Hiába két hónapnyi nyögve nyelés, ami biztosra vehető, az azért be is igazolódik még ebben a rossz passzban lévő 2013-ban is: a nagyon hajtott Óz, a hatalmas címéhez méltó összeggel szerzett vezetést. Ezalatt A tetovált lány rendezőjének hollywoodi debütje észrevétlen maradt, Az óriásölőt pedig teljesen elsöpörte a nagy varázsló.
> új filmek
A Disney stúdió szándéka, miszerint filmet készít L. Frank Baum Óz-könyvei alapján, régre nyúlik vissza (és itt most tényleg hosszú időre tessék gondolni: a jogok 1954-ben már hozzájuk kerültek egyszer), s a legjobb, amit összehoztak, a Visszatérés Óz földjére című film volt a nyolcvanas évek derekán. Az Alice Csodaországban 2010 tavaszán történt sikere aztán rámutatott arra, hogy egy közkedvelt, széles körben ismert történet nagyszabású feldolgozásával nehezen lehet felsülni, pláne a növekvő nemzetközi érdeklődés mellett. Ekkor alighanem feltüzelte a stúdiót a gondolat, hogy az akkor már tervezőasztalon lévő Óz, a hatalmas (Oz the Great and Powerful; hazai bemutató: már a mozikban) is erre a sárgaköves útra léphet. Az 1939-es Óz, a csodák csodája az amerikaiak egyik legkedveltebb filmje, a történet helyszíne rengeteg látványelemnek adhat teret, 3D-vel kiegészülve pedig maximalizálni is lehet az érdeklődést. A térhatás iránt a köztes időben alábbhagyott az érdeklődés, ám az ilyesfajta mesefilmek továbbra is messzemenőkig kiszolgálják a közönséget. Azt a közönséget, akik már hetek óta elutasítottak minden eléjük tolt alternatívát, így Sam Raimi 215 millió dolláros filmjének annál is könnyebb dolga volt uralma alá hajtani a toplistát: a 80 millió dolláros első hétvége A hobbit: Váratlan utazás óta a legmagasabb, március havában pedig a harmadik legerősebbet jelenti Az éhezők viadala és a már sokat hivatkozott Alice Csodaországban mögött. Hogy utóbbit végül nem érte be a Disney vélhető reménykedése ellenére, az betudható Johnny Depp hiányának is a már említett 3D-visszaoszorulás mellett. A kiadós reklámhadjárat alighanem 300 millió dollár fölé propellálta a komplett költségeket, így legalább egy 250 milliós szintet illendő volna megütnie a filmnek (az Alice arányait követve 230 milliónál állna meg), a globális bevétel (amihez az Észak-Amerikán kívül eső nézők 70 millióval járultak hozzá a hétvégén) pedig félmilliárd dollár fölé várható.
A felnőttek a hétvégén azzal voltak elfoglalva, hogy gyermekeikkel beüljenek az Ózra, így Niels Arden Oplev, A tetovált lány rendezőjének angol nyelvű bemutatkozását teljesen maga alá temette a Disney blockbustere. Nem mintha a Dead Man Down bármi jóra számíthatott volna akár úgy, ha egyedüli premierként érkezik, de az 5,3 millió dollár még Colin Farrelltől is gyenge. Az újságírók véleménye meg is magyarázza, miért e érdektelenség: egy bűnügyi thriller esetében az európai látásmód nehezen házasítható az amerikai eszköztárral; az meg már mellékes ezek után, hogy nem egy kritikusnál került elő kifogásként a cselekmény menetének és fordulatainak abszurditása. Több se kell a nézőknek, nem fogják ajánlani másnak, így meg akár 10 millió alatt ragadhat a FilmDistrict bemutatója. Ezt 30 millió dollárnyi befektetés gazdái bánják.
> korábbi filmek
Ha a múlt héten nem vált volna bizonyossá valaki számára, most már nagyon jól látható, mennyire rosszul taktikázott Az óriásölő premierdátumának megválasztásával a Warner.. Először ugyanis a hónap második felére volt várható az égig érő paszulyon fel-le közlekedők története, ám mikor az Elysium nyárra vándorolt március elsejéről, a megüresedett hely túl csábítónak tűnt. Ügyet kellett volna vetni az egy héttel odébb tornyosuló Óz, a hatalmasra: most a 195 milliós, már a múlt héten megbicsakló kalandfilm 63%-ot zuhant, vagyis a második hétvége már csak alig 10 millió dollárt tartogatott. Tíz nap alatt még 45 millió dollár sem gyűlt össze, ami valószínűleg azt jelenti, 60 millió lehet már csak a kitűzött cél. Kizárólag az amerikai bevételeket figyelembe véve, ezzel a film ott van minden idők 10 legnagyobb bukása között.
Egy hónappal bemutatóját követően a Személyiségtolvaj még mindig dobogós helyen áll, jól szemlélteti ez, mennyire érdektelen az idei felhozatal az amerikai nézők számára. A Universal vígjátéka csaknem beérte már a Förtelmes főnököket, azaz a rendező előző munkáját, s közelít a 120 millió dollár felé.
> végszó & ami jön
Égető szüksége volt már a moziknak egy olyan filmre, mint az Óz, a hatalmas, de valójában a nézőknek is, hiszen oly sok ígéretes filmben kellett már idén csalatkozniuk. A Disney fantasyje kielégíti a feltornyosult igényeket, hiszen Az óriásölővel ellentétben sikerült tisztáznia, hogy 100% családi moziként kell tekinteni rá –ebben persze a korábbi film is segítséget nyújtott–, s nyilván nem csak a stúdió és a box office-t méricskélők asszociáltak az Alice Csodaországbanra, hanem a közönség jelentős hányada is. A film a top 10 bevételének közel kétharmadát birtokolja, s a jövő héten is könnyűszerrel vezeti majd a listát, várhatóan 45-50 millió dollár körüli összeggel. Kihívói a Steve Carell és Jim Carrey főszereplésével készült The Incredible Burt Wonderstone című bűvészes komédia lesz, meg egy Halle Berry-thriller The Call címmel.
cím | becsült moziszám | nyitóhétvége-előrejelzés
The Call | 2500 | $9m
The Incredible Burt Wonderstone | 3100 | 17,5m
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
össz- bevétel |
1 | ú | Óz, a hatalmas |
$80,3m | $80,3m |
2 | 1 | Az óriásölő |
$10,0m | $43,8m |
3 | 2 | Személyiségtolvaj | $6,3m | $116,5m |
4 | ú | Dead Man Down |
$5,3m | $5,3m |
5 | 4 | Csapda | $5,1m | $31,9m |
6 | 3 | Képszakadás |
$5,1m | $16,8m |
7 | 7 | Safe Haven |
$3,8m | $62,9m |
8 | 8 | Napos oldal |
$3,7m | $120,7m |
9 | 6 | Escape from Planet Earth | $3,2m | $47,8m |
10 | 5 | The Last Exorcism Part II |
$3,1m | $12,1m |