aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: ez itt anglia [this is england] (2006) Cseh Dániel
2013. július 20. 21:00:00

Kategória: film 23 komment

Eredeti felütésül azon helyzet iróniáját akartam megtenni, hogy életem egyik legmeghatározóbb filmalkotásáról végül Londonból értekezem, ahol minden igyekezetem ellenére is bevándorló vagyok, és balról lengyel, jobbról indiai szomszédok törik meg a csendet. Párhuzamot vontam volna olyan filmekkel, mint a remek Romper Stomper vagy a rendre túlértékelt American History X, de mindezzel csak a film lényegi elemeiről tereltem volna el a figyelmet. Shane Meadows számos körben instant klasszikussá érett filmjében ugyanis majdnem lényegtelen, hogy a főhőst skinheadek csoportja fogadja be, és egyik tagja taszítja le a helyes útról, ezzel visszafordíthatatlan sérülést hozva egy ártatlan, 12 éves gyermek életében. A folyamat, az akció, a reakció és az érzelmek követelik ki a fókuszt, hogy mindez a nyolcvanas évek Angliájában, a rendező által megélt eseményekből és megismert karakterekből nyert inspiráción át került vászonra, csak a néző végtelen szerencséje.

This is England.jpg

1983-ban járunk, egy meg nem nevezett, tengerparti angol kisvárosban. Alig egy éve ért véget a Falkland-szigeteki háború, ahol Shaun, a 12 esztendős főszereplő édesapja életét vesztette. A fiú nem az iskola legnépszerűbb tanulója, szabadidejét jobbára egyedül tölti, állandó céltáblája a mindenki gyermekkorát így vagy úgy, de meghatározó piszkálódásoknak. A tanév utolsó napján különösen sok támadást elszenvedő fiú egy kiadós verekedés után tart hazafelé, amikor Woody és kompániája arra kéri, üljön le néhány percre, csak, hogy jobb kedvre derüljön. Ha akkor nemet mond, az élete valószínűleg egészen más irányt vesz, de legalábbis nem ült volna néhány nappal később egy autóban, jobbján egy börtönből frissen szabadult skinheaddel, a hátsó ülésen pedig egy közel holtra vert társukkal. Woody bandája viszont a legkevésbé sem tehető mindezért felelőssé, a hirtelen felhőtlen mindennapokba a törést Combo hozza el, aki önmagában tölti meg a mérleg másik nyelvét.

A film első harmadában felmondja a kötelezőt, megismertet a szereplőkkel, a helyszínnel, az idővel, mindezt a felelés jellege nélkül, olyan őszinte élvezettel, hogy még hosszú órákig elnéznénk. Mindez valószínűleg annak köszönhető, hogy Meadows egy idegen környezet helyett saját gyermekkorát vitte vászonra, így volt képes olyan korrajzot letenni az asztalra, amit a legnagyobbak, Coppola és Scorsese is megirigyelnének, még ha rendre sportot is űznek ilyen irányú törekvéseikből, nem kevés sikerrel. A példátlan kiválósággal megválogatott zenék, helyszínek, frizurák és ruhák másodpercek alatt beszippantják a nézőt, és nem lennék meglepve, ha egy felmérés azt mutatná ki, hogy 2006 után hirtelen nagyot ugrott a Ben Sherman és Fred Perry eladások mutatója. Mindehhez pedig kivétel nélkül olyan színészek asszisztálnak, akik minimális tapasztalattal vagy akár anélkül nyűgözik le a nézőt, miközben valószínűleg önmagukat alakítják, gyermeki élvezettel.

Bizonyos szemszögből nézve nem tesz mást Stephen Graham sem, aki a játékidő harmadánál emlékezetes belépőt tesz, néhány perc alatt játszi könnyedséggel szakítja ketté az addig feszültségek nélkül működő kommunát, és Shaun apja iránti határtalan szeretetébe kapaszkodva magával rántja a fiút a gyűlölet feneketlen gödrébe. Combo karaktere maga a megtestesült gonosz, de élő és létező motivációjának, finoman adagolt részletekkel megismertetett múltjának és Graham mindent elsöprő alakításának köszönhetően képtelenség rá tipikus antagonistaként tekinteni. Félelmetes, ahogy Meadows sebészi pontossággal ábrázolja egy életkorából eredően gyenge jellem bukását egy önmagában is erős, ráadásul tudatosan a megtéveszthetőket kutató másik hathatós közreműködésével. Combo visszaveszi a börtönévek előtt birtokolt falkavezér szerepet, a banda bólogató felét saját oldalára állítva, Woody ellen hangolva.

Ami ezután következik, az leginkább egy mindenen átszáguldó tehervonatra hasonlít. Miután Combo a film egyik csúcspontjának számító jelenetben ízelítőt ad abból, milyen végtelenül profin képes magához édesgetni bárkit, aki eredendően hajlamos a túláradó gyűlöletre, néhány valóban komikus snittől eltekintve annak lehetünk szemtanúi, hogy lesz egy jó emberből rossz ember, ahogy arra a film végén felcsendülő dal is finoman rájátszik. Shaun, tettei súlyából mit sem érzékelve terrorizálja a környéken élő bevándorlókat, boltot rabol és gyűlésekre jár, ahol jobb híján Frank Harper vezetésével zajlik a tömeges agymosás. (Hasonló példákért nem kell túl messzire mennünk ma sem.) Számára mindez egyenértékű azzal, amikor nevetséges jelmezekbe bújva törtek össze bútorokat egy kihalt épületben, még Combo érkezése előtt. A kalapács és a csúzli helyett most a bozótvágó kés a fegyver, a régi mosdókagyló és a törött szekrény helyén pedig színes bőrű bevándorlók állnak.

Konkrétumokba még hét esztendővel a premier után sem szívesen bocsátkozom, nagyképűen abban bízva, hogy lesz, aki a sorok hatására veszi rá magát a filmre nem írok többet annál, mint, hogy a játékidő utolsó harmada egy velőtrázó érzelmi hullámvasút, amiből nincs kiszállás, és, ha van is, abban sincs köszönet. Stephen Graham alakítását csak a legnagyobbakhoz tudnám hasonlítani, sőt, olyan kijelentéseket is megengednék magamnak, amiért a bigott De Niro rajongók blaszfémiát kiáltanának. Javarészt neki, a gondosan megágyazott körülményeknek és az addigra már megismert és megkedvelt mellékszereplőknek köszönhető, hogy a fináléban robbanó érzelmi atombomba nem hagy túlélőket. Hátborzongató végignézni a folyamatot, ahogy az erőltetett póz lemállik Combo figurájáról, míg szabadjára nem engedi a szunnyadó vadállatot, és ember legyen a talpán, akire nem reszkető lélekkel talál a kép, ahogy könnyekben úszó arccal ordítja: az igazi férfiak nem sírnak!

Bár Magyarországot méltatlanul elkerülte, tudjuk, hogy ez nem igazán mérvadó: a This is England bizony klasszikus film a javából, bátran merem állítani, hogy évtizedek múlva az új évezred legnagyobbjai között emlegetik majd. Már csak korrajzként is állva hagyja minden vetélytársát, de a ritka gondossággal megválogatott színészgárda és a magával sodró, érzelmi tetőpontokkal kibélelt történet csak tovább erősítik pozícióját a legnagyobb filmek panteonjában. Még a valóban cheesy (A Google Fordító szerint sajtos, szerintem csak egyszerűen nincs rá megfelelő magyar szó.) utolsó néhány másodperc sem képes rontani az élményen, azon az élményen, ami a sorok íróját egészen Angliáig sodorta. A This is England annak ékes bizonyítéka, hogy a kritikai sikerhez nincs szükség sztárokra, ismert nevekre, sem feneketlen pénztárcákra, főleg nem nagy stúdiókra. Elég, ha van miről beszélni.rating-9.gif

This is England Poster.jpg

Címkék

kritika drama shane meadows stephen graham

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr95416697

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Wintermoots (törölt) 2013.07.20. 22:17:36

lehet, hogy a tévésorozat kapcsán megnézik olyanok is akik egyébként nem tennék, vagy nem is hallottak róla.

Kovács Erzsébet 2013.07.20. 23:22:22

Pontos a cím is, meg a kritika is, tényleg ez volt (vagy lehetett) Anglia, és ez a film fő értéke is. Én annak idején az egyetemen, brit országismeret órán láttam először.
Csak egy kifogásom lenne: SPOILER! nehezen hiszem el, hogy egy felnőtt nő összeadná magát egy kiskamasszal.
Illetve szívesen megkérdezném tőled, hogy turistaként mentél-e ki, vagy hosszabb távú terveid vannak...

robertdani · http://robbiedani.tumblr.com 2013.07.21. 08:10:25

egy előzetest bedobhattatok volna a szavak közé. :-)

magua81 2013.07.21. 09:48:43

cheesy-nyálas szerintem

Cseh Dániel · http://aeonflux.blog.hu/ 2013.07.21. 18:05:49

@Wintermoots: A sorozatokról sem feledkeztünk meg, a szombati írás az eddig lement két évad köré épül majd.

@Kovács Erzsébet: Nagyon hosszú távú terveim vannak itt, legalább évtizedesek. :)

@magua81: Közel áll hozzá, de mégsem, legalábbis nálam a nyálas egészen mást jelent, mint ami ennek a filmnek az utolsó egy percében zajlik. A sorozatot indító kivágott jelenet, na, az rávett volna egy maximális értékelésre.

Kovács Erzsébet 2013.07.21. 21:04:14

@Cseh Dániel: Ez izgalmasan hangzik. :-) Kérdeznék még, de félek, zokon vennéd.. :-)

Wintermoots (törölt) 2013.07.21. 22:52:51

@Cseh Dániel:

egyébként bevallom, nem értem a kritikát és a pontozást.
azt írod, hogy "életem egyik legmeghatározóbb filmalkotásá" "képes olyan korrajzot letenni az asztalra, amit a legnagyobbak, Coppola és Scorsese is megirigyelnének" "évtizedek múlva az új évezred legnagyobbjai között emlegetik majd".
az értékelés 9/10, jóllehet a kritika alapján tíz pontra gondolnánk. de megnéztem itt a filmnaplód, hogy milyen filmekre adtál 10 pontot---most akkor a számodra meghatározó, múlt évtized egyik legjobbja csak 9, de mittudomén az eredet meg a skyfall 10 pontosak?
tényleg nem értem

Cseh Dániel · http://aeonflux.blog.hu/ 2013.07.21. 23:36:21

@Kovács Erzsébet: Csak bátran, nem vagyok az a zokon vevő típus! ;)

@Wintermoots: A filmes napló ötlete valószínűleg az ördögtől való, nincs kizárva, hogy el is fogom tüntetni, semmi értelme ugyanis. Csak arra emlékeztet, hogy mennyire következetlenül pontozom a filmeket, ha az ott leírtak tíz százalékával egyetértek jelenleg, akkor is sokat mondtam. (Hogy messzebb ne menjek, az Inception egy erős nyolcas, a Skyfall pedig egy erős hetes.) A This is England azért kapott 9 pontot, mert a cél előtt pár méterrel megbotlott, ami ugyan nem nagy hiba, de éppen elég ahhoz, hogy legyen tíz pontos film.

Ha tiszta, elfogulatlan pillanatomban kérdezel (mint most), hogy számomra mi tíz pontos, akkor olyan címeket mondanék, mint a Szindbád, A hetedik pecsét vagy a Szárnyas fejvadász.

Érdemes volna egyszer egy bejegyzést szánni arra, vajon mennyi értelme van pontokkal értékelni egy filmet, én mindenesetre végtelenül boldog lennék, ha egy nap úgy döntenénk, hogy elhagyjuk a kritikák végéről a csillagokat. A nevem alatt megjelenő írások pontozásával csak elvétve értek egyet bizonyos idő után, de a This is England ebbe a kategóriába tartozik.

Wintermoots (törölt) 2013.07.21. 23:51:31

@Cseh Dániel:

értem, köszönöm a választ.

ha az ott leírtak tíz százalékával egyetértek jelenleg, akkor is sokat mondtam"

akkor a 2012-est meg sem nézem:)

"Érdemes volna egyszer egy bejegyzést szánni arra, vajon mennyi értelme van pontokkal értékelni egy filmet"

tényleg jó lenne, akár a pontokról, akár úgy általában a filmkritikáról. (egy olyan poszt egyéb funkciókat is betölthet)

Cseh Dániel · http://aeonflux.blog.hu/ 2013.07.22. 00:05:11

@Wintermoots: Felvetem az ötletet, meglátjuk, mi sül ki belőle.

(Én elkövettem azt a hibát, hogy megnéztem a tavalyit: borzalom. Majdnem mindent 1 vagy 2 ponttal rosszabbra értékelnék most, az lenne a reális, de ha átírom, mi értelme az egésznek, nem igaz?)

Kovács Erzsébet 2013.07.22. 10:27:36

@Cseh Dániel: Csak egyetérteni tudok a Wintermootsnak írottakkal.
Hát, izé, csak kíváncsi voltam (vagyok) a miértre. Engem is megkísértett párszor a gondolat, milyen lenne angol nyelvterületen élni (angolszakosként ez nem is lehetett volna másként), de mindig elriasztott a tudat, hogy... hát, amiről ez a film is szól. Csak mostanra a jamaicaiak helyét átvették a ranglistán a kelet-európaiak. Volt egy tanárom az egyetemen, akinek voltak sztorijai erről. Szóval: miért? és milyen? :-)

Wintermoots (törölt) 2013.07.22. 13:06:43

@Cseh Dániel:

szerintem valami értelme akkor is van, elvégre van a firs-look review, ami az első benyomásról szól, aztán van a második(harmadik) nézés utáni alaposabb, illetve a későbbi újranézés, és az eltelt idő alatt simán változhat az értékelés, miért is ne?(ha már pontozunk). szerintem.

Wintermoots (törölt) 2013.07.22. 13:09:20

@Kovács Erzsébet:

végre valamiben egyetértünk!:)
(azért én ismerősök tapasztalata alapján azt gondolom, erősen hely és foglalkozásfüggő is lehet az élet, nem biztos hogy általánosságban sokat lehet mondani)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.07.23. 08:36:58

Az utolsó néhány perc rendkívüli giccséért tényleg nagy kár, főleg hogy azok a momentumok égtek be nálam a legjobban, ezzel teljesen aláásva a film valódi értékeit.

A film alapjául készült sorozat mostanság indul majd valamelyik FilmBoxon: szerintem elkapom.

Cseh Dániel · http://aeonflux.blog.hu/ 2013.07.23. 20:57:01

@Kovács Erzsébet: A miértre valószínűleg órákon át tudnék válaszolni, dióhéjban csak annyi, hogy a legtöbbekkel ellentétben engem szerencsére nem a nincstelenség kergetett idáig, nem ide menekültem, nem az utolsó esélyemről beszélünk. Egyszerűen csak belebetegedtem Magyarországba. Így, több, mint négy hónap után már inkább nevezném meg oknak Anglia pozitívumait, mint Magyarország negatívumait, de ezekkel kapcsolatban nyilván nem volt otthon tapasztalatom. Amivel a film is foglalkozik, az Londonban nem érzékelhető. Itt csak rendkívül szélsőséges esetekben lehet találkozni ilyesmivel, ami, halkan megjegyzem, záros határidőn belül tönkre is fogja tenni ezt a várost, ha még nem tett benne visszafordíthatatlan károkat. Minden rasszista felhang nélkül annyit mondok, hogy Cuarón jövőképére minden esély megvan, mert előbb vagy utóbb ki fog borulni ez a nagyon liberális bili, teljes joggal.

Anélkül, hogy mosdatni akarnám magam, a gond nem a hozzám hasonlókkal van, mert én alkalmazkodom, és hálás vagyok azért, amit ettől az országtól kapok, érdekel a kultúrája, a gasztronómiája, a stílusa. A gond a másik 90%-kal van, aki rárúgja az ajtót a helyiekre, és kénye, kedve szerint alakítja át a város képét, aminek a keleti része már most mentes a britektől, ellenben perfektül megtanulhatsz lengyelül és indiaiul néhány, az utcán eltöltött óra után. Vidéken valószínűleg más a helyzet, de erről egyelőre nem tudok nyilatkozni, a fentiek miatt viszont néhány éven belül erre a kérdésre is fogok tudni válaszolni.

A milyenre szintén dióhéjban annyit mondanék, hogy csodálatos. Nyilván ahhoz, hogy érzékeltetni tudjam, a hazai helyzettel kell párhuzamot vonnom, és ha azt mondom, ég és föld, finom vagyok. Nem is igazán lehet ezt szavakba önteni, ahhoz tudnám hasonlítani, mint amikor éveken, évtizedeken keresztül szívod egy szmogos nagyváros levegőjét, aztán elutazol vidékre, és veszel egy óriási levegőt. Ha csak turistaként is, de ki kell próbálni egyszer mindenkinek. :)

@Wintermoots: Teljesen igaz, utólag belegondolva szerintem sem nagy ötlet elvetni a pontozás ötletét, egyszerűbb és célravezetőbb elszámolni háromig, mielőtt csillagokat teszek a mondat végére, de a napló ilyen szempontból fals útmutató, legalábbis az én esetemben mindenképpen. (Érdekes példa a Skyfall, amit négy alkalommal néztem meg moziban a premiert követő négy nap alatt, és minden esetben kifogástalannak találtam. Az otthoni újranézések után pedig szépen befészkelte magát valahol félúton a Casino Royale és a Quantum of Solace közé.)

@Zalaba_Ferenc: Még a Last Exit... is arról a jelenetről készített pólót, ez sokat elárul. (Nem is rendeltem belőle.)

A sorozatról érdekes módon sokan nem vettek tudomást a film kedvelői közül, pedig nem másról beszélünk, mint 7 órányi masszív, minőségi műsorról a kedvenceikkel a főszerepben. Mint minden sorozat esetében, a színvonal itt is ingadozó, de hezitálás nélkül merem ajánlani mindenkinek, aki egy kicsit is kedvelte a filmet.

Kovács Erzsébet 2013.07.23. 21:26:36

@Cseh Dániel: Köszönöm a kimerítő választ. :-) Akkor, felteszem, értelmes (értelmiségi) munkát végzel odakint. Nagyon meg tudom érteni, hogy belebetegedtél az itthonba. Nekem ugyan nincs összehasonlítási alapom, de mindaz, amit róluk tanultam, csak abban a meggyőződésemben erősített meg, hogy (velünk ellentétben) öntudatos, a múltját ismerő, értő, így arra büszke nemzetről van szó. Persze nekik meg a diadalmas népek problémáival (a volt gyarmatokról és a mai nem-gyarmatokról beözönlő kevésbé szerencsések), a rasszizmussal kell megküzdeniük. De nagyon is elhiszem, hogy sokkal egészségesebb ott a légkör, néha én is szoktam innen irigykedni... Elég csak a magyar meg a brit himnuszt összehasonlítani.

Wintermoots (törölt) 2013.07.23. 22:06:20

@Cseh Dániel:

csak az is egyéni lehet, hogy ki mi alapján pontoz, így hiába ítéli meg valaki ugyanúgy az adott filmet, a pontozás mégis eltérhet.
(skyfallt ha már említed, nekem csalódás volt. mondjuk ha pontoznám, nem adnék rá kevesebbet valszeg, de nekem a quantum is sokkal élvezetesebb volt, pedig azt sokan leszólták)

Wintermoots (törölt) 2013.07.23. 22:08:47

(mivel a politika egészen biztosan off itt,azzal kapcsolatos megjegyzést nem írok)

Wintermoots (törölt) 2013.07.23. 22:26:14

@Wintermoots:

www.longpauses.com/grades/

itt például egy kritikus részletezi a pontozási rendszerét.
nem biztos, hogy mindenki egyetért ezzel

Cseh Dániel · http://aeonflux.blog.hu/ 2013.07.27. 22:31:24

@Kovács Erzsébet: Értelmiséginek éppen nem nevezném, barista vagyok egy kávézóban. Amire valamiért mindenkinek az az első reakciója, hogy ugye nem akarod életed végééig ezt csinálni, de az a helyzet, hogy kevés szórakoztatóbb dolgom volt életemben. :) Nyilván nem kimondottan nyugdíjas állás, de az utóbbi 3-4 évben nagyon felkapott szakma lett itt, tanulást igényel, és olyan "fizikai" munka, ami jól fizet, de nem kell hozzá összetörnöd magad. Ráadásul elkerülhetetlen hozadéka, hogy megismersz embereket, és ez itt kimondottan előnynek számít.

A többi részét pedig tökéletesen látod, de a Wintermoots által írtak miatt mélyebben inkább én sem megyek bele. Legyen elég annyi, hogy nekik is megvan a keresztjük, és ezt ismerve minden tiszteletem az övék, amiért megmaradtak a leginkább irigylésre méltó civilizált népnek ezen a szargolyón. :)

Érdekes ez a link, egyet tudok érteni sok részével, de nekem az az alapelvem, hogy minél egyszerűbb a skála, annál kisebb a hibalehetőség. Ez ugye egy nagyon könnyen cáfolható elmélet, én mégis akkor követem el a legkevesebb hibát, ha például ötös rendszerben gondolkodom, és nem foglalkozom műfajokkal, kategóriákkal, csak egyszerűen rányomom azt, ami elsőre eszembe jut. (Illetve nagyon sokat tud segíteni az, amit a naplómban elkezdtem alkalmazni, azaz, hogy amit először mondanék, abból levonok egy pontot. A későbbiekben ez a taktika mindig igazolja önmagát, így lett az érzésre 7 pontos Oblivionból 6 pont, amiért majd megveregetem a vállam pár héten belül.)

Cseh Dániel · http://aeonflux.blog.hu/ 2013.07.27. 22:33:59

@Wintermoots: Ja, az utolsó bekezdést már neked akartam címezni.

Kovács Erzsébet 2013.07.27. 22:41:58

@Cseh Dániel: Én ugyan nem biztos, hogy jó lennék ilyen munkában, de abban biztos vagyok, hogy nem unatkozol. :-) Meg hát, ahogy hallom, ez egy kreatív meló. Gondolom, meg is kellett tanulnod, hogyan rajzolj szép mintákat a cappuccino tetejére. :-)
Kiszámíthatatlan az élet. Mostanában hallottam valakiről, aki Londonban megcsinált egy történész PhD-t, aztán most ingatlanosként dolgozik...

Wintermoots (törölt) 2013.07.27. 22:54:53

@Cseh Dániel:

egyetértek. nekem az volt a legfurább, hogy
"A competently made film lacking a voice or moments of greatness." mindössze 2/5-öt, azaz 40%-ot ér. holott ez pont a közepes meghatározása, miért kap annál kevesebbet? no mindegy.

(gyerekkoromban azt képzeltem, hogy aki mondjuk rendszeresen filmkritikákat ír, az abból tisztességesen megél...ehhez képest)

OFF
(itt azért megragadom az alkalmat, hogy ha már anglia, megemlítsem egyik kedvenc írómat, a trinidadi születésű angol V. S. Naipault. Egy melankolikus, meditatív, önéletrajzi ihletésű, igen, a brit birodalomról szóló "regény", az The Enigma of Arrival éppúgy a nevéhez fűződik, mint számtalan tragikomédia, legjobb, legegyszerűbb és legviccesebb a lazán egybekapcsolódó fejezetekből álló netről is letölthető Miguel Street című kisregény. magyarul kevés olvasható tőle, a nagy folyó kanyarulatában, mr. biswas háza, fél élet, összesen ennyi. többi műve, útirajzai egyáltalán nem. Pesszimista, cinikus írónak tartják, és sajnos úgy tűnik az ő látásmódja igazolódik be. konzervatív, nem radikális, nem posztmodern író egyébként.ez jutott eszembe angliáról...
OFF vége.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása