aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: korcs szerelmek [amores perros] (2000) Zalaba_Ferenc
2013. április 06. 10:27:00

Kategória: film 13 komment

Ha a John Doe-nak, a Hetedik bibliát lobogtató sorozatgyilkosának lenne kedvenc filmje, akkor a Korcs szerelmek könnyedén pályázhatna eme címre. No, nem a félmosollyal („az nem én voltam”) elintézett porba fojtott kutyatetem miatt: Alejandro González Inárritu bemutatkozó rendezése a hét fő bűnből és a vele szorosan összefüggő tízparancsolatból szemezget, s mint a világ legnépszerűbb bestsellerében, így az ő filmjében is megbűnhődnek a bűnösök. Ne ölj, ne lopj, tiszteld a felmenőid és - a legfontosabb - ne paráználkodj! Ne légy mohó, ne légy kevély, ne légy buja, s ne tarts kisállatot a lakásodban, ha egy jókora lyuk tátong a padlón… Inárritu filmjével celluloid csapást mér otthonára, Mexikóvárosra, szerencsére azonban hajlandó könyörületet gyakorolni.

amoresperros620.jpg

A rendező előbb rádiós DJ-ként, majd tévés producerként merült nyakig a modern médiába, s munkája során Mexikóváros valamennyi társadalmi rétegével kapcsolatba lépett, melyek között legalább akkora a hasonlóság, mint a szociális szakadék. Krisztusi korba érve merült fel benne először az ötlet, hogy egy rövidfilm-sorozattal emlékezzen meg a főváros lakóinak életteréről: mikromiliőkről, kényszerű találkozásokról, elkerülhetetlen ellentétekről, valamint azokról a jellegzetességekről, melyek a latin-amerikai népet összekötik. Guillermo Arriaga forgatókönyvíróval közösen három évig gyűjtötte a sztorikat, közben elvetette a tévés széria ötletét, és egy egész estés filmben kezdett el gondolkodni, amelybe a három főszál mellé kisebb sztorikat is beágyazhat.

Kutyák (emberek) és életképtelen (korcs) vágyak (szerelmek) körül forog Inárritu filmje: hősei bűnösök, akik képtelenek szabadulni tiltott érzéseiktől, s lelki terhük által meggyötörten, ebbe belefásulva újra és újra megbotlanak, következménnyel, felelősséggel nem törődve. Három ilyen sors gabalyodik össze egy végzetes kimenetelű autóbalesetben, amely egyszerre hordozza magában a kirótt büntetést és a megváltás ígéretét.

Octavio (az igéző tekintetű Gael García Bernál) szemet vet bátyja feleségére, de hogy az asszony vele tartson, ahhoz pénzt kell szereznie, ezért a család kutyájával vérre menő, illegális kutyaviadalokon vesz részt. Daniel (a tévésztár Álvaro Guerrero alakításában) elhagyja családját a gyönyörű szupermodell, Valeria (Goya Toledo) kedvéért, nem gondolva arra, hogy a szépség mulandó érték, de a nő ölebe még ennél is gyorsabban tűnik el a lakás padlóján tátongó lyukban, ahonnan hiába is próbálják előcsalogatni, s ezzel egészen a paranoiáig hajszolja a törékeny párost. A Kecske (Emilio Echevarría) hajléktalan, aki kutyái gyűrűjében rója az utcákat. De ez csak álca: Kecske valójában bérgyilkos, aki sötét múltja elől menekült eme hálátlan sorsba, s talán a bűnbocsánatot látja tisztességben felcseperedő lányában, aki rég halottnak hiszi őt…

Inárritu kendőzetlen sorstablóját sokan azonnal kikiáltották a mexikói Ponyvaregénynek, amely a film laza struktúráját, mozaikszerű cselekményét és a véletlen kiemelkedő narratív szerepét tekintve talán érthető is, ám a rendező inkább olyan spanyolajkú filmesektől merített ihletet, mint Luis Bunuel, kinek Tristana című filmjének címszereplője (Catherine Deneuve) Valeriáéhoz hasonló sorstragédiát kénytelen megélni. Inárritúra az underground-filmes Alejandro Jodorowsky (El Topo – A vakond) is nagy hatással volt, aki kultikus filmjeiben szintén nagy kedvvel keverte a szélsőséges erőszakot a vallási szimbolikával.

Az ifjú rendező bemutatkozó munkájában nem egyszerűen aktualizálta a nagy elődök által már körbejárt témakört, hanem remek érzékkel, lenyűgöző profizmussal hangszerelte őket újra: a film erőteljes zenéje, zaklatott narratívája, majdnem teljes egészében kézi kamerával rögzített képei legalább annyira fontos szerepet játszanak a történetvezetésben, mint az univerzális társadalmi rétegeket kitűnően reprezentáló színészkoszorú. Inárritu keze alatt váratlan mestermű született, amely értékeit még a kicsit eltúlzott (kultikus státusztól Oscar-jelölésig tartó) diadalmenete sem árnyékolta be, mert a vágy szemét dolog, de hiába űzetett ki minket a paradicsomból, nélküle mintha nem is léteznénk.

amoresperros.jpg

Címkék

kritika thriller drama romance gael garcia bernal alejandro gonzalez inarritu 9csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr145203733

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.04.06. 10:41:12

A 2001-es Titanic Filmfesztiválon láttam először: azon, ahol az Amélie-t és a Mélyvizet is. Mindhárom film örök kedvenc. Jó kis feszkó volt.

(Az ideiről leginkább Barna tudósít majd.)

ungverjaland 2013.04.06. 10:42:14

Nagyon szerettem ezt a filmet anno, ideje lenne újranézni, ahogy az Iñárritu életmű többi darabját is.

szkristof92 2013.04.06. 11:05:25

Iñárritu többi filmjét is nagyon szeretem mégis ezt érzem a legerősebbnek és a legegységesebbnek. Megrázó erejű mestermunka.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.04.06. 11:10:45

Sajnos engem a 21 gramm onnantól kezdve, hogy összeraktam az idősíkokat, nagyon idegesített - a szétszabdalt idősíkjai miatt, a Babel esetében pedig elég gyengusnak érzem a történetszálak közötti kapcsolatot... a Biutifult pedig még nem láttam: két és fél órányi haláltusa? Még gyűjtöm az erőt.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.04.06. 11:28:22

Tavaly egy filmklubb keretein belül láttam ezt a filmet, és egy kellemes csalódás volt. Viszont a középső "rész" nem jött át igazán. Minden más viszont igen.

Valis 2013.04.06. 13:09:13

Pedig a Biutifult megéri megnézni, nem olyan vészes, mint elsőre hangzik

dracoo 2013.04.06. 17:46:47

A Biutiful szvsz jobb lett a 21 gramm-nál és a Babel-nél. Nem tökéletes, de minél előbbi megtekintését javaslom!

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2013.04.06. 20:41:40

Ez a kakukktojás, amit még nem pótoltam a Halál legnagyobb mesélőjétől, de mindig ott motoszkál bennem, hogy egyszer illene.

A 21 gramm iszonyatosan megterhelő film volt számomra, amikor először találkoztunk, de épp ezért sikerül mély nyomot égetnie belém. A Bábel maga volt a kínszenvedés 2 és fél órája, no de nem a karakterek, hanem az unalom hatalmas erői miatt. A Biutiful viszont gyönyörű munka, mély, sötét haláltusa szenzációs képekkel és élete egyik legjobbját hozó Javier Bardem-mel (de ha már itt tartunk, A Belső Tenger szintén kötelező).

Szóval Feri, ne habozz.

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2013.04.07. 13:53:26

Inarritu életmű:

Amores Perros + 21 gramm -- szeretem őket, kedvenceim közt vannak.

Babel -- háát, finoman szólva is gyengus, /túl sokat akart markolni, de nem tudta megfogni/, ilyen
PC (polkorrekt stb) katyvasz, hasonló a Crash (szerintem szintén túl erőltetett Nemzetközi/PC/tolerancia bajnok)-hez.
Szerintem Inarritu leggyengébb filmje

Biutiful -- szintén sokat akar, de kevésbé szájbarágó/didaktikus, mint a Babel.

profilo 2013.04.07. 13:57:09

@Zalaba_Ferenc:

Ha másért nem Javier Bardem miatt muszáj megnézned.
Bár vitatkoznék az előttem szólóval...szerintem a legjobbat a Nem vénnek való vidékben alakította.Nagy kedvencem a benzinkutas jelenet.

Reterro 2013.04.07. 14:36:33

Ez egy nagyon jó film, de ha már latin mozi, akkor Almodovar, mert még a legrosszabb filmje zseniális, s a legkisebb szerepekre is olyan nőket talál, akikből csak úgy árad a nőiesség, ez pedig egyszerűen zseni.

mediagerilla.com/kira-miro-megtort-olelesek-2009/

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.04.07. 15:05:08

Pont azért félek a Biutifultól, mert láttam a Belső tengert, és enyhén szólva nem voltam tőle elragadtatva.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása