aeon flux

ready for the action now, danger boy?

körkérdés: hogy mozizol? Zalaba_Ferenc
2013. április 21. 14:43:00

Kategória: film 29 komment

Egy héttel ezelőtt az iránt érdeklődtem, mit utálsz mozizás közben, most magára a mozizási szokásaidra szeretnék rákérdezni. Akár leírhatnám megint az intrót, mint legutóbb, mert a kiindulópont ugyanaz: moziba járni jó. Csak nem mindegy, hogy hová, mikor, hogyan és kivel.

audience620.jpg

Én magam abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy számos filmet premier előtt láthatok, ez viszont rendesen behatározza a fenti kérdéskört, ugyanis ilyenkor nem én, hanem a forgalmazó dönt. De ahogy mondani szokták: valamit valamiért. Sajtóvetítésektől függetlenül is rengeteget járok moziba, és szeretem azt mondani, hogy a film választja meg, hogy hol nézzem, nem pedig a mozi. Mert sokkal jobb egy popcornfilmet egy multiplex moziban, a film névadóját majszolgatva abszolválni, mint teszem azt egy klubmozi kistermében. Viszont ez utóbbiaknak is megvan a maguk varázsa: ide filmcsemegéket fogyasztani jár az ember, és hiába kisebb a vászon, gyengébb a hangzás vagy szűkösebb a moziszék (de azért fizikálisan még nem megterhelő), a film adta élmény nem ezektől függ. Teszem azt sokkal jobb volt a Cirkóban megnézni A Pont-Neuf szerelmeseit (35mm-ről!), mint pár nappal korábban az Ill Manorst a Westendben, és nem (csak) azért, mert az utóbbinak csúnyán csúszott a hangja (ez sajna DCP-k esetében nem egyedülálló probléma), hanem mert lélektelen volt az előadás. Összesen négyen tengtünk-lengtünk egy hatalmas teremben (és ez arrafelé még kisebbnek számít), ment a légkondi, üvöltött a hang, és a film korántsem került olyan közel hozzám, mint tette volna azt egy olyan nézőtéren, ahol érezni/észlelni lehet a közeledben ülők reakcióját.

Ha tehetem, eredeti nyelven (felirattal) nézem meg azokat a filmeket, melyek egyébként szinkronnal kerülnek bemutatásra, viszont van belőlük eredeti nyelvű (feliratos) vetítés is, mivel szinkronkultúra ide vagy oda, úgy vélem, egy színész játékához a hangja is hozzátartozik. A 3D nem szokott érdekelni: nagyon kevés olyan filmről tudok beszámolni, melynek élményét jelentős mértékben befolyásolta pozitív vagy negatív irányban (persze mindkettőre vannak példák, de elenyésző számban), viszont nem szemüvegesként nem túl kellemes érzés két órán át egy otromba szemüveg-karikatúrát viselni az orromon, ami rendesen elszigetel a mellettem ülőtől (állítólag ugyanez a szemüvegeseknek se nagy kaland, de egészen más okból).

Apropó mellettem ülő: a mozizás társasági élmény, így a fent említett sajtóvetítésektől eltekintve, ahová egyedül érkezem, és nem ritkán egymagam is ülök le, pedig számos kollégát jól ismerek, de más munkatársakkal mozizni, mint barátokkal, szóval eme vetítésektől eltekintve szinte mindig társaságban mozizok: mert jó előtte az elvárásokat, utána meg az élményeket megvitatni, mi több, akár film közben is tenni egy-két észrevételt (a közelünkben ülőket azért nem megzavarva). És ha már szóba kerültek a körülöttünk ülők: jó, ha vannak emberek a moziban, lehetnek akár sokan is (egy látható/hallható reakciókat kiváltó film esetében ez még hozzá is tesz az élményhez), de ha lehet, akkor nem szeretek a közvetlen közelükbe ülni, mert nem tudom, hogy viselkednek. Az, hogy a terem közepén üljek, már régóta nem szempont: ha a film hangminősége rendben van, az már elhanyagolható tényező, hogy térhangzásilag a legoptimálisabb helyen üljek. Persze, ha egy filmen kevesen vannak, akkor "középre, középre" kérem a jegyet, de ha sokan tömörülnek ott, akkor inkább üresebb régiókban telepszem le (és bízom abban, hogy nem valakinek a helyére ültem, de ha nagy ritkán mégis így történik, és az illető ragaszkodik a negyedik sor széléhez, akkor átteszem a székhelyem). 

Egy filmet jó minél előbb látni, és ezért bizony áldozatot is kell hozni: nagyobb a tömeg, nem ideális a vetítési időpont... Apropó időpont: mivel a munkám rugalmas (értsd, a megbízók határozzák meg, mikor dolgozom), ezért ebben én is rugalmasabb vagyok, viszont a legfontosabb mindig a filmhez illő terem, illetve az, hogy ne egyedül éljem át az élményt. Mert a mozizás közösségi élmény. No, és te hogy mozizol?

audience.jpg

Címkék

velemeny trivia aeonflux magyarvalosag

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr865237556

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

freddyD 2013.04.21. 14:55:43

'Budapest Film' mozikat preferálom, szigorúan figyelmet elterelő és zajt csapó csemegék nélkül. Na meg klubkártyával, amely nem kevés pénzt takarít meg nekem.

Szívesen ülök széleken is, mert akkor általában sikerül megúsznom a közvetlen szomszédokat (mint akik a múltkori bejegyzés óta tudjuk potenciális idegölők)

Ha barátnőmet nem érdekli a film, szívesen elmegyek egyedül is moziba, akár délelőtt is. Egyáltalán nem zavar.

Illetve 3D-s vetítésekre már jó ideje nem megyek, mert nem fizetek többet szarabb képért. Ha valamit csak így adnak, ami érdekelne, majd megvárom a dvd megjelenést és kiveszem tékából (pl Men in Black 3)

Repce Manó 2013.04.21. 15:13:02

A 3D-t én sem preferálom, egyrészt a szemem is romlik és már nem látom olyan jól a filmet, másrészt sötétebb a kép és nem ad semmit sem pluszban. Sajnos a legtöbb 3D-ben vetített film esetében itt Nyíregyházán igen ritkán találkozni 2D-s kópiával. Az eredeti hangnak én is nagyon szoktam örülni, ezért volt nagy élmény az Eleven testek, hiszen már alig látni szinkronizált filmen túl produkciót a műsoron. Régebben a nagy premierek előtt vagy a csütörtök esti vagy a szerda éjféli vetítésekre összecsoportosult egy kisebb csapat, ami 4-10 vagy ennél is több főt takart, de munkámnak hála nagyon le vagyok kötve és újabban nem nagyon mozizunk tömegesen. Előtte egy órával találkoztunk, én speciel thai kaját ettem, mások meg pizzát vagy kinek mihez volt kedve, majd a film után megbeszéltük és dumáltunk még egy órát, kevesebbet vagy többet.

Mostanában spontán mozizok. Volt, hogy előadás előtt egy órával indultam zuhanyozni és kb. 35 perc kocsival az út a moziig. Aztán, ha lekésem az X előadást, akkor a fél órával későbbi Y előadásra ülök be, volt már ilyenre példa, épp a Kényszerleszállást késtem le és helyette végül a Gengszterosztagot lestem meg.

freddyD 2013.04.21. 15:16:39

Jah még annyit, hogy inkább a feliratos vetítéseket preferálom (otthon pláne), de ha szinkronnal adják ki, akkor megnézem szinkronnal. Nem csinálok ebből nagy ügyet.

Csak nagyon ritkán mondanék le valamiről emiatt, pl a Borat-ot bűn volna nem felirattal nézni

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.04.21. 15:29:01

2D feliratos, szigorúan. (Mondjuk olyan volt, h éppen bent jártam az Arénában más miatt, kitaláltam h elmegyek a Pi életére, és nem volt kedvem várni még egy órát a feliratosra, úh a szinkronos verzióra ültem be)
Amúgy van valami abban, amit írsz, h fontos a közösségi hangulat is, de én sokkal inkább úgy vagyok, h ne nagyon zavarjon bele semmi (és senki) a filmélménybe. Ennek megfelelően én simán elmegyek egyedül is egy filmre, főleg ha tudom, h nem tudnék senki mást elrángatni rá.

Amúgy azt már múltkor is kérdeztem, ilyen sajtóvetítésekre hogyan lehet akkreditálódni?

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.04.21. 15:51:03

akárkivel gyakorlatilag, de mindig kaja és pia NÉLKÜL.

Filmet nézni megyek moziba, nem enni/inni.

DHOPW42 2013.04.21. 16:05:25

Én világ életemben azt preferáltam, ha egyedül megyek moziba. Főleg amiatt, mert akkor nem kell másokra várni találkozáskor a mozi előtt, nem késik senki, hanem szépen egyedül elmegyek kényelmesen, amikor akarok :D

Én mindig lefoglalom előre a jegyet és nagyon előre odamegyek átvenni :D Legtöbbször emiatt ismerőseim ki is vannak akadva rám, hogy miért megyek ennyire előre oda a filmekhez, de hát mégiscsak mozizásról van szó...

Mindig popcornt és kólát eszem-iszom, nekem ez elengedhetetlen része a filmnézésnek, már úgy értem, hogy moziban, természetesen minél blockbusterebb egy film, annál jobban kötelező mellé a popcorn-kóla kombó.

Most épp Londonban élek október óta, és itt a popcorn annyira finom, a nachos viszont még finomabb is, szóval az marad :D Itt annyi a különbség, hogy überdrága a jegy, szóval csak olyan filmekre megyek el, amiket nagyon-nagyon meg akarok nézni, és amikben van valami "vidámpark"-faktor is, tehát amik moziban sokkal másabb élményt nyújtanak, mint otthon (értsd ez alatt a blockbustereket gyakorlatilag). A BFI IMAX egy istentelenül király mozi, szinte ünnepként járok oda, ha kijön egy-egy hangos-látványos szórakoztató film.

Otthon én nagyon sokszor újranézek filmeket moziban, itt Londonban ezt pénzügyi okokból nem engedhetem meg magamnak (bár a Django-t így is megnéztem háromszor, mert annyira jó volt :D).

Nagyjából ennyi, nem tudom, mit fontos még elmondanom :D A kulcsszavak még egyszer:

Inkább egyedül; foglalás; előbb odaérés; popcorn/nachos-kóla; multiplex.

Bár tényleg szeretek mindenféle filmet, legyen halk film, hangos film, művészfilm, blockbuster, akármi, de a mozi az nekem szinte tényleg olyan, mintha Vidámparkba mennék, nagyon fontos a grandiózus audio-vizuális élmény. Emiatt kevésszer járok művész-moziba és kevésszer nézek meg ilyen típusú filmeket moziban. Otthon persze más a helyzet. De a mozi az nekem ezt jelenti.

DHOPW42 2013.04.21. 16:08:26

@DHOPW42: hopp, azt akartam írni, hogy a popcorn itt NEM annyira finom. És "otthon" alatt először Magyarországot értettem :D Szóval Pesten ha valami bejön, akkor nagyon sokszor újra tudom nézni moziban.

Amúgy vicces, de én sokkal jobban szeretem, ha egy moziterem tömve van :D Az baromi hangulatos, és szerencsére eddig kvázi egyetlen rossz élményem sem volt a nagy tömeggel kapcsolatban. Szóval mindenképp premiernaphoz közel szeretek megnézni valamit.

zsóka_eszter 2013.04.21. 16:10:42

az étel, ital nélkül nálam 2 órás +/- 20 perces filmeknél áll, amúgy papírtasakos dolog, h ne zörögjek, engem is zavar, ha más kalimpál és csattog
minden esetben egyedül megyek, ált. akkor, ha egy film már lecsengett, ha erre nincs mód, akkor de., mert kicsi a tömeg, és az sem tinikből áll... eredeti nyelv és felirat a nyerő, 2D-ben, az alap szemüvegem nélkül nemigen látok, szenvedés erre tenni a 3D-set, és képileg is sötét... kis függetlenek persze klubmoziban, de a nagy tömeg ott sem nyerő

szkristof92 2013.04.21. 16:11:07

MOM, Mammut, Corvin, Alle, kaja és pia nélkül, az esetek 95%-ban egyedül, kora vagy késő délután, középtájékra vagy előre ülve. És leginkább a 2D-felirat kombót választom.

zsóka_eszter 2013.04.21. 16:19:18

a jegyet én is foglalom, és általában a hátsó negyed közepére kérem, egyszer fordult elő, h premierre mentem, késtem, és az első sor közepére jutott már csak, soha többet

mások reakcióját szoktam nézni én is, de egy teletömött terem vhogy nem megy élményszámba, főleg levegő nélkül, meg nagycsaládokkal, kivagyikkal, akik a nyomi penge 2-ről 10 percenként képesek kimenni, mert pisis a gatya, telefonbubusokkal meg egyéb taknyokkal, akik másolt cd-vel üzletelgetnek film közben

Atkakukac1989 2013.04.21. 16:42:48

mindig elölről a 3-4. sor közepe

nem szeretem a tömeget, mert félek h nem viselkedik, zörög, bunkó stb., viszont egy-egy filmnél meg kifejezetten jót tesz a teltház

a filmeket 95%-ban multiplexben, mert könnyebb megközelíteni tömegközlekedéssel (mivel nem fővárosi vagyok), de egy-két művészmoziban jártam már (szegény Kossuth), megvan a hangulata (a Star Trek (2009) első részét még itt láttam)

enni/inni nem szoktam, ha elvárom, hogy más ne zörögjön én sem teszem

drazsika 2013.04.21. 16:58:06

Csak csütörtök későn este, szigorúan tíz óra után. Régen csak a MOM parkba, mostmár csak akkor oda ha amikor máshol nem találok feliratos/original vetítést, aműgy leginkább Aréna. Ritkán megyek a VIP moziba, hosszú filmeknél ahol a nem annyira fontos a látvány nlha előfordul. Mivel heti egy alkalommal mindenképp megyek, mindig a legfrissebb bemutatók közül választok. A 3D nem vonzz, ha mégis akkor IMAX, ott nem sötét a kép. Van egy bajtésrsam akivel együtt járunk, néha csatlakozik hozzánk valaki. Szigorúan a középnél kicsit előrébb ülünk (kivéve az IMAXben). A jegyeket mindig foglalom szerda reggel, általában nincs rá szükség, de így sosem érthet meglepetés.

IvánBélaCsubakka · http://ivanbelacsubakka.blog.hu 2013.04.21. 17:21:08

Én csak multiplexbe járok, mert csak az van, az is 20 km-re. Az esetek harmadában egyedül, kétharmadában apámmal. Barátaimmal azért nem járok, mert nekik nem megfelelő a hétköznap délelőtt vagy kora délután, hétvégén utálok moziba járni. A barátaimnak még azt is el kéne mesélni, hogy melyik film mit tud, mert nem tájékozottak. A 3D-t utálom, mert többet kell érte fizetni, rosszabb az élmény, és szemüveges lévén kurvára idegesítő egy másik szemüveg. Nagyon ritkán megesik, hogy kihagyok szinkronos filmet, Budapestig meg nem megyek el egy feliratos változatért, mert a mozijegy mellé még ki kéne pengetni három mozijegynyit az utazásra. Egyébként mindig jó előre lefoglalom a helyem, hátulról számítva a terem harmadánál szeretek ülni, és legjobban azt szeretem, ha egyedül vagyok az egész teremben.

Spawn85 2013.04.21. 17:52:32

Én többnyire egyedül járok moziba, és kizárólag 2D-s vetítésekre. A 3D-t nem bírja a szemem. Angliában élek, szóval a szinkronos vetítés értelemszerűen nem játszik, így mindent eredeti nyelven nézek.

Ja igen, és mivel általában esténként dolgozom ezért kora délután szoktam moziba járni.

Amúgy épp egy hónapja vettem korlátlan mozibérletet. Egy úgy néz ki itt, hogy havi 19 fontért (kb. 8000 Ft) annyiszor megyek moziba ahányszor csak akarok. Nos, mivel egy sima mozijegy 10 font már akkor is visszahozná az árát, ha egy hónapban csak két filmre mennék. Nos, én az elmúlt két hétben voltam kb. 10-szer, mert gyakorlatilag így mindent megnézek, ami csak egy kicsit is érdekel.
Moziba meg épp abba megyek, ahol a filmet játsszák, amire éppen kíváncsi vagyok. (A bérletem jó elég sok moziba, szóval lehet válogatni. :) )

DHOPW42 2013.04.21. 18:05:14

@Spawn85: Te figyi, ez a mozibérlet ez így hogy meg honnan? :D Londonban élek, és kicsit jól hangzik, ha ez tényleg működik :D Tudnál erről infót adni?

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.04.21. 18:54:31

"Egy filmet jó minél előbb látni..."

Miért is?

Repce Manó 2013.04.21. 19:32:25

@DHOPW42: Londonban, vagy legalább is Angliában nem úgy van véletlenül, hogy a premier filmek drágábbak, ám a régebben futó filmeket olcsóbban meg lehet nézni? Nyáron én is evakuálni szeretnék a környékre és néhány alapvető dolgon túl a filmnézési szokásaim miatt is aggódom.

DHOPW42 2013.04.21. 19:36:22

@Repce Manó: Hát Angliáról szélesebb körben nem tudok nyilatkozni. London összes moziját sem fedeztem még fel, tuti vannak klasszikus filmeket adó mozik. Tudok is egy-kettőről, de az áraikat nem ismerem. Én voltam már régi filmeken (2001 Űrodüsszeia, Arábiai Lawrence, Ragyogás), amik szerintem ugyanannyiba kerülnek alapjáraton kábé mint egy normál film, illetve picit olcsóbb, talán 8 font körül megúszhatod (nekem tagságival 5 font, de hát a tagsági is pénz). Ha arra gondolsz, hogy pár hete futó új filmek, akkor szerintem azokat ugyanannyiért tudod megnézni (kb. 10 font), mint a premierfilmeket, nem hiszem hogy van különbség a pár napja és a pár hete kijött filmekben... de valaki cáfoljon meg!

TomPowell25 2013.04.21. 20:18:04

Én mivel fehérvári vagyok, viszonylag be vagyok határolva, tehát marad a szemközti multiplex, általában kaja nélkül, mert az drága, minden héten legalább kétszer (egyébként a mozi lassan feltüntethetne a szponzorai között:)). Néha pedig akad egy-egy sajtóvetítés fenn Pesten, amire azért számomra mindig nagy élmény felmenni.

Egyébként nem különösebben érdekel, hogy egy film feliratos vagy szinkronos, max. akkor, ha valamelyikben ordas nagy hibákat ejtenek, a 3D-s filmeket viszont mindig megnézem, (reménykedve abban, hogy hátha klassz lesz a plusz dimenzió) szigorúan a negyedik sor közepéről.

csgergo 2013.04.21. 20:44:05

Szegedi Cinema City. Ha van lehetőség rá, akkor felirattal (szerencsére erre egyre gyakrabban van lehetőség). 2D-s vetítés a nyerő, mert szemüvegre borzasztóan kényelmetlen ráaggatni még egy okulárét :D Megveszem a Fanta-popcorn kombómat, átveszem a kedd reggel lefoglalt, péntek délutánra szóló jegyeket általában a 10-11. sor környékére. Van egy mozis pajtásom, akivel azonos az érdeklődési körünk, úgyhogy társaságom mindig van.

zsóka_eszter 2013.04.21. 22:05:05

@csgergo: hát ott kaját én se vennék/veszek, és az a gondom még, hogy a stáblistát simán nézném, de máris jön fény, az emberek meg menekülnek
vki üzemeltethetné normálisan újra a petőfit meg a barátságot, lenne rá sztem azért igény, csak hát pénzpénzpénz, meg a nagy plázaimádat sokak részéről (kajálda, mozi, mosdó, részemről ennyi)

zsóka_eszter 2013.04.21. 22:08:16

@TomPowell25: az előző ide ment, kicsit kavarc van a rendszerben

Spawn85 2013.04.22. 04:15:15

@DHOPW42: Én is Londonban élek. :)

Na, szóval a bérlet a Cineworld mozijaira érvényes. A Cineworld honlapján lehet igényelni, ott minden le is van írva. Unlimited Card a neve. Magát a kártyát azt postán küldik ki 10 napon belül, de addig is adnak egy ideiglenes igazolást, amit lehet használni. (Mivel az első havi lóvét az levonják az igényléskor.)
Van olcsóbban is, az 16 font havonta csak az nem érvényes a West End-en levő mozikra, nekem meg azok vannak a legközelebb. (Ez persze nem azt jelenti, hogy mindig oda megyek. A kedvencem pl. az O2 Arénában levő mozi Greenwich-ben, de voltam már Hammersmith-ben, Enfield-en és Chelsea-ben is. )

@Repce Manó: Ilyesmiről én nem tudok, hogy régebben futó filmeket olcsóbban meg lehet nézni. Tudtommal 10 font körül van egy sima jegy minden filmre.

Oscee 2013.04.22. 12:16:22

Eredeti nyelv nagyon fontos (inkább meg se nézek egy filmet, mint szinkron), 2D is alap (3D szintén simán kizáró ok). Lehetőleg hétköznap éjszaka, nem premier után közvetlenül, hogy minél kevesebb ember legyen. Szerencsére a mozizós barátok többsége ugyanezen paramétereket igényli. Bár mikor még többet moziztam, kimondottan szerettem egyedül járni.

De eleve keveset mozizok - drága, máshoz kell igazodni, belecsámcsognak/telefonálnak és még sörözni se lehet közben.

dracoo 2013.04.22. 21:11:06

@Spawn85: Én is köszönöm ezt a bêrletes infót, magamtól nem is kerestem volna. :) Vasárnap azt hiszem, ki is próbálom! :D

Snoopyzit29 2013.04.23. 08:19:44

Budapest, multiplex és művész mozi vegyesen. Általában hétfőn és szerda között, akkor kevesebb a nép :-) Én rendszerint mindig kifogom az olyanokat, akik 2 percenként rugdossák a székemet. A 3D-t csak nagyon indokolt esetben választok, szerintem nem nagyon éri meg a többlet költséget, amivel jár. Enni vagy inni a legritkább esetben szoktam, csak ha egész délután nem ettem semmit és késő esti filmre megyünk, akkor figyel be egy popcorn meg egy ásványvíz. Sajnos a mozijegyek drágulásával egyre kevesebbszer jutok el moziba, de ezt próbálom pótolni azzal, hogy többféle nyereményjátékon játszom mozijegyekért. Pl. ezen a héten is nyertem, múlt héten is nyertem. Egy évben átlag 10x biztos úgy megyek moziba, hogy nyertem a jegyet.

Llew 2013.04.23. 13:03:53

Egyedül vagy film közben nem pofázós barátokkal haverokkal. A hely az mindegy, hogy multiplex vagy sem, de lehetőleg nem a leglátogatottabb időpontokban. Nem szeretem, ha sokan vannak.
Két hete volt szerencsém egy száz fős teremben egyedül, illetve a menet közben beülő személyzettel hármasban végignézni a Feledést. Máskor is jó lenne így mozizni.

Spawn85 2013.04.23. 21:22:18

@DHOPW42: @dracoo: Nincs mit. :) Igazából nekem is csak nemrég mondták lakótársaim, mert nekik is van.

Amúgy érdekes, hogy magamtól nem gondoltam rá én sem, pedig színházra van hasonló bérletem hónapok óta. (Igaz, azért az kicsit másképpen működik.)

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása