aeon flux

ready for the action now, danger boy?

cinefest 2013: filmes értékelő #1 Zalaba_Ferenc
2013. szeptember 16. 20:25:00

Kategória: film 59 komment

Tudom, tudom. Már tegnap meg kellett volna szülnöm. Sőt, igazság szerint az egyik felét már pénteken, no de öregember nem gyorsvonat, Miskolc pedig mégis csak 200 km-re van innen, és különben sincs rajtad sapka. 

Komolyra fordítva: múlt csütörtökön elindult a 10. CineFest Filmfesztivál, amely az utóbbi 2-3 év során nem csupán hazánk, de talán a környező országok egyik legrangosabb filmes eseményévé nőtte ki magát filmfelhozatal, szervezés és hangulat terén. Tavaly ilyenkor még nem is sejtettük, hogy a meghívott rendezők között egy jövendőbeli Oscar-jelölt (Behn Zeitlin) és egy blockbuster-gyáros (Colin Trevorrow) is ott figyel, idén pedig Ryan Fleckkel (Fél Nelson) és Timo Vurensolával (Iron Sky) lehet csapatni: talán az előbbi idővel begyűjti a maga Oscar-nomját, az utóbbi meg egy jó zsíros hollywoodi blockbustert. Vagy fordítva.

No de nem jövőnézőbe mentem Miskolcra, vagyis dehogyisnem, hisz olyan filmeket láthattam, melyek majd csak idővel (vagy egyáltalán nem) érkeznek meg a hazai porondra, és lesznek szereplői a még csak most ébredező díjszezonnak. A csütörtöki és szombati túrám során négy filmet abszolváltam, és ezek pontátlaga rendesen ráver az egész nyári felhozatalra, szóval bátran mondhatom, hogy megéri Miskolcra menni. Az "elolvasom" után erről a minőségi négyesről értekezem hosszabban-rövidebben, de remélhetőleg kellemesen.

cinefest10_logo.jpg

Don Jon (2013)

Joseph Gordon-Levitt írói-rendezői bemutatkozása egy egyszerű fiúról (Levitt) szól, aki annyira rá van kattanva a pornóra, hogy nem is tud nélküle létezni. Külső behatásra (Scarlett Johansson) megpróbál, de nem megy. Pornó reggel, pornó délben, pornó este, és hiába szerezheti meg a környék legjobb csajait (Sacrlett Johansson!), egyszerűen egyik sem képes olyan kielégülést okozni neki, mint az online elérhető tartalmak.

Igen, ha erről a sztoriról beugrik A szégyentelen, akkor nagyon mellé nem lőttél, ellenben Levitt megközelítése jóval fiatalosabb és felszínesebb, egyben rendkívül humoros és átérezhető, egyrészt a témát szinte lehetetlen nem iróniával kezelni (a pornófogyasztás kínos, és ami kínos, az kitűnő táptalaja a viccelődésnek), másrészt meg tegyük szívünkre (most csak oda) a kezünket, és valljuk be, hogy mindnyájan élünk a szerrel, csak a gyakoriság változó.

A Don Jon üde színfolt a vígjátékok (tragikomédiák?) terén, és ugyan magán viseli a debütálások rákfenéjét, azaz a letisztultság hiányát, de kijelenthető, hogy Levittben rendezőként is van spiritusz, és remek stílusszikrákat villant, csupán csiszolódnia kell még egy keveset. És az sem ártott volna, ha az érthetően redundáns (egyszerű elvek, monoton élet) kezdés után hirtelen nem szalad bele a kézenfekvő megoldásba.

donjon620.jpg

A múlt (Le passé, 2013)

Asghar Farhadi folytatja azt, amit az Oscar-díjas Nader és Simin: Egy elválás történetével elkezdett: ijesztően hétköznapi szituációkat találja meg a drámát, titkokat és bűnöket hív elő a tagadásból, elképesztően szövevényes, ugyanakkor egy percig sem hiteltelen élethelyzeteket teremt, továbbá színészeiből pazar alakításokat csal elő, és alig-alig tér le a hitelesség útjáról. Hogy A múlt nem ér fel a Nader és Simin zsenialitásához, az leginkább ennek az "alig-alig"-nak köszönhető, ugyanis ezúttal kissé már átbillen a mérleg a színpadi (meg)rendezettség irányába. De csak egy hangyányit.

A film ott nyit, ahol a legtöbb véget ér: egy tragédia lecsengését követően. Egy iráni férfi (Ali Mosaffa) azért érkezik Franciaországba, hogy véglegesítse a válást feleségétől (A némafilmesből ismerős Bérénice Bejo), akit négy éve hagyott el két nevelt lányával együtt. Időközben az asszony új társat talált magának, aki természetesen nem nézi jó szemmel azt, hogy a férfi náluk tartózkodik, amíg alá nem írják a papírokat.

De nem véletlen, hogy ott van. Felesége abban bízik, hogy talán segíthet megoldani a gyerekek lelkét nyomasztó, azt egyre jobban megmételyező titkokat, melyek fakadhatnak bűntudatból vagy egy tragédia okozta sokkból. Miközben a férfi egyfajta katalizátorként csalja elő a családtagok elnyomott érzelmeit, vagy kényszeríti őket arra, hogy nézzenek szembe egymással vagy éppenséggel önmagukból, úgy derül ki egyre több és több információ egy közelmúltban történt tragédiáról, melynek megítélése, leírása személyről személyre változik, mintha csak A vihar kapujában szociodrámába oltott változatát látnánk. Ahogy lassan felviláglik a múlt, úgy lesznek egyre hosszabbak a karakterek árnyékai, kapcsolatrendszerűk pedig árnyaltabb, emberibb, meghatóbb . A film ügyesen rágja bele magát az ember bőre alá, és a történet íve a vége felé talán kicsit megbicsaklik, ettől még Farhadi ismét elképesztően lebilincselő és félelmetesen hiteles filmet forgatott. Jó színészekkel, jó érzékkel. 

lepasse620.jpg

Minden odavan (All is Lost, 2013)

Egy névtelen férfi (Robert Redford) hajóját meglékeli egy sodródó konténer az Indiai-óceánon. 1700 tengeri mérföldre a parttól ez elég nagy baj, de emberünket nem olyan fából faragták, hogy csípőből feladja a küzdelmet, és néma, kitartó, ám egyre elkeseredettebb küzdelembe fog az elemekkel.

Dumás bemutatkozását, a Krízispontot követően J.C. Chandor író-rendező 180 fokos fordulatot vett, és nem titkoltan félig-meddig ego-túraként egy olyan filmmel jelentkezett, melyben gyakorlatilag nem beszélnek. Redford egyedül van a tengeren, és még egy röplabdája sincs, nem hogy egy tigrise, akivel megoszthatná gondolatait, ráadásul belső monológgal sem tiszteli meg a nézőt. Alakítása (egy-két segélykiáltást, illetve a film hangnemét nagyban meghatározó nyitómonológját leszámítva) teljes egészében fizikális, és ugyan a szorult helyzetektől elvárható kicsapongásoktól mentes, azaz nem látványos, mégis bámulatos. A reményt és a küzdelmet lassan felváltja a fásultság és a beletörődés, mindez apró manírokban, pillantásokban, mozdulatok megjelenésében vagy elmaradásában jön ki; Redford Oscar-esélyeihez nem is férhet kétség.

Tettei, döntései nem mindig logikusak, és a cselekménybe is beköszön egy-két olyan, a katasztrófafilmekre jellemző véletlen, melyek a feszültség növelését szolgálják, de ez igazából másodlagos, ugyanis a Minden odavan maga egy allegória: az elmúlás egész estés metaforája, melyet a költői, és többféleképpen értelmezhető befejezés is alátámaszt.

allislost620.jpg

Adéle élete (La vie d'Adéle, 2013)

A három órás leszbikus szerelmesfilm tele explicit szexjelenetekkel, melyet Steven Spielberg zsűrije Arany Pálmával jutalmazott. Valószínűleg az Adéle élete eme leírás kíséretében vonul majd be a filmtörténelembe, ellenben eme külsőségeken túl sajnos valódi értékeket nem nagyon hordoz.

Ha nagyon kritikus akarnék lenni (és miért ne lennék az?), akkor bele is kezdhetnék az "ahogy azt Móricka elképzeli" mondókába, mert hát ez a film is eszményi képet fest a leszbikus közösségről: a lányok gyönyörűek és szenvedélyesek, férfias vonások csak a háttérben mozgó statisztákon láthatók, de hát értem én, egy százkilós maca és egy csontos arcélű tomboy szerelmi huzavonáját senki sem nézné szívesen 180 percen át - főleg nem olyan (fél)explicit szexjelenetekkel kísérve, mint amilyeneket az Adéle élete kínál (állítólag punciprotéziseket használtak, és ha igen, hát elég valószerűeket), no de lássuk a tényeket: a film elején Adéle (Adéle Exharcopoulos) még csak 15 éves, épp kezd szexuálisan öntudatra ébredni, és nagyon hamar rádöbben, hogy identitása nem túl hétköznapi. Aztán megjelenik az életében Emma (Léa Sedoux), a nyíltan leszbikus lány, akivel szenvedélyes viszonyba bonyolódnak, amely idővel kiüresedett házastársi kapcsolattá szürkül (allegória-veszély: Emma hajából is kiveszik a kék szín!).

Az a baj az Adéle életével, hogy cselekménye ugyanazt a sémát követi, mint a legtöbb coming-of-age/coming-out dráma, nem hogy meglepetést nem kínál, de még konfliktust se nagyon: az első igazán mélynek mondható ellentét-féleség valamikor az első két órát követően jön elő (a művészi ambíciókkal megáldott Emma csalódik a kishitű Adéle-ben), de mielőtt igazán kikristályosodhatna, már be is jön egy megcsalásos szál, és kezdetét veszi a szenvedés. Nem akarok sokat rugózni a játékidőn, de a film elviselt volna egy kis trimmelést, legalábbis az itt-ott beiktatott irodalmi elemzések és viták nem helyettesíthették azt a mélységet, amely a cselekményből hiányzott, inkább csak feldarabolták azt.

Ugyanakkor a címszereplőt alakító Adéle Exharcopoulos minden dicséretet megérdemel: szerepe hálás, ugyanis rendkívül érzelmes, de valami félelmetesen természetes. Ugyanolyan rátermettséggel hozza a félénk serdülőt, mint a szenvedélyre éhező huszonévest. Szóval a fentiek mellé nyugodtan felvehetjük az "utóbbi évek egyik legjobb színésznői alakítása" kritériumot is, amit aztán jól bele lehet írni a hivatalos sillabuszba.

laviedadele620.jpg

Címkék

kritika erotika cannes scarlett johansson 5csillagos drama robert redford cinefest romance joseph gordon levitt eurocinema kritika szokatrany 8csillagos 7csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr415517384

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ungverjaland 2013.09.16. 20:46:51

Az Adèle életéhez azért hozzá kell tenni, hogy az gyakorlatilag egy képregény-adaptáció, ezért a film vélt vagy valós hiányosságai valószínűleg visszavezethetőek a forrásmű képregény voltára. A film engem továbbra is nagyon érdekel. ezenkívül Farhadi új filmje is nagyon érdekesnek tűnik.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2013.09.16. 20:50:34

Meglepően hasonló véleményen vagyunk, én egyedül Redford élettelen játékának létjogosultságával vitatkoznék.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.09.16. 20:53:15

@lisztes: Nem tűntek fel a finomságok? Pl. az, hogy eleinte fel-felpillantott az égre azzal, hogy "segíts rajtam, uram", aztán ezek szépen lassan elhaltak?

Kovács Erzsébet 2013.09.16. 20:54:42

Nagyon nem tetszetős dolgokat lehetett olvasni mostanában az Adél életéről (mind a két színésznő azt nyilatkozta, hogy soha többet nem akarnak együtt dolgozni a rendező úrral, olyan terror volt a forgatáson). No meg férfi rendező csinál ultrarealisztikus filmet gyönyörű fiatal leszbikusokról... mekkora önuralom (és önkritika) kell hozzá, hogy ne öncélú khm... élvezkedés legyen belőle a rendező részéről?

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.09.16. 20:58:50

@Kovács Erzsébet: Az első szexjelenet konkrétan ötperces. Szerinted? :)

Takács Máté · http://aeonflux.blog.hu 2013.09.16. 20:59:44

Kizártnak tartom, hogy ennyi forgalmazó közül ne lenne egy, aki felkarolja itthon egy legendás színész legjobbjának mondott alakításával bíró filmjét. Szóval bízom benne, hogy legkésőbb tavasszal láthatom az All Is Lostot a vásznon. Nagyon kíváncsi vagyok rá.

Takács Máté · http://aeonflux.blog.hu 2013.09.16. 21:01:28

@lisztes: Redford esetében még egy élettelen alakítás is jogosult lenne egy filmre, ezt A hallgatás szabálya is bizonyította idén. :)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.09.16. 21:02:46

@Takács Máté: Nos, a filmet a UIP forgalmazza, illetve forgalmazná itthon, ha bemutatnák. Egyelőre kétesélyes a dolog, de nem kizárt. Ugyanakkor DVD-n tuti megjelenik. Tudom, csekély vigasz.

A film pedig az egyik legjobb pokoljárás-történet a Nem vénnek való vidék óta.

Takács Máté · http://aeonflux.blog.hu 2013.09.16. 21:05:01

@Zalaba_Ferenc: Nemhogy nem vigasz, egyenesen olyan, mintha be se mutatnák. Én moziban nézném még a tévéfilm-színvonalúakat is (mostanság erre is elég gyakran esélyünk nyílik, szó mi szó).

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2013.09.16. 21:06:08

@Zalaba_Ferenc: Én valahogy jobban szerettem volna egy temperamentumosabb fickót látni, mert az az egy szem "Fuuuuuuck" baromi kevés volt. Néha azt éreztem, hogy az a szitu velem történne, akkor én biztos toltam volna egy cifra anyázást. Persze ez szerintem ízlés kérdése is, én több mimikát vártam.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.09.16. 21:06:49

@Takács Máté: Ez pedig gyöngyvászonra való alkotás. A fényképezés szép, az óceán hangjai hátborzongatóak, Redford tekintete pedig átszúrja a vásznat. :)

brown69 2013.09.16. 21:07:09

Zalus, a Redford filmnek lesz itthon széleskörű premierje?

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.09.16. 21:10:00

@lisztes: Ezt írtam is. Talán épp ezért volt különleges. Gondolkodóba estem, hogy vajh mit élt át ez az ember, hogy ilyen rezignáltan fogadja a helyzetet: az intróban azért ez benne van. "Én mindent megtettem. Megpróbáltam ez és ez lenni." Lehet, hogy egy bukott emberrel van dolgunk, aki rengeteg fájdalmat okozott másoknak, és úgy érzi, megérdemli sorsát. De nem fog harc nélkül elbukni. Na tessék, teljesen elérzékenyültem. :)

Wintermoots (törölt) 2013.09.16. 21:58:39

@Kovács Erzsébet:

igazából csak a cannes-i filmfesztiválon lelkesedtek érte, márpedig az nagyon sokat nem jelent. én mondjuk nem fogom látni:)

Németh Barna 2013.09.16. 23:43:03

@Wintermoots: Ja, meg azóta megkapta a NEMZETKÖZI kritikusszövetség "év filmje" díját is.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.09.16. 23:50:22

@Németh Barna: Ők is biztosan egyik kezükkel a gatyájukban szavaztak. :)

Németh Barna 2013.09.17. 00:03:19

@Zalaba_Ferenc: Úúú, remélem nem úgy, mert tavaly az Amour nyert, azelőtt meg a Tree of Life. Hogy úgy mondjam, egyiknél sem lenne illendő :)

Mindenesetre számomra mérvadó a szavuk, mert amit eddig láttam a díjazottjaik közül, az minimum jó film volt:

1999 Mindent anyámról
2000 Magnólia
2001 A kör
2002 A múlt nélküli ember
2003 Messze
2004 A mi zenénk
2005 Bin-jip – Lopakodó lelkek
2006 Volver
2007 4 hónap, 3 hét, 2 nap
2008 Vérző olaj
2009 A fehér szalag
2010 Szellemíró
2011 Az élet fája
2012 Szerelem
2013 Adéle élete 1-2. fejezet

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.09.17. 07:07:53

@Németh Barna: Nem a tavalyiakra gondoltam, hanem Spielbergre és csapatára. :) A filmet meg majd tessék megnézni, de aztán ne sírjon a szád (szátok), mikor rádöbbentek, hogy egy Hallmark-filmet láttok, csak több testnedvvel. :)

Kovács Erzsébet 2013.09.17. 07:13:55

@Zalaba_Ferenc: @Németh Barna: Idehaza is nagyon tetszett némely kritikusnak. Ennyire csak nem lehet szempont, hogy többé-kevésbé divatos lett meleg témákat díjazni.
Mindenesetre az érdekes, hogy pár évvel ezelőtt volt egy pont ugyanilyen francia film (csak meleg kamaszfiúkkal), aminek ma már a címére se emlékszik senki.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.09.17. 07:28:46

@Kovács Erzsébet: Néhány éve? Annyi ilyen témájú film készül évente, hogy egész filmfesztiválokat tudnak belőlük rendezni. Ez a film szerencsés csillagzat alatt született: Arany Pálma híján valószínűleg el se jut a CineFestre, vagy ha el is jut, hát nem olyan vetítés lesz belőle, melyet néhányan állva néznek végig (mert minden hely elkel). És valószínűleg én sem rohantam volna le érte Miskolcra. Viszont lementem, és neki köszönhetően láthattam a Minden odavan című kitűnő darabot. :)

Kovács Erzsébet 2013.09.17. 07:36:25

@Zalaba_Ferenc: Állva? Mire nem képes a hájp! :-)
Amúgy igazad lehet. Bizonyos (meleg)filmek egyenlőbbnek születnek a többinél. Mindenesetre kockázatos vállalkozás, ha a rendező is heteró, a színészek is azok. Annak idején először még a Túl a barátságont is megkritizálták ezért (aztán persze néhány éve magam is láttam Berlin meleg negyedében egy DVD-kölcsönző teljes kirakatfelületét díszíteni).

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.09.17. 07:40:30

@Kovács Erzsébet: Szerintem a Túl a barátságon ráadásul nem is melegfilm. :)

Kovács Erzsébet 2013.09.17. 07:45:30

@Zalaba_Ferenc: Igen, ebben sok igazság van szerintem is. Inkább egy hagyományos melodráma, történetesen biszexuális szereplőkkel... de a meleg közösség azonosult vele, amennyire ezt meg tudtam ítélni.

Németh Barna 2013.09.17. 10:17:18

@Kovács Erzsébet: Nem hiszem, hogy biszexuálisok voltak. A feleségek pontosan tudták, hogy ők csak dísznek vannak.

Kovács Erzsébet 2013.09.17. 10:54:19

@Németh Barna: Nem. Ennis még a hegyi kaland előtt jegyzi el a feleségét. Jack a nyár vége és a szükségszerű szakítás után ismeri meg a feleségét, és ez őszinte szerelemnek, továbblépésnek tűnik a film alapján. Négy évvel később, amikor Jack meglátogatja Ennist, őket is váratlanul éri, hogy nem haverokként folytatják, hanem újra bekattan náluk az a valami, amit a hegyen éreztek, és amivel az elkövetkezendő húsz évben azonosítják azokat a hétvégéket, amelyeket együtt töltenek. Ennis Jacken kívül senkivel sem csalja meg a feleségét, akkor sem, amikor már elhidegültek egymástól (bár jóval később próbálkozik egy pincérlánnyal, akit nem igazán tud közel engedni magához). Jacknél, úgy tűnik, ez a momentum az életében átszakított valamit, és neki vannak férfiprostituáltak, -szeretők az életében a felesége mellett, akivel szintén csak fokozatosan hidegül el a viszonya.
Szummma szummárum: mindkettejük házassága akár egy átlagos, a heteroszexuális kapcsolatok válságát taglaló filmben is szerepelhetne. Akkor mi volt az a valami a hegyen? Jack valószínűleg biszexuális, Ennis heteroszexuális, és ami történt velük, az a mindent szabályt felülíró, elsöprő első szerelem, amiről a nők annyira szeretnek ábrándozni :-) (és valószínűleg ezért volt a nőknél a legnagyobb sikere a filmnek :-)
Amikor Ennis megtudja, hogy Jack férfiprostituáltakat szokott felszedni Mexikóban, ezt nagyon zokon veszi és felhánytorgatja neki, hogy "te tettél ilyenné" (és valószínűleg sok férfi meg ezért rühelli ezt a filmet, mert a homofóbia legrandább közhelyeit idézheti fel bennük).
Annie Proulx, aki a hemingwayi tömörségű novellát írta, azt nyilatkozta egyszer, hogy látott egyedül inni egy ötvenes cowboyt egy wyomingi kocsmában, és ez adta az ötletet. Elhiszem neki, mert a történetei jelentős része szól a szerelem végéről, a kapcsolatok válságáról, a magányról és a csalódottságról.
Persze a meleg közösségen belül nyilván könnyű volt belelátni ebbe a filmbe a meleg polgárjogi küzdelmek előtti állapotot, amikor csakugyan álházasságokban kellett rejtőzködniük. Meg könnyű lehet belelátni a mostanit is, amikor sok férfi tíz-húsz év házasság után jön rá, hogy a fiúkat szereti (és próbál névtelenül ismerkedni a meleg társkereső oldalakon).

Németh Barna 2013.09.17. 11:03:50

@Kovács Erzsébet: Nem tudom, egy heteroszexuális férfitól nem igazán várna az ember egy "Jack, I swear..." jelenetet :) Ennek ellenére az ő házasságában volt őszinte pillanat, szerintem is. De Jack házasságában egy pillanatnyi őszinteségre sem emlékszem. A novellából pedig pláne nem, ami egyébként sokkal egyértelműbb volt, mint a film. Emlékszem a fórumhozzászólásokra, sokan nem jöttek rá, miért is halt meg Jack.

Németh Barna 2013.09.17. 11:09:03

@Kovács Erzsébet: Belelátni pedig nem volt nehéz dolgokat, tekintve, hogy azon a környéken még ma sem ritka a hasonló indíttatású bűncselekmény. Lásd még A fiúk nem sírnak.

Kovács Erzsébet 2013.09.17. 11:16:29

@Németh Barna: Miért, szerinted mire esküszik Ennis, mit akar megfogadni? Ne felejtsd el, ezt a történetet egy heteroszexuális nő írta. És a titka, az életszerűsége éppen abban van, mint az Almodóvar-filmeké is, hogy a nemi identitás nincs kőbe vésve, és az életben sok minden megtörténhet, még az is, hogy egy zárkózott, heteroszexuális férfi igazi nagy szerelme egy másik férfi lesz, akivel majdnem kamaszként találkozik, és aki úgy bevésődik neki, mint a kiskacsáknak Lorenz.
Jack házasságában nem volt őszinte, amikor beleszeretett a feleségébe a rodeó után? Még szex is volt, és nekem elég őszintének tűnt. Jack házasságát inkább az ásta alá kezdetben, hogy a gazdag traktorárus apósa inkább csak a szeretett kislánya boy toyának tekintette.
Miért halt meg Jack? Hát ezt nem tudjuk meg a novellából sem. Jack felesége mond valamit, Ennnis fejében pedig megképzik valami, ami könnyen lehet, hogy csak az ő fóbiájának a kivetülése (ne felejtsük el, hogy vele az apja a gyerekkorában megnézette egy meglincselt meleg férfi szétroncsolt hulláját).
"Jack, I swear..." Talán az a legjobb ebben a történetben, hogy olyan, mint a Rorschach-teszt.

Kovács Erzsébet 2013.09.17. 11:20:19

@Németh Barna: Ez igaz. Matthew Shepardöt '98-ban (!) verték ott agyon ugyanezért. De hangsúlyozom, amerikai filmtől szokatlan módon a film nem nem egyértelmű. A novella pedig Ennis gondolatait írja le ezen a ponton.

Németh Barna 2013.09.17. 11:30:25

@Kovács Erzsébet: Na jó, de azért lehet érteni, hogy mit is akartak ott írni/megmutatni :) Főleg a film, azzal az Emmilou Harris betétdallal - amit a film elhallgat, azt jól beletették abba.

Németh Barna 2013.09.17. 11:33:27

www.youtube.com/watch?v=jUp5sq5Ror0

"When you wake up the world may have changed
But trust in me, I'll never falter or fail
Just the smile in your eyes, it can light up the night
And your laughter's like wind in my sails

Who cares where we go on this rutted old road
In a world that may say that we're wrong."

Wintermoots (törölt) 2013.09.17. 11:51:35

@Kovács Erzsébet:

Jack valószínűleg biszexuális, Ennis heteroszexuális, és ami történt velük, az a mindent szabályt felülíró, elsöprő első szerelem"

hagyjuk már a hülyeséget, kéremszépen:)

Kovács Erzsébet 2013.09.17. 11:52:34

@Németh Barna: Nos, szerintem Ang Lee pontosan azt a kétértelműséget mutatta meg, ami a novellában is jelen van. Éppen az ilyen vonásokért gondolom azt, hogy a Túl a barátságon az egyike a kevés hihetetlenül hűséges adaptációnak. Nem is értem, hogy ez hogy sikerült. Ang Lee, Jack Gyllenhaal... nem mertem volna rá fogadni a film elkészülte előtt.
Igen, Harris betétdalát a filmhez írták. Csakhogy semmiben sem különbözik egy átlagos countryszámtól (még a "In a world that may say that we're wrong" sor ellenére sem), és a film pontosan így is használja. Ez a szám szól az autórádióból, amikor Ennis elküldi Jacket, és Jack erre sírja el magát, éppen úgy, mint az egyszeri boldogtalan szerelmes, aki a világ összes szerelmes dalában (ami éppen szól a rádióból) a maga baját véli felfedezni.
Mint mondtam, nagyszerű adaptáció, és éppen azért, mert meg tudta őrizni a novella jéghegyszerkezetét. Egytized a felszínen, amit megmutat, és kilenctized, amit a befogadó lát bele. És ezért a novella is, a film is komoly érzelmi azonosulást tud kiváltani.

Wintermoots (törölt) 2013.09.17. 11:52:49

@Wintermoots:

gy zárkózott, heteroszexuális férfi igazi nagy szerelme egy másik férfi lesz, akivel majdnem kamaszként találkozik, és aki úgy bevésődik neki, mint a kiskacsáknak Lorenz. "

jaj.

Wintermoots (törölt) 2013.09.17. 11:55:08

@Kovács Erzsébet:

a slant kritikusa (és alapítója), a homoszexuális ed gonzalez 2.5/4-re értékelte, szerintem nagyjából helyesen. inkább újszerű és jó alakításokkal teli volt, mint egy igazából érdekes és jó film, persze a crash-nél jobb volt csak hát nem merték ennek adni az oscart,mert.

Németh Barna 2013.09.17. 12:03:04

@Kovács Erzsébet: Kicsit elbeszélünk egymás mellett :) Nyilvánvaló a kétértelműség, nem ezzel akarok vitatkozni. De ha nem csak a történet szintjét nézzük, kétségtelenül eltolják az értelmezést és üzenetet valamely irányba. És teszi ezt az író, majd később a rendező. Azért csak nem véletlenül választ Proulx nézőpontot úgy, ahogy. Annál ő sokkal jobb író.

Kovács Erzsébet 2013.09.17. 12:03:43

@Wintermoots: Miért is kellett volna Gonzaleznek négypontosra értékelnie, ha egyszer ez tényleg nem melegfilm, hanem egy szokatlan fordulatokat tartalmazó, identitáspróbálgató, de lényegében hagyományos szerelmesfilm? Én sem mondtam mást.
A Crasht meg inkább hagyjuk.

Németh Barna 2013.09.17. 12:07:02

@Kovács Erzsébet: A lényeg, hogy a döntő többség 4/4-re értékelte. Mármint azok az újságok, amiket olvasnak is :)

Kovács Erzsébet 2013.09.17. 12:09:11

@Németh Barna: Hát azt nem tudom, hogy Proulx választ-e nézőpontot. Illetve tényleg lehet, hogy elbeszélünk egymás mellett. :-)
A film persze csakugyan azt sugallja, hogy vállalni kell minden kockázatot az igaz szerelemért. De ez semmivel sem különbözik egy átlagos romantikus film üzenetétől, csupán itt jóval erősebben van megfogalmazva, mint egy átlagos heteroszexuális történetben lett volna.
Proulx-t egyébként én is nagyon szeretem. Nemrég olvastam, hogy történész végzettsége van, mégpedig a francia Annales-iskolához tartozik. És ez máris megmagyarázza, miért tudja olyan jól ezeket a személyes kistörténeteket. :-)

Wintermoots (törölt) 2013.09.17. 12:09:46

@Kovács Erzsébet:

egy fenéket az, már megbocsáss. attól hogy valaki éppen lelkileg instabil vagy elégedetlen az életével, attól hogy összebarátkozik valakivel, még nem kezd azonos neművel szexelni. akkor sem, ha manapság bizonyos körökben ennek az ellenkezőjét állítják.
amúgy a történet az elfojtott homoszexualitásról szól, egyébként nem sok értelme lenne. ha esetleg tényleg nem "melegfilm" lenne, akkor simán rossz.

Kovács Erzsébet 2013.09.17. 12:10:29

@Németh Barna: Make no mistake, én is csaknem hibátlan szerelmesfilmnek tartom.

Németh Barna 2013.09.17. 12:14:21

@Kovács Erzsébet: Mert az is :) Csak sztem van ez a társadalmi üzenete is, ami nagyon elegánsan van tálalva.

És most, hogy így beszélünk róla újra eszembe jutott, hogy micsoda veszteség Ledger halála :(

Kovács Erzsébet 2013.09.17. 12:20:52

@Wintermoots: Gondolj rá úgy, mint Almodóvar történeteire. A vágy törvénye ugyanerről szól.
Persze ma unikumnak számít ez a felfogás, mert mint ahogy Foucault is megírta, a mai ember kategorizálja a nemiségét. Valaki vagy hetero, vagy homo, kész-passz. Közben pedig az ókori görögök és rómaiak úgy érezték, hogy a szerelemnek nincs neme, csak szépsége van. Talán tényleg megtörténhet, hogy valaki villámcsapásszerűen beleszeret egy másik emberbe, a nemétől és minden előzménytől függetlenül.
Jack és Ennis történetében a lelki instabilitás és az elégedetlenség csak később, a kettős élet frusztrációja miatt jelentkezett. Ha mindketten melegek lettek volna, a házasságuk csakugyan kirakat lett volna, és Ennis sem hányhatta volna Jack szemére az egyéb férfiszeretőket.
Proulx egy interjújában olvastam, hogy még mindig kapja a novellaátiratokat férfiaktól (!), akik nem tudják elfogadni a novella végét, és többnyire azt költik hozzá, hogy Ennis talál magának egy másik férfit Jack halála után. Pedig a novella tényleg csak arról szól, hogy az élet néha kioszt egy váratlan gyomrost, és még az is megeshet, hogy ezen nem tud változtatni az ember. El kell viselni.

Kovács Erzsébet 2013.09.17. 12:23:27

@Németh Barna: Abszolút. Micsoda kár, hogy már soha nem fogjuk megtudni, milyen szerepeket játszott volna negyven-ötven évesen, érett férfiként. Nagy potenciál volt benne, sokkal tehetségesebb, karizmatikusabb volt, mint Gylenhaal. Nagy kedvencem tőle a Candy, azt még ausztrál színészként csinálta.

Wintermoots (törölt) 2013.09.17. 12:29:36

@Kovács Erzsébet:

Talán tényleg megtörténhet, hogy valaki villámcsapásszerűen beleszeret egy másik emberbe, a nemétől és minden előzménytől függetlenül. „

csak kérdés, mekkora az esélye? nem igazolt, hogy ez nem extrém, rendhagyó est.

Jack és Ennis történetében a lelki instabilitás és az elégedetlenség csak később, a kettős élet frusztrációja miatt jelentkezett.”

a ledger-karakter esetében nem. és utána is ottt volt a gyerekkori emlék a halott homoszexuálisról, aférfiprostik , a szülők akik tudtak arról hogy „más” a gyerekük. ezek elég erősen egy irányban mutatnak

Ha mindketten melegek lettek volna, a házasságuk csakugyan kirakat lett volna, és Ennis sem hányhatta volna Jack szemére az egyéb férfiszeretőket.”

?????

de mondom, a film homo vagy minimum biszexuális karakterekről szólt, a novellát nem olvastam, az lehetett más. én a filmről beszélek kizárólag.

Kovács Erzsébet 2013.09.17. 12:32:21

@Wintermoots: Most már biztos vagyok benne, hogy én többször láttam ezt a filmet (és olvastam a novellát), mint te. :-)

Wintermoots (törölt) 2013.09.17. 12:40:17

@Kovács Erzsébet:

ez aztán az érv!:)))
(egyszer láttam, mert nem érdekelnek az ilyen filmek,bevallom. nem érdekelnek a homo/biszexuálisok, feketék (nem, nem nézem meg a mcqueen-filmet sem, melyet az említett ed gonzalez 2/4-re értékelt, a shame-et és a hunger-t láttam), és ha a túl a barátságon-ból levesszük a homoszexualitás motívumot, egy szimpla giccs marad, vagy jobb esetben két beteg ember tragédiája, akik képtelenek voltak úrrá lenni érzelmeiken. nincs olyan ember aki ezt megérje, talán valami nagyobb cél esetleg, de egy szerelem? ugyan.

az már sokkal érdekesebb, hogy lám, ledger meghalt, miért? mert a világ igazságtalan (pontosabban nem is értelmezhető rá az igazságosság), veszélyes, barátságtalan hely. csak mondjuk erről meg nem sok értelme van filmet csinálni, mert hát minek.

Wintermoots (törölt) 2013.09.17. 12:43:16

@Wintermoots:

(a szenvedélyes szerelem léte nélkül jobb lenne a világ egyébként, semmi szükség rá:) )

Kovács Erzsébet 2013.09.17. 12:46:08

@Wintermoots: A látszat ellenére nem személyeskedésnek szántam, hanem a tény megállapításának, hogy nem emlékszel pontosan a történetre. Nem baj, nagy ez a világ, ki-ki megtalálhatja benne a magáét. Sőt, még szerelmes filmeket sem kötelező nézni! :-)

Wintermoots (törölt) 2013.09.17. 12:54:20

@Kovács Erzsébet:

engem semmilyen személyeskedés nem zavar, a hiány már inkább:), jó dolog egymást anyázva írni, esetleg beszélni, persze ezt általában nem tudják elviselni az emberek, pedig heves vitákban sokminden megtörténhet:)
viszont nem tudom mire nem emlékszem pontosan, mert nem mondtad meg, de igazából lényegtelen is.

amúgy tényleg attól jó, hogy sokféle alkotás van, pl. én is találok jópár filmet ami érdekel, már azok közül melyekről tudomásom van. az tény hogy ez az összes egy csekély hányada, de legalább nem olyan sokról maradok le:)

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2013.09.17. 14:05:46

A Don Jon-ról senki nem ír? :) Pedig majd megveszett a tréler után mindenki, hogy milyen szórakoztató marhulás lesz. Örülök, hogy ez nem csak humbug volt és Levitt-ban tényleg van tehetség a rendezés iránt (is).

Az All is lost tréler alapján nekem igencsak túlértékelt, "oscarra-gyúrunk" filmnek tűnt és bevallom még Feri sorai sem tudtak igazán meggyőzni az ellenkezőjéről, ahogy Redford szúrós tekintete sem. Meg kell néznem magamnak, de ne legyen igazam és csalódjak pozitívan.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.09.17. 14:10:42

@Gevin: Khm. Most akkor nézz rá még egyszer a cikkre, lécci! :)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.09.17. 14:11:36

@Gevin: Illetve bocs, közben rájöttem, hogy a kommentelők részéről várod el, hogy nyilatkozzanak a Don Jonról. Ebben igazad van. :)

Kovács Erzsébet 2013.09.17. 15:25:52

@Gevin: Még nem láttam, de a tréler után én is majd megvesztem. :-)

Fata Richárd · http://riczike.tumblr.com/ 2013.09.17. 16:21:03

@Gevin: Jelentem, majd megveszve várom csendben-türelmesen az októberi premiert, ha már Miskolcra nem sikerült eljutni. :-)

frmn 2013.09.18. 09:48:53

@Zalaba_Ferenc: Vagy csak régóta járja a tengert, így már tapasztalatból tudja, hogy mit tud egyáltalán megpróbálni egy ilyen helyzetben és mit nem, ahogy azt is, hogy mikor veszett már el végleg minden.

Úgy látom, nagyon jó filmeket választottak.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.09.18. 10:10:19

@frmn: Én szart se tudok a vitorlázásról, de még nekem is feltűnt, hogy ebben a filmben Redford elkövet egy-két olyan dolgot, ami nem éppen tapasztatalatot sugall.

És igen, jók a filmek: a pénteki napot is várjuk ezerrel, és szívjuk a fogunkat, hogy a szombati Nebraskára már nem tudunk ott maradni.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása