aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: végjáték [ender's game] (2013) Zalaba_Ferenc
2013. november 06. 09:40:00

Kategória: film 33 komment

- SPOILERMENTES -

50 évvel ezelőtt a hangyok - egy rovarszerű faj - majdnem kiirtották az emberiséget. Akkor egy zseniális tábornok önfeláldozása gátolta meg az inváziót (kb. úgy, mint Randy Quaid A Függetlenség Napjában). Újabb rohamtól rettegve keressük örökösét, méghozzá a lehető leghatékonyabb szűrés, no meg az időszűke miatt már a gyerekek között. Itt jön a képbe Andrew "Ender" Wiggin (Asa Butterfield), a többszörösen hátrányos helyzetű (harmadikként a túlnépesedés miatt kvázi tiltott) gyerek, akiben Graff ezredes (Harrison Ford) a jövő nagy parancsnokát véli felfedezni. A kőkemény kiképzés során válik el, hogy Graff ösztönei beigazolódnak-e vagy pedig tévedett - mint korábban jó néhány alkalommal.

endersgame620_2.jpg

Sok-sok probléma van ezzel a filmmel, de mindezek közül a legnagyobb az, hogy csúnyán megfertőzte a könyvadaptációk mételye. Kultikus alapanyagról van szó, nem vitás, amely a sci-fi irodalom (egyébként sokat vitatott) alapvetése, egyesek tekintetében igazi Biblia, mások viszont fertőként kezelik, leginkább írójának szélsőséges nézetei miatt, melyekből a sorok közé is rendesen adagol. No de ők vannak kevesebben, így a Végjáték - hosszas huzavona után - filmmé avanzsálódhatott. És ott ette meg a fene, ahol van. A könyveket biflázók számára olyan lehet, mint egy illusztrációs kiadás, melyben mozgóképes formában láthatják a szereplőket, a kulcshelyszíneket és -fordulatokat, némi szövegablakkal és Bazi Nagy Látvánnyal körítve (amely valójában elég foghíjas, de erről később).

Adaptálás során Gavin Hood író/rendező törekedett arra, hogy még véletlenül se sározza össze Ender templomának padlóját, ezért felszavalta azt, csak hogy bele kellett férnie két órába. Így aztán az, aki a vásznon találkozik elsőként a Végjátékkal, annak ez a film nem több szép kialakítású, de zavarba ejtő katyvasznál, Hood ugyanis annyira el volt foglalva azzal, hogy a regény minden figuráját, minden (társadalmi/stratégiai/érzelmi) gondolatát, problémáját belerakja a filmbe, hogy tulajdonképpen egyikkel sem sikerült érdemben foglalkoznia. Miért retteg úgy Ender a bátyától, Petertől, akinek csupán nyúlfarknyi, idétlenül összecsapott jelenése van a filmben? Miért okoz nála kisebbségi érzést az, hogy harmadik gyermek a családban? Miért kötődik görcsösen nővéréhez, Valentine-hoz (Abigail Breslin), akit gyakorlatilag egy napló címzettjeként sző bele a történésekbe a narratíva? Hol marad a diktatórikus szemlélet artikulálása? Egy olyan világ lefestése, melyben a gyerekekre tulajdonképpen tulajdonként, eszközként tekintenek?

Ender figurája a levegőben lóg, és ha már őt sem sikerült (nomen est omen, Asa) izomzattal ellátni, akkor a kiképzés során megismert iskolatársai még rosszabbul jártak. Petra (Hailee Steinfeld) úgy csüng rajta, mint valami groupie, én pedig hálát adtam az égnek, hogy szerelmük soha nem kristályosodott ki, mert karaktereik mélységének, futószalagszerű érzelmi megnyilvánulásainak hála az minden bizonnyal Alkonyat-szintre vitte volna le a történéseket. Endernek akadnak problémái alfa hímekkel, tanárokkal, és szerez barátokat is, de ezek mind csak felmaszatolódnak a vászonra, és ezt mi sem érzékelteti jobban, hogy Endernek lesz két olyan indiai (pakisztáni? perzsa?) szövetségese, akiket a film végéig sem lehet megkülönböztetni egymástól. 

Graff sem járt jobban. A hadiskolába történő belépéstől kezdve hidegnek, számítónak kellene lennie Enderrel szemben, no de alig van olyan öt perc, melynek végén ne atyáskodó jóindulattal (a Ford féle szeretetteljes félmosollyal) nézne a fiúra, és ha ez nem lenne elég érzelmi puncsnak, akkor Graff jobb keze, Anderson őrnagy (Viola Davis) nem győzi hangsúlyozni, hogy ezek még gyerekek, bánjunk úgy velük...

És az még hagyján, hogy a párbeszédek és figurák oly csenevészek, hogy még az amúgy tehetséges felnőttszínészek sem tudnak mit kezdeni velük, nem hogy a váltakozó teljesítményt nyújtó gyereksereg, de sajna a film az emberi tényezőt kivonva is bukdácsol. A forradalminak kikiáltott látványvilág elvérzik a rekordmennyiségű űrhajó és egyéb tereptárgy megjelenítésében, hiteles, élő-lélegző világok építésére már nem képes; iszonyatosan steril, helyenként már-már fájóan üres (ehhez képest Joseph Kosinski víziója maga a megtestesült természetesség). Ráadásul Hoodról újfent kiderült, hogy az akcióhoz sem ért: a csatatermi összecsapások lassúak, ügyetlenek, minden feszültséget nélkülözőek, az ellenséggel történő, élethűnek kikiáltott szimulációs összecsapások pedig olyan nagy tömegeket mozgatnak meg és olyannyira személytelenek, hogy se nem grandiózusak, se nem izgalmasak, hanem olybá tűnnek, mintha statikus zajt bámulnál.

Ó, és azok a fordulatok! A filmben három is akad: ebből egyet már a trailer ellő, egyet az ellenfél neve árul el, egyet pedig az egyensúlyérzéket teljességgel hiányzó rendezés puskáz el. Részben ez utóbbinak tudható be a gyakorlatilag odafröcskölt lezárás is, amely a végig jellegtelen Enderből legalább annyira hirtelen megnyilvánulásokat facsar ki, mint a film világából. 

Borzalmas nagy kudarc ez a film: miközben arra törekedett, hogy a lehető legteljesebben vigye filmre Orson Scott Card regényét, annak minden erejétől és élétől megfosztotta azt. Summa summarum, az immáron gúnyos felhanggal értelmezhető "a sci-fi évének" kommandírozásáért folytatott versenyben ez a jelölt is csúnyán elbukott.

kövess minket facebookon és twitteren!

Címkék

kritika harrison ford sci fi 3csillagos ben kingsley abigail breslin viola davis asa butterfield hailee steinfeld enders game

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr55617201

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bérgyilkos Bohóc 2013.11.06. 09:59:02

Marhára nem villanyozott fel már az előzetes sem. Már ott sem értettem a nagy ömlengést (jó, gondolom a könyv miatt). Az olyan film amiben meg gyerekek szerepelnek, az amúgy is hendikeppel indul nálam, kevés kivétellel jó már nem is lehet.

Adam Van Helsing · http://helsing.blog.hu 2013.11.06. 10:04:56

valahogy sejtettem, hogy ez lesz.
én nem ismerem a könyvet, kíváncsi vagyok, hogy az összehasonlítgatás terhe nélkül milyen lesz.

Ez a plakát meg borzalom, 'direct to video' szint, mint ahogy az egész marketing az volt.

Eddard · www.panagia.hu 2013.11.06. 10:31:12

Ez szomorú. A könyv az egyik legjobb sci-fi amit olvastam. Azért megnézem majd moziban.

exilis 2013.11.06. 10:48:16

Én is olvastam, valóban remek könyv. A filmet ezek után kihagyom, ne rombolja bennem a könyv pozícióját.

prick 2013.11.06. 10:52:24

Kíváncsi vagyok, mennyire osztja meg a népet, máshol azt olvastam, hogy korrekt.

David S. 2013.11.06. 15:21:09

Nem egészen ehhez kapcsolódik, de: Hailee Steinfeldnek most végülis lett magyar hangja vagy nem? Csakmert a tegnap kirakott szinkronismertetőben nem szerepelt.

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2013.11.06. 16:42:52

Lehet ha nem a 3. sor szélére ülsz, akkor jobban tetszett volna :) Viccet félretéve, amúgy teljesen jogos a kritika, szerintem is elég gyengécske lett ez a film, pedig nekem még csak elvárásaim sem voltak. Mondjuk a 3 csillag kicsit erős, ha abból indulunk ki, hogy az 1-es a világ legrosszabb a filmje, a 2-es egy kategóriával jobb, akkor a 3 csillag még mindig a nézhetetlen kategória kb, ez meg azért inkább olyan középszar, 4,5-5 pont. Meg a zenéje mondjuk nekem bejött.

Bambano 2013.11.06. 16:45:44

Miért kellene Endernek izmosnak lennie? A regényben kiemelte, hogy nagyon fiatal.

Az pedig, hogy petrával nem lesz szerelmes a filmben, tiszta szerencse, mivel a könyvben sem volt az.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.11.06. 16:47:55

@Bambano: Tudod, ez egy ilyen kifejezés. Írhattam volna azt is, hogy "árnyékot növeszteni neki", vagy azt, hogy "dimenzióval ellátni".

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.11.06. 16:48:45

@Bambano: De amúgy jó, hogy említed a korát. Emlékeim szerint a könyvben egy 6-8 éves gyerek van, nem egy 14 éves, mint ahogy a filmben.

Bambano 2013.11.06. 16:50:46

"Akkor egy zseniális tábornok önfeláldozása gátolta meg az inváziót": nem volt önfeláldozás, mivel ebben a filmben is szerepel, halottak meg nem szoktak szerepet kapni.

"A kőkemény kiképzés során válik el, hogy Graff ösztönei beigazolódnak-e vagy pedig tévedett": Graff nem az ösztönei alapján választotta Endert, hanem a monitor alapján.

"leginkább írójának szélsőséges nézetei miatt,": egyszer Card azt nyilatkozta egy interjúban, hogy meg akarta írni a Fajirtást. De kellett hozzá egy bevezető, előzményregény, ez lett a végjáték. Szerintem a végjáték nagyon jó, a fajirtás meg erősen közepes. Na abban (a fajirtásban) tényleg adagol mindenféle nézetet, a végjátékban én kevés ilyet láttam. A végjáték egy koherens világ, egy bizonyos élethelyzet, és ahhoz megfelelő szabályok. Kellettek a szabályok, nem az író világnézetei azok.

Bambano 2013.11.06. 16:59:13

@Zalaba_Ferenc: 6 évesen szedték ki a fejéből a monitort, utána nemsokkal került fel a hadiiskolába.

De ott több évet is eltöltött, a hangyok legyőzésekor 11 éves vagy kicsit több volt, és 12 évesen indult gyarmatosítani.

Juraviel.Ihuan.Bedvin 2013.11.06. 17:13:07

@Bambano: Igazából 'A Holtak Szószólója' előzménye a Végjáték, nem? Erről beszél a AHSZ-bevezetőjében is. Egyébként a Végjáték tényleges vége, ami megágyaz a folytatásnak, az egyik legjobb befejezés, amit olvastam. Sőt, a folytatás legalább ennyire tetszett (főleg amit a halál és az emberi kapcsolatok bonyolultsága kapcsán ír), de a Fajirtást félretettem, még akkor is, ha a AHSZ így lezáratlan.

A másik megállapításoddal egyetértek, valóban a későbbi kötetekben már sokkal több átjön a nézeteiből. A Végjáték azonban van olyan jó, mint 'A Legyek Ura'.

Van egy nagyon elismert fantasy-regénye, a 'Hart's hope', a Szarvasbika Reménysége, ami itthon 'A kegyelem ára' címmel jelent meg, nos, valahogy az a regény nem igazán az én stílusom, végigszenvedtem, szó szerint, még akkor is, ha vannak be remek részek.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.11.06. 17:14:30

@Bambano:

SPOILER!

"Akkor egy zseniális tábornok önfeláldozása gátolta meg az inváziót": nem volt önfeláldozás, mivel ebben a filmben is szerepel, halottak meg nem szoktak szerepet kapni.

Kivéve flashbackekben. :) No de nem is ez a lényeg, ha végigolvasod a kritikát, vagy ha megnézed a filmet, akkor a narratíva sokáig arról beszél, hogy az illető meghalt, szóval most csúnyán spoilereztél.

"Graff nem az ösztönei alapján választotta Endert, hanem a monitor alapján."

A monitor meg az ösztönei alapján. Moneyball ide vagy oda, nem lehet szimplán csak számok alapján kiválasztani egy vezetőjelöltet.

"Kellettek a szabályok, nem az író világnézetei azok."

Szabályok, melyek egy író világnézeteire alapulnak.

A film cselekménye alig egy hónap alatt zajlanak le. Hülye döntés. Teljesen aláássa a kiképzés súlyát, hisz a film szerint elég, ha bevetsz egy-két trükköt a csatateremben, elintézel egy-két viszályt, és máris főparancsnok lehet belőled.

Juraviel.Ihuan.Bedvin 2013.11.06. 17:29:25

@Zalaba_Ferenc: Egy hónap? :O Egy több éven átívelő fejlődésregényt így összeszűkítenek? Mondjuk nem tudom, hogyan lehetett volna másképp megoldani.

Sajnálattal olvastam azt is, hogy Peter háttérbe szorult. Bár a könyvben nem főszereplők Ender nővérével, de jelentő szerep jutott nekik.

SPOILER

Visszafordításhoz: www.typemirror.com/reverse.php

?mes ygav négév a ajólózsózS katloH elöleb e-ttel sÉ

?mes ygav tlürekeleb agássokliyg "naltaraka" intahdnom ,ték rednE ,tynéger a kátlotanovik eriynne rám aH

SPOLIER VÉGE

Joaquin 2013.11.06. 17:34:07

Kár, utálom a sokat akar de keveset fog típusú filmeket. Ha csak egy-két aspektus rendesen ki van dolgozva az szerintem jobb. De hát ezért is nehéz könyvből filmet csinálni...

Bambano 2013.11.06. 17:37:49

@Zalaba_Ferenc: "szóval most csúnyán spoilereztél.": ráklikkeltem az imdb-re, ott benne van a szereplőlistába. tehát az imdb spoilerezett.

na mindegy.

mivel nekem ez a kedvenc könyvem, jó eséllyel hasonló véleményem lesz a filmről, mégha a vélemény alátámasztásában különbözni is fogunk...

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.11.06. 17:41:21

@Bambano: Az IMDb sajnos szeret elspoilerezni dolgokat, amúgy a trailerben is benne volt (ezt említettem), de igazából szerintem az számít, ami a film két órája alatt történik. De egyébként szerintem is túlragoztuk. :)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.11.06. 17:43:50

@Juraviel.Ihuan.Bedvin:

SPOILER!!!

Nem ölt meg senkit, csak Bonzónál ért el komoly károsodásokat.

Ha a "Holtak Szószólója" alatt egy faj megmentésére tett szándékot érted, akkor a válasz igen.

Wintermoots (törölt) 2013.11.06. 22:16:42

@Santino89:

az 5-ös az abszolút közepes, az már nem rossz. a rossz max 3-ig terjed, sőt már az is átmenet a rossz és a gyenge közepes között. szerintem:)

nortonp 2013.11.07. 08:41:25

aki a Wolverine után munkát ad Hoodnak, az meg is érdemli, hogy ekkora buktát kapjon a nyakába

Gaudi 2013.11.07. 08:52:23

SPOILER
@Zalaba_Ferenc: Anno amikor olvastam a könyvet, nekem is úgy tűnt, hogy mindketten belehaltak végül.

vargatom 2013.11.07. 22:39:27

@Gaudi:

SPOILER
Konkrétan említi Stilson és Bonzo halálát Graff az egyik fejezetnyitó beszélgetésben, asszem a per kapcsán amit a háború megnyerése után indítottak ellenük. Le is játsszák a felvételeket Ender előtt is a bizonyításhoz, de végül nyilván mindenkit felmentenek.

BÓNUSZ SPOILER
Plusz Bonzo halála még egyszer szerepel az Ender's Shadowban, amikor Bean késve ér a zuhanyzóba, látja ahogy rutinból próbálják újraéleszteni a nyilvánvalóan reménytelen gyereket, és asszem ő is felemlegeti Graffnek.

Melllvar 2013.11.09. 13:07:24

OFF: nekem soha többé ne sírjon senki az illegális letöltések miatt, amikor ezt a vacakot sem tudom megnézni a GAGYI magyar szinkron nélkül. morc.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.11.09. 13:57:58

Már előre mondogattam, hogy ezt a könyvet szinte lehetetlen normálisan adaptálni, és ez be is jött. Gavin Hood tényleg átrohan mindenen, de igazából így legalább minden fontosabb esemény belefért, és nem kellett brutálisan megcsonkolni valahol a sztorit, az sem lett volna feltétlenül jobb. Ráadásul így a könyv legnagyobb hibáját, a teljesen repetitív sztorit is sikerült kiküszöbölni. Tény, hogy nem egy jó adaptáció, de szerintem a lehető legjobb abból kiindulva, hogy egy 400 oldalas könyvet kellett 2 órába sűríteni.
Hozzáteszem, hogy egy olyannak, aki nem olvasta a könyvet, elképzelhető, hogy borzalmasan felszínesnek tűnik, nekem nyilván jól működött a történet, mert minden pillanat mögé oda tudtam rakni a könyvből megismert háttérinfókat.

Viszont az akciójelenetek kifejezetten jók voltak, én egyetlen rossz szót nem tudok mondani sem az edzésekre, sem a szimulátor űrcsatáira. Szerintem a steril látványvilág ízlés kérdése, nekem mind ez, mind Kosinski letisztultsága nagyon bejött, abból kiindulva, hogy az ilyen dizájnt szeretem.

Szóval szerintem egy minőségi blockbuster lett ebből a filmből, a könyvhöz mérve egy kicsit tényleg csalódás, de egyébként a látványfilmek között az idei élmezőnyben van nálam.

gummy59 2013.11.10. 00:46:02

Ha olvastad a könyvet akkor nyugodtan nézd meg. Nem lesz csalódás... azt nem tudom, hogy aki nem olvasta annak milyen lesz... egy biztos, hogy aki a kritikát írta az a könyvet vagy nem olvasta vagy nem értette. Sok igazság van abban amit ír de két órába egyszerűen ennyi fért bele... nekem szórakoztató két óra volt... nem unatkoztam. Aminek örülök, hogy megmaradt a könyv hangulata. Azért illusztrációnál több.

gummy59 2013.11.10. 00:52:35

@totorohun: Nem fogja rombolni. Nekem is a kedvenc sci-fim és kicsit féltem megnézni de összességében kellemesen csalódtam. Megmaradt a könyv lényege...két órába ennyi fért bele. Azon lehet vitatkozni mit kellett volna inkább kihagyni de nem érdemes...

Ayame90 2013.11.13. 12:06:32

Hát elég gyenge film lett. Meg ezek a gyerekek színészek, nem voltam tőlük elszállva. Felszínesnek tűnt az egész. Ettől függetlenül a könyvet el fogom olvasni, mert kíváncsivá tett azért a film, lefogadom, hogy azt sokkal jobban fogom élvezni. :)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.11.13. 12:31:03

@gummy59: Tulajdonképpen ezt írtam le a kritikában: önmagában nagyon gyenge filmről van szó, a könyv mellé viszont klassz lehet illusztrációs gyűjtemény gyanánt. Csak hogy itt és most a filmet értékeltem.

sci fi t néztem régen 2014.01.02. 19:54:59

A filmnek nem sikerült elhitetnie, hogy gyerekeket képeznek ki és vetnek be mint főparancsnok, ráadásul nem egy hosszabb kiképzés után már felnőttként, hanem még mindig gyermekként.
Ráadásul ha megnézzük a mai földet akkor láthatjuk hogy az ilyen kinevezések és kiválasztások egyáltalán nem így működnek. Mindig van valami háttér ami felülír mindent a puszta tehetségnél.
Semmi sem fehér vagy fekete.
Összehasonlítva a Csillagközi invázió nevű sci-fi első részével ami szerintem egy 10 -es skálán
7-8-ast érhetne el, ez a film csak gyengécske 2-est érdemelne, azt is csak kegyelemből.
Úgy látszik Hollywood-ban eldöntötték, hogy élvezhető sck-fit nem hajlandók készíteni.
Ez nyilván politikai döntés, hiszen a filmgyárak a bankok kezében vannak.
Ezt bizonyítja az idei termés is.

Szóval egy gyorsan felejthető fostalicska. Nem keveset kellene fizetnie annak aki rá akarna venni hogy nézzem meg még egyszer.

Donor 2014.02.01. 08:45:45

Nekem bejött a film. Sok vacak között egy gyöngyszem.

Könyvet ugyan nem olvastam, és az előzetes kötelező lehúzások és a trailerek alapján egy "Föld után" szintű tinglitanglira számítottam, amolyan "Harrison Ford jót szórakozott munka címén" jellegűre.

Ehhez képest nekem minden átjött ami a kritikus úr szerint kimaradt a filmből :D

Tehát kaptam egy (a ~100perc műsoridő miatt megnyirbált) elnagyoltabb, de még mindig remek hangulatú és történetű "Éhezők viadala" szintű filmet.
Az igaz, hogy én is éreztem hogy néhol kimaradt 1-2 jelenet, meg túl gyorsan haladt a srác. Jót tett volna a filmnek, ha kicsit jobban kidolgozzák az egyes fejezeteket.

Viszont egy filmben soha nem fognak úgy elmélyedni az érzelmi háttér fejtegetésébe, mint egy könyvben, mert akkor mint film unalmas lenne. Amit a könyvben több oldalon át fejtegetnek az a színésznek 1 másodperces arcrezdülésbe kell belesűrítenie. Szerintem ez nagyrészt sikerült, bár a kissrác néhol túljátszotta, meg a kiscsaj is Disney sorozatokban megszokott alakítást nyújtott, de egyrészt fiatal színészek, másrészt ezek szerint átjött, aminek át kell jönnie...már ha valaki odafigyelt erre.

A harcokhoz nem értek, de szerintem illetek a történethez. Elvégre ez nem LukeSkywalkerről szólt ahogy egyedül eltalálja a reaktort, hanem két világ összecsapásáról és az e mögött meghúzódó sakkjátszmáról.

A Perzsa sráccal viszont igaza van, én ebből a kritikából tudtam meg hogy kettő van belőle :D

Donor 2014.02.01. 08:51:13

Egyébként abban semmi új nincs hogy ha valaki elolvassa a könyvet, akkor utána az abból készült filmet vacaknak fogja találni :)
Én ezért ha tehetem mindig a film után olvasom el a könyvet.

eßemfaßom meg áll 2016.06.11. 14:50:17

@Donor: mondjuk 20-30 évet várni egy könyv elolvasásával, hátha lesz eccer belőle film... :)

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása