aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kifejtő: készülhet-e jó játékadaptáció? Zalaba_Ferenc
2014. március 07. 12:55:00

Kategória: film jatekhaz 28 komment

Épp az imént fejeztem be a The Last of Us nem rég megjelent egyjátékos kiegészítőjét, a Left Behindot (tudom, laza péntek), és épp tegnap futott be a hír, hogy az Underworld- és Resident Evil-filmekről elhíresült(?) Screen Gems adaptálja vászonra Sam Raimi produkciós irodájával, a Ghost House-zal közösen az utóbbi évek egyik legerősebb interaktív élményét kínáló játékát. A forgatókönyvet Neil Druckmann, a játék kreatív igazgatója és írója szállítja, ami jó jel, de én mégis aggódom, hisz mint minden hasonló hír esetében, most is felmerült a kérdés, hogy készült-e már jó játékadaptáció, mi több, készülhet-e egyáltalán? Az alábbiakban erre keresem a választ.

Az első kérdésre sajnos könnyű nemleges választ adni, és ezt még eme lista átböngészését követően sem tudom módosítani: egyszerűen nincs jó játékadaptáció a nap alatt, kielégítő, nézhető talán készült már, de olyan, amire érdemes emlékezni, még nem. Persze, most jöhetnek a szenvedélyes ellenvélemények, mert ilyenek mindig vannak, de azt talán senki sem vitathatja, hogy egy-egy bűnös vagy elfogultan megítélt kedvenc bizony nem a műfaj csúcsa. No, de miért nem lehet kiemelkedő játékadaptációt csinálni? Hisz az eredeti termékek általában nem csak a játékosok, de a kritikusok körében is népszerűek.

Nem, a játékadaptációkat nem sújtja valamiféle megfoghatatlan átok, a hiba a két médium különbözőségében és sajátosságaiban keresendő. Nézzük magukat a játékokat: minél filmszerűbb, annál inkább ácsingózik a gyöngyvászon iránt, nem igaz? Nos, nem feltétlenül. Annak érdekében, hogy a játékélmény minél több ember által elérhető, kihasználható, átélhető legyen, a megfelelő, könnyen beazonosítható attribútumokkal ellátott figurát közérthető helyzetekbe kényszerítik, és míg a megvalósítás lehet elképesztően egyedi, a tennivalók köré felhúzott történet szuper és soha nem látott, az, amit tenned kell (élj túl! menj ide! csináld meg azt! mentsd meg őt!), nos, az egy közhely, Mégis ez a tennivaló, ez a feladat az, ami rád, a játékosra hárul, és ez az, amit a filmvásznon is megjeleníteni kínálnak. Hisz lehet Silent Hill bármennyire hátborzongató hely, mégis csak azt nézed, ahogy a magányos hősnő ide-oda botorkálva megpróbálja túlélni a parát, mint megannyi más horrorfilmben, és lehet Alice vagy Lara Croft sok millió nedves álom főszereplője, amint átlépnek a vászonra, akkor kikerülnek a kezeid közül, valaki más játékszereivé válnak. Külső szemlélőként pedig már egyáltalán nem olyan izgalmas az, amit tesznek.

tombraider_angelinajolie.jpg

Ehhez jön az is, hogy a filmszerű élményt ígérő játékok nagy része valamilyen bejáratott filmes klisét fordít le a játékok nyelvére, amit ha aztán ismét visszadolgoznak a vászonra, akkor csak valamiféle durván kilúgozott filmes panel lesz belőle. Ó, és ott vannak azok a játékok, melyekben aztán semmi filmszerű nincs (Super Mario Bros. Street Fighter, stb.), de mégis kiszabottul népszerűek, ezért valakinek muszáj őket filmre vinniük, és nincs az az író, aki úgy tudjon erre az alapra értelmes narratívát felhúzni, hogy közben maga a játék - többnyire végtelenül egyszerűen leírható - szellemét is megidézze. 

Szóval lehet-e jó játékadaptációt készíteni? Talán. Talán csak úgy, ha a forrásra nem játékként gondolunk, hanem egy olyan szórakoztatási formára, amely olyan érzéseket kelt bennünk, ami miatt kiemelkedik az átlagból. És ha képesek vagyunk ezekre az érzésekre koncentrálni, ezek közül kiszűrni azt, melyekben egy játék és egy film közösködhet - a humort, a szorongást, a félelmet, az adrenalinkiválasztást, stb-stb. -, akkor talán már elindulhatunk egy bizonyos úton. Hasonló környezetet lehet teremteni, figurákat is át lehet ültetni, de szerintem nem szabad játékhangulatok megidézésére törekedni, mivel azt filmes nyelvre lefordítani egyszerűen lehetetlen: nem fogod ugyanazt érezni egy film megtekintése során, mint mikor még a vásznon látható figurát te magad irányítottad. A moziban nem úgy feszülsz meg vagy engedsz ki egy ajtó kinyitásakor, egy cél elérésekor, egy ellenfél leterítésekor, mint amikor még te magad tartottad kezedben a joystickot.

A többi pedig már tényleg közhely: könyörgöm, add az adaptációdat értő kezekbe, ne feltörekvő klip- vagy reklámfilmrendezőknek, hanem egy olyan khm... auteurnak, aki már bizonyított a celluloidon. Ne alacsonyítsd le azzal a játékadaptációdat, hogy zsánerfilmként tekintesz rá, és ezzel automatikusan határokat szabsz neki, adj neki production value-t, filmes területen tapasztalatot szerző írót, aki nem csak történetet képes mesélni, de talán még párbeszédek írására is képes, és tulajdonképpen azt is felejtsd el, hogy te most adaptálsz. Próbálj meg eredeti lenni.

Szóval ha úgy vesszük, csak úgy lehet jó játékadaptációt készíteni, ha nem játékadaptációt készítünk, hanem filmet forgatunk. Te hogy vélekedsz?

bioshock.jpg

Címkék

tomb raider bioshock resident evil naughty dog the last of us game adaptation velemegy

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr555848287

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dzsedáj 2014.03.07. 13:05:48

Nagyon szurkolok Duncan Jones-nak, hogy a Warcraft filmmel forradalmasítsa meg a játékadaptáció műfajt..
És persze, ha sikeres lesz a Warcraft, a producerek a Mass Effect filmnek is nekilátnának nagyon örömömre.

Az új Tomb Raider film a tavalyi játék sztoriját fogja feldolgozni? Nem tudja valaki?

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2014.03.07. 13:11:11

Én évek óta ügyködök hobbyból egy forgatókönyvön, amit a Commandos nevű játék inspirált és igen, abban egyetértek veled, hogy nem arra kell koncentrálni, hogy konkrét dolgokat átvegyünk a játékból. Sok helyen megidézek bizonyos pályákat, de a sztori saját (persze alapjaiban hasonló a játékban található küldetésekhez, szóval nem virágokat kell öntözniük a főhőseimnek, hanem megszerezni ezt-azt a németektől). Egyedül a karakterek és azok "képességei" azok, amiket próbálok megtartani, amíg azok nem okoznak gondot a cselekményben :) Nyáron talán befejezem végre az első draftot.

TazLeacher 2014.03.07. 13:20:20

A játékadaptációnál szerintem fontos lenne, hogy bármennyire is a popularitás a cél, a végső film hű maradjon a játékhoz. Mire gondolok:

- alapvető elemek, stílusjegyek (legjobb ellenpélda a Hitman, ahol a játék lényege a legnagyobb inkognitó, a filmben pedig két gépfegyverrel tömegmészárol...pfff)
- a játék világát alapvetően meghatározó szabályok (legjobb ellenpélda a Resident Evil, ahol a kedves főhősnő már varázsolni meg félig reülni is tud...pfff)
- a játék történetének nem megcsúfolása (erre számtalan példa van)
- a játék hangulatának és/vagy műfajának a lehető legjobb átadása (Ez nem megy senkinek sem. A Hitman-ből egy jó kis feszült bérgyilkosos filmet kellett volna csinálni, a Resident Evil-ből pedig egy vérbeli túlélő-horrot)

Számomra 1 db értékelhető játék-film páros van, a Silent Hill. A megvalósítás és maga a produktum közel sem tökéletes, de:
- történetében/világában alapvetően hű a játékhoz
- az alapvető stílusjegyek megmaradtak
- hangulatában simán hozza a SH világát
- sehol sem megy szembe a játékkal, az apróbb változtatások sincsenek kihatással az egészre

Ennek persze az az ára, hogy aki viszont nem játszott a játékkal, az kevésbé tudja értékelni. De könyörgöm...ki a célcsoport? A Resident Evil filmeket sem lett volna muszáj RE-nek hívni, sőt! Aki játszott már RE játékkal az valószínűleg péklapáttal verné agyon azt, aki ezeket a filmeket annak hívja, aki meg nem játszott, annak nem tök mind1, hogy a címe? Miért van az, hogy egy könyvadaptációnál odafigyelnek a hitelességre, a játékoknál meg lényegében a cím és néhány szereplő átvételén kívül semmi köze az eredeti műhöz?

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.03.07. 13:27:42

végül is jó könyv, illetve képregényadaptáció is van, játék miért ne készülhetne?!

skaven 2014.03.07. 13:31:53

azert remelem ti is nagyon szuksegesnek erzitek az angry birds jatekot, szerintem tutin szuper lesz! :) ja nem.

egyetertek az elso kommenttel, a wow film kapcsan pont ezeket a problemakat probaljak eltuntetni, nagyon bizom benne hogy kijon belole valami ertelmesebb fantasy film.

jelenleg sajna ket veglet van, a gyurukurashobbitos szirupszar es a tronok harca. ebbol a tronok harca jo, de az megjobb lenne ha valami atmenet is lenne a ketto kozott.

drazsika 2014.03.07. 13:33:45

Nekem speciel a Last of Us tul fimszeru volt, ha lehet ilyet mondani. Nem feltetlenul jo otlet a ket mediumot ennyire osszemosni. Akarmilyen sztorit irnak egy jatekhoz, ha a gameplay nem tokeletes, akkor minden hiaba. Ezt latta be a Quantic Dream, ok konkretan a gameplayt kivettek az egyenletbol, a Heavy Rain pedig siman elmegy filmkent is.

killerbasser 2014.03.07. 13:34:48

Last of Us-ból filmet csinálni kb akkora blaszfémia a szememben, mint az Oldboy-ból amerkikai popcorn movie-t. Nem szeretném, nem akarom, úgyis megnézem, és már most megbántam :)

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.03.07. 13:45:48

@killerbasser: Nincs PC-n a játék, nincs konzolom, ami vinné... de érdekel a story, úgyhogy jöhet a Last of Us film.

killerbasser 2014.03.07. 14:01:28

@REMY: Tökéletesen elfogadható álláspont, de attól én még már előre úgy érzem, mintha egy izzó kést forgatnának a lelkemben. Persze ha Ellen Page lesz a főszereplő akkor röhögök egy nagyot :)

Brushy 2014.03.07. 15:10:36

Ott a megoldás az utolsó bekezdésben. Nem erőlködni kell, hanem filmet készíteni és persze az sem árt, ha némi tehetség szorult a stábba.

Ki kell ragadni a lényeges elemeket, amiért az emberek szerették a játékot és át is ültethető a filmek nyelvezetére. Interaktivitás és választási lehetőségek ugye alapból kilőve, de sok remek karakter, történet, világ született már, amik nagyon jó alapot adhatnának egy filmnek. Lásd Max Payne játék és film. A történet adott volt, csak egy kicsit vágni kellett volna rajta, nem fenekestül felforgatni. A helyszín, a hangulat adott. New york, tél, film noir sok sok belső monológ, árulás, végzet asszonya. És persze tömény akció, kurva látványos belassulásokkal, mocskos város, horror elemek néhol, főhősünk szenved, kiégett, már csak a bosszúért él.

Erre kaptunk egy Marky Markot egy rémgyenge adaptációban, kb egyetlen egy értékelhető akciójelenettel, egy iszonyat gyenge filmet. És ez még egy viszonylag jól sikerült adaptáció...

De ott van a Mortal Kombat websorozat. Na az MK az tipikusan az a játék, aminek "van története, de minek" kategória, nem számít. Karaktereknek minimális háttere, 2d-s (az első részekben szó szerint) figurák, semmi más, egy az egyben a gameplayre épít az MK sorozat. Erre ott a websorozat, ami már a második évadnál tart és azt kell mondjam kurva jó. Nem tudom miért, de működik, élvezetes, nem ragaszkodik görcsösen a játékhoz, nem is nagyon akar eltérni, de sikeresen átültette az egészet a filmek világába.

Llew 2014.03.07. 20:20:44

Ahogy írod vagy olyan játékból akarnak filmet, aminek nincs vagy minimális a sztorija, vagy ha van egy jó sztorijú játék, akkor annak a 10-20-x órás játékidejéből baromi nehéz egy 1-2 órás filmet csinálni. Ezért is leszek kíváncsi a Warcraft filmre, illetve másik oldalon a Halo sorozatra, ott lesz idő kibontani a dolgokat.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.03.07. 20:20:48

@REMY: Nézz meg egy végigjátszást a Youtube-on. (Persze ha már jön a film, akkor minek, de én ezt tenném a helyedben alapból.)

nekromanta4 2014.03.07. 21:40:54

Javítsatok ki, ha tévednék, de a játékadaptáció az nem pont a filmből készült játék? Ha igazam van, akkor az elég kellemetlen a cikkíróra nézve (meg néhány kommentelőre), ha nincs, akkor gyökér vagyok.

HavasiG 2014.03.07. 21:57:43

@Brushy: Szerintem a legelső MK mozifilms is jó volt. Átvette a karaktereket, a történetet és pont annyit faragott rajta, amennyit kellett.

Az említett Last of Us -ból nem elég felvenni egy fullHD végigjátszást és megvágni 90-120 percre? :)

Prof. William · http://profwilliam.wordpress.com/ 2014.03.07. 22:27:02

"A többi pedig már tényleg közhely: könyörgöm, add az adaptációdat értő kezekbe, ne feltörekvő klip- vagy reklámfilmrendezőknek, hanem egy olyan khm... auteurnak, aki már bizonyított a celluloidon. Ne alacsonyítsd le azzal a játékadaptációdat, hogy zsánerfilmként tekintesz rá, és ezzel automatikusan határokat szabsz neki, adj neki production value-t, filmes területen tapasztalatot szerző írót, aki nem csak történetet képes mesélni, de talán még párbeszédek írására is képes, és tulajdonképpen azt is felejtsd el, hogy te most adaptálsz. Próbálj meg eredeti lenni."

Jól leírtad azt amit nem csak játék de MINDEN filmadaptációnál.

1-2 filmnél pl meg a rendezők úgy gondolják, hogy a játék történeténél majd ŐK sokkal jobbat rendeznek és voálá lőn egy újabb szar film. (Resident Evil széria, Prince of Persia stb.)

Gunner 2014.03.08. 00:48:16

Hát lehet megkövezni, de szerintem a 2010-es Perzsia Hercege baromi jó volt. Soha nem rajongtam a videojátékokért, sem a belőlük készült adaptációkért, de ez a film nekem iszonyúan bejött.

Egyébként szerintem is teljesen korrekt volt a legelső Mortal Kombat film.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.03.08. 01:26:26

@Prof. William: Resident Evil 1-2, talán még a 3. is teljesen rendben volt. Nyilván nem 10/10-es alkotások, de szórakoztató adaptációk.

Az a baj a Resident Evil filmekkel (első 2), hogy nem a 80-as években készültek. (most függetlenül attól, hogy mikor is jelent meg a játék...) Ha akkor rendezte volna meg valaki, akkor mára már egy klasszikus zombifilm lenne. Kissé B, de tökös, és pörgős.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2014.03.08. 09:54:48

@lisztes: No és átadod a köznek?

@Dzsedáj: A kor szavára hallgatva biztosan nem lesz olyan könnyed kis kalandnonszensz, mint a Jolie-féle kettős. A helyükben egy Bourne-szerű akcióthrillerben gondolkodnék, ami pedzegeti az R-besorolást (mert persze a PG13-at nem fogják átlépni).

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2014.03.08. 09:56:33

@Zalaba_Ferenc: Amint vállalható formában kész lesz az első draft, igen, tervezem :)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2014.03.08. 09:56:41

@TazLeacher: Nekem a Silent Hill-lel az volt a legnagyobb bajom, hogy túlságosan is hű volt a játékhoz. Konkrétan olyan volt a film, mintha azt nézném, ahogy valaki játszik. A nőcinek meg kellett szereznie egy kulcsot, hogy kinyisson egy ajtót, aztán találnia kellett egy térképet, össze kellett raknia egy puzzle-t, stb. Közben a pályák és a rá támadó rémek változtak. :)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2014.03.08. 10:02:26

@drazsika: Ezt a "túl filmszerű"-t most negatívumként említed? Anno az Index is azért szólta le a játékot, hogy nem is játék, inkább egy interaktív film, de szerintem ez rossz megközelítés: a karakterek azért kommunikáltak ilyen sokat egymással, hogy még életszerűbbek legyenek, és még inkább tudj kötődni hozzájuk, a világhoz, amiben élnek, a dolgokhoz, amit cselekszenek. Ennek hatására szerintem a játékélmény csak elmélyült, mert nem csak azért vitted őket előre, hogy teljesítsd a küldetést, a pályát, bármit, hanem nagyon is érdekelt, hogy mi történik majd a következő ajtó mögött.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2014.03.08. 10:05:33

@Brushy: Nem kóstoltam bele (alapvetően nem érdekelnek a verekedős játékok, így a Mortal Kombat se), de ha tényleg jó, akkor teszek majd egy próbát. Érdekes amúgy, hogy gyakorta a (fél)amatőr/rajongói uccok sokkal jobbak, mint a hivatalosan tálalt nagy izék. Talán azért, mert nem törődnek a konvenciókkal. Jó példa erre az a Tomb Raider rajongói film, ami nem rég jött ki:

aeonflux.blog.hu/2013/12/28/megnezed_croft

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2014.03.08. 10:06:58

@Llew: Ezért is tudnám a The Last of Ust minisorozatként jobban elképzelni - mondjuk az HBO tálalásában. Jaj, majd elcsöppenek a gondolatra. :)

TazLeacher 2014.03.08. 10:14:34

@Zalaba_Ferenc: Ebben van valami valóban. De jó volt látni végre a 123 db "semmi köze a játékhoz" dolog után egy ilyet.

drazsika 2014.03.08. 12:25:34

@Zalaba_Ferenc:
Kicsit hülyén fogalmaztam. Az volt a problémám, hogy a gameplay láthatóan kicsit a történetmesélés és a filmszerűség mögé szorult a fontossági sorrendben. Annak ellenére hogy nagyon tetszett a TLoU, emiatt nálam nem került a kedvencek közé. Nem volt annyira kiforott mint mondjuk az Uncharted, ami egyeseknek lehet butított és túl könnyű, de annyira annyira folyékony és élvezetes a játékmenet hogy nem lehet megunni. Én pedig a ezt fontosabbnak tartom játékoknál mint a történetet. Hogy a konkrét témához is hozzászóljak: szerintem lehet akármilyen a története egy játéknak, szimplán átültetve nem működik filmen. A járható út valószínűleg, ha egy saját történetet prezentálnak a már ismert világban, Pl: Portal No Escape.

nekromanta4 2014.03.10. 00:00:51

@Pitypalatty úrfi: azt hiszem, maradjunk az A-nál.
en.wikipedia.org/wiki/Film_adaptation
De tényleg csak nekem tűnik fel, hogy keverve vannak a dolgok?
(Játékadaptációra csak ilyet találtam: www.cracked.com/article_19333_5-video-game-adaptations-that-missed-point-movie.html
tessék már javítani, aeonflux ne engedjen már meg ilyet magának)
Ui.: Még most is lehet, hogy hülyeséget beszélek, de akkor valaki támassza alá, legyen szíves.

Joga 2014.03.10. 16:35:46

Amikor egy játékból film lesz, az alap az atmoszféra megfelelő átültetése.
Egy játékban "benne vagy" akár 8-15 órát is, egy film kétórás ideje rettenetesen kevésnek tűnhet, szóval ide filmes-mesteremberek kellenek, az biztos.

A Silent Hillt tartom én is az eddigi legjobb adaptációnak, a közel tökéletes hangulata miatt. (Anno konkrétan majd besz*rtam a lángoló-csecsemős résznél az elején, pedig tudtam, kb hogy s mint lesz. :) Viszont tény, (ahogy már írtátok) hogy a film alatt kb úgy érezte magát az ember, mintha gameplay-t nézne.

Kicsit kétarcú a hozzáállásom egy esetleges TLoU adaptációval kapcsolatban: Egyrészt elképzelhetetlennek tartom, hogy a játék történetét (főszálát) moziban újranézve bármi újat/jobbat kapnék, mint amit a végigjátszás során kaptam.
Tehát szívesebben néznék kiegészítő történetet, előzményfilmet a megismert szereplők életéből. (Zalus, ez a minisorozat remek ötlet!)

Másrészt a TLoU hangulata, sztorija (főleg a zseniális vége miatt) annyira erős és ütős, hogy örülnék, ha olyanok is láthatnák ezt az egészet, akik egyébként nem játszanák végig (konkrétan itt moziba járó barátaimra gondolok.)

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása