutatott Tammy, amelyben McCarthy immáron egymaga hivatott a már megszokott bravúrját véghez vinni. A probléma nem is benne adódott, hiszen a film –melynek forgatókönyvét férjével, Ben Falcone-nal együtt írta, s a fickó ült a rendezői székben is– 21 millió dollárt hozott, szerdai debütje óta pedig majdnem 33-at, ami egy road movie-tól korrekt eredmény. Mindazonáltal újabb box office-csoda nem lesz belőle: a Susan Sarandon társszereplésével készült vígjátékot ugyanis nem csak a kritika döngölte földbe, hanem a nézők is elégedetlenségüknek adtak hangot a közepes (ergo kifejezetten rossz) CinemaScore képében. A Tammy tehát forgatókönyvíró kudarcként fogható fel McCarthy számára, egyedüli főszereplőként nem vizsgázott rosszul (ráadásul ugyanazzal a karakterrel már sokadjára), noha az előzmények fényében a várakozások azért csöppet magasabban voltak, és a végeredmény is alakulhatott volna 100 milliótól északra. Így inkább 75 millió köré érdemes kalkulálnia a Warnernek, mi meg sajnos(?) e szolid eredmények mellett nem fogjuk a vásznon látni a 20 millióból összekalapált filmet.
A vígjáték társműfaja –szezontalansági és megtérülési szempontból–, vagyis a horror, idén rossz évet jegyez. A függetlenek esetében nagyobb a lutri, mint a stúdiódaraboknál, így az, hogy az Oculus vagy Az elnémultak hűvös fogadtatásra lelt, nem okozott túl nagy fájdalmat az iparnak, ám az, ha a Sony és Jerry Bruckheimer tesz rossz lóra, meglehetősen rossz sajtóvisszhangot von maga után. A Távozz tőlem, Sátán! (Deliver Us From Evil; hazai bemutató: július 10.) ráadásul egy időben még a Démonok között utódjának szerepében is tetszelgett ütősnek mondott előzetese, konkurenciától mentes, nyári premierdátuma és az elmaradhatatlan "igaz történet alapján"-deklaráció révén. Ehhez képest az amerikai nézők nem csak a Sátántól tartották távol magukat: a film 9.5 millió dollárt harácsolt össze péntek és vasárnap között, szerdától számított eredménye pedig nem mutat többet 15 milliónál, amit már szokványos nyitányként illett volna belasszóznia – de tényleg, a témában mindenható Box Office Mojo weboldal ennek az összegnek több mint kétszeresét jósolta a filmnek. A kritikák ebben az esetben is silány munkáról tanúskodnak, úgyhogy alighanem rövid úton süllyesztőbe jut az amúgy szintén fillérekből készült (20m) Távozz tőlem, Sátán!. De ez legalább már jövő hétre be volt lőve minálunk.
Nagyjából minden létező ifjúsági sci-fi-kalandot hasznosítottak az Earth to Echo alkotói a fáma szerint, s mindezt a már fakuló "found footage"-formájával házasították. Az E.T.-klónt a Relativity mutatta be igen sok, több mint 3200 moziban, és erőfeszítéseiket éppenséggel meg lehet érteni, hiszen a piac nem teng túl a gyerekeknek való produkcióktól. Az érdeklődés azonban nem igazolta a buzgalmat: 8 millió dollár gyűlt össze a rendes hétvégi vonatkozásban, ami ekkora moziszám mellett egy katasztrófa, de a szerda-csütörtökkel együttesen befolyt 13 millió is kevéske volna még az üdvösséghez rendes nyitány gyanánt. A hét legjobb kritikákat begyűjtő bemutatója a nyári szünetnek hála azért módfelett hosszabb pályafutás elé néz, mint fentebbi társai, amit talán a Repcsik: A mentőalakulat rövidesen esedékes premierje sem fog nagyon megzavarni, ám a 30-35 millió dollár, amire igényt tarthat, rém kevés, elég arra gondolni, hogy Super 8 három éve első hétvégéjén szállított le ennyit. Nem lehetünk biztosak benne, hogy a "talált felvételes" megoldás nem volt taszító tényező, elvégre nem a megszokott közönséget célozták most meg vele.
Pár éve játszották az észak-amerikai mozik kitörő eredménnyel a 2016: Obama's America című dokumentumfilmet, amely nem vádolható objektivitással a címben hivatkozott elnök személyét és politikáját illetően. Az alkotó most újból előrukkolt valamivel, méghozzá megint egy "mi lett volna, ha?"-típusú vázolmánnyal: az America azt járja körbe, mi lett volna, ha a függetlenségi háború vereséggel zárul, és az USA sosem jön létre. A választ a limitált körű vetítések alkalmával értékelhető számú illető akarta megtudni, az országos, 1000 mozi feletti premier pedig a szokásos módon szűkítette a kilátásokat a maga 2.7 milliójával (a film szerda óta 4 milliót gyűjtött).
> korábbi filmek
A idei nyári szezonban először fordul elő, hogy egy film két hétig vezeti a toplistát. Ez a megtisztelő privilégium a Transformers: A kihalás korának jutott, ami ugyanakkor az egyik legdurvább zuhanást is kénytelen elkönyvelni az évadban: 36 millió dolláros második víkendje 64% körüli elpártolást takar, ami kicsit kevesebb valójában, ugyanis állítólag a 100 milliós nyitány érdekében szépített némileg a Paramount az első hétvégi számokon (a valóság a Box Office Mojo forrásai szerint 98 millió volt a végleges számok kiviláglásakor). Michael Bay sokadik romboldája az alakváltókkal 175 millió dollár közelében jár tíz nap után, de ha nem tud kicsit befékezni, akkor nem fogja tudni utolérni az Amerika Kapitány: A tél katonáját és A LEGO-kalandot. Sebaj, Kínában majd igen, mert ott már 213 millió dollárt kasszírozott.
> végszó & ami jön
Kiemelkedésre eséllyel pályázó új film híján ez a függetlenség napi hétvége egészen pocsékra sikeredett, az élmezőnyre költött összeg tizenöt éve nem volt ilyen alacsony ezen a jelentőségteljes víkenden. A jövő héten a 10 millió felett bankoló filmek száma háromra fog zsugorodni, de az újdonság legalább erős lesz: A majmok bolygója: Forradalom szeretne ismét meglepetést okozni, ahogy a franchise tette azt 2001-ben és 2011-ben is, noha most már kifejezett elvárás iránta a kasszarobbantás.
cím | becsült moziszám | nyitóhétvége-előrejelzés
A majmok bolygója: Forradalom | 3800 | $68m
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | 1 | Transformers: A kihalás kora |
$36.4m | $174.7m | $210m |
2 | ú | Tammy |
$21.2m | $32.9m | $20m |
3 | ú | Távozz tőlem, Sátán! |
$9.5m | $15.0m | $20m |
4 | 2 | 22 Jump Street - A túlkoros osztag |
$9.4m | $158.9m | $50m |
5 | 3 | Így neveld a sárkányodat 2. |
$8.8m | $140.0m | $145m |
6 | ú | Earth to Echo |
$8.3m | $13.5m | n.a. |
7 | 5 | Demóna |
$6.1m | $213.9m | $180m |
8 | 6 | Jersey Boys |
$5.2m | $36.7m | $40m |
9 | 4 | Gondolkozz pasiaggyal! 2. |
$4.9m | $57.2m | $24m |
10 | 7 | A holnap határa |
$3.6m | $90.9m | $178m |