Nem csak a mozikat, a tévé képernyőjét is elérte a kihalás kora. Az HBO legújabb sorozatában hirtelen eltűnik az emberiség 2%-a, miközben a TNT és Michael Bay már az új sorozatuk bevezető epizódjában kinyírja a Föld lakosainak legalább 80%-át. Hogy hogyan sikerültek? Így...
A hátrahagyottak [The Leftovers] (2014)
Mikor először hallottam az HBO új sorozattervéről, őszintén szólva nem tudtam vele mit kezdeni. Egyrészt nem értettem, hogy illeszkedik majd egy ilyen többször ellőtt gimmickre épülő széria a csatorna profiljába, azt meg pláne nem, hogy mit keres a parasztvakítás nagymestere, Damon Lindelof ennek az egésznek az élén. Mert ugye arról van szó, hogy egyik pillanatról a másikra eltűnik 140 millió ember, a maradék pedig nem tudja, hogy mi történhetett. Igen, a szkeptikus énem már látta is maga előtt az évadokon át görgetett nagy rejtélyt, a sehova nem tartó csavarokat és mindent, ami nagyon nem HBO, viszont nagyon Lindelof.
Tisztelettel jelenttem, az HBO (és persze a sorozat alapjául szolgáló regény írója, Tom Perrotta) nyert, úgyhogy aki sci-fit, nyomozást és konzumrejtélyeket vár, az most hagyja abba az olvasást, mert A hátrahagyottak elsősorban karakterdráma, másodsorban pedig társadalmi kórkép.
Az alapszituációt elindító tömeges eltűnés a pilot első perceiben megtörténik, hogy aztán a gyászidőszakot átugorva, három év múlva vegyük fel újra a cselekmény fonalát. Bár az incidens világméretű, a sorozat mindössze egy kisvárosra koncentrál, itt követi a megdöbbentő eset utóhatásait. Nyilvánvaló, hogy elsősorban személyes tragédiákról van szó, hiszen családtagok és barátok tűntek el a nagy semmibe, és bár ezt is szépen és változatosan mutatja be az első rész, a sorozat a közösségre tett hatást sem kerüli meg.
Az ember mindenből szeret politikát és/vagy vallást csinálni, itt sincsen ez másképp. Miközben egyének, vagy széthullott családok próbálják összerakosgatni életük darabkáit, az események hatására szekták, titkos önsegélyező kommunák jönnek létre, amelyek aztán már nem csak komolyabb kérdéseket vetnek fel, de a társadalmi életet és -rendet is jobbat befolyásolják.
Tudom, hogy ez most nagyon komolyan hangzik, és igaz is, hogy nem egy habkönnyű darabról van szó, viszont nagyon szépen össze van rakva, érdekesen fogja össze a szálakat, lassan, de megfontoltan építkezik és piszok erős atmoszférája van. Az még kérdés, hogy hova tovább, de ha maradnak ezen az úton, akkor én sem tűnök el.
The Last Ship (2014)
Akár szereted Michael Bay-t, akár nem, ez a fickó képtelen meglepetést okozni. Ez jó, mert legalább sem negatív, sem pozitív irányban nem okoz csalódást, ráadásul a kritikaírást is nagyon megkönnyíti az egy kaptafára robbantott életmű.
Na szóval, Afrikában egy minden eddiginél halálosabb vírus szedi áldozatait, majd ahogy az ilyenkor lenni szokott, a kór átterjed más országokba is. Amikor még nem olyan nagy a baj, egy kutatóorvost feltesznek egy hadihajó fedélzetére, amely a sarkvidékre indul gyakorlatozni, pont oda, ahonnan a vírusgazdának gondolt madarak fészkelnek. A katonák rakétázgatnak, a doktornő mintát gyűjt, el is telik a négy hónap, amikor lejár a rádiócsend és a legénység tudomást szerez az emberiség majdnem teljes kihalásáról és a "gyakorlatuk" igazi okáról: Természetesen minden csak álca volt, a lényeg a kutatók munkája.
Hadsereg, hősök, veszélyben az emberiség, Amerika összeomlott, ráadásul renegát oroszok is akarják a szérumot... Kész is a Michael Bay-mozi, és mint olyanban, az eredetiségnek még csak a morzsáját sem illik itt keresni, a logikai bukfenceken tessék gyorsan túllépni és belefeledkezni a felrobbanó helikopterek látványába, meg sodródni a sztorival. Apropó, sztori. Igaz, ami igaz, a pilot egy percre sem áll le, viszont el is jut arra a szintre, ahonnan nincs tovább.
Még a hülye is tudja, hogy az ellenszer addig nem lesz készen, amíg elegendő nézője lesz a sorozatnak. Akkor viszont mi a francot csinálnak majd ezek azon a hajón? Nos, az első epizód erre is választ ad, legalábbis a közeljövő konfliktusainak már megágyaztak iparosaink: van itt titkos párkapcsolat, van egy szárazföldön rekedt család, van a kapitánnyal egyet nem értő altiszt, szóval tessék felkészülni ármányra, szerelemre, megható pillanatokra, patrióta szónoklatokra és persze még több robbanásra. Más sajnos nem nagyon lesz, mert a dialógusokat, a karakterekkel együtt most is a közhelyszótárból gyűjtötték össze, de ezen is túl kell lendülni. Már aki akar és/vagy tud ennyit lendülni.