aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: robotzsaru [robocop] (2014) Zalaba_Ferenc
2014. február 06. 08:30:00

Kategória: film 19 komment

Alex Murphy nyomozó (Joel Kinnaman) ujjat húz a maffiával, minek az lesz a vége, hogy felrobbantják. De ez a jövő. Bármely testrész pótolható, bármilyen roncs helyrehozható, és ugyan a robotika még nem teljesen rezonál az emberekkel, de napról napra vékonyabb a határ. Ráadásul a robotrendőrökben utazó OmniCoprnak kéne egy olyan modell, amelyben van valami emberi, és ezzel elhozhatja az áttörést a gépektől idegenkedő amerikaiknak, így Murphy felesége (Abbie Cornish) engedélyével elindul a Robotzsaru-program, amiből idővel szép kis politikai/társadalmi kérdés lesz, meg némi beilleszkedési zűrzavar is otthon. Bezony.

robocop620.jpg

Azt semmiképp nem lehet állítani, hogy a Robotzsaru lelketlen remake lenne. Mi több, José Padilha rendező és Joshua Zetumer író kifejezetten rágyúrt arra, hogy ez az új modell csupán távoli rokonságot mutasson Paul Verhoeven eredetijével, és ez jó dolog...

...lenne, ha eme koncepció mögött egységes arculat rejtőzne, de sajnos a Robotzsaru csupán részleteiben jó - sőt helyenként egyenesen kitűnő -, de az összképet nézve egy nyikorgó, csikorgó gépezet, melyből pont az hiányzik, ami az eredetit igazi klasszikussá emelte, azaz hogy szokatlan megközelítése, rendszert kritizáló, autoritást kifigurázó elemei és elképesztő brutalitása mellett érző-lélegző egységet alkotott. Pedig egy gépről szólt. 

A sajátos, már-már experimentális megközelítés ezúttal is adott: fantasztikus a történéseknek keretet adó, csöppet sem elfogulatlan "The Novak Element" névre hallgató riportműsor, melynek műsorvezetője (Samuel L. Jackson) pofátlan határozottsággal vezeti orránál fogva a publikumot, szintén tök jó az OmniCorp elnökeként PR-, gazdasági és vagy tucatnyi egyéb tényezővel zsonglőrködő, de igazából csak egy gigantikus játékszobában elszabadult lurkóként pörgő Peter Sellars (Michael Keaton), és persze Gary Oldman is szimpatikus a Robotzsaru-programot levezénylő vezető orvosként, pedig az ő karaktere már jóval többször fordul a nagykönyvhöz, mint a többiek, ám amikor Murphy családjára és az ő kis robot-vagy-ember problémájukra helyeződik át a hangsúly, akkor olybá tűnik, mintha Jackson, Keaton és Oldman egy másik filmben játszana.

A családi huzavona a mindig könnyes szemű Abbie Cornish-sal és a Steven Seagalt is megszégyenítő mimikával rendelkező ivadékukkal olyannyira görcsösek és esetlenek, hogy már-már önkéntelenül is mosolyt csalnak az ember arcára, főleg ha arra gondol - mert nem lehet nem arra gondolni -, hogy egy ilyen túltüzelt asszony mellett a Robotzsaru vajh hogy tudja teljesíteni férfiúi kötelességét. Erre és más, ennél azért komolyabb kérdésekre nem nagyon kaphatsz választ, a film ugyanis túlságosan el van foglalva azzal, hogy mikro- és makroproblémák szapora bonyolítása közé némi akciót is beiktasson, és ezek ugyan nem csinálnak forradalmat, de van bennük jó adag ambíció, még ha nem is lehet mindig összeegyeztetni egymással a zenei választást, a használt kameratípust, a vágás ritmusát, stb-stb. Szóval a narrativához hasonlóan az akciókon is érezhető az újítani akarás, csak a végeredmény okoz felhős homlokú vakarózást. Mert örvendetes, hogy az előzetesekben látottakkal szemben a film igazából spórol a CGI-vel, illetve ha jelen is van, csak ritkán érezhető a gumilabda-effektus, de nem kicsit ássa alá egy amúgy ügyesen megkomponált akciójelenet feszültségét az, ha ez a szám kíséri (igen, az áriás résszel együtt).

Magával a címszereplővel is vannak gondok. Szerencsére Peter Wellerrel szemben Kinnamannek nem csak az állával kell játszania, teljesítménye így is hullámzó (fogjuk a szinkronra?), főleg mikor "meghibásodtam" fejet vág (no, ezt mégsem foghatjuk a szinkronra), de ennél zűrösebb, ahogy az "orvosai" kezelik: tényleg a nagy nyilvános leleplezés előtt kell feltölteni rá a teljesen rendőrségi adatállományt, nem kéne inkább ezt biztonságos tesztüzemmódban elvégezni? És mi van azzal a mesterségesen kiölt, de aztán magától visszakalibrálódott emberi tényezővel? Oldman konstatálja, csodálkozik és ámuldozik a dolgon, de aztán annyiban hagyja a dolgot, pedig korábban ennek minimalizálása volt a kulcskérdés. Ó, értem én, hogy elkezdett szimpatizálni teremtményével, csak hát ez nem nagyon jön át a rohanás közben.

Tényleg bevállalós darab ez a film, szó se róla, mi több, a PG-13-as billog határait is erősen feszegeti (nekem például tuti lesznek rémálmaim a robotalkatrészektől megszabadított Murphy látványától), ugyanakkor ha Padilháék már ilyen nagyot álmodtak, akkor igazán mehettek volna ennél messzebbre is, elsősorban nem erőszak-ábrázolás terén, hanem sztoriépítésben: ebben az ambiciózus robotroncsban ugyanis ott rejtőznek egy monumentális mű alkatrészei, melyek valószínűleg felső utasításra lettek megkurtítva, fényesre csiszolva és belekényszerítve egy olyan cselekmény vázába, amely a gyors éttermi vacsora mellé is eladható. Szóval én arra biztatnám az alkotógárdát, hogy legalább a BD-megjelenésre hozzanak össze egy rendezői vágást, melyben minden karaktert hagynak lélegezni, melyben minden elem a helyére kerülhet, amely végre öntudatra ébred.

Kövess minket facebookon és twitteren!

Az új pontozási rendszerről itt olvashatsz.

poster_robocop_hun.jpg

Címkék

kritika *** remake sci fi action samuel l jackson robocop gary oldman michael keaton jackie earle haley jay baruchel joel kinnaman

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr745800917

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

purple rain 2014.02.06. 08:43:08

"A családi huzavona a mindig könnyes szemű Amber Hearddel"

Biztos jó a név a mondatban? :) :) Mondjuk én nem láttam a filmet, de se az IMDB nem írja a hölgyet, plusz az elején még Abbie Cornish a feleség... :)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2014.02.06. 08:47:47

@purple rain: Ezeket mindig keverem, de legalább az első bekezdésben jól írtam. :D Köszi, javítottam.

purple rain 2014.02.06. 08:50:00

Semmi baj, de ugye Abbie Cornish szeme is könnyes? :D

csgergo 2014.02.06. 09:34:29

Péntekre már meg van a jegyem rá, de sajnos normális időpontban csak szinkronosan vetítik itt Szegeden :(
Mennyire gázos a szinkron a címszereplőt leszámítva?

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.02.06. 09:49:54

Na, majd én megnézem magamnak. Nálam óriási nagy baklövés, hogy PG-13... Úristen, miért? Elveszik az egésznek a varázsa. Egy nagy CGI az egész, ahogy elintézik Murphyt. Ne már... bullshit.

Van egy apró sejtésem arról, amit kapni fogok tőle a mai napon. Valószínűleg nem fogom azt mondani rá, hogy rossz, stb... de egyszerűen nem fogom elnézni neki, hogy egy tágabb réteget céloztak meg a filmmel. Nyilván pénz meg anyám kínja, de baszki... ha egyszer valamit felépítettek, akkor miért kell lerombolni? Mindent elbasz a pénz...mindent.

Na, de majd visszatérünk rá este. (remélem kellemesen fogok csalódni)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2014.02.06. 09:56:00

@csgergo: Én nem utáltam a szinkront (kivéve az amúgy is igen tehetséges kisfiúét), de azt hiszem, Barna teljesen kiborult tőle.

Németh Barna 2014.02.06. 10:11:41

A filmről: Örültem neki, hogy nem egyértelmű remake. Örültem neki, hogy oldalait próbálják megmutatni, de legalábbis új szemszögből. Viszont a végeredmény mindenben a fele lett az eredetinek. Néha kicsit aránytalan, néha kissé elnagyolt, de ezeket leírta Zalus odafönt. Egy dolgot viszont kiemelnék: most így hirtelen nem tudom mikor volt olyan, hogy egy nagyon drága hollywoodi film ilyen nyíltan és egyértelműen bírálta volna az amerikai kormány(ok) külpolitikáját és a fegyverlobbit.

A szinkron: Az a baj, hogy nem tudom megállapítani, hogy milyen az eredeti, de hát ez nyilvánvaló. Így nem tudom, hogy a szinkron adott-e plusz pojácát Keatonnak, egy adag nyálat Oldmannek és Cornish-nek stb. Majd újranézés után kiderül. Az viszont biztos, hogy aki eredeti nyelven szokta meg Jacksont, Ehle-t, Baruchelt és Williamst, annak ez nem fog tetszeni.

Freevo · http://delta.blog.hu/ 2014.02.06. 10:29:44

@Németh Barna: nekem van egy olyan félelmem, hogy Keaton az eredetiben még pojácább. Nem mindig szerettem a gesztusait és a mimikáját sem.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2014.02.06. 10:39:54

@Németh Barna: @Freevo: Keatonnak valóban volt egy-két Beetlejuice-os megmozdulása, de szerintem pont ezt tette egyedivé a figurát.

kenubita 2014.02.06. 14:26:48

José Padilha mellett:

Idézet egy kulturális közösségi oldal blogbejegyzéséből:

José Padilha megszenved minden ötletért.

A brazil Cinemacom Rapadurának Padilha barátja, Fernando Meirelles (Isten városa) nyilatkozott, aki nemrég telefonált egy jó hosszat a haverjával, és az neki a következőt mondta a film előkészületeiről. A portugálból angolból magyarba fordított idézet a következő:

"Egy hétig beszéltem telefonon José Padilhával. Nemsokára kezdi forgatni a Robotzsarut. Azt mondta, hogy ez a legrosszabb élménye eddig. Minden tíz ötletéből kilencet nem hagynak jóvá. Bármit is akar, harcolnia kell. "Ez maga a pokol." - mondta. "A film jó lesz, de sosem szenvedtem még ennyit és nem is akarok soha." Megkeseredett, de harcol."

szkristof92 2014.02.06. 18:22:04

@kenubita: Most láttam és igen én is pont ezt akartam linkelni.

Mert annyira, de annyira érződik az egész filmen, ez a "félkarú óriás" jelleg. Tele van ambícióval, lelkesedéssel, Padilha rendezése meglepően feszes és intenzív, főleg az akcióknál (végre van valaki Greengrass mellett, aki tudja jól kezelni a kézikamerát). Vannak benne jó ötletek, amik afelé mutatnak, hogy tényleg valami különállót akartak a készítők létrehozni és próbálkoztak. De ezek az ötletek csak pillanatokra bukkannak fel vagy félúton eltűnnek, a felvetett kérdések és témák (főleg a karakterábrázolás vagy a szatirikus él) elkenődnek, és ahogy ZF-nek is, úgy nekem is sokszor nagyon erőltetett volt ez az egész családmizéria, holott világos volt, hogy pont erre a viszonyrendszerre próbál a film építeni, csak sikertelenül. Meg hát határfeszítés ide vagy oda (amikor megmutatják mi maradt Murphy-ből, na az egy erős jelenet volt több ilyen kellett volna bele) a PG-13 attól még PG-13.
Egynek elment, de megint arra sorsa jut, mint a mostani remake-ek nagy része. Hogy év végére már egy képkocka se fog eszembe jutni róla. 6/10

drazsika 2014.02.06. 20:00:44

Én úgy vagyok ezzel a filmmel mint a Total Recall újrával. Egyszerűen nem értem hogy a Sony hogy engedte ezt a filmet moziba. Drámának nyilván kevés, akciójelenet van három - -- abból kettő körülbelül 60 másodperc. Arról nem is beszélve hogy a harmad ekkora költsévetésből (tipp) készült Looper mennyivel hihetőbb és összeszedett future/scifi világot mutatott. Abból pontosan látszik hogy mekkora kreatív vákum ez egész, ahogy Jackson tévéműsorát mutatják, Kinect módjéra hadonászó műsorvezetővel, meg béna hologram vendégekkel (nem tudom miért, de ez szörnyen szúrta a szemem:)

Atkakukac1989 2014.02.06. 20:35:30

Remek kritika lett. Ebben az évben az eddigi legjobb.

NorthopViggo 2014.02.06. 21:04:48

Tényleg ritka jó kritika lett, idén filmes íráson még nem nevettem ennyit,

Dr. Sick Fuck 2014.02.07. 01:39:07

@Atkakukac1989:
Don't panic. Lesz még jobb is.

Doktor

kenubita 2014.02.07. 10:35:25

Hollywood meghívja José Padillhát, hogy rendezze meg a Robotzsaru remake-et, majd nem engedi érvényesülni. Hollywood kikéri magának, hogy korlátozza az alkotói kreativitást.

megacrash · http://flickr.com/photos/megacrash 2014.02.11. 12:23:14

A regi robotzsaru egy kiborgrol szol, aki rajon hogy valamikor ember volt. Az uj vegig azt hiszi hogy ember, kozben meg.

Sztem innentol nincs sok ertelme a ket filmet egymashoz hasonlitgatni. A total recall se probalt versenyezni verhoevennel, mert minek. Onallo filmkent meg szerintem fenomenalis. Marmint a robocop, nem a total recall.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása