Elérkeztünk a negyedik felvonáshoz, már a kritikusok díjainak és az Oscar-jelölések ismeretében várjuk, hogy a szakmai díjak (jelöléseik itt + BAFTA) némi támpontot adjanak a végső megmérettetéshez. Első körben nézzük a jelölések nagy nyerteseit és veszteseit, valamint a verseny kimenetelének lehetséges forgatókönyveit.
UPDATE: Cesar Awards, avagy a Francia Filmakadémia díjai!
UPDATE: A Kosztümtervezők Szövetségének díjai
2014.03.01.
A franciák is úgy döntöttek, hogy idén a meglepetés erejével élnek. A tegnap esti Cesar-díjátadó magasról tett a papírformára, aminek aztán nagyon kellemetlen következményei lettek az Adéle élete számára. Abdellatif Kechiche sokszoros díjnyertes alkotása mindössze egy díjat kapott, de azt legalább Adéle Exarchopoulos vitte haza a legjobb újonc színésznő kategóriában. Ezzel szemben az elsőfilmes Guillaume Gallienne sikervígjátéka, a Me, Myself and Mom (Les garcons et Guillaume, á table) tarolt a ceremónián. Az író/rendező önéletrajzi ihletésű, nagyjából egyszemélyes magánshow-ja a tíz jelöléséből ötöt be is gyűjtött. A film egy anya-fia történetet mesél el (mindkettőt a rendező alakítja!), méghozzá nem a hétköznapi fajtából valót. A nő mindig is lányt szeretett volna, de fia született, így kénytelen őt lányként kezelni, még ha ez nincs is a fiú ínyére. A hatalmas közönségsikert most a szakmai siker követte, a film begyűjtötte a legjobb filmnek, a legjobb első filmnek, az adaptált forgatókönyvnek, a vágónak és a legjobb férfi főszereplőnek járó díjakat.
A legjobb rendező Roman Polanski lett a Venus in Fur című filmért (itt írtunk róla), ami nem kis megrökönyödést váltott ki a direktor úrból. Szépen szerepelt még 9 Month Stretch (9 mois ferme) is, amely egy szigorú és merev bírónőről szól, aki aztán egy este elengedi magát és ennek meg is lesz a következménye: a nő terhes lesz, de fogalma sincs, ki az apa. A film a legjobb női főszereplő díja (Sandrine Kiberlain) mellé megnyerte a legjobb eredeti forgatókönyvnek járó elismerést is, miközben a Mads Mikkelsen és Bruno Ganz főszereplésével készült Michael Kohlhaas nyerte a legjobb filmzene és a legjobb hang, a nálunk is bemutatott Renoir pedig a kosztümtervező díját. A legjobb újonc színész a hazánkban jövő héten debütáló Idegen a tónál (L'inconnu de lac) főszereplője, Pierre Deladonchamps lett, a férfi mellékszereplő pedig Niels Arestrup lett a The Fench Minister (Quai d'Orsay) című filmért, amely egy teljesen inkompetens külügyminiszter segítőiről szóló komédia.
A külföldi filmek versenye szintén meglepetéssel zárult, az Oscar-jelölt Alabama és Monroe vitte a díjat A nagy szépség, a Gravitáció vagy a Blue Jasmine elől. Az est folyamán Quentin Tarantino is színpadra léphetett, hogy tiszteletbeli Cesart adjon át Scarlett Johanssonnak és nem túl szép megjegyzést tegyen az Oscar-szavazókra, hogy kihagyták Johanssont a jelöltek közül - pedig ő mindenképpen rá szavazott volna.
A fődíjas film trailere angol felirattal:
2014.02.23.
Az Oscar-szavazás véghajrájában megerősített marketingkampányokra fittyet hányva, a Kosztümtervezők Szakszervezete alaposan felborította a papírformát. A három kategóriában tuti befutónak tartott Great Gatsby / Her / Oz hármas mindegyike alulmaradt, de még csak az American Hustle sem tudta magát keresztülverekedni a szervezet szavazóinál.
Legjobb kosztümtervezés (múltban játszódó film): 12 Years a Slave
Legjobb kosztümtervezés (jelenben játszódó film): Blue Jasmine
Legjobb kosztümtervezés (fantasy): The Hunger Games - Catching Fire
A tévés díjaknál viszont épp az ellenkezője történt, meglepetés még csak véletlenül sem akadt:
Legjobb kosztümtervezés (tévéfilm vagy minisorozat): Behind the Candelabra)
Legjobb kosztümtervezés (sorozat - múltban játszódó vagy fantasy): Downton Abbey
Legjobb kosztümtervezés (sorozat - jelenben játszódó): House of Cards
2014.02.21.
Minden, amit az Oscarra jelölt filmek hazai megjelenéséről tudni érdemes. A lista természetesen bővül majd, és előfordulhatnak változások is.
- Magyarázat: cím - (jelölés) - [magyar DVD/BD-forgalmazó] - megjelenési dátum (formátum)
- Amerikai botrány - (10) - [InterCom] - 2014. május (DVD/BD werkfilmmel, kimaradt jelenetekkel)
- Gravitáció - (10) - [ProVideo] - 2014. február 21. (DVD/BD/BD3D, lásd tesztünket)
- 12 év rabszolgaság - (9) - [proVideo] - 2014. május (DVD)
- Mielőtt meghaltam - (6) - [ProVideo] - 2014. március 6-tól a mozikban, a home videós megjelenési dátum és formátum még nem ismert
- Nebraska - (6) - [InterCom] - hamarosan (DVD werkfilmmel)
- Phillips kapitány - (6) - [InterCom] - 2014. március 12. (DVD/BD)
- A nő - (5) - [InterCom] - 2014. június (DVD/BD kisfilmekkel)
- A Wall Street farkasa - (5) - [ProVideo] - 2014. április/május (DVD/BD)
- Philomena: Határtalan szeretet - (4) - [Mozinet] - 2014. szeptember (DVD)
- Blue Jasmine - (3) - [SeIect] - 2014. március 12. (DVD)
- A hobbit: Samug pusztasáfa - (3) - [ProVideo] - 2014. április 8. (DVD/BD/BD3D)
- Augusztus Oklahomában - (2) - még nem tudni, ki forgalmazza itthon
- Inside Llewyn Davis - (2) - még nem tudni, ki forgalmazza itthon
- A magányos lovas - (2) - [ProVideo] - 2013. november 18. (DVD/BD)
- A túlélő - (2) - [Cinetel] - még nincs megjelenési dátum
- Gru 2. - (2) - [SeIect] - 2013. november 12. (DVD/BD/BD3D)
- Jégvarázs - (2) - [ProVideo] - 2014. április (DVD/BD/BD3D)
- A nagymester - (2) - [MTVA] - 2014. március (DVD)
- A nagy Gatsby - (2) - [ProVideo] - 2013. szeptember 17. (DVD/BD/BD3D)
- Croodék - (1) - [InterCom] - 2013. október 14. (DVD/BD/BD3D)
- The Wind Rises - (1) - [Cirko] - még nincs megjelenési dátum
- Ernest és Celestine - (1) - még nem tudni, ki forgalmazza itthon
Ehhez kapcsolódva egy játék indult az XPress.hu Facebook oldalán, ahol nem mást, mint a jelölt filmeket egyikét, vagy akár mindegyikét is megnyerhetitek. Hajrá!
2014.02.18.
Igaz, hogy A nagy füzet kiesett a végső ötből, de mégsem maradtunk Oscar-díj nélkül. Az Amerikai Filmakadémia ugyanis tudományos Oscar-díjat adott a Mudbox nevű szoftver fejlesztőinek (és kivitelezőinek). Korábban a Weta égisze alatt alkotó trió, Magyar Tibor (Tibor Madjar), David Cardwell és Andrew Camenisch már a Gyűrűk ura idején használták a programot digitális makettek és modellek megalkotásához, de teljes egészében csak a King Kong remake készítésénél mutatták be. Azóta számtalan filmben alkalmazták már, nem csak "élő" szereplők kivitelezéséhez, hanem tereptárgyak megalkotásához is. A három tervező mellett a kivitelezésben jelentős szerepet játszó Kőhegyi Csaba és Major Imre is megkapta az elismerést. Íme a köszönőbeszéd:
2014.02.16.
A Sminkesek és Maszkmesterek Szakszervezetének díjazottjai:
Legjobb haj (kortárs): Lee Daniels' The Butler
Legjobb smink/maszk (kortárs): Prisoners
Legjobb haj (nem kortárs): American Hustle
Legjobb smink/maszk (nem kortárs): Dallas Buyers Club
Legjobb speciális maszk: Bad Grandpa
Legjobb haj (sorozat-kortárs): The Voice
Legjobb smink/maszk (sorozat-kortárs): Breaking Bad
Legjobb haj (sorozat-nem kortárs): Vikings
Legjobb smink/maszk (sorozat-nem kortárs): Board Walk Empire
Legjobb haj (tévéfilm vagy minisorozat): Behind the Candelabra
Legjobb smink/maszk (tévéfilm vagy minisorozat): Behind the Candelabra
Legjobb speciális maszk (sorozat vagy tévéfilm): Walking Dead
Megjegyzés: Azt valaki elmagyarázhatná, hogy mitől kortársabb egy zömében 1952 és 86 között játszódó film (The Butler), mint ami már eleve 1985-ben kezdődik (Dallas Buyers Club).
Megjegyzés 2: Hogy mit jelent ez az Oscaron? Mivel a Lone Ranger díj nélkül maradt, a háromból egy kiesett. Maradt a Bad Grandpa és a Dallas Buyers Club. Az utóbbira tippelnék, bár láttunk már érdekes dolgokat ebben a kategóriában (khm, Norbit).
2014.02.13.
A Visual Effects Society díjazottjai
Legjobb képi effektusok egy erre épülő filmben
Gravity
Iron Man Three
Pacific Rim
Star Trek Into Darkness
The Hobbit: Desolation of Smaug
Legjobb képi effektusok egy nem erre épülő filmben
Rush
The Great Gatsby
Lone Ranger
The Secret Life of Walter Mitty
The Wolf of Wall Street
White House Down
Legjobb animáció - animációs filmben
Cloudy with a Chance of Meatballs 2
Despicable Me 2
Frozen
Monsters University
The Croods
Legjobb animált karakter - élőszereplős filmben
Ryan (Gravity)
A porcelánlány (Oz the Great and Powerful)
Leatherback kaiju (Pacific Rim)
Smaug (The Hobbit)
Legjobb animált karakter - animációs filmben
Bomba (Epic)
Mary Katherine (Epic)
A Hókirálynő születése (Frozen)
Eek (The Croods)
Legjobb animált környezet - élőszereplős filmben
Torus (Elysium)
Belső terek (Gravity)
Külső terek (Gravity)
Kikötő (Iron Man Three)
Hong Kong (Pacific Rim)
Legjobb animált környezet - animációs film
Pod Patch (Epic)
A jégpalota (Frozen)
Az egyetem (Monsters University)
Az útvesztő (The Croods)
Legjobb virtuális fényképezés
Gravity
Iron Man Three
Man of Steel
Pacific Rim - a Hong Kong-i verekedés
The Hobbit: Desolation of Smaug
Legjobb modellek/makettek
ISS belső (Gravity)
Pacific Rim
Star Trek Into Darkness
Colby Locomotive (Lone Ranger)
Legjobb szimulációk - élőszereplős filmben
Az ejtőernyő és az ISS lerombolása (Gravity)
Man of Steel
Vízszimuláció és a rombolás (Pacific Rim)
The Hobbit: Desolation of Smaug)
Legjobb szimulációk - animációs filmben
Cloudy with Chance of Meatballs 2
Elsa vihara (Frozen)
A mumusok hada (Epic)
The Croods
Legjobb kompozitálás
Gravity
Iron Man Three (Barrel of Monkeys jelenet)
Iron Man Three (House Attack jelenet)
The Hobbit: Desolation of Smaug
A sorozatoknál minden díjat a Game of Thrones nyert, a nem effektusokra épülő sorozatoknál pedig a Banshee nyert.
2014.02.10.
A spanyolok idén nem teketóriáztak túl sokat, nagyjából két film között osztották szét a Goys-díjakat. David Trueba Vivir es facil con los ojos cerrados (Living is Easy with Eyes Closed) című munkája zsebelte be a legjobb film díját és mellé még megnyerte a rendezőnek, az eredeti forgatókönyvnek, a zeneszerzőnek, a férfi főszereplőnek (Javier Camara) és az újonc színésznőnek (Natalia de Molina) járó elismeréseket is. A John Lennon dalszövegéből csent cím egy tanárról szól, aki 1966-ban útra kel, hogy találkozhasson bálványával, Lennonnal. Alex de la Iglesia (Egy őrült szerelem balladája) legújabb agymenése (Las brujas de Zugarramurdi - Witching and Bitching) pedig lényegében kisöpörte az összes technikai kategóriát, de az elnyert hét díja közé becsúszott egy a női mellékszereplőnek is (Terele Pavez). A film egy csapat szökevényről szól, akik menekülés közben betévednek egy boszorkányok lakta faluba, ahol alaposan meggyűlik a bajuk a felbőszült asszonyokkal. A korábban San Sebastian-ban is díjazott Marian Alvarez itt is megcsípte a legjobb színésznő díját a La herida (Wounded) című alkotásért, amelyben egy női mentőorvost játszik. A korábban legnagyobb esélyesnek tartott, 11 jelöléssel induló, nálunk is bemutatott Csókok és gólok (La grand familia espanola) végül kénytelen volt beérni a legjobb férfi mellékszereplő (Roberto Alamo) díjával. Az idegen nyelvű filmek között Michael Haneke tavalyelőtti filmje, a Szerelem (Amour) diadalmaskodott, legyőzve az olasz szépséget, a francia leszbikusokat és a dán meghurcoltatást.
2014.02.09.
A Látványtervezők és Művészeti rendezők Szakszervezetének díjai:
Legjobb látványtervezés (kosztümös film): The Greta Gatsby
Legjobb látványtervezés (jelenben játszódó film): Her
Legjobb látványtervezés (fantasy): Gravity
Legjobb látványtervezés (sorozat-fél órás): VEEP
Legjobb látványtervezés (sorozat-egy órás): Game of Thrones
Legjobb látványtervezés (tévéfilm vagy minisorozat): Behind the Candelabra
Mivel szó érte a ház elejét a kategóriák okán, íme egy kis magyarázat. Nyilvánvaló, hogy a szavazók nem idióták, pontosan tudják, hogy a Her a jövőben játszódik, a Gravity pedig nem fantasy, de itt most kizárólag a látványtervezés szempontjából kategorizálnak.
Scripter Awards (írók és irodalmárok és egyéb irodalommal foglalkozók adják a legjobb adaptált forgatókönyvnek, valamint az eredeti mű írójának):
A nyertes: John Ridley a 12 Years a Slave forgatókönyvéért és a néhai Solomon Northup, az eredeti memoár írója.
2014.02.08.
Az Amerikai Vágók Szakszervezetének díjai:
Legjobb vágás (dráma): Captain Phillips
Legjobb vágás (vígjáték): American Hustle
Legjobb vágás (animáció): Frozen
Legjobb vágás (dokumentumfilm): 20 Feet from Stardom
Legjobb vágás (fél órás sorozat): The Office (Finale)
Legjobb vágás (egy órás sorozat - kereskedelmi): Breaking Bad (Felina)
Legjobb vágás (egy órás sorozat - nem kereskedelmi): Homeland (Big Man in Teheran)
Legjobb vágás (tévéfilm vagy minisorozat): Behind the Candelabra)
Ajjaj, ez nem kellett volna elveszítenie a Gravity-nek, habár annak örülök, hogy tényleg a legjobbra szavaztak Oscar-tippelés helyett.
2014.02.03.
Ahogy az várható volt A vadászat (Jagten) végigtarolta mind a dán kritikusok, mind a Dán Filmakadémia díjait. A kritikusoknál vitte a legjobb film, férfi főszereplő (mads Mikkelsen) és a női mellékszereplő (Susse Wold) díjait, mindössze két díjat hagyva másoknak. Ezt A nimfomániás (női főszereplő - Charlotte Gainsbourg) és a Northwest (férfi mellékszereplő - Roland Moller) nyerte, a külföldi filmek közül pedig az Adéle élete (legjobb nem-amerikai film) és A messzi dél vadjai (legjobb amerikai film) diadalmaskodott.
A Dán Filmakadémia több kategóriában díjaz, bőkezűbbek is voltak Vinterberg filmjével. A vadászat náluk vitte a filmnek járó díjat, és további öt elismerést is begyűjtött: rendező, forgatókönyvíró, vágó, férfi főszereplő (Mikkelsen), női mellékszereplő (Wold). Mellette labdába rúgott még a Csak Isten bocsáthat meg, ami három díjjal távozott (operatőr, zene, hang), miközben a milliomos playboy és könyvelője néha elmebeteg, néha szimplán csak furcsa kalandjait bemutató, igaz történeten alapuló Spies & Glistrup pedig négy díjat (férfi mellékszereplő - Nicolas Bro, kosztüm, díszlet, maszk) zsebelt be. A külföldi filmek között Amerikából a Gravitáció, nem Amerikából pedig az Adéle élete nyert.
2014.02.03.
A Londoni Filmkritikusok Szövetségének díjai:
Legjobb film: 12 Years a Slave
Legjobb rendező: Alfonso Cuarón (Gravity)
Legjobb színész: Chiwetel Ejiofor (12 Years a Slave)
Legjobb színésznő: Cate Blanchett (Blue Jasmine)
Legjobb férfi mellékszereplő: Barkhad Abdi (Captain Phillips)
Legjobb női mellékszereplő: Lupita Nyong'o (12 Years a Slave)
Legjobb forgatókönyv: Coen-testvérek (Inside Llewyn Davis)
Technikai díj: Tim Webber (Gravitáció - képi effektusok)
Legjobb dokumentumfilm: The Act of KIlling
Legjobb idegen nyelvű film: Le vie d'Adéle
Legjobb brit film: The Selfish Giant
Legjobb brit színész: James McAvoy (Filth)
Legjobb brit színésznő: Judi Dench (Philomena)
Legjobb fiatal színész/színésznő: Conner Chapman (Filth
Breakthrough Director: Jon S. Baird (Filth)
Dilys Powell-díj a brit filmgyártásban betöltött szerepéért: Gary Oldman
2014.02.02.
Annie Awards:
Legjobb animációs film: Frozen
Legjobb rendezés: Frozen
Legjobb forgatókönyv: The Wind Rises
Legjobb szinkronhang: Josh Gad (Frozen - Olaf, a hóember)
Legjobb vágás: Monsters University
Legjobb animált effektusok: The Croods
Legjobb animált effektusok (nem animációs filmben): Pacific Rim
Legjobb karakteranimáció: The Croods
Legjobb karakteranimáció (nem animációs filmben): The Hobbit 2
Legjobb karakterdizájn: The Croods
Legjobb zene: Frozen
Legjobb látványtervezés: Frozen
Legjobb storyboard: Monsters University
2014.02.02.
Az Amerikai Operatőrök Szövetségének díjai:
Legjobb operatőr: Emmanuel Lubezki (Gravity)
Legjobb operatőr (sorozat-egy órás): Jonathan Freeman (Game of Thrones, Valar Dohaeris c. epizód)
Legjobb operatőr (sorozat-fél órás): Blake McClure (Drunk History - Detroit c. epizód)
Legjobb operatőr (tévéfilm vagy minisorozat): Jeremy Benning (Killing Lincoln)
A Forgatókönyvírók Szakszervezetének díjai:
Legjobb eredeti forgatókönyv: Spike Jonze (Her)
Legjobb adaptált forgatókönyv: Billy Ray (Captain Phillips)
Legjobb forgatókönyv (dokumentumfilm): Sarah Polley (Strories We Tell)
Legjobb forgatókönyv (sorozat-dráma). Breaking Bad
Legjobb forgatókönyv (sorozat-vígjáték): VEEP
Legjobb forgatókönyv (új sorozat): House of Cards
Legjobb forgatókönyv (sorozat - dráma epizód): Confessions - BReaking Bad
Legjobb forgatókönyv (sorozat - vígjáték epizód): Hogcock - 30 Rock
Hogy ez most mit jelent? Az operatőrök versenyében mindössze annyit, hogy az eddig is biztos befutónak számító Gravity tovább erősítette a pozícióját. A forgatókönyveknél érdekesebb a helyzet. A Her győzelme az American Hustle-t érinti a legrosszabbul, a múlt heti két gyomros után (PGA, DGA) ezzel most végleg a földre került. Az adaptált könyveknél a szakszervezet szabálya miatt nem indulhatott a 12 Years a Slave, így ez a kategória most csak annyit árult el, hogy az írók szerint a Before Midnight vagy a Wolf of Wall Street még csak a második helyen sem áll.
2014.01.30.
Nem túl gyakran fordul elő, hogy egy Oscar-jelöltet kizárjanak a versenyből, de idén ez is megtörtént. Már a jelölések kihirdetése után pár órával kirobbant a botrány a betétdal kategória körül, az azonos című filmből származó Alone Yet Not Alone című dal miatt. Mint kiderült, a betétdal erősen kötődik az Akadémia zenei alosztályának egykori vezetőjéhez, Bruce Broughtonhoz, aki ráadásul jelenleg is vezetőségi tag. Broughton e-mailben reklámozta a zenét közvetlen kollégái számára, amivel megszegte az Akadémia promócióra vonatkozó szabályait, így a zenei szakosztály döntése alapján az Alone Yet Not Alone-t kizárták a versenyből. Korábban volt már hasonló eset, ilyenkor az adott "részleg" dönthet úgy, hogy a hatodik helyezettel pótolja a megürült helyet (pl.: 1972-ben kizárták a Keresztapa zenéjét, ami helyett bekerült a Mesterdetektív), de idén nem éltek a lehetőséggel, úgyhogy csak négy dal versenyez tovább az Oscarért.
2014.01.26.
A Rendezők Szakszervezetének díjai:
Legjobb rendező: Alfonso Cuarón (Gravity)
Legjobb rendező (dokumentumfilm): Jehane Noujaim (The Square)
Legjobb rendező (tévéfilm vagy minisorozat): Steven Soderbergh (Behind the Candelabra)
Legjobb rendező (sorozat-dráma): Vince Gilligan (Breaking Bad - Felina)
Legjobb rendező (sorozat-vígjáték): Beth McCarthy-MIller (30 Rock - Hogcock/Last Lunch)
Ez innentől fogva két dolgot jelenthet. Az első, hogy a Gravity nyeri az Oscart a két fő kategóriában. A statisztikai valószínűsége ennek több mint 80%. A kevésbé valószínű, de még lehetséges végkimenetel az lehet, hogy a film és a rendezői kategória két külön filmnek megy. Ha ez lesz, akkor is a Gravity osztozkodik majd vagy a 12 Years a Slave-vel, vagy (és ennek kisebb a valószínűsége) az American Hustle-lel. A Brit Filmakadémia díjai majd egy kicsit segítenek, de arra még várni kell pár hetet.
2014.01.20.
A Producerek Szakszervezetének díjai:
Legjobb producer (holtverseny!!!):
12 Years a Slave (Dede Gardner, Anthony Katagas, Jeremy Kleinerr, Steve McQueen, Arnon Milchan, Brad Pitt, Bill Pohlad)
Gravity (David Heyman és Alfonso Cuarón)
Hát igen, valószínűleg ez az American Hustle halálát jelenti, ugyanakkor a kép nem lett tisztább. Ha most csak egy nyertes lenne itt, nyugodt szívvel mondanám, hogy az nyeri az Oscart is, így viszont a verseny folytatódik jövő hétvégéig. Akkor díjaznak a rendezők (DGA), és hacsak nem lepnek meg ők is, ott már minden a helyére kerülhet.
Legjobb producer - animációs film:
Frozen (Peter del Vecho)
Legjobb producer - dokumentumfilm:
We Steal Secrets (Alexis Bloom, Alex Gibney, Marc Shmuger)
Legjobb producer - sorozat-dráma:
Breaking Bad
Legjobb producer - sorozat-vígjáték:
Modern Family
Legjobb producer - tévéfilm vagy minisorozat:
Behing the Candelabra
2014.01.19.
A Színészek Szakszervezetének díjazottjai (SAG):
Legjobb férfi főszereplő: Matthew McConaughey (Dallas Buyers Club)
Legjobb női főszereplő: Cate Blanchett (Blue Jasmine)
Legjobb férfi mellékszereplő: Jared Leto (Dallas Buyers Club)
Legjobb női mellékszereplő: Lupita Nyong'o (12 Years a Slave)
Legjobb színészgárda: American Hustle
Legjobb kaszkadőrök: Lone Survivor
Szóval a 12 Years a Slave-nek nem sikerült keresztülverekednie magát a színészgárda díjon, viszont az American Hustle nem tudott egyéni díjat nyerni. A legjobb film tekintetében ez még mindig patthelyzet, viszont a négy színész mindegyikének óriási lépés (lásd lentebb).
Legjobb színész (sorozat-dráma): Bryan Cranston (Breaking Bad)
Legjobb színésznő (sorozat-dráma): Maggie Smith (Downton Abbey)
Legjobb színészgárda (sorozat-dráma): Breaking Bad
Legjobb színész (sorozat-vígjáték): Ty Burrell (Modern Family)
Legjobb színésznő (sorozat-vígjáték): Julia Louis Dreyfus (VEEP)
Legjobb színészgárda (sorozat-vígjáték): Modern Family
Legjobb színész (tévéfilm vagy minisorozat): Michael Douglas (Behind the Candelabra)
Legjobb színésznő (tévéfilm vagy minisorozat): Helen Mirren (Phil Spector)
Legjobb kaszkadőrök (sorozat): Game of Thrones
2014.01.18.
A vesztesek
1. Le vie d'Adéle, Short Term 12, Frances Ha
Kicsi forgalmazók, kicsi pénz, és ezzel sajnos minden elmondtam.
2. Robert Redford és az Inside Llewyn Davis
A Sundance Filmfesztivál tegnapi megnyitóján, Robert Redford a Lionsgate hanyagságát jelölte meg Oscar-fiaskója legfőbb okaként, és ezt egyáltalán nem ok nélkül tette. Az éhezők viadalából befolyt összegeket látva most a legkevésbé sem mentség a drága kampány, úgyhogy Redford mellőzése egy elhibázott marketingstratégiának tudható be. A stúdió valószínűleg bízott sztárja (hír)nevében, így csak egy alapjáraton futtatott reklámsorozatot indított, ami mellé betársult, hogy a filmet sem futtatta ki a megfelelő módon. Hasonló módon bukott el a Coen testvérek filmje, bár ott a stúdió korlátozott anyagi forrásai is közrejátszottak. A meglehetősen visszafogott kampány amúgy sem szerencsés egy nem feel-good mozi esetében, de még azt is sikerült rossz oldalról megközelíteni. Eleinte pedig jó ötletnek tűnt a zenei oldalról fogást találni, de amikor minden zenei kategóriából kizárták a filmet, ezek az egyébként népszerű ingyenkoncertek elmaradoztak, a stúdió pedig bízva Coenék önerejében, nem kezdett új stratégiába.
3. Tom Hanks és a Captain Phillips, Emma Thompson és a Saving Mr. Banks, James Gandolfini és az Enough Said valamint a Monsters University
A nagy Oscar-vesztesek harmadik nagy kategóriáját évről évre a „gyengébb kutyák” adják. Jól bevált stratégia ez a nagy stúdióknál: hogy femérjék a terepet, a szezon elején minden esélyesnek tartott filmjüknek egyaránt dobnak némi koncot, aztán miután kialakult a sorrend, a gyengébbeket lemorzsolják – vagy legalábbis kevesebbet engedik érvényesülni. A Sony már időben elpucolta két filmjét 2014-re (Foxcatcher és Monuments Men), a maradék kettőből pedig értelemszerűen az American Hustle-t választotta a Captain Phillips rovására, de a Blue Jasmine és a Before Midnight kampánya is egyre kisebb lett az elmúlt hetekben. Ugyanígy tette a Fox, csak ők a 12 Years a Slave javára álltak le idejekorán az Enough Said vagy akár a The Way Way Back és a Walter Mitty kampányával. Kicsit azért gyanítom, hogy az Enough Said esetében azért bíztak benne, hogy egy bizonyos szintig sikerült eljuttatniuk a filmet. Végül ott van a Disney kompániája, akiknek magukat kellett legyőzni; és ezt becsülettel abszolválták is. A szörnyek reklámjainak nagyjából nullára csökkentésével minden erőforrásukat a Frozennek szentelték (ami egyébként szerintem az idei év legdrágább kampánya lehetett), mellette pedig minimumon csöpögtették a The Wind Rises hirdetéseit. Na de hogy ezzel a Saving Mr. Banks-et is kinyírják, azzal valószínűleg nem számoltak. Valószínűleg ők is bíztak benne, hogy egy bizonyos ponton túl már eladja magát a film, de úgy tűnik mégis hiba volt Emma Thompson arcát lecserélni a beszívott hóemberre.
4. Az afro-téma
Ironikus, hogy ez nagyjából lefedi a Weinstein Company idei útvesztőjét. Harvey jó stratégaként építgette a narratívát, szépen felvásárolva a Fruitvale Station, a Mandela és a The Butler jogait, de a terv pillanatok alatt hullott darabjaira azután, hogy a 12 Years a Slave megnyerte Torontót. Az amerikai elemzők szerint az amerikai szavazókat egyrészt nem érdekli kellőképpen a téma, másrészt bőven elég volt nekik, hogy Steve McQueen filmje két órás bűntudatot ébresztett a régmúlt idők eseményei okán, semmi szükségük nem volt rá, hogy még a közelmúlt (The Butler) és a jelen (Fruitvale Station) miatt is megróják őket. Így viszont maradt a Philomena, a többit pedig tudjátok.
Végül, soron kívül a Universal éves balf*szkodásáról, akik szinte már hagyományosan szúrják el egy jó kritikákkal, megfelelő bevétellel rendelekző film kampányát úgy, hogy bőven lennének erőforrásaik egy megfelelő Oscar-kampányhoz. Idén a Rush volt az áldozat.
A nyertesek
1. Gravity és American Hustle
Oké, a Gravity pontosan azt hozta amit vártak tőle, de ez is bőven elég lett hozzá, hogy a legtöbb jelölést szerezze, még ha holtversenyben is az American Hustle-lel. Ami ez utóbbit illeti, négy jelölésével a színészkategóriákban nem csak hogy újabb rekordot állított fel, de némiképp megingatta a 12 Years a Slave győzelmébe vetett hitet is. Az már pedig csak hab a tortán, hogy mindketten kipipálták a néhány kivétel ellenére is sorsdöntő film-rendezés-vágás hármast.
2. 12 Years a Slave
Igen, elbukta a technikai kategóriákat, de McQueen filmjének csak és kizárólag történelmi film jellege okán vártak 12-13 jelölést. Valójában nagyon visszafogott filmről van szó, ahol a színészek és a téma sokkal inkább előtérbe volt helyezve, sem mint a megkapó díszletezés vagy a jelmezek. Meg egyébként is, 9 Oscar-jelölést annyira nem lehet veszteségnek nevezni, különösen nem ha harmadikként csatlakozik az előző kettőhöz a film-rendezés-vágás szentháromságban.
3. Dallas Buyers Club
Arra lehetett számítani, hogy bekerül a legjobb filmek közé, és persze a két színész sorsa sem volt kétséges, de hogy e mellé még forgatókönyvíró és a vágó is bekerült, az bizony a vártnál nagyobb erőről árulkodik.
Ezzel meg is vagyunk, lássuk, hogyan alakulhat a díjszezon további része...
Legjobb film
Eddig sem volt túl nagy titok, hogy az American Hustle, a Gravity és a 12 Years a Slave mérkőzik meg egymással, de a jelölésekkel szentesítették is ezt a feltételezést. A verseny végkimenetele egyelőre kétséges, amit majd finomíthatnak a következő díjátadók. Elsősorban a színészek- (SAG), a rendezők- (DGA) és a producerek szakszervezetének (PGA) végső döntését, valamint a Brit Filmakadémia (BAFTA) díjait érdemes figyelni. Több forgatókönyv is elképzelhető: A 12 Years a Slave megnyeri mindegyiket és vele együtt az Oscart. Egy ilyen totális győzelemre kicsi az esély, de már az is elég lenne, ha megnyerné a PGA és a BAFTA fődíját, valamint legalább egy egyéni kategóriát nyerne az SAG-n. Ebben az esetben nem sok vizet zavarna, ha a papírforma szerint Cuarón vinné a DGA-t, az American Hustle pedig az SAG színészgárda díját. Az American Hustle esélyeit az SAG fődíja mellé talán az is elég, ha övé lenne a PGA, viszont ha hazai terepen verné meg a 12 Years-t (BAFTA), akkor egyértelműen övé lesz az Oscar is. Ugyanez igaz a Gravity-re is, a DGA mellé bármelyik győzelem sima út lenne az Oscarig. Negatív oldalról szemlélve a dolgot, ha az American Hustle elveszti a színészgárda díjat, a Gravity pedig a rendezők díját, akkor nagy valószínűséggel kiszálltak a versenyből.
Legjobb rendező
Ha Cuarón viszi a DGA-t, akkor már csak úgy lehet megingatni, hogy ha mondjuk valaki más nyeri a BAFTA vonatkozó kategóriáját, de valószínűleg már akkor sem nagyon. Ha viszont veszít, akkor úszott az Oscar is.
Legjobb színészek
Három variációt tudok elképzelni: McConaughey megnyeri az SAG-t, Ejiofor a BAFTA-t és marad a verseny az Oscarra. Ez a legvalószínűbb lehetőség. Ejiofor megnyeri mindkettőt és vele együtt az Oscart is. Ez kevésbé valószínű, de egyáltalán nem lehetetlen. Az sem, hogy valaki más, egy harmadik befutó nyeri a BAFTA-t, viszont akkor újra kell gondolni mindent. A DiCaprio-rajongóknak ez utóbbi opcióért kell imádkozni.
A női főszereplőknél és a női- és férfi mellékszereplőknél ugyanez a helyzet, csak McConaughey és Ejiofor neve helyére tegyétek be a Cate Blanchett-Amy Adams, a Lupita Nyong'o-Jennifer Lawrence és a Jared Leto-Michael Fassbender párosokat.
SAG: január 18., PGA: január 19., DGA: január 25., BAFTA: február 16.