Az éhezők viadala: Futótűz ellentmondást nem tűrően tarolja le továbbra is a mezőnyt, olyan súlyos összegek és tempó közepette, ahogy csak a Bosszúállóktól és A sötét lovagtól láthattuk korábban. Ehhez persze jó táptalajt szolgáltatott a hálaadás hete, melynek második győztese is akadt a Jégvarázs című Disney-rajzfilm képében. A hercegnős történet ugyanis a több mint félszáz klasszikus között új csúcsot jegyez csaknem 100 millió dolláros heti eredményével...
> új filmek
A kis hableány és a Tarzan közötti tíz esztendőt nevezik a Disney-reneszánsz korszakának, hiszen ekkor a stúdió nemcsak elismert, de kasszasiker rajzfilmek sorozatát mutatta be. A hagyományos animáció hanyatlásával és a Pixar élre törésével aztán kicsit el is feledkezett mindenki arról, hogy méricskélje a stúdió saját munkáit, de most már kijelenthetjük, hogy újabb virágzását éli az animációs udvar: az Aranyhaj és a nagy gubanc és a Rontó Ralph nem sokkal egymás után állított be új nyitány-csúcsot 2010-ben és 2012-ben, majd 190-200 millióig evickéltek, megsegítve persze a 3D-vel és a nagyon kedvező kritikai- és közönségvisszhanggal. Talán ezek a jó emlékű mesék is hozzájárultak a mindig nyerő hercegnős musical-fantasy formula mellett, hogy a Jégvarázs (Frozen; hazai bemutató: december 5.) most még magasabbra emelkedjen: a Hans Christian Andersen története nyomán készült film szerdán életbe lépett országos bemutatójától számítva 93 millió dollárt kasszírozott, ami precedens nélküli rajtot jelent a hálaadás hétvégék történetében, de ismerős érzést a Buena Vistának, hiszen a stúdió gyakran időzített ilyenkorra nagypályás produktumokat – most ráadásul családi filmileg teljesen üres piacra, ami nem kis lökést jelenthetett. A Jégvarázs 66 millió dollárt jegyez péntek-vasárnap között, ami hihetetlenül erős, a prognózisok legmerészebbikét is felülmúló kezdés, és egészen kevéssel marad le a Holnapután mögött, mint az első helyet nem érő legmagasabb start. A nagyon kedvező kritikák és a szinte konkurenciától mentes karácsonyi szezon hatásával 275 millió alatt bizonyosan meg sem áll a 150 milliót kóstáló mese, úgyhogy az is előfordulhat, hogy először a box office-történelem során a Disney lenyomja a Pixart. Yep.
Jason Stathamnek elég nagy mázlija van, hogy kevés egyértelmű akciósztár flangál manapság Hollywoodban (de ott is gyakran európai meg ázsiai pénzeken), máskülönben a számadatok nyomán már lehúzhatta volna a rolót. A '80-as és '90-es évek akciósztárjainak azért megvoltak a maguk derekas sikerei, s nagyjából akkor faroltak át DVD-re, mikor olyan mélyre süllyedtek a jegyeladási mutatóik, mint ami már több éve konstansnak számít Stathamnél. A Harcban élve (Homefront; hazai bemutató: már a mozikban) ugyanis a Parker és A biztonság záloga mintáját követi, márpedig azokat a filmeket igen gyorsan kisöpörték a mozikból. Az Open Road Films ezt a 7 milliót, illetve a szerda óta összegyűlt szűk 10 milliót kénytelen lesz feltenni a rulettasztalnál, hogy visszanyerjék a befektetők az így is alacsony, 22 milliós költségvetést. James Franco, Gary Fleder és Sylvester Stallone is osztozhat ebben a kudarcban, mondjuk az nem kérdés, hogy a direktor urat érinti a bukta a legkényelmetlenebbül, hiszen ő legutóbb is befürdött, ráadásul egy tutinak tűnő sportfilmmel (A megállíthatatlan). Hátha Stallone neki adja majd A feláldozhatók negyedik részét, de addig is a Harcban élve ezek után 20 millió dollárral már boldog lehet.
A The Best Man Holiday emberes sikere mellett próbált labdába rúgni a fekete amerikaiaknál a Black Nativity című musical, ami az azonos című színdarab nyomán készült. Forest Whitaker idén egyszer már a székekhez szögezett 100 milliót érő tömegeket, most azonban a vonal másik végét is kénytelen megtapasztalni: öt nap alatt is csupán 5 millió dollárt fizettek ki a Fox Searchlight forgalmazta, inspiratív/vallási hangvételű produkcióra. Ez súlyos érdektelenségről tanúskodik azok után, hogy a Box Office Mojo 19 millió dollárra taksálta a film erejét. Van ez így.
Pár hét eredményes limitált körű futást követően a Fox több mint 1200 moziba küldte szét A könyvtolvaj (The Book Thief; hazai bemutató: január 30.) kópiáit. A második világháború alatt, a náci Németországban játszódó könyvadaptáció nem tört ki az átlagból 4.8 milliós eredményével, márpedig erős kritikák híján nem ártott volna mélyebb benyomást tennie a nézőkre. A 20 millió dollár nagyon-nagyon kedvező szelet kifogva még innen is teljesíthető, elvégre a nézők sokkal könnyebben emésztik még a félresikerült drámaiságot is, mint a kritikusok. Ezen felül bizonyosan megdobják a filmet egy-jét Oscar-jelöléssel, értékelve a díszleteket és John Williams taktusait, úgyhogy hallja még a díjszezonra fogékonyabb hányad elégszer a címet, hogy késztetést érezhessen a mozi felé venni az irányt.
Ugyancsak emelkedett a Philomena - Határtalan szeretetet (Philomena; hazai bemutató: december 26.) vetítő filmszínházak száma. A Weinstein Company nem vacakolt sokat a film szélesebb közönség elé vitelével, nem tartva attól sem, hogy brit importok mostanság nem szuperálnak a tengerentúli mozikban. Judi Dench játékával vezetve 3.7 millió gyűlt a kasszákba a hétvégén, ami elfogadható mozinkénti átlagos összeget jelent, de különösebb reményeket legfeljebb az Akadémiától függve támaszthat a forgalmazó a film iránt. 15 millióig azért elvándorolhat, s ez már az Időről időre szintjét jelenti.
> korábbi filmek
Szédületes sebességgel terjed Az éhezők viadala: Futótűz. Első hetét 222 millióval zárta a Lionsgate pénztermelője, majd ennek a kiváló novemberi időzítésnek köszönhetően lazán rittyentett egy 74.5 milliós második hétvégét, aminél csak a Bosszúállók, az Avatar és A sötét lovag állt magasabban korábban. A film 110 milliós ötnapos adata a valaha volt legerősebb hálaadás heti hétvégi eredmény, és a két hétvége, azaz 10 nap után összegyűlt 296 millió dollárnál többet csak a Bosszúállók és A sötét lovag termelt korábban (átlagosan csaknem napi 30 millió!). A 400 milliós végkifejlet garantáltnak tekinthető, még a poszt-hálaadási zuhanás mellett is, mi több, elég valószínű, hogy az eleve embertelen léptékű első részen is túltesz ez a folytatás, lelökve az éves trónról a Vasember 3.-at. Teszi ezt 3D nélkül, jó kritikákkal. Mindez alighanem a 'sikersztori' kifejezés újradefiniálása.
A Thor: Sötét világ időközben hátrahagyta az első rész végösszegét, és nyugodtsággal várhatja 200. millióját is, de aztán hamarosan vége lesz a dalnak. A küldetését azért határozottan teljesítette a Disney/Marvel hőse.
> végszó & ami jön
Ugyan tavaly a 48. hét nem a hálaadás hétvégéjére esett, de ezt is-azt is felülmúlja a mostani a 2012-essel összevetve, s a víkend a hetedik legjövedelmezőbbnek bizonyult a 2013-as évadból. A Jégvarázs és Az éhezők viadala: Futótűz közel háromnegyedét képzi a top 12 kombinált bevételének, és a következő, igencsak alábukó hétvégén is hasonlóképpen fognak dominálni. Az egyetlen bátor jelentkezőt az Out of the Furnace jelenti, ami nem számíthat túl nagy figyelemre, legalábbis a toplistán.
cím | becsült moziszám | nyitóhétvége-előrejelzés
Out of the Furnace | 2000 | $4m
> a top 10 (előzetes becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | 1 | Az éhezők viadala: Futótűz |
$74.5m | $296.5m | $130m |
2 | 22 | Jégvarázs |
$66.7m | $93.4m | $150m |
3 | 2 | Thor: Sötét világ |
$11.1m | $186.7m | $170m |
4 | 3 | The Best Man Holiday |
$8.5m | $63.4m | $17m |
5 | ú | Harcban élve |
$7.0m | $9.8m | $22m |
6 | 4 | Elpuskázva |
$6.9m | $19.5m | $26m |
7 | 16 | A könyvtolvaj |
$4.9m | $7.9m | n.a. |
8 | ú | Black Nativity |
$3.9m | $5.0m | $17.5m |
9 | 27 | Philomena - Határtalan szeretet |
$3.8m | $4.8m | n.a. |
10 | 6 | Last Vegas |
$2.8m | $58.7m | $28m |